MATERIALET ÄR FRAMTAGET I SAMARBETE MED

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  1§ Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och.
Advertisements

Socialdokumentation Består av två delar!
Våldsbejakande extremism - en beskrivning av Nacka kommuns strategi Jan Landström Säkerhetssamordnare i Nacka kommun Jan Landström.
Nyutveckling Stöd och behandling 2016 Samverkan mellan SKL, Inera och 1177.
Analyser och mallar. Innehåller Kravspecifikation SWOT Personas (användare) 4P (marknadsmixen) Metod Mall Exempel Metod Mall Exempel Det finns inga rätt.
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring ENSAMKOMMANDE BARN Under 2015 kom ensamkommande barn och unga till Sverige för att söka.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring Bygga och Bo Att bygga ett nytt hus eller bygga till det hus du redan har, är något som för.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Välkommen! Evamaria.
Taltidning till fler 16 mars 2017 Götabiblioteken.
Digitalisering, flera begrepp i samma term
Viktoria Hagelstedt, verksamhetsutvecklare CSN
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
på personer i behov av hjälp
Artefakter och scenarios
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Klassifikation av vårdåtgärder
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Nyckeltal för socialtjänst
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Information för it-handledare i pensionärsföreningar
eHälsomyndigheten om planerna för Säker Åtkomst och Sambi
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Dataskyddsförordningen – och vårt arbete utifrån den
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Nätverk för lärare på fritidshem
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Utvärdera för framtiden ...mer än ParaGå
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Med kundval HAR nackaborna makten över sin service.
SAMPERS Pågående utveckling och prioriteringar Leonid Engelson
Välkomna! Utbildning för sköterskor förskrivning av madrasser
Så enkelt som möjligt för så många som möjligt.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Systematisk uppföljning
Schyst offentlig upphandling
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
- ett verktyg för ANDT-uppföljning Introduktion
Välkomna!.
Produktpaket för geodata
Smartare möten – effektivare uppföljning
Systematiskt kvalitetsarbete
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Möjligheter till finansiering?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Digital delaktighet En fråga om demokrati
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Hållbar utveckling måste vara
Dokumentera rätt i vården
Idéburet offentligt partnerskap (IOP)
Kreativa verktyg och metoder
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Kontinuitetshantering
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

MATERIALET ÄR FRAMTAGET I SAMARBETE MED

ANVÄNDARBEHOV ANVÄNDBARHET ITERAKTIV UTVECKLING SÄKERHET ORGANISATIONSNYTTA REGIONSNYTTA All tjänsteutveckling bör utgå ifrån ett dokumenterat och konstaterat användarbehov Förklaring Forskning visar att tjänster som inte är byggda utifrån användares behov ofta inte används. Nytta uppstår vid användningen av en tjänst och används den inte så uppstår heller ingen nytta. Om vi inte vet vad användaren vill ha är det svårt att bygga rätt tjänster som ger hög grad av användning. Utgå från användarens behov och studera användarna på sådana sätt att de själva ger beskrivningen av vad de behöver. Involvera användarna återkommande och se på dem som medskapare av tjänsten. Double Diamond Exempel på process för iterativt arbete BRIEF DISCOVER DEFINE DEVELOPE DELIVER PRODUCT PLAN DISCOVER DEFINE DEVELOPE DELIVER EVALUATE Förslag på metoder Observationsstudier Fokusgrupper Intervjuer Användarresa Skapa beta-tjänster Mönsteranalys Varför dessa metoder? Genom intervjuer lär vi känna våra användare och har möjlighet att ta reda på vilka behov och drivkrafter de har. Genom att skapa en användarresa så får vi insikt i vad som händer före, under och efter någon utfört den tänkta tjänsten. Insiktsarbetet handlar om att skapa en förståelse för vad användarna behöver för att kunna skapa konkreta lösningar på hur behoven tillgodoses.

ANVÄNDARBEHOV ANVÄNDBARHET ITERAKTIV UTVECKLING SÄKERHET ORGANISATIONSNYTTA REGIONSNYTTA Tjänster ska utvecklas så att hög dokumenterad tillgänglighet och användbarhet säkerställs Förklaring Förstå kontexten där användaren kommer att nyttja tjänster och bygg för flera olika ”touch points”, t.ex. mobil, webb, fysiskt möte osv. Använd iterativ utvecklingsmetodik och följ kända/beprövade design principer för de tjänsteområden där så finns. Uppbyggnaden av olika tjänster bör vara konsistent så att användaren känner igen sig vid byte mellan tjänsterna. Tjänsterna ska vara enkla att hitta, använda och ha en hög grad av tillgänglighet. Utifrån nya lagkrav ska offentlig sektor utforma digitala tjänster så att de uppfyller tillgänglighetsstandarder, däribland tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning. (variationer) Prototyparbete Förslag på metoder Prototyper Återkommande användartester Designdokument Varför dessa metoder? Genom att utföra användartester med prototyper får vi insikter om hur användbar en tjänst är. Med ett utförligt designdokument underlättas arbetet med att ta fram nya tjänster med ett homogent användar- och designspråk.

ANVÄNDARBEHOV ANVÄNDBARHET ITERAKTIV UTVECKLING SÄKERHET ORGANISATIONSNYTTA REGIONSNYTTA Tjänster ska befinna sig i ständig utveckling, upplevelse och användning av tjänster ska löpande följas upp Förklaring Utveckling av digitala tjänster ska engagera tvärfunktionella team med olika kompetenser. Det ska finnas en tydlig ”road map” för varje tjänst och utveckling av tjänsten efter implementation ska ske iterativt samt med fortsatt fokus på verksamhetsutveckling. Det är viktigt med tydliga roller och att det finns en förvaltningsorganisation med rätt kompetenser och möjligheter som tydligt äger tjänsten. Användarens upplevelse av tjänsten, statistik för hur tjänsterna fungerar, ska löpande följas upp, analyseras och utvärderas. Analysverktyg Förslag på metoder Analysverktyg Undersökningar Feedback genom tjänster Återkommande användartester Customer effort score Varför dessa metoder? Med hjälp av analysverktyg inhämtas data om hur tjänsten används vilket kan användas som underlag för vidareutveckling av tjänsten. Genom att låta användarna själva ge feedback genom tjänster inkommer nya idéer och åsikter om hur tjänsten kan förbättras.

ANVÄNDARBEHOV ANVÄNDBARHET ITERAKTIV UTVECKLING SÄKERHET ORGANISATIONSNYTTA REGIONSNYTTA Kunder ska uppleva trygghet och känna förtroende vid användandet av tjänster Förklaring Det ska kännas tryggt och riskfritt att använda regionens tjänster, utan risker för dataintrång. För att uppnå detta måste användarens integritet prioriteras och säkerställas i utvecklingen av e-tjänster. All information som kan klassas som känslig information ska hanteras på sätt som följer de nationella lagar och regler för hantering av användardata och digital säkerhet som gäller. I de fall där det kan finnas en överhängande risk att en tjänst kan bli attackerad från utomstående part ska en fullständig riskanalys genomföras. Klassificeringsmodell Förslag på metoder Klassificeringsmetoden Riskanalys Varför dessa metoder? Klassificeringsmodellen hjälper oss att välja åtgärder för att skydda information i tjänster. Med en riskanalys identifieras potentiella hot och risker som kan påverka en tjänst negativt.

ANVÄNDARBEHOV ANVÄNDBARHET ITERAKTIV UTVECKLING SÄKERHET ORGANISATIONSNYTTA REGIONSNYTTA Utveckling av digitala tjänster ska medföra en effektivare verksamhetsprocess Förklaring De som använder kommunens e-service ska få sitt ärende löst vid första kontakten och inte påverkas av hur kommunen organiserat sig i sina verksamhetsprocesser. En digital tjänst bör vara tids- och resurssparande för så stora delar av verksamhetens processer som möjligt, exempelvis genom automatisering. Sätt upp tydliga och mätbara mål som gör det möjligt att följa vilken effektivisering av verksamhetsprocessen som har skett till följd av tjänsteutvecklingen. En definierad verksamhet ska alltid vara beställare vid utveckling av en digital tjänst. Resurs – Tid Matris Förslag på metoder Värderingsmatriser Tydliga, mätbara mål Löpande uppföljning inom verksamheten Varför dessa metoder? Genom att värdera idéer i matriser kan vi fastställa om tjänsten medför tids- och resursbesparingar. Löpande uppföljning inom verksamheten ger en indikation på hur tjänsten används av personal vilket kan ge underlag för förbättringar eller nya idéer.

ANVÄNDARBEHOV ANVÄNDBARHET ITERAKTIV UTVECKLING SÄKERHET ORGANISATIONSNYTTA REGIONSNYTTA Varje tjänst bör utvecklas för att skapa så stor nationell och regional nytta som möjligt Förklaring Digitala tjänster ska följa de nationella och eventuellt regionala standarder som finns. Att följa standarder gör det möjligt för olika aktörer i landet att dra nytta av varandras arbete och slippa uppfinna hjulet på nytt. Genom att samverka kring olika delar vid utvecklingen av e-tjänster kan fler invånare i regionen ta del av samma tjänst till en lägre kostnad. Alla parter som samverkar måste avsätta tid och resurser för att kunna uppnå nyttan med ett regionalt samarbete och alla som tänker sig att implementera den färdiga tjänsten ska vara engagerade så tidigt i utvecklingsprocessen som möjligt. Återanvänd redan känd data. Road map Förslag på metoder Regionala design principer Utgå från regionala behov Road map Varför dessa metoder? En tydlig road map klargör vilka resurser och aktörer som behövs för att utveckla tjänsten.