Lektion Tid: 200 – 300 minuter 8 övningar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
låt oss presentera SLIDEPLAYER.SE
Advertisements

VADÅ UPPHOVSRÄTT?.
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna, artikel 27.2
Att kläcka och vaska idéer
En presentation för dig som är lärare
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
1 Sociala medier inom juridiken Mark Klamberg, doktorand.
En presentation för dig som har barn i förskoleklass
 Visa upp vår verksamhet  Kontakter med omvärlden  Möjliggör ett omdefinierat lärande  Öka medborgarnas möjlighet till insyn.
OH-mallen Upphovsrätt i skolan – en presentation från Kolla källan
Mål och betygskriterier
Hur får jag använda digitalt material i min undervisning?
Lag och Rätt.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Ett arbetsområde om poesi
If you want to build a ship, don´t herd people together to collect wood and don´t assign them tasks and work, but rather teach them to long for the endless.
Vad är du för typ av person?
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
UPPHOVSRÄTT – vad är det ?.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen
Argumenterande text.
Exempel på övning ”Dokumentärfilmen”
Att lära sig att analysera
En guide för arbeten i SO
UPPHOVSRÄTT.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Vad är en KATA? katatogrow.com.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Ska Sverige ha dödsstraff eller inte?
Att använda andras bilder på internet Det är inte tillåtet att använda andras bilder hur som helst. De bilder, fotografier, filmer, musik med mera som.
Torsdagen den 3 december. Dagens lektion Fortsatt jobb med den muntliga presentationen (utformning, bilder, kanske lite träning om vi hinner) Boksamtal.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Sociala medier källkritik. Att kunna kommentera under ett flöde Bloggar inklusive kommentarsfält Twitter Facebook, Google+ eller Linkedin. fotosidor som.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Läs mer på katatogrow.com och battreskola.com KATA i klassrummet Detta bildspel är tänkt att vara en 50-minuters lektion som kan användas med elever för.
Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift
Köp, köp, köp! Om reklamens påverkan.
När säger du ifrån? Om civilkurage på nätet.
Vad är källkritik? En metod som du använder för att granska den information du får från olika källor. Du tränar kritiskt tänkande för att bli bättre på.
Att gilla eller inte gilla? Om vår egen roll i sociala medier.
Jag ser dig – jag ser dig inte! Om hat.
Vad är okej? Om kränkningar på nätet.
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Måste du veta vem jag är? Om anonymitet.
Resonerande text Använd din elevbok!
Tyck som jag! Om metoder för påverkan
Det nya medielandskapet och våra relationer. Om kränkningar på nätet.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
GREENSCREEN BY DO INK.
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Lektion 1:1 I vilka sammanhang kan det vara bättre att använda begreppet ”våld i nära relationer” än begreppet ”mäns våld mot kvinnor” – och tvärtom?
Etik & moral.
Har du som förälder koll?
Workshop Arbetsplatslärande.
Ta reda på vad eleverna lär sig under lektionen
Reklam eller redaktionellt budskap?
Övning Tid: 20 minuter Vad är upphovsrätt?.
Övning Tid: minuter Virala konsekvenser.
Övning Tid: minuter Instagram-målet.
Byt perspektiv – från reklam till journalistik
Övning Tid: 20 minuter Upphovsrätt eller fel.
Övning Tid: 40 minuter Lagen och rättvisan.
Övning Tid: 40 minuter Problemträdet.
Debattövning - Upphovsrätt
Upphovsrätt – Swefilmermålet
Presentationens avskrift:

Lektion Tid: 200 – 300 minuter 8 övningar Upphovsrätt Lektion Tid: 200 – 300 minuter 8 övningar

Övningar Upphovsrätt eller fel? Vad är upphovsrätt Podd: Bungyjumpfallet Virala konsekvenser – Bungyjump-fallet Podd: Swefilmermålet Inget är gratis – Swefilmermålet Problemträdet Debatt – ett rollspel

Syfte med lektionen Att öka kunskapen om upphovsrätt i det fysiska och digitala medielandskapet. Att öka kunskapen om hur och varför det är viktigt att ta hänsyn till upphovsrättslagen på nätet. Att öka insikten om vikten av att ha ett kritiskt förhållningsätt till medier när man laddar ner och/eller delar andras material. Att öka medvetenheten om vilka konsekvenser brott mot upphovsrätten kan få för andra, till exempel upphovspersonen och samhället i stort.

Övning Tid: 20 minuter Upphovsrätt eller fel

Syfte med övningen Att snabbt få en uppfattning kunskaper och inställning till exempelvis upphovsrätt och fildelning. Att skapa förutsättningar för samtal och åsiktsutbyte. Förberedelser: Dra upp en linje i klassrummet med till exempel ett snöre, hoptejpade papper eller krita. Förklara att ena änden av linjen representerar ”håller med helt” och den andra änden ”håller inte alls med”.

Påståenden Lagen om upphovsrätt gäller inte på internet. Så länge streamingtjänster är för dyra är det OK att ladda ner till exempel filmer från piratsajter. Bilder, filmer och texter får spridas på nätet så länge man inte laddar ner dem permanent till sin dator. Det är tillåtet att använda upphovsrättsskyddat material för privat bruk. Lagen om upphovsrätt skyddar bara professionella upphovsmän som filmskapare och musiker, inte amatörer. Det är OK om någon sprider mina bilder och filmer utan att fråga, det betyder ju bara att de tycker att de är bra. Läs upp en rad påståenden och låt sedan eleverna placera sig på linjen utifrån hur mycket eller lite de håller med om påståendet. Låt några av eleverna kort motivera sitt ställningstagande efter varje påstående. Ställ följdfrågor vid behov. Använd dessa och/eller andra påståenden:

Övning Tid: 20 minuter Vad är upphovsrätt?

Faktabakgrund - Upphovsrätt Bilder, filmer och texter får inte kopieras och spridas hur som helst, inte ens på nätet. Samma regler gäller i den fysiska och digitala världen. Upphovsrättslagen reglerar rätten till ”litterära eller konstnärliga verk”, det vill säga texter, filmer, fotografier och andra bilder, datorprogram, musik, scenkonst, byggnader och ”verk som har kommit till uttryck på något annat sätt”. Upphovsrättslagen är komplicerad, men handlar i korta drag om att du inte får använda texter, bilder et cetera som någon annan skapat utan deras tillstånd. Du kan alltså inte utan vidare ta en bild som är upphovsrättsskyddad och lägga upp på din blogg.

Privat bruk Du får använda upphovsrättsskyddat material för privat bruk, till exempel kopiera en CD-skiva som du har köpt så att du kan lyssna på den i din mobiltelefon eller scanna in skolfotoporträttet på dig själv och lägga som skärmsläckare på din dator. Däremot får du inte publicera filerna på nätet eller sprida dem till andra.

Creative commons Alla som vill tillåta spridning av sina texter, bilder, ljud eller andra konstnärliga verk kan vara tydliga med vad som gäller genom att märka materialet med en licens från den ideella organisationen Creative Commons (CC). Med hjälp av olika CC-licenser kan du och andra upphovspersoner reglera andras rätt att sprida och ändra i ditt verk, eller att använda det i kommersiellt syfte. En del CC-licenser ger tillstånd att sprida till exempel en bild om du inte ändrar på den och bara om du uppger vem som är upphovspersonen. Andra CC-licenser tillåter att bilden ändras och beskärs.

Övning Tid: 40 - 80 minuter Virala konsekvenser

Syfte med övningen Att öka kunskapen om rättigheter och skyldigheter vid publiceringar på internet och upphovsrättslagen i praktiken på nätet. Att öka medvetenheten om hur snabbt och brett spridning på internet kan ske. Att öka medvetenheten om medielogik i nyhetsmedier. Att öka medvetenheten och kunskapen om varför den som publicerar något bör ta ställning till om hen vill skydda sitt material eller inte, för sin egen men också för andras skull. I den här övningen diskuteras om man får använda bilder och filmklipp som finns på nätet hur som helst. Vad är det som gäller när man länkar till andras material – behöver man tillstånd eller räcker det med att uppge källan?

Podd: Bungyjumpfallet Podden handlar om 20-åriga Rebecka Johansson som filmade när hennes kompis hoppade bungyjump. Linan gick av, men kompisen överlevde mirakulöst. Ett tv-bolag i Australien får tillstånd att sända Rebeckas filmklipp på teve i samband med en intervju med kompisen om vad som hände. Men bolaget lägger även ut filmklippet på sin Youtubekanal och snart har flera hundra mediebolag och andra runt om i världen använt klippet utan Rebeckas medgivande. Hon får hjälp av experter på upphovsrätt att stämma flera av dessa och många döms till att betala böter, inklusive den brittiska tidningen The Guardian.

Diskutera i helgrupp Varför tror du att tv-bolaget lade ut filmklippet på Youtube utan tillstånd? Varför spred sedan nyhetsbolag och andra klippet vidare utan tillstånd? Vem/vilka drabbades av att filmklippet spreds utan tillstånd och på vilket sätt?

Arbeta i mindre grupper Hitta minst tre ställen på nätet där Rebecka Johanssons filmklipp går att se. Anges någon källa/ägare till klippet? Skiljer sig sättet som klippet presenteras på mellan de olika kanalerna? Skulle du själv ha tänkt på att en delning av klippet skulle kunna vara ett brott mot upphovsrätten? Gå tillbaka några dagar i era egna flöden på sociala medier Har ni själva gillat eller delat något som kan vara skyddad av upphovsrätt?

Avslutning i helgrupp Är det korrekt/rättvist att de som spred Rebeckas filmklipp fått betala böter? Har du själv eller någon du känner råkat ut för något liknande? Idag är det många som filmar och fotograferar när de till exempel blir vittne till slagsmål och olyckor. Är det okej att sprida sådana filmer/bilder vidare? Kommer du att agera annorlunda nästa gång du funderar på att publicera eller dela ett klipp?

Upphovsrätt – Swefilmermålet Övning Tid: 40 - 60 minuter Upphovsrätt – Swefilmermålet

Syfte med övningen Att öka kunskapen om regler kring upphovsrätt som gäller vid fildelning. Att öka medvetenheten om vilka konsekvenser fildelning kan få för individen, upphovspersonerna (till exempel musiker och filmskapare), företag och samhället i stort.

Podd: Swefilmer-målet Lyssna på podden om Swefilmer-målet

Tidslinje Arbeta i smågrupper Gör en tidslinje över vad som hände i Swefilmermålet Lyssna på podden och gör egna efterforskningar på nätet Identifiera de viktigaste aktörerna i historien, från enskilda individer (till exempel männen bakom webbplatsen, polis och åklagare, upphovsmän till de filmer och serier som strömmades på sajten, användare med mera. Samla förslagen i en lista eller ”karta” på tavlan tills ni har vad gruppen tycker är en komplett lista. Arbeta i par eller smågrupper och gör en tidslinje över vad som hände i Swefilmermålet från det att webbplatsen startade tills det att domen föll. Till stöd kan ni använda arbetsbladet Tidslinje Swefilmer där ett par hållpunkter redan är utmärkta. Eleverna måste troligen lyssna igen på delar av podden och/eller göra ytterligare efterforskningar på nätet.

Övning Tid: 40 minuter Problemträdet

Lyssna på podden om Swefilmer-målet

Tillvägagångssätt Rita upp ett träd på ett stort papper (eller på tavlan om övningen genomförs gemensamt). Skriv upp problemet, brott mot upphovsrätten, på trädstammen. Skriv tänkbara orsaker till problemet, helst på post-it-lappar, och sätt på trädets rötter. Skriv effekter, följder av problemet, och sätt på trädets grenar. Fundera och diskutera. Fattas något? Ska något bort eller byta plats, som till exempel några av orsakerna och effekterna? Försöka hitta idéer till lösningar. Rita frukter och skriv lösningarna på dem innan de ”hängs upp” i trädet. Grupperna presenterar sina problemträd och förklarar hur de tänkt Avsluta med gemensam reflektion.

Debattövning - Upphovsrätt Tid: 40 – 80 minuter Debattövning - Upphovsrätt

Syfte med övningen Att ge fördjupad medvetenhet och kunskap om hur upphovsrättslagen ibland ställs mot folkopinionen och behov/uppfattningar i olika intressegrupper. Att öva på argumentation och på att lyssna och försöka förstå andras ställningstaganden.

Tillvägagångssätt Olika roller fördelas bland eleverna utifrån de aktörer som identifieras som viktiga. Det kan vara allt från forskare och politiker till upphovsmän- och kvinnor, fildelare, advokater, åklagare och företagsledare. Dessutom utses en programledare/debattledare. Eleverna förbereder sig i par/smågrupper genom att repetera fakta kring sina tilldelade roller, skriva stödord till repliker/frågor et cetera. Debatten genomförs som ett rollspel/forumspel. Om ni inte vill genomföra en debatt där hela klassen deltar samtidigt kan eleverna öva in kortare avsnitt i grupper/par och spela upp för varandra. Ett alternativ är att grupperna spelar in scener med sina mobiler och visar, för dig som lärare och/eller för klassen. Avsluta med gemensam reflektion. Med utgångspunkt från de eftersökningar och fördjupningar som gjorts kring Swefilmermålet genomförs ett rollspel i form av ett debattprogram av typen Agenda.