Frihetstiden och 1800-talet Kolla på vykorten Vad berättar de om? Frihetstiden och 1800-talet Historia VT år 6 Catha Glaas
Frihetstiden, jordbruk och handel Lektion 1 v 15 Se filmen Frihetstiden del 1 - Potatis, siden och mycket mera som finns på sli.se Skriv en tankekarta/stödord kring - Kungens makt - jordbruk, matvanor - Levnadsvillkor (Bostäder, arbete osv) 2. Läs s 192 -195 Skriv en egen faktatext som berättar om: - varför den här tiden kallas Frihetstiden? - Grundlagar och varför de behövdes - riksdag, riksråd och Arvid Horn - jordbruket - handel (järnexport, lyximport och Ostindiska kompaniet och slavar) Extra: Jobba med regenterna under Frihetstiden (Ulrika Eleonora, Fredrik I) Ansvar: Tankekarta från filmen samt faktatext
Ansvar: Stencil med uppgifter Uppgifter på Skansen Hur levde man på 1700-talet? Uppgift: Besök Skansen, gå runt bland gårdarna/husen och svara på frågor. Ansvar: Stencil med uppgifter
Ansvar: Se avsnittet, samla fakta. Extralektion Historieätarna Se Historieätarna: https://www.so-rummet.se/content/historieatarna-avsnitt-5-frihetstiden Rita en tabell i ditt anteckningsbok och samla fakta från avsnittet. Historieätarna Bönderna Politik Handel Ansvar: Se avsnittet, samla fakta.
Vetenskapsmännen Lektion 1 v 16 Se filmen Frihetstiden del II – Några svenska snillen som finns på sli.se Skriv en tankekarta/stödord kring - Upplysningen - vetenskapsmännen (varför män – inte kvinnor?) - vetenskapsakademin 2. Läs s 196-197 + blå rutan på s 201 Skriv en egen faktatext som berättar om: - varför tiden kallas Upplysningen - Carl von Linné (Mer fakta finns t.ex. på SO-rummet. ) - Eva Ekeblad och hur hennes uppfinning gav fler mat. - Anders Celsius - Christopher Polhem - Carl William Scheele Extra: Jobba med regenterna under Frihetstiden (Ulrika Eleonora, Fredrik I) Ansvar: S. 196-197 Skriv fakta om vetenskapsmän
Två partier i riksdagen Lektion 2 v 16 Grupparbete 1. Arbeta i grupper om 4. Läs s 198-201 Ta reda på - vad hattar och mössor är? - ta fram argument för och emot att ta upp kriget mot Ryssland igen efter freden I Nystad. Utgå från det ni har lärt er tidigare om krig och det ni läst om hattarna och mössorna. 2. Dela upp er i grupp i hattar och mössor. Låtsas att ni är två av dagens riksdagspartier och genomför en debatt. Ni kan få spela upp er debatt inför resten av klassen. Extra: Jobba med regenterna under Frihetstiden (Ulrika Eleonora, Fredrik I) Ansvar: S. 196-197 Skriv fakta om vetenskapsmän
Gustav III Lektion 1 v 17 Grupparbete Gör en tidslinje över Frihetstidens regenter. Berätta kort om varje kung/drottning. 2. Läs s 202- 203, skriv om detta: - hur Gustav III tar makten - varför man säger att Frihetstiden tar slut - den olika synen på Frihetstiden genom historien - en upplyst monark? - varför Gustav III införde religionsfrihet - slavhandel Extra: Jobba med regenterna under Frihetstiden (Ulrika Eleonora, Fredrik I, Adolf Fredrik) samt Gustav III Ulrika Eleonora 1719- 1720 nya grundlagar, lite makt; Riksdag vart tredje år Fredrik I 1720 – 1751 ….. Ansvar: S. 202-203 Tidslinje; regenter Faktattext
På Livrustkammaren finns kläderna, vapnet och blodet kvar. Konst, kultur och mord Lektion 2 v 17 Faktatext Läs s 204-207 Skriv en faktatext som handlar om: De nya akademierna - Några ”kulturkändisar”. - Tidens mode och hygien - Språket Varför Gustav III fick olika grupper i samhället emot sig. Hur Gustav III blev enväldig Varför han mördades av adelsmän Vad som hände i Frankrike under samma tid Extra: Jobba med regenterna under Frihetstiden (Ulrika Eleonora, Fredrik I, Adolf Fredrik. ) På Livrustkammaren finns kläderna, vapnet och blodet kvar. Ansvar: S. 196-197 Skriv fakta om vetenskapsmän
Rutger Macklean, skiftet och befolkningsökningen Lektion 1 v 18 Orsaker och konsekvens Rutger Macklean, skiftet och befolkningsökningen Se Utbildningsklippet om effektivare jordbruk på sli.se. 2. Läs s 208 – 215 3. Skriv en kort faktatext om Gustav IV Adolf och hur Sverige förlorar Finland. 3. Ange så många orsaker du kan komma på till att jordbruket förändrades så mycket under 1800-talet och konsekvenser av detta. 4. Välj en av konsekvenserna och skapa en konsekvenskedja av den… dvs…. XXXXXXX är en konsekvens av jordbruksreformen. Tack vare denna konsekvens hände följande….. Svara på frågorna: a.) Hur märker vi i dagens Sverige av 1800-talets jordbruksreform? b. ) Googla på Rutger Macklean och berätta om vem han var och varför han är viktig. 6. ) Skriv så många orsaker du kan komma på till att befolkningen ökade och konsekvenser av detta. (Ledtrådar; potatis, vaccin, fred, nya matvarnor, nya ”befokningsgrupper”) Ansvar: S. 208-215 Träna konsekvensskedjor
Ny kungaätt, ny grundlag, nya idéer Lektion 1 v 20 fakta + resonera Ny kungaätt, ny grundlag, nya idéer Se film sli.se Karljohanstiden 1809-1844 samt Skriv en text som handlar om: - den nya grundlagen - Karl Johan Bernadotte - Unionen mellan Sverige och Norge (fred i 200 år) - Nya idéer i samhället (konservativa och liberala) - Livet i städerna Gör uppgiften som du får av Catha på papper. 4. Resonera kring en eller flera av följande saker: - Varför man valde en skicklig militär som ny kung? - Hur Sverige har lyckats hålla sig utanför krig i 200 år och hur det påverkat oss? - Varför Karl XIV var konservativ, vad fruktade han skulle hända om samhället förändrades för snabbt. Påverkades han av att ha upplevt Franska revolutionen? - Berätta om kvinnors arbeten och jämför tex. ammans situation med en statares. - Jämför barnens arbetstidens med hur det är idag – för barn? – för vuxna? Landet styrs av Fördelar Nackdelar Enväldig kung Adelsmän i riksråd Parlamentarism Ansvar: S. 216 -219 Skriv fakta resonera
Städer, folkrörelser och maskiner Lektion 1 v 20 Analysmodellen Städer, folkrörelser och maskiner Se filmen Nya maskiner på sli.se 2. Läs s 220-225 Skriv en tankekarta med fakta 3. Gör arbetsbladet ”skolor och folkrörelser” (träna analysmodellen) 4. Skriv en kort faktatext om ångmaskinen -fördelar - vilka förändringar de nya förändringarna skapade - ångmaskinen gjorde oss beroende av olja och kol vilket inte är miljövänligt så vad försöker vi hitta tillbaka till för energikällor idag? 2 Orsaker till problemet 1. Vad är problemet? 3. Vilka kan konsekvenserna bli? 4. Lösning Analysmodellen Ansvar: S. 220-225 Arbetsblad samt faktatext
Det nya Sverige. Klassamhälle och utvandring Lektion 2 v 20 Begrepp, konsekvenser Det nya Sverige. Klassamhälle och utvandring Läs s 226-229 och svara på frågorna nedan. År 1863 får Sverige en ny organisation. Mellan vilka olika delar i samhället fördelades ansvaret och makten? På vilket sätt kan man säga att ståndssamhället blev ett klassamhälle? Vilka grupper i samhället hade fortfarande inte något att säga till om? Varför lämnade människor Sverige i slutet av 1800-talet? Vilka likheter kan du se mellan 1800-talets svenskar som flyttade från Sverige med de människor som flyttar till Sverige idag? Ansvar: S. 226-229 Svara på frågor
Träna inför provet Använd dina anteckningar från lektionerna, uppgifterna från power pointen samt s. 190- 229 i Boken Upptäck historia. Du ska kunna det här: Vad som menas med Frihetstiden. Hur Sveriges ekonomi förändrades under frihetstiden. Några viktiga vetenskapsmän/kvinnor från upplysningstiden. Några viktiga upptäckter och deras betydelse. Hur Sverige styrdes. Jämföra det med tiden före och hur Sverige styrs idag. Hur Gustav III tog makten. På vilket sätt Gustav III förändrade Sverige. Varför Gustav III mördades. Vem Carl Michael Bellman var. Hur det var att leva i Sverige på 1700-talet. Hur jordbruket förändrades. Orsaker och konsekvenser av det förändrade jordbruket. Hur befolkningen kunde öka så snabbt. Orsaker och konsekvenser. Vad Upplysningen är? På vilket sätt upplysningen förändrade Sverige. ( kunna ge exempel) Hur livet var i städerna? Nya uppfinningar, fabriker och transporter. Om problem i samhället och folkrörelser. Hur Sveriges nya organisation fungerar. Ansvar: Plugga väl