I t Digitalisering E - DITIGAL TRANSFORMATION, DIGITALT LEDARSKAP, DIGITAL MOGNAD, OSV E-handel – ”Svenskarna och Internet”

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samordnad vårdplanering - SVPL Gemensam rutin för Västra Götaland
Advertisements

Nationell patientöversikt
VAS-läsningsprojektet
Samordnad vårdplanering
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Detta är en mall som kan ge stöd i arbetet med att ta fram vilka informationsmängder vårdgivaren ska ansluta.
Nyttobeskrivning för pågående gemensamma IT-insatser i VG
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Projekt in- och utskrivningsklar patient
NPÖ - Västra Götaland NPÖ - Västra Götaland.
NPÖ –användning i Örebro
Ramverk för patientmedverkan
”Vägen mot e-samhället”
Projekt eHälsa – Status maj 2013
Tillsammans för världens säkraste vård
Nationell patientöversikt
Information gemensam rutin SVPL
Patientens läkemedelsinformation Projektet Stockholms läns landsting samarbetar med Region Skåne och Västra Götalands regionen för att ta fram ett stöd.
Arbetsseminarium om Barn och ungas psykiska hälsa i Södra Älvsborg Inledning.
Gemensam rutin för Samordnad vård- och omsorgsplanering
Gemensam rutin för Samordnad vård- och omsorgsplanering
Framtidens vårdinformationsmiljö
Nationell Patientöversikt, NPÖ
Ämne: diskussion om e-hälsoprioriteringar på chefsnätverket 21 augusti.
Genomförda och pågående aktiviteter Regional och delregional utveckling av eSamhället i Västra Götaland.
Det goda livet för sjuka äldre i Västra Götaland Linda Macke Processledare Det goda livet för sjuka äldre i Västra Götaland.
Ny e-hälsovision, vad händer nu? Patrik Sundström, programansvarig e-hälsa SKL Jean-Luc af Geijerstam, utredare eHälsomyndigheten Sofie Zetterström, vice.
Superkontaktombudsträff Förmiddag:  Inledning  Införandeprojekt nytt IT-stöd för samordnad vård- och omsorgsplanering Fika –
Generell titel Gemensam IT samordningsfunktion 49 kommuner i Västra Götaland och Västra Götalandsregionen Resultat enkätundersökning - Användbarhet i KLARA.
Välkommen!. Välkommen! Fortsatt utveckling av e-tjänsten Stöd och behandling Anette Cederberg Programansvarig SKL Rebecca Anserud (H)järn kolls ambassadör.
Ramverk för patientmedverkan
Vårdsamverkan Valdemarsvik
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
Alingsås – NPÖ som konsument
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
NPÖ
NPÖ Oktober 2017 Lena Bernhardsson.
eHälsa och eTjänster inom socialtjänsten
Sofia Kialt projektledare​
Projektets syfte Utvärdera om ett gemensamt och integrerat IT-stöd för hälso- och sjukvården (sammanhållen journalföring) ökar patientsäkerhet, kvalitet.
Resultat test Samordnad vårdplanering på distans
Överenskommelse och riktlinje för Västra Götaland
Omställningen av hälso- och sjukvården
Lagen om Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Mobil hemsjukvårdsläkare Borås
Verksamhetsutveckling med stöd av IT
Material för socialtjänsten
Sammanhållen journalföring
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Effektiv, trygg och säker utskrivning
Samordnare samsjuklighet
Uppdrag Ta fram länsgemensam rutin för avvikelsehantering
Effektiv, trygg och säker utskrivning
Nationell patientöversikt
NPÖ Nationell patientöversikt
En tjänst för ökad tillgänglighet
Nationell patientöversikt
Vad är det som faxas? Analys av faxanvändning inom vård och kommun
Projektet ”Sluta faxa” på 15 minuter 
NPÖ Lena Bernhardsson.
Indikatorer för process uppföljning Januari 2019
Samverkan för vård på rätt nivå
NPÖ Lena Bernhardsson VGR.
Dnr: SKF2019/008 Beslut av Styrgrupp närvård:
Omställningsarbetet i Västra Götaland
Samordnad utveckling för god och nära vård
Samverkan vid in- och utskrivning
Utbildningsmaterial Uthopp från SAMSA till Nationell patientöversikt
Presentationens avskrift:

I t Digitalisering E - DITIGAL TRANSFORMATION, DIGITALT LEDARSKAP, DIGITAL MOGNAD, OSV E-handel – ”Svenskarna och Internet”

Bankärenden i alla åldrar Digital mognad ”Svenskarna och Internet” Bankärenden i alla åldrar Svenskarna och internet är en tjänst från Internetstiftelsen i Sverige IIS

Handeln ökar i alla åldrar Digital mognad ”Svenskarna och Internet” Handeln ökar i alla åldrar

INTERNET TEKNIK KOMMUNIKATION SÄKER SÄKER KOMMUNIKATION, SÄKER MEDDELANDEHANTERING, EN UPPGIFT EN GÅNG

INTER-&NATIONELLT REGION KOMMUNER STÄNDIG FÖRÄNDRING - PÅVERKAN PÅVERKAN FRÅN Kommun: Samverka kring HSA, GDPR, Infosek osv Region; vård samt regionutveckling EU- GDPR mfl SKL mfl och nationella tjänster som mina meddelanden, SSBTEK, Svensk eleg, personuppgifter, arbetsförmedlingen, försäkringskassan osv

2025 ska Sverige vara bäst i världen att använda digitaliseringens möjligheter god och jämlik hälsa och välfärd utveckla och stärka egna resurser för ökad självständighet och delaktighet i samhällslivet. Idag är invånare vana att kunna hantera det mesta i livet genom smart teknik. När som helst på dygnet, var som helst ifrån. Vi behöver på ett helt nytt sätt organisera oss efter våra invånares behov och önskemål. Men vi behöver även se till att ta tillvara människors egna förmågor. Vi kan göra jämförelser med hur det såg ut i andra sektorer för 15 år sedan, t.ex. banksektorn Samtidigt behöver vi spänna bågen ännu högre, så att vi inte möter morgondagens utmaningar med gårdagens logik och gårdagens lösningar. Från regeringens hemsida: Sverige ska vara bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter. Digitaliseringen är en av de faktorer som skapar störst förändring i dagens samhälle och den påverkar alla delar av samhället. Alla ska ges möjlighet att ta del av digitaliseringen och de fördelar den för med sig. Regeringen arbetar för att digitaliseringen ska bidra till hållbar tillväxt, sysselsättning och ett socialt sammanhållet samhälle. Här behöver vi i det offentliga bli mycket bättre på att möta människors förväntningar. Digitaliseringen en nyckel Tillgänglighet till vård och omsorg (fysisk produktion) Doktor KRY Självständighet (små möjligheter till eget ansvar) Trygghet (genom gamla arbetssätt) Personcentrering – att utgå ifrån individens behov och förutsättningar (”alla” arbetar med det, men sällan hela vägen) Vara en aktiv medskapare (fortfarande små möjligheter) Inte rimligt 2017 att en person med t.ex. en kronisk sjukdom måste gå till vårdcentralen för att få ett kvitto på sitt hälsotillstånd En av de viktigaste drivkrafterna för ändrade arbetssätt som stöds av digitalisering är detta. Människors förväntningar! Nationella styrdokument Digitaliseringsstrategi och Vision eHälsa

Delta på Facebook VÄSTKOM VÅRDSAMVERKAN PÅVERKAN FRÅN

Länsgemensam samverkansorganisation för verksamhetsutveckling med stöd av IT som samordnas av VästKom. siv

Samordnare för verksamhetsutveckling med stöd av IT Siv Torstensson Maria Nilsson Ann-Charlotte Klarén Karl Fors Namn Namn Johan Kjernald Ingela och Linda

HÅLLPUNKTER ”PROJEKTET SLUTA FAXA” Bakgrund Erfarenheter Nationell patientöversikt (NPÖ) Nästa steg

Bakgrund kraven på säker kommunikation Kommuner i Fyrbodal lyfte behovet av att sluta faxa (2016) kraven på säker kommunikation patientsäkerheten äventyras om information skickas till fel mottagare. tidskrävande och medför även dubbellagring Effektivare arbetsformer Avvikelserapportering Elefanten i små bitar, var gör det mest ont (Erfarenheter från Värmland) (faxmeddelanden skickas i huvudsak okrypterat över internet).

Projekt Styrgrupp SVPL blev projektägare - 2016-09-09 Mål: beskriv förutsättningar för att ersätta faxmeddelanden mellan huvudmännen i samband med utskrivningsprocessen/vård och omsorgsplaneringen genom att läsa handlingar i NPÖ. Arbetsgrupp tillsattes och projektplan togs fram.

Arbetsgrupp Uddevalla kommun - Pilot Melleruds kommun Grästorps kommun Lysekil och Åmål har följt projektet NU-sjukvården (24 avdelningar) Primärvården – Närhälsan Dagsons vårdcentral samt Rehab Fyrbodals kommunalförbund Vårdsamverkan Fyrbodal VG-regionen GITS

Förutsättningar Ansluten till NPÖ Ärende i SAMSA Aktuell patientrelation Patienten lämnar samtycke

Påverkade projektet Införande av ”Nya” SAMSA – Hösten 2016 Svårigheter med bemanningen Och…… Lagen om Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård TAPIR – Tjänstekatalog eHälsotjänster för Privata vårdgivare inom vårdval FVM – Framtidens vårdinformationsmiljö Asynja – Primärvårdens information synlig

Genomförande pilot Våren 2017 Pilot genomfördes mellan NU-sjukvården, Uddevalla kommun och en vårdcentral i Uddevalla. 2017-09-15 Beslut i styrgrupp SVPL om fortsatt arbete

Enklare hantering spar tid. Tid att göra ”Rätt” saker. Konferens oktober 2017 Sammanhållen journalföring Enklare hantering spar tid. Tid att göra ”Rätt” saker. Bättre och tryggare vård. Oktober 2017 Sammanhållen journalföring Patient och närstående På konf Lyfte de fram Uddevalla och vårt projekt som ett gott exempel

ERFARENHETER och RESULTAT

NU-sjukvården Vad var svårast inledningsvis Ändra invanda rutiner Rutinen runt samtycke är svårt Vad har gett störst nytta Tidsbesparing Vad är viljan för framtiden Att kommun och primärvård (även privata vårdgivare) använder/visar information via NPÖ Fler informationsmängder i NPÖ, till exempel provsvar 24 avdelningar Förändringsarbete Samtliga kommuner samtidigt

Uppföljning Samtycket vid vårdbegäran saknades ibland Läkemedel kan saknas vid hemgång Läkarepikris – Aktuell information finns i rätt tid. - klart till den 24/9 när den nya rutinen ska börja gälla 24 avdelningar Förändringsarbete Vattnet rinner lätt åt olika håll Viktigt att kunna följa upp rutinen – ständig förbättring

Erfarenheter - Uddevalla kommun Alla sjuksköterskor hade sedan tidigare åtkomst till NPÖ. Samtidigt med pilotstart gjordes en kontorsflytt och fax togs bort. Nytt arbetssätt med nya rutiner infördes Fax-devider Eva Hansson

Erfarenheter från Uddevalla kommun Ökad patientsäkerhet och tidsbesparing Användning av och kunskap om NPÖ har ökat Fler informationsmängder efterfrågas, till exempel provsvar Samtycke har varit en mycket diskuterad fråga Eva Hansson

Erfarenheter från primärvården Får mycket fax, inte bara epikriser. Saknar rutin för att använda NPÖ. Samtycket Både Närhälsan och privata vårdgivare måste bli mer involverade och aktiva i processen för att effektiv vårdkedja skall uppnås Rehab: Relationen mellan rehab-mottagningar hos olika vårdgivare bör ses över för att säkerställa att patienten får rätt stöd i rätt tid. Camilla

Antal användare, Dagsons vårdcentral Hittar lösningar för andra ärenden som faxas mellan kommun och primärvård

Sammanställning från piloten Lärande projekt Bidrog till ökad samverkan och förståelse mellan de olika parterna Ökat kunskapen om SAMSA, NPÖ och PDL Rätt information i rätt tid Prioriteringsordning för dokumentation på NU-sjukvården Rutinbeskrivningar Arbetsgång för Samtycke Aktivitetslista inför ett breddinförande i Västra Götaland Checklista för införande Effektivare arbetssätt Minskad dubbellagring Finns på vastkom.se/fax Talar in istället för diktafon

NPÖ 180404 Lena Bernhardsson

Anslutning NPÖ Nationell tjänst Konsument Producent gemensam för samtliga Landsting och kommuner samt de privata vårdgivare som ansluter sig en anslutning/vårdgivare och journalsystem Konsument Producent Två varianter av anslutning finns. Konsument – kommer åt NPÖ och kan läsa den information som finns i tjänsten Producent – levererar information ifrån sitt system till tjänsten

Start i Västra Götaland Sjukhus (Melior) - konsument och producent (start dec -13) Sjukvårdsrådgivningen (Rådgivningsstöd) - producent (Q4 2014) – konsument (2017) Kommuner (40 av 49 idag) - konsument (2014) AsynjaVisph/Närhälsan (konsument från start) Sjukhusen i VGR har Melior som journalsystem Journal 3 var ett av Närhälsans tidigare journalsystem

Vad har hänt sen? AsynjaVisph/Närhälsan, (producent 1 november 2016) Pilotprojekt ”Sluta Faxa Epikriser” (NU-sjukvården och Uddevalla kommun) Första privata vårdgivare (Capio Lundby sjukhus)

Vad visas i NPÖ från VGR? (3 år tillbaka + innevarande år) Besök/Kontakter Journaltext Diagnoser Uppmärksamhetsinformation Journaltext – alla anteckningar ifrån alla personalkategorier. Några verksamheter är undantagna.

Vad visas mer i NPÖ? (från andra producenter) Läkemedelsförteckningen (eHälsmyndigheten) Andra informationsmängder Läkemedelsförteckningen är tillgänglig för förskrivare samt leg.sjuksköterskor. Andra vårdgivare kan visa upp andra informationsmängder än vi gör ifrån VGR.

Vad händer i VGR 2018? Anslutning Labbsvar, klinisk kemi. (Närhälsan först och sedan sjukhus) Anslutning av Journalia (AK- och Diabetes-mottagningar) Anslutning Obstetrix Diskuterar anslutning Läkemedel Diskuterar anslutning Vaccinationer Första anslutningen blir Labb svar ifrån AsynjaVisph/Närhälsan.

NPÖ – enbart en läsfunktion Ingen information lagras i NPÖ En slagning visar det som finns i respektive anslutet system just i stunden Även osignerad information visas Ingen utskriftsfunktion – original info finns i respektive system Exempel: En ”halvskriven” anteckning kan visas. Vid nästa slagning kanske den är färdigskriven. Osignerade anteckning kan vara ändrade och signerade vid nästa slagning.

Åtkomst till NPÖ Patientbundet uthopp ifrån journalsystemet Personligt medarbetaruppdrag för att komma åt Sammanhållen journalföring Inloggning med SITHS-kort Patientens samtycke Patienten måste vara upplagd/ha en journal i mitt journalsystem Medarbetaruppdraget – chefen söker behörighet ”Uppdrag Vård och behandling (VoB) Sammanhållen journalföring (SJF)” Samtycket anges i dialogrutan – välj i första hand att det gäller endast mig och sätt en kort tid, t ex dagens datum vid ett enskilt besök.

Välj Samtycke gäller endast mig (förvalt) och ange tid Välj Samtycke gäller endast mig (förvalt) och ange tid. Välj till och med dagens datum om det bara gäller ett tillfälle. Nödöppningen används när patienten inte kan tillfrågas. Nästa steg är en ruta där man anger anledningen till Nödöppning. Rutin för att fråga samtycke. Dokumentera i SAMSA

Ny startsida. Informationsmängderna visas till vänster, det syns direkt om de innehåller någon information. Till höger görs val för vilken tidsperiod, vilken vårdgivare, vilken yrkesroll jag som användare vill se .

Journalöversikt Tidslinje Kalender Första bilden i NPÖ: Patientöversikt Tidslinje överst, markeringar anger att på denna månad finns poster En informationsmängd/ruta, går att gå direkt dit genom att klicka på rubriken Välja Alla Dokument för att se alla patientens poster i en ända lång lista

Visar alla patientens poster i datumordning, senaste överst. Alla olika informationsmängder visas upp i samma typ av lista, det går att se ytterligare information genom att markera en rad i listan. All dokumentation Visar alla patientens poster i datumordning, senaste överst. Går att sortera i alla kolumner. Klicka på en post för att komma ner en nivå till.

Statistik – Västra Götaland

Nästa steg Steg 1. Årsskiftet 17/18 (1 februari) Sluta faxa epikriser från sjukhus till kommuner i samband med utskrivning från slutenvården (samordnad vård- och omsorgsplanering) inom Fyrbodal. Steg 2. Våren 2018 Inkludera primärvården i arbetet i Fyrbodal Steg 3. Hösten 2018 Stegvis breddinförande i hela VGR Linn och Gunilla

Nytt uppdrag - omfattning Projektledare driver och ansvarar för arbetet. Funktionskoordinator SAMSA ger stöd i projektet Ökat stöd till verksamheten och delregionala införandeprojekt. Ökat stöd till primärvården för att möjliggöra enhetlig hantering. Linn och Gunilla

Nytt uppdrag Förbättrad utbildning och användarstöd i och kring NPÖ för alla parter utifrån behov Pådrivande i framtagande av anvisning om NPÖ till privata vårdgivare Samordna juridiska frågeställningar Reservrutiner och krypterad e-post Producentskap till NPÖ för kommuner i samverkan med VGR Linn och Gunilla

Nytt uppdrag IT åtagande Uthopp till NPÖ från SAMSA Samtyckeshantering Stöd i anvisning anslutning NPÖ för kommun och primärvård Linn och Gunilla

Kommunal användning av NPÖ - Antal patienter Bollebygd, Borås, Herrljunga, Mark, Svenljunga, Tranemo, Ulricehamn, Vårgårda