Gemensam nationell Tri för spårväg?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att använda systematiskt arbetsmiljöarbete och AML kap 6 § 6a
Advertisements

Protokoll föräldraråd Plats: Bjälbotullsförskola Tid: 17,30 •Tankar efter mötet med våra politiker. Finns det politiska frågor som vill lyfta.
NORRBUS Gemensamma riktlinjer för barn- och ungdomar
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Ledning & Styrning i Samverkan UTKAST FÖR VIDAREUTVECKLING Reflektioner och summeringar från intressentdialog den 25/9 på St Gertud i Malmö.
Sv Universitets- och högskolerådets arbete mot diskriminering och för lika rättigheter Motstånd och möjligheter - En nationell konferens om jämställdhet.
Tillträde och prissättning av bytespunkter och tjänster för busstrafik
Strategi för styrning av Transportstyrelsens internationella arbete inom järnvägsområdet Mats Andersson Stabschef Väg- och järnvägsavdelningen
KIA - Göteborgs Stad Utbildningsförvaltningen har registeransvar
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
Formellt, skarpt och snyggt
Genomförandeplan av TSD drift (2012/757/EU)
Möte med kundrepresentanterna i fjärrvärmeuppdraget Stockholm 29 november.
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Kognitivt Arbetssätt.
Välkomna till en dag om eArkiv
Halmstads kommuns visionsstyrningsmodell
Nordiska Styrelsens uppdrag Styrelsen anser sig ha ett uppdrag från medlemmarna och SKK att verka för gemensamma Nordiska regler Det föreligger inte något.
Konfigurationsanalys Cosmic. ”Agenda” Sammanfattning Bakgrund Metodik/Angreppssätt Avgränsningar Resultat Observationer Slutsats och rekommendationer.
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Vårdkedjearbete för personer med förvärvad hjärnskada under 65 år
Länsstyrelsernas uppdrag
Förstudie: Hållbar konsumtion
Formellt, skarpt och snyggt
Södra Regionvårdsnämnden
Vårmötets deltagare 2014 Material insamlat våren 2014 Powerpoint sammanställd, 2015, av Daniel Larsson, utredare, Linnéuniversitetet.
Länsstyrelsen Material insamlat hösten 2014 Powerpoint sammanställd, 2015, av Daniel Larsson, utredare, Linnéuniversitetet.
1 Valutskott. 2 Syfte Syftet med utbildningen är att få lokala valutskott som arbetar året runt på ett sätt som leder mot Visions mål. Mål Efter utbildningen.
Framtidens vårdinformationsmiljö
Copyswede./. Sony Mobile IMK seminarium Kompensation för privatkopiering – nu och framtiden Stockholm 28 Augusti 2015 Azra Osmancevic.
Lönekriterier – ett stöd till chefer. Varför lönekriterier?  Att ha tydliga lönekriterier är en förutsättning i samband med lönesättning.  Kriterierna.
Förbättringsområde folkhälsa Matvanor hos föräldrar till minderåriga barn och vissa utvalda övervikts- och/eller diabetespatienter.
VETENSKAPLIGT SKRIVANDE SSA 220/230 MAGISTER/MASTERUPPSATS I SVENSKA SOM ANDRASPRÅK JULIA PRENTICE.
Resultat av fokusgrupper Vad är en bra hjälp för dig i din situation?
INLEDNING Presentera dig själv, dagordningen och eventuell information om möteslokalen. BESTÄM DISKUSSIONSNORMER Gå igenom “grundregler” för diskussionen.
UPPSATSPLAN HUR GÖR MAN EN SÅDAN?. UPPSATSPLAN Nytt steg i processen, PM godkänt PM är början på planen Handledartilldelning Samarbete med handledare.
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015 Stockholm Stad.
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Samordnad utveckling för god och nära vård
Barn- och ungasatsningen
Nordiska Styrelsens uppdrag Utgångspunkt
Workshop om det nationella RUC-nätverkets framtida roll
Svenska som andraspråk 3
X-mottagningen: Väntetider 2001
Förbättringsarbete- tillgänglighet på Hälsans vårdcentral 1 år 2016
Nordiska Styrelsens uppdrag Utgångspunkt
Arbetsgrupp Handlingsplan - IT-stöd för informationsöverföring
Utveckling av branschrådet för järnväg
På gång hos Vattenmyndigheterna
Workshop Arbetsplatslärande.
Samarbetsförhandlingar januari 2014
Kommunikationssatsning skyddad natur Läget just nu
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
Arbetsgruppen, Centrum för elektronisk kommunikation
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Samarbetsformer för SoL och Hälso- och sjukvård (ordinärt boende och hemtjänst) Hur hittar vi samverkan/ samarbetsformer mellan SoL och Hälso- och sjukvårdsorganisationen.
Syfte för samverkan inom Vård och omsorgscollege Södra Norrland
Branschrådet för tunnelbana och spårväg 25 oktober 2018
Branschrådet våren 2018 Göteborgs Stads Spårvägsbana Mimmi Mickelsen.
Olycksstatistik spårväg i Sverige t.o.m. September 2018
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Välkommen till regional arbetsgrupp handledarskap
VÄLKOMNA! Bakgrund För att stadsdelsförvaltningen ska kunna arbeta på ett effektivt sätt med arkivfrågor ska det finnas både arkivansvarig och.
Branschmöte spårväg tunnelbana
Nästa steg mot en attraktiv och hälsofrämjande arbetsplats
Samordnad utveckling för god och nära vård
Dialogmaterial om Arbetstider och arbetsbelastning
Nationell BAS-TRI för spårväg
Förbundsdirektörens rapport
Presentationens avskrift:

Gemensam nationell Tri för spårväg? 2018-05-17 Gemensam nationell Tri för spårväg? Hans Höwitz Rapport vid Branschrådet för tunnelbana och spårväg 2018-05-17

Gemensam nationell Tri Spårväg? 2018-05-17 Bakgrund Frågeställningen om möjligheten att ta fram en gemensam nationell trafiksäkerhetsinstruktion (TRI) för spårvägar väcktes inom Branschrådet för Spårväg & Tunnelbana hösten 2016. Möten Tre möten har hållits i frågan, ett startmöte den 14 april 2017 i Stockholm och arbetsmöten den 19 oktober 2017 i Göteborg och 12 april 2018 i Norrköping. Möte i Göteborg den 19 oktober, arrangör Trafikkontoret Deltagare vid mötet var företrädare för spårinnehavarna i Göteborg, Norrköping, Stockholm, Malmö och Malmköping. Från trafikentreprenörerna deltog Arriva, Stockholm spårvägar och Transdev. Uppdraget Uppdragen från april-mötet var att inhämta respektive organisationens godkännande samt att alla skulle läsa in sig på respektive stads Tri. Det konstaterades att samtliga inbjuda organisationer var intresserade av att delta i arbetet med att se över möjligheterna att ta fram gemensam Tri för spårväg i Sverige. Det konstaterades att det fanns strukturskillnader mellan olika Tri men i huvudsak är alla väldigt lika Det diskuterades principregler för vad som är grundregler och tillämpningar av fordon, plats, egen banvall med eller utan plankorsningar, gatuspår, reserverat utrymme mm Vissa begrepp har olika lydelser men andemeningen är densamma, måste renodlas. Likriktad behandling av personal efter säkerhetsmässiga händelser Gemensamma principer för signalmedel i nya anläggningar Lars pratar.

Gemensam nationell Tri Spårväg? 2018-05-17 Målet Skapa ett ramverk för utformning av trafiksäkerhetsinstruktioner Mötet enades om att åstadkomma ett branschgemensamt ”basregelverk” för spårvägarnas trafiksäkerhetsinstruktioner. Att göra till nästa möte, den 12 april 2018 i Norrköping Utreda och sammanställa skillnader mellan befintliga regelverk avseende: Begreppsförklaringar och förkortningar Marie Engström / Susanne Alakourilla Begrepp kring avvikelser/olyckor/säkerhetsrapportering Lars Ericsson / Harald Schaffhauser Skyddsformer (arbete i spår) Hans-Petter Larsson / Daniel Sundström Kategorisering av olika typer av spårvägsanläggningar PG Andersson ”Grundläggande” trafikregler Fredrik Landgren Handsignaler Magnus Svensson Urvalskrav för säkerhetspersonal Mimmi Mickelsen Lars pratar.

Gemensam nationell Tri Spårväg! 2018-05-17 Lägesrapport efter mötet i Norrköping 2018-04-12 Under mötet i Norrköping gicks följande punkter igenom och diskuterades: Begreppsförklaringar och förkortningar. Konstaterades att samma sak benämns olika i de olika städernas Tri. T.ex. finns inte begreppet ”spårområde” i Göteborg utan kallas där ”i farlig närhet av spår”. Anordningen ”motspårkörning” har olika förklaring i olika städer. Även definitionen av ”fordon” (rälsgående) skiljer sig mycket åt mellan de olika städerna och bör kunna renodlas. Begrepp kring avvikelser/olyckor/säkerhetsrapportering. Sammanställningen omfattade Transportstyrelsens definitioner och de definitioner som används inom trafikförvaltningen i Stockholm. Definitioner för trafikspår kontra depåspår har också diskuterats. Sammanställningen ska kompletteras med definitionerna från Norrköping och Göteborg innan vidare diskussioner förs. Skyddsformer (arbete i spår). Det finns en mängd olika begrepp städerna emellan för hur arbete i spår ska skyddas. Även hur fordonsrörelser i spår får ske på en arbetsplats skiljer sig åt. En ensning av begreppen vore bra, men måste utredas i samråd med spårunderhållsentreprenörerna. En särskild arbetsgrupp avses bildas för detta ändamål. Kategorisering av olika typer av spårvägsanläggningar. Olika typer av kategorisering av spårvägsanläggningar med avseende på deras karaktär (gata/egen banvall etc) diskuterades. Följande förslag som anammats av trafikförvaltningen för den s.k. Kistagrenen av Tvärbanan i Stockholm väckte visst gillande: A. Spårväg på särskild banvall avskild från annan trafik förutom vid plankorsningar B. Spårväg i gatumiljö på reserverat utrymme som kan samköras med bussar C. Spårväg i gatumiljö i blandtrafik med övrig vägtrafik D. Spårväg i gatumiljö på torgyta/öppen plats där även gångtrafik förekommer

Gemensam nationell Tri Spårväg! 2018-05-17 Lägesrapport efter mötet i Norrköping 2018-04-12, forts Följande punkter hanns inte med utan kommer att gås igenom på nästa möte, som sker i Malmköping den 11-12 oktober: Grundläggande trafikregler Handsignaler Urvalskrav för säkerhetspersonal Sammanfattning Sammanfattningsvis kan sägas att arbetsgruppen är ense om att det bör gå och även är önskvärt att åstadkomma gemensamma grundregler för spårvägstrafik i Sverige, en s.k. ”BAS-Tri”. Arbetet fortsätter således under hösten 2018.