Redovisat regeringsuppdrag

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency Egenkontroll och tillsyn Peter Sörngård.
Advertisements

Regeringsuppdrag Trafikanalys Trafikavtal Godstransporter Infrastruktur som stabiliseringspolitik Uppföljning för bättre transporter och konkurrenskraftiga.
Kultursamverkansutredningen Spela samman – en ny modell för statens stöd till regional kulturverksamhet.
Inventeringar och kunskapsuppbyggnad Lona-träff i Göteborg 23 september 2015.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
Områdesskyddsfunktionen
En hållbar organisation
regeringen. se/rattsdokument/proposition/2017/02/prop
Avdelningen för vård och omsorg
Avbrott i nätinfrastrukturen på US
Välkomna till tvärsektoriellt miljömålsmöte 21 okt 2015
En plattform för samhällsekonomisk analys
Jägareförbundet SKARABORG
Direktivet Lämna förslag till hur dagens marina verksamhet vid forskningsstationerna kan bedrivas mer kostnadseffektivt. Utredningen ska redovisa organisatoriska,
Arbetet med den nationella strategin för energieffektiviserande renovering EnergiPuls - 29 januari 2016.
Grön infrastruktur - Friluftsliv
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Tisdag den 21 mars – Samling och kaffe/te med macka
Aktuellt från Miljödepartementet RUS Nobelmöte 2013
Föreslagna ändringar från Naturvårdsverket i reglerna om landsbygdsutveckling i strandnära lägen Peder Seidegård Länsarkitekt.
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Arbetsformer XX vattenråd.
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Hjälpmedelsförskrivning
Miljömålen består av tre slags mål
Användning av EU-fonder för klimatanpassning
Grundkurs Natura 2000 tillstånds-prövning
Åtgärdswebben.
Samråd Vattenskydd Hummeln och kristdala
En klimat- och luftvårds-strategi för sverige
Ekosystemräkenskaper via markanvändning av mark med höga naturvärden
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
Metod för utvecklings-arbete
Välkomna! Utbildning för sköterskor förskrivning av madrasser
Nu ökar vi takten för att nå miljömålen
Uppföljning av skyddade områden 2017
Områdesskydd2018 inför länsavstämningar
Timplan för grundskolorna i Angered
reviderad Natura handbok
Möten och konferenser skyddad natur 2017
Tvärvillkor för Miljö - Biologisk mångfald
Förändring för kvalitet och förnyelse
Samordning av miljöinformationsförsörjning Inte nytt men ”nystart”
Regional handlingsplan för att integrera och stärka klimat- och miljöperspektiven i det tillväxtarbetet i Stockholms län december 2017.
Tillvarata jobb-potential inom de gröna näringarna
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Nytt projekt för kvarstående justeringar efter omorganisationen
Välkomna! strategi för Vilt-förvaltning
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
Systematiskt kvalitetsarbete
Utredningen om ekologisk kompensation
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Vad är LONA? Kommunala naturvårdsprojekt där vi handlägger och distribuerar bidrag till projekt. Syftet med LONA-bidraget är att: - skydda naturen -
Möjligheter till finansiering?
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Sammanhållningspolitiken
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Aktuellt från miljömåls-uppföljningen
Hållbar utveckling måste vara
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Vad är strategi? En karta som utstakar val och väg för organisationen
Översyn av lagstiftningen inom kollektivtrafikområdet
Biomedicinska analytikerdagen 15 april
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Regional handlingsplan för att integrera och stärka klimat- och miljöperspektiven i det tillväxtarbetet i Stockholms län december 2017.
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Presentationens avskrift:

Redovisat regeringsuppdrag Värdefulla skogar Redovisat regeringsuppdrag 2017-01-31

Uppdraget Utvärdering nationell strategi för formellt skydd av skog Säkerställa ett ändamålsenligt genomförande när det gäller etappmål om formellt skydd av skogsmark Utvärdering nationell strategi för formellt skydd av skog Revidering av strategi Särskilt beakta skydd för friluftslivet och tätortsnära skogar Ny arealfördelning utifrån gällande etappmål (150 000 ha) Konsekvensanalyser  Strategidokument 2.0 (beslutad av myndigheterna) Bidra med relevant underlag för arbetet med att utveckla nya etappmål för skydd av skog. Nuläge kända värdefulla skogar (skyddat, undantaget och oskyddat) Kartläggningsbehov värdefulla skogar Relevanta slutsatser från utvärdering och revidering  Skrivelse till Regeringskansliet för vidare arbete

RU Värdefulla skogar Redovisning till regeringen 2017-01-31 omfattar fem dokument: Reviderad strategi Statistikbilaga Skrivelse med underlag för etappmål Kartering av K-skog Landskapsanalys. http://www.naturvardsverket.se/Nyheter-och-pressmeddelanden/Ny-nationell-strategi-for-skydd-av-vardefulla-skogar/

Underlag för nya etappmål Av skrivelsen framgår bland annat att: Myndigheterna anser att ytterligare skog behöver skyddas efter 2020. Det behövs mer kunskap om förekomsten av olika skogstyper samt om hur mycket skog som behöver skyddas för att klara den biologiska mångfalden.

Rekommendationer En uppdaterad och mer samlad bild över värdefulla skogar behövs. Angeläget att precisera förekomsten av k-skogar i hela landet, identifiera nyckelbiotoper mm. Tydliga prioriteringar kring fjällnära skog behövs.

Rekommendationer Formellt skydd av skog fyller inte alla behov När det gäller friluftsliv, rekreation och andra sociala värden så är det i första hand en kommunal fråga att göra lokala avvägningar som tillvaratar medborgarnas behov av skog för friluftsändamål. Strategi och etappmål hänger ihop

Kartering av kontinuitetsskogar - nytt underlag till Miljödataportalen Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-12-242018-12-24

Grund från 2005 består Värdebaserad ansats Dialog och samarbete Funktionalitet Skydd för de mest värdefulla skogarna i landet.

1. VÄRDEBASERAD ANSATS Mer kostnadseffektivt att skydda befintliga värden än att låta dem gå förlorade och sedan försöka återskapa dem. Formellt skydd ska utgå från en skoglig värdekärna. Skogsbiologiska bevarandevärden väger fortsatt lika: Höga naturvärden på beståndsnivå. Områden som har bra förutsättningar för att naturvärden ska kunna bevaras långsiktigt. Skogstyper för vilka Sverige har ett internationellt ansvar eller som är underrepresenterade i skyddet. Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-12-242018-12-24

2. DIALOG OCH SAMARBETE Strategin är tydlig med att det för ett framgångsrikt arbete med formellt skydd är viktigt att det sker i en anda av öppenhet och dialog med alla inblandade. Markägares kompetens och intresse för att bevara biologisk mångfald tillvaratas genom att de kan lämna in intresseanmälningar om formellt skydd. Markägarnas frivilliga avsättningar är viktiga i arbetet med att bevara och utveckla skogslandskapets biologiska mångfald och betydelse för friluftsliv och rekreation. Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 2018-12-242018-12-24

3. FUNKTIONALITET Att arbeta med värdetrakter är ett kostnadseffektivt sätt att öka möjligheterna till långsiktig funktionalitet för skyddade områden och för skogslandskapet som helhet. Värdetrakterna kan fungera som större ekologiskt sammanbundna system som förser skogslandskapet med viktiga livsmiljöer, funktioner och processer. Stora områden och kluster av värdekärnor.

4. KOSTNADSEFFEKTIVT FORMELLT SKYDD AV SKOG Utgångspunkten är att ett kostnadseffektivt skydd av skogsmark inom etappmålet uppnås genom att skyddet inriktas på områden som har höga biologiska värden och är i behov av skydd, samtidigt som skyddet inte görs mer ingripande än nödvändigt.

Reviderad strategi A Prioriterade skogstyper – några ändringar B Förenklad prioriteringsmodell. C Tätortsnära värdekärnor. D Nyckelbiotoprika brukningsenheter.

A. Prioriterade skogstyper - ändringar Urvalet av prioriterade skogstyper förändras marginellt. Listorna slås ihop och kopplas till habitattyperna i annex 1 för att bättre stödja arbetet för gynnsam bevarandestatus. Vissa justeringar i prioriterade skogstyper : Hassellundar förs till ädellövskog Svämlövnaturskog läggs till Äldre betespräglad skog läggs till

B. Förenklad prioriteringsmodell - färre bedömningssteg och enhetlig poängskala oavsett kunskapsnivå.

C. Tätortsnära värdekärnor Friluftslivet stärks genom att särskild vikt ges åt värdekärnor inom 500 m från tätorter. Kommunernas ansvar kvarstår. Tätortsavgränsning enl SCB Buffer 500 m runt tätort Vk utanför buffer – ingår ej Vk helt eller delvis inom bufferzon – ingår

D. Nyckelbiotopsrika brukningsenheter Arbetet med nyckelbiotopsrika brukningsenheter prioriteras upp. Ett nationellt arealmål på 12 000 hektar föreslås till 2020, vilket motsvarar ca 50% av arealen nb > 5% och en markant ambitionshöjning i förhållande till tidigvarande takt. De med största andelen och högst naturvärden prioriteras först. Ned till 5%. 9 poäng 7 poäng 15% 8% 15% 15%

Principer för arealfördelning och mål Etappmålet: 150 000 ha skogsmark med höga naturvärden i behov av formellt skydd Återstår 2016-2020: ca 90 000 ha Utgångspunkt: länens andel av den totala arealen (520’ ha) kända värdekärnor utanför formellt skydd på produktiv skogsmark Nedviktning 50 %: Kända värdekärnor i frivilliga avsättningar som redovisats med läge Uppviktningar 200 %: Värdekärnor i ädellöv och trivialädel, tätortsnära vk och nyckelbiotoper >5%

Konsekvens

Åtgärder framåt Myndigheterna behöver arbeta proaktivt och tillsammans med övriga intressenter för att minska antalet akuta omprioriteringar. Detta inbegriper uppdaterad information om värdefulla skogar. Samverkansfrågorna kommer att vara fortsatt viktiga för att nå framgång. Modeller för samverkan på regional nivå kan behöva utvecklas. Betydelsen av värdetrakter behöver kommuniceras bättre, externt och med övrig verksamhet

Åtgärder framåt För att säkerställa att beslut enligt miljöbalken finns på plats för intrångsersatt skogsmark bör länsstyrelserna fatta beslut snarast möjligt och använda möjligheten till delbeslut. Länsstyrelserna uppmanas redovisa vilken prioritet planerade naturreservat utan/med ringa genomförd marklösen bör ha i förhållande till den reviderade strategin och gällande etappmål. Målet för länsstyrelserna bör vara att minska antalet ärenden och att antalet färdiga beslut ska vara mångdubbelt fler än antalet nya områdesskyddsärenden.

Översyn av länsvisa strategier De länsvisa strategierna för formellt skydd av skog är viktiga dokument som bör hållas aktuella. En översyn senast 2018 är därför rimlig. I översynen ingår bland annat att: aktualisera urval och avgränsning och analysera skyddsbehov inom värdetrakter tydliggöra inriktning och prioriteringar mot bakgrund av den reviderade nationella strategin. göra detta som en integrerad arbetsinsats med regionala handlingsplaner för grön infrastruktur. NV och SKS avser återkomma med närmare information för detta arbete.

Konsekvensbedömning Konsekvensanalysen avser skillnaden mellan gamla strategin och den nya och har gjorts på 90 000 hektar. De 150” ha i etappmålet har regeringen redan tidigare konsekvensbedömt.

Fördelning på myndighet och instrument Fördelad länsvis grundat på kända värdekärnors beskaffenhet och utifrån instrumentens lämplighet. Ingen specifik fördelning på skyddsformer. Omfördelning kan bli aktuellt under slutet av etappmålsperioden.

Andel formellt skyddad skog 2020 Inkl. N2000, produktiv skogsmark % (skogsmark %) 46 % (52) 3,5 % (3,4) Hela landet: 5 % (8) 2,4 % (2,3) Nedan fjällnära: 3,2 % (3,1) 3,8 % (3,6) 4,4 % (4,1)

Fördelning per region