Gemensam nationell Tri för spårväg? 2018-05-17 Gemensam nationell Tri för spårväg? Hans Höwitz Rapport vid Branschrådet för tunnelbana och spårväg 2018-05-17
Gemensam nationell Tri Spårväg? 2018-05-17 Bakgrund Frågeställningen om möjligheten att ta fram en gemensam nationell trafiksäkerhetsinstruktion (TRI) för spårvägar väcktes inom Branschrådet för Spårväg & Tunnelbana hösten 2016. Möten Tre möten har hållits i frågan, ett startmöte den 14 april 2017 i Stockholm och arbetsmöten den 19 oktober 2017 i Göteborg och 12 april 2018 i Norrköping. Möte i Göteborg den 19 oktober, arrangör Trafikkontoret Deltagare vid mötet var företrädare för spårinnehavarna i Göteborg, Norrköping, Stockholm, Malmö och Malmköping. Från trafikentreprenörerna deltog Arriva, Stockholm spårvägar och Transdev. Uppdraget Uppdragen från april-mötet var att inhämta respektive organisationens godkännande samt att alla skulle läsa in sig på respektive stads Tri. Det konstaterades att samtliga inbjuda organisationer var intresserade av att delta i arbetet med att se över möjligheterna att ta fram gemensam Tri för spårväg i Sverige. Det konstaterades att det fanns strukturskillnader mellan olika Tri men i huvudsak är alla väldigt lika Det diskuterades principregler för vad som är grundregler och tillämpningar av fordon, plats, egen banvall med eller utan plankorsningar, gatuspår, reserverat utrymme mm Vissa begrepp har olika lydelser men andemeningen är densamma, måste renodlas. Likriktad behandling av personal efter säkerhetsmässiga händelser Gemensamma principer för signalmedel i nya anläggningar Lars pratar.
Gemensam nationell Tri Spårväg? 2018-05-17 Målet Skapa ett ramverk för utformning av trafiksäkerhetsinstruktioner Mötet enades om att åstadkomma ett branschgemensamt ”basregelverk” för spårvägarnas trafiksäkerhetsinstruktioner. Att göra till nästa möte, den 12 april 2018 i Norrköping Utreda och sammanställa skillnader mellan befintliga regelverk avseende: Begreppsförklaringar och förkortningar Marie Engström / Susanne Alakourilla Begrepp kring avvikelser/olyckor/säkerhetsrapportering Lars Ericsson / Harald Schaffhauser Skyddsformer (arbete i spår) Hans-Petter Larsson / Daniel Sundström Kategorisering av olika typer av spårvägsanläggningar PG Andersson ”Grundläggande” trafikregler Fredrik Landgren Handsignaler Magnus Svensson Urvalskrav för säkerhetspersonal Mimmi Mickelsen Lars pratar.
Gemensam nationell Tri Spårväg! 2018-05-17 Lägesrapport efter mötet i Norrköping 2018-04-12 Under mötet i Norrköping gicks följande punkter igenom och diskuterades: Begreppsförklaringar och förkortningar. Konstaterades att samma sak benämns olika i de olika städernas Tri. T.ex. finns inte begreppet ”spårområde” i Göteborg utan kallas där ”i farlig närhet av spår”. Anordningen ”motspårkörning” har olika förklaring i olika städer. Även definitionen av ”fordon” (rälsgående) skiljer sig mycket åt mellan de olika städerna och bör kunna renodlas. Begrepp kring avvikelser/olyckor/säkerhetsrapportering. Sammanställningen omfattade Transportstyrelsens definitioner och de definitioner som används inom trafikförvaltningen i Stockholm. Definitioner för trafikspår kontra depåspår har också diskuterats. Sammanställningen ska kompletteras med definitionerna från Norrköping och Göteborg innan vidare diskussioner förs. Skyddsformer (arbete i spår). Det finns en mängd olika begrepp städerna emellan för hur arbete i spår ska skyddas. Även hur fordonsrörelser i spår får ske på en arbetsplats skiljer sig åt. En ensning av begreppen vore bra, men måste utredas i samråd med spårunderhållsentreprenörerna. En särskild arbetsgrupp avses bildas för detta ändamål. Kategorisering av olika typer av spårvägsanläggningar. Olika typer av kategorisering av spårvägsanläggningar med avseende på deras karaktär (gata/egen banvall etc) diskuterades. Följande förslag som anammats av trafikförvaltningen för den s.k. Kistagrenen av Tvärbanan i Stockholm väckte visst gillande: A. Spårväg på särskild banvall avskild från annan trafik förutom vid plankorsningar B. Spårväg i gatumiljö på reserverat utrymme som kan samköras med bussar C. Spårväg i gatumiljö i blandtrafik med övrig vägtrafik D. Spårväg i gatumiljö på torgyta/öppen plats där även gångtrafik förekommer
Gemensam nationell Tri Spårväg! 2018-05-17 Lägesrapport efter mötet i Norrköping 2018-04-12, forts Följande punkter hanns inte med utan kommer att gås igenom på nästa möte, som sker i Malmköping den 11-12 oktober: Grundläggande trafikregler Handsignaler Urvalskrav för säkerhetspersonal Sammanfattning Sammanfattningsvis kan sägas att arbetsgruppen är ense om att det bör gå och även är önskvärt att åstadkomma gemensamma grundregler för spårvägstrafik i Sverige, en s.k. ”BAS-Tri”. Arbetet fortsätter således under hösten 2018.