Beskrivning av förändringsprinciper för samverkan kring smart miljöinformation Version 1.0.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Disposition - Hållbar utveckling
Advertisements

Nyttorealisering på 10 min
Kulturdepartementet Arbetet med att ta fram en nationell strategi för digitalisering, digitalt bevarande och digital förmedling(/tillgängliggörande)
Maria Ågren, Generaldirektör för Naturvårdsverket
Den nationella planen för kontrollen i livsmedelskedjan - mål, prioriteringar och ständiga förbättringar Presentation av Sveriges fleråriga plan för.
Vägledning för webbutveckling
PSI Vad är det? Vad är på gång?
Policy för miljö och hållbar utveckling
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
AU Digital samverkan LO Process
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Regional digital agenda för Östergötland
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Hur kan informationsflödet i detaljplaneprocessen effektiveras
Sammanfattning och summering Offentliga rummet 2014
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
Breddtjänster – ett nytt skede i IT-politiken Christer Marking IT-kommissionen.
Trender inom statsförvaltningen
”Vägen mot e-samhället”
Lantmäteriets informationsförsäljning
Redovisning Workshop – samtliga grupper Seminarium med samverkansgrupperna VERVA 11 januari 2007.
SKL har beslutat om Strategi för eSamhället
Nationella Geodatastrategin – Geodatasamverkan - Standarder Gunnar Lysell Lantmäteriet 19 november 2013.
Samverkan kring öppna data © KSL 2014 Text & form: gdz / mhe.
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Uppföljning av internationella benchmarks inom E-förvaltning
Länsstyrelsen roll och uppdrag
Varför e-förvaltning och e-strategier? Skapa NYTTA För samhället, medborgarna, företagen och för verksamheterna.
Förstudie om gemensam insatsmarknad i Nacka. Bakgrund och syftet med förstudien Nacka kommun och Arbetsförmedlingen Nacka Värmdö har under flera år har.
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Mittuniversitetet Om viljan att göra gott Följeforskning av projekt Make sense – social inkludering och egenmakt för utsatta EU-medborgare i norra Sverige.
Finansdepartementet Använda myndigheters information - vad får man och vad har man rätt till? Mikael Vall Finansdepartementet.
Ny e-hälsovision, vad händer nu? Patrik Sundström, programansvarig e-hälsa SKL Jean-Luc af Geijerstam, utredare eHälsomyndigheten Sofie Zetterström, vice.
Gestaltad livsmiljö - en ny politik för arkitektur, form och design Gestaltad livsmiljö – en ny politik för arkitektur, form och design SOU 2015:88 Överlämnande.
Informationsförsörjning IED Industriutsläppsdirektivet (IED) och flera andra EU direktiv medför: Ökade krav på rapportering Ökade krav på information till.
Samordnad utveckling för god och nära vård
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Material och metodstöd När projekt LOS avslutas kommer MSB:s linjeverksamhet att fortsätta.
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Utvecklad styrning – om sammanhållning och tillit i förvaltningen
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Arbetsgivare för framtiden – statens kompetens utvecklar samhället
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Tillsammans för en smartare välfärd
Välkommen!. Välkommen! Erika Ericsson, eHälsomyndigheten 25 april kl Nuläget för arbetet med gemensamma standarder – eHälsomyndighetens uppdrag.
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Överenskommelse och riktlinje för Västra Götaland
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Miljömålen består av tre slags mål
Material för socialtjänsten
Vi står inför en stor digital förändring som ger oss nya möjligheter att skapa en smartare välfärd. Utbildningen "Att leda digital förändring” syftar till.
principer för samverkan om smartare miljöinformation
Uppsala Public Management Seminar 14 mars
ArtDatabanken Till styrmodell .
Att leda och genomföra transformation WS 3 Skellefteå
777 förslag Annika Nilsson Tomas Chicote
STRATEGI FÖR SVENSK VILTFÖRVALTNING
Hur kan digitala flöden underlätta, effektivisera och stärka ärendehanteringen?
Digitalt först med användaren i fokus
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Miljömålen består av tre slags mål
Kommundirektören och digitaliseringen
Förbättra klubbkvalitet
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Gnosjö kommuns styrmodell
uppdrag om indikatorer för miljökvalitetsmålen och generationsmålet
Presentationens avskrift:

Beskrivning av förändringsprinciper för samverkan kring smart miljöinformation Version 1.0

Naturvårdsverket är utsedd till utvecklings- myndighet 2016-2018 för smartare miljöinformation ”miljöinformation är en strategisk resurs i samhället, för företag, individ och myndighet” Mål: förbättra tillgängliggörandet av miljöinformation Syfte: ökad användning av miljöinformationen bidra till att möta klimatutmaningen och nå de nationella miljökvalitetsmålen och generationsmålet Ska sträva efter att sätta medborgaren och företagaren i centrum och främja öppen och datadriven innovation http://www.naturvardsverket.se/Miljoarbete-i-samhallet/Miljoarbete-i-Sverige/Regeringsuppdrag/Digitalt-forst--smartare-miljoinformation/

Naturvårdsverket är utsedd till utvecklings- myndighet 2016-2018 för smartare miljöinformation ”miljöinformation är en strategisk resurs i samhället, för företag, individ och myndighet” Mål: förbättra tillgängliggörandet av miljöinformation Syfte: ökad användning av miljöinformationen bidra till att möta klimatutmaningen och nå de nationella miljökvalitetsmålen och generationsmålet Ska sträva efter att sätta medborgaren och företagaren i centrum och främja öppen och datadriven innovation Uppdraget slutredovisas i februari 2019 – då arbetar Naturvårdsverket på ett nytt sätt och samverkar med andra i forum som är beständiga över tid! http://www.naturvardsverket.se/Miljoarbete-i-samhallet/Miljoarbete-i-Sverige/Regeringsuppdrag/Digitalt-forst--smartare-miljoinformation/

Styrningen av informationshantering är omfattande UNFCCC CBD Århuskonventionen Hållbarhetsmålen Klimatmålen INSPIRE IED MCPD A&HD eGovernment Action Plan New EIF Tallinn Declaration GDPR eIDAS PSID E-Förvaltnings- strategin eSam:s Principer Digitaliserings-strategin Miljömålen Nya Kommunallagen Nya Förvaltningslagen Nya OSL UNFCCC = klimatkonventionen Århuskonventionen om allmänhetens rätt till miljöinformation, rätt till deltagande i myndigheternas processer och rätt till rättslig prövning av myndigheternas beslut. CBD = konventionen om biologisk mångfald A&HD = Art- och habitatdirektivet IED = Industriemissionsdirektivet MCPD = Direktivet om medelstora förbränningsanläggningar INSPIRE = Direktivet om upprättande av en infrastruktur för rumslig information i Europeiska gemenskapen GDPR = EU:s dataskyddsförordning eIDAS = EU:s förordning om elektronisk identifiering och betrodda tjänster för elektroniska transaktioner PSID = Direktivet om vidareutnyttjande av information från den offentliga sektorn OSL = Offentlighets och sekretesslagen eGovernment Action Plan (eGAP) = EU:s strategiska styrning av digitaliseringen av offentlig sektor (fokus förändring av myndigheter) EIF = EU:s ramverk för interoperabilitet (fokus tjänster) Tallinn Declaration = Ministerdeklaration där EU:s medlemsstater bejakar eGAP och EIF och lovar insatser fram till 2022. Innehåller principer för användarcentrerad utveckling och användning av tjänster. (fokus tjänster) E-förvaltningsstrategin = ”Med medborgaren i centrum”, svensk strategi från 2012. Digitaliseringsstrategin = ” För ett hållbart digitaliserat Sverige - en digitaliseringsstrategi”, svensk strategi från 2017. Innehåller vision, mål, delmål… eSams principer = Nationella principer för digital samverkan. Under omarbetning…

Nio inriktande förändringsmål för vart vi Nio inriktande förändringsmål för vart vi* strävar i samverkan om miljöinformation Överenskommet 2017-10-27 Aktörer har integrerat digitalisering i sina ordinarie verksamhetsprocesser Alla har rätt miljöinformation för att kunna göra smarta miljöval Allmänhet och företagare upplever interaktionen med myndigheter som enkel och smidig Allmänheten har insyn i och kan delta i myndighetsprocesser Beslutsfattare på alla nivåer har rätt miljöinformation för att möta de stora samhällsutmaningarna Handläggare har rätt miljöinformation i sina ordinarie verksamhetsstödsystem Innovatörer tänker och gör nytt baserat på miljöinformation Myndigheter samverkar digitalt, har effektiva verksamhetsprocesser och rättssäker informationshantering Myndigheter återbrukar modeller, mönster, lösningar och information från EU, offentlig förvaltning och civila aktörer * Med Vi avses organisationer i offentlig sektor som har behov av att samverka om miljöinformation.

Vad menar vi med principer, varför behöver vi dem? ”Målen talar om vart vi ska, men HUR tar vi oss dit?” Princip = fundamental utgångspunkt för beslutsfattande eller uppförande (ISO 26 000; Socialt ansvarstagande) Principer kan användas som stöd för ställningstaganden i det löpande arbetet, förekommer redan idag inom t ex: Ekonomisk redovisning (”Väsentlighetsprincipen”, ”Periodiseringsprincipen” et c) Offentlig rätt (”Legalitetsprincipen”, ”Proportionalitetsprincipen” et c) Genteknik (”Människovärdesprincipen”, ”Autonomiprincipen” et c) (Jämför exempel från webbinarium 26 januari: Ett trivsamt hem (”Rensningsprincipen”, ”Städprincipen” et c))

Behov av förutsägbarhet kring VAD vi ska samverka om och HUR vi ska samverka – gemensamma principer förändring vägledande förändringsprinciper inriktande förändringsmål VAD-principer är vägledande för att hamna rätt ”i sak” mot förändringsmålen. HUR-principer är vägledande för att omforma arbetssättet till förändring i samverkan. tid ~ 5-10 år

9 förändringsprinciper för samverkan kring smart miljöinformation – version 1.0 Vi beskriver vad vi åtar oss Vi följer ordinarie ansvar Vi utvecklar ur ett helhetsperspektiv Vi återbrukar innan vi nyutvecklar Vi strukturerar information Vi digitaliserar utifrån reella behov Vi bejakar samhällsförändringen Vi påverkar utformning av rättsakter Vi använder arkitekturstyrning i förändringsarbetet Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-12-24

Samverkansprincip 1 Vi beskriver vad vi åtar oss Beskrivning Vi förstår att det som redan tänkts, skrivits och beslutats om VAD vi ska göra innebär ett åtagande. Vi strävar mot att beskriva hur vi möter dessa åtaganden och målgruppernas behov som framträder i förändringsmålen Spårbarhet Egen HUR-princip Till exempellista Länka till den styrning som identifierats avseende VAD vi ska göra t ex Art 7 i direktivet om allmänhetens tillgång till miljöinformation (2003/4/EG) Industriutsläppsdirektivet, MKB-direktivet Styrning om Digital by Default, Digital delivery of public services, Once Only Principle, GDPR/dataskysslagstiftningen, PSI-lagstiftningen, Finalitetsprincipen, Legalitetsprincipen,, OSL, PUL, AL, FL, TF m fl

Samverkansprincip 2 Vi följer ordinarie ansvar Beskrivning Vi utgår från att initiativ för utveckling - av arbetssätt, verksamhet och stöd (inklusive IT) - startas och genomförs av varje samverkansaktör som har ett utpekat ansvar att genomföra verksamhet, och därmed t ex skapa information, samordna process eller teknisk lösning. Spårbarhet Legalitetsprincipen Till exempellista Exempel där vi fördelat ansvar för genomförande och finansiering Legalitetsprincipen: Den offentliga makten utövas under lagarna (Kungörelse (1974:152) om beslutad ny regeringsform 1 kap 1§)

Samverkansprincip 3 Vi utvecklar ur ett helhetsperspektiv Beskrivning Vi strävar efter att utvecklande samverkansaktörer tar höjd för att skapa nytta hos andra, samt att utvecklingsinsatser bidrar till nytta för företag, individer och myndigheter. Vi samverkar om gemensamma frågor och förstår att vi alla står i samma utmaning. Spårbarhet Egen HUR-princip Till exempellista

Samverkansprincip 4 Vi återbrukar innan vi nyutvecklar Beskrivning Vi delar och återbrukar så långt möjligt lösningar för utveckling av verksamhet och IT och tar hjälp av standarder och överenskommelser när de finns. Vi ser riktningen och hittar nästa möjliga steg tillsammans. Spårbarhet Egen HUR-princip Till exempellista eSams Juridiska vägledning­ för verksamhetsutveckling inom e-förvaltningen (3.0).

Samverkansprincip 5 Vi strukturerar information Beskrivning Vi skapar verksamhetsnytta genom att information kan hittas, förstås, återanvändas och bearbetas av olika målgrupper för olika syften. Vi beskriver informationen med hjälp av metadata och använder i första hand begrepp ur svensk författning. Spårbarhet Egen HUR-princip Till exempellista Strategin för hantering av miljödata.

Samverkansprincip 6 Vi digitaliserar utifrån reella behov Beskrivning Vi genomför digitaliseringsinitiativ för utveckling av verksamhet som har ett reellt närtida förändringsbehov. Vi planerar initiativ genom att ”korsläsa” mot förändringsmålen så att vi tar höjd för det digitala klivet. Vi tänker tjänsteorienterat. Spårbarhet Egen HUR-princip Till exempellista Medelstora förbränningsanläggningar Avfallsstatistik och spårbarhet farligt avfall Invasiva främmande arter

Samverkansprincip 7 Vi bejakar samhällsförändringen Beskrivning Vi förstår att digitalisering förändrar samhället i grunden (nya affärsmodeller, nya arbetssätt, annan informationshantering, ny teknik) oavsett om vi är med på tåget eller inte. Vi ifrågasätter nuvarande paradigm, gör det som krävs och delar kompetens, kunskap och andra resurser med varandra. Spårbarhet Egen HUR-princip Till exempellista

Samverkansprincip 8 Vi påverkar utformning av rättsakter Beskrivning Vi tar chansen att påverka planerat och pågående arbete med utformning av internationella, europeiska och nationella rättsakter – så att de blir teknikneutrala och tar höjd för det digitala klivet. Spårbarhet Egen HUR-princip Till exempellista

Samverkansprincip 9 Vi använder arkitekturstyrning i förändringsarbetet Beskrivning Vi åstadkommer interoperabilitet i och mellan organisationer genom att använda arkitekturstyrning för överblick, spårbarhet, flexibilitet och återbruk. Vi belyser perspektiven politik, juridik, verksamhet, information och teknik - så att underlag för beslut skapar förutsättningar för en medveten förändring. Spårbarhet European Interoperability Framework (EIF) Till exempellista Exempel på hur EU och eSam m fl arbetar med arkitekturstyrning