Analys av Inköp. Analys av Inköp Analys av Inköp Utvecklingsnivå Mognadsgrader Spend Analys ABC Analys Inköps betydelse och plats Kompetens Ledningens.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Workshop: Marknadsplan 10 september 2013 Lukas Åvall
Advertisements

Relation to Past Present and Future
Women to the Top.
Du hittar de 13 sidmallar som finns att välja bland när du klickar på Ny bild på startfliken. Använder du helsidesbild, måste flaggan i vänsterhörnet läggas.
Uppsatsförslag VT 2012 Fredrik Tell. Effektiva FoU-processer Enkätstudie ABB Mechatronics (15-tal enheter) Mechatronic development excellence benchmark.
Systemdesign som process
Hållbart Nyföretagande/ CSR som värdegrund 14:15-16:50.
Användar profiler Analytiker Informationsanvändare Specialistfunktioner 5-10% av användarna 15-25% av användarna 65-80% av användarna Reporting Services.
ITO Bild 8-1 Supply Chains Chapter Eight Overview SECTION 8.1 – SUPPLY CHAIN FUNDAMENTALS –Basics of Supply Chain –Information Technology’s Role.
System arbetssystem informationssystem
Samordning inom EU Statusrapport från arbetet inom EUs Expert Grupp för elektroniska fakturor Leif Karlsson Chef Betalningar.
Arkitektrollen. Ansvar och uppgifter Architecture notebook Mycket intensivt elaboration – inception Mål: en stabil arkitektur i slutet på elaboration.
© Gunnar Wettergren1 IV1021 Project models Gunnar Wettergren
LEDANDE FÖRETAGSKOMMUNIKATION FÖR DEN DIGITALA ÅLDERN Avaya Användarförening Mars 2016 Göteborg Tomas Wangdell Sverigechef Avaya.
Elektronisk affärskommunikation – del 5 Logistikprogrammet.
Att förbättra världen genom återvinning och utbildning Handen på hjärtat – har vi inte ofta för mycket kläder i garderoben som vi inte använder? Det är.
Hur kan arbetsmarknadspolitiken bidra till att förbättra ramvillkoren för tillväxtbranscher? Annika Rosing, Nordiska ministerrådet Nordisk Ministerråd.
Historiska flyttmönster – mot en öppen och ömsesidig global nordisk arbetsmarknad Dan Hjalmarsson GD/PhD Tillväxtanalys Utvärderar och analyserar grunderna.
5:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Företagets resurser Företagets mänskliga resurser Företagskulturen Företagets tekniska resurser Företagets.
Vad är ekonomistyrning? Karin Brunsson. Sex frågor: Vad? Hur? Varför? Vem? Var? När?
Analyser och mallar. Innehåller Kravspecifikation SWOT Personas (användare) 4P (marknadsmixen) Metod Mall Exempel Metod Mall Exempel Det finns inga rätt.
Digitization and Management Consulting
Types of Business Consulting Services Cornerstoneorg.com.
@GreaterCph #GreaterCph
Ekonomisk redovisning och rapportering för år
på personer i behov av hjälp
Positioning CM responsibilities in the organisation
HHUS BOKSLUT 2016 Ekonomiutskottet
Waste management on export
Action Learning A group of peers, each seeking to bring about some change in the world, who meet regularly to discuss where they are each experiencing.
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
VERONICA MAGNUSSON Global Competence and development Manager
Regler för upphandling
Affärsidé Vilka behov har mina kunder?
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
International Business & Economics Program 240 Credits
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Strategiskt inköp p Svante Axelsson Mobil:
Repetition / Feedback Kände - Lärde – Reflekterade
En klimatneutral värdekedja i bygg- och anläggningssektorn 2045 – en färdplan för fossilfri konkurrenskraft. Arbetet drivs av Skanska Färdplanen klar 23.
Forskningsutvärdering & bibliometri
Strategiskt inköp p Svante Axelsson Mobil:
Strategiskt inköp p Svante Axelsson Mobil:
Strategiskt inköp Svante Axelsson Mobil:
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
Projekt! Mål, förstudie, uppstart
Inköp i Region Norrbotten
Ditt kompletta kontorsvaruhus
Styrkor Svagheter Möjligheter Risker/Hot SWOT
Civilekonomprogrammet 240 hp
Marknadsanalys en analys i fyra steg
Välkommen till företagsledarnätverk!
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Agenda Risk CSR Inköpsetik fredag den 11 januari 2019.
Accounts + SD = ♥? SD indicators generated from an integrated statistical account New report financed by Eurostat, DG Environment and Statistics Sweden.
Programstruktur Civilekonomprogrammet Mars 2016
Eunis Research and Analysis Initiative
National Implementation of the GSBPM – The Swedish Experience
Företagsekonomi termin 5
Leverantörer Bas Bedömning Utvärdering Samarbete Utveckling.
International Business & Economics Program 240 Credits
The Swedish MSP process “The future we want” Better together
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
Internationella civilekonomprogrammet 240 hp
Företagsekonomi termin 5
Internationella civilekonomprogrammet 240 hp
Kommunikationsprocesser
[Projektnamn] Utvärdering
Workshop 6 Nov 2008 Stena Line Ombordchefer
Presentationens avskrift:

Analys av Inköp

Analys av Inköp Utvecklingsnivå Mognadsgrader Spend Analys ABC Analys Inköps betydelse och plats Kompetens Ledningens inställning

Creating corporate advantage in purchasing What is the message of the CEO? ”Don’t upset the business” ”Follow industry Best practice” ”Support the business” ”Purchasing is a competitive advantage”

Different levels of HQ intervention How can HQ build relationships and stimulate rather than demoralize local managers in moving towards purchasing synergy? High Directing Corporate Purchasing control Approving Coordinating Persuading Informing Low Loosely and informal Collaboration between HQ and the local purchasing units Structured and formal

Mapping of economic influence and purchasing recognition High SLL Clas Ohlson IKEA Skanska Volvo SJ Ericsson Economic influence Autoliv StoraEnso AstraZeneca R & D Telia SEB DROTT Accenture ADL Low Low High Purchasing recognition

Purchasing and Supply development Effectiveness/ Cumulative savings DECENTRALISED CENTER-LED FUNCTIONAL FOCUS CROSS FUNCTIONAL FOCUS Time Transactional orientation Commercial orientation Purchasing coordination Internal integration External integration Value chain integration Source: A van Weele, Purchasing and Supply Management 2002

Purchasing and Supply development Effectiveness/ Cumulative savings Retailers DECENTRALISED CENTER-LED Automotive Consumer electronics FUNCTIONAL FOCUS CROSS FUNCTIONAL FOCUS Food & beverages Telecom Financial services Public utilities Pharma Time Transactional orientation Commercial orientation Purchasing coordination Internal integration External integration Value chain integration Focus Activities Dilemmas Serve the Factory Clerial Order processing Initial purchasing Control of purchasing expenditure Reduce cost Commercial Tendering Negotiating Approved suppliers list Supplier base management Savings though synergy Commercial Contracting Global sourcing Contract management Ethics Total cost of ownership Cross functional buying teams Systems integration Vendor rating Performance based contracts Communication and information infrastructure Supply chain optimization Outsourcing EDI/Internet E-commmerce Cost models Social resistance Total Customer Satisfaction Customer driven activities Contract manufacturing Supplier development Global supplier network Internationlaization HRM Source: A van Weele, Purchasing and Supply Management 2002

Köpta produkter och tjänster i procent av försäljningen 80-85% 70-85% 80% 70% 50% 40% Dator utrustning Konsument elektronik Bilar Övrigt konsument produkter Läkemedel Service industri

Inköp Analysverktyg “Pioneers” “Leaders” “Improvers” Cost Down “Efficiencies” Value Up “Growth” Structural Change “Do differently” Process Improvement “Do better” Organisational Impact Leadership Functional Executive High Medium “Improvers” “Leaders” “Pioneers”

ABC-analys Ofta gäller 80/20 regeln - 20 procent av artiklarna svarar för 80% av omsättningen % av omsättning 100% 80% A B C % av antal produkter 20% 100%

Metod för ABC-analys Dela in produkterna efter exempelvis volymvärde. Efter denna indelning finns flera vägar att gå. För de olika ABC-grupperna väljer man differentierad materialförsörjnings-, lager- planeringsstrategi samt försäljningsstrategi. Huvudinsatsen skall göras på A-sortimentet medan C-sortimentet automatiseras i möjligaste mån. Nästa steg kan vara att gruppera sortimentet efter produkttillhörighet, varugrupp eller liknande för att ytterligare differentiera sortimentet. Steg 1 Steg 2 Steg 3

Who buys? Nobody Purchasing Other Stakeholders Source: Rozemayer

Ledtidsanalys Identifiera alla aktiviteter som förbrukar eller driver tid (Mtrl/Adm) Orderbehandlingstid Planeringstid Omställningstid (Paketering t.ex) Hemtagningstid Produktionstid Transporttid Tid i lager Leveranstid Analysera och eliminera (Mtrl/Adm) Uppföljning Steg 1 Steg 2 Steg 3

Självskattningsverktyg för utveckling av inköpsavdelningen Källa: Leila Sadat Alinaghian; Developing a Refined Model for Purchasing and Supply System Transformation: Benefiting from Organizational Change Theories in Purchasing Development Models

WorkShop Svante Axelsson Mobil: 070-623 64 59 E-mail: svante.axelsson@effso.com torsdag den 29 november 2018

Analys Analysera ”Context” för era företag Arbetsgrupper = Era fiktiva företag

Analyser Porter - Generisk strategi DuPont Kraljic - Positionering Analysera ”FÖRETAGET” Porter - Generisk strategi DuPont Kraljic - Positionering Porter - Konkurrenssituation för företaget

Analyser Köpandel tot vs Omsättning Köpandel tot vs Totala kostnader Analysera Inköpsfunktions plats i företaget Köpandel tot vs Omsättning Köpandel tot vs Totala kostnader Eget köpområde vs Omsättning Eget köpområde vs Köpandel DuPont (Hur stor är påverkan) van Weele "Mognadsgrader" Position i organisationen – stämmer den med den påverkan som inköpet har

Analyser van Weele "Mognadsgrader" Kraljic - Positionering Analysera ”Eget köpområde ” van Weele "Mognadsgrader" Kraljic - Positionering Kraljic - Styrkeförhållande Kraljic - Basstrategi Porter - Konkurrenssituation för eget köpområdes leverantörer

Sätt mål Beskriv hur ni vill – baserat på dessa analyser -utveckla det inköpsområde som ni har ansvar för Formulera - Övergripande mål för strategiskt inköp Formulera en STRATEGI för hur ni ska nå detta mål Ange Långsiktiga, kortsiktiga och delmål

Plan Upprätta en HANDLINGSPLAN (Aktiviteter) för vad som behöver göras för att nå målen Vad skall göras Vem ska göra det När ska det vara klart Vilka hinder finns Hur går ni runt dem

Planen AKTIVITET Vad Vem Klart Ident hinder Work around 1             2             3             4             5            

Verktygslådan

Strategic tools Theory PORTER Generic Classic 5 Forces KRALJIC Business models

Strategic tools Tools Spend analyze (fact and figures) DuPont (fact and figures) SWOT (analyze) And more in EFFSO Tool box (Freeware)

Porters’ generic strategy Strategic position Unique advantages According to customer Low cost position Differentiation Total Market Total cost superior position Differentiation Strategic target customer group Unique segment Focusing

Competitive forces New entrants Rivalry Customers Suppliers Substitute Source: Porter, Competitive advantage 1985

Porter’s Classic business model

Modeller Strategic Triangel Strategic Square SRM Cost Costumer service

Portfolio Management - Kraljic Allocating staff High Leverage products Tough Guy Strategic products Diplomate Impact on financial result Routine products Adfmin pro Bottleneck products Problem solver Low Low High Supply risk Source: A van Weele, Purchasing and Supply Management 2002

SWOT- Analysis Strengths Threats Weaknesses SWOT- analysis Opportunities

CEO/CFO – Map, The DuPont model Interest- Income Revenue + Cost of purchased goods Net income before depreciation - Net profit after depreciation Total Cost of sold products -  Profit margin + Cost for salary Depreciation Revenue + Other costs x ROI Store + GIP + Revenue Capital Turn over Current assets Receivables  Capital employed + + Fixed assets Cash

Purchasing and Supply development Effectiveness/ Cumulative savings Retailers DECENTRALISED CENTER-LED Automotive Consumer electronics FUNCTIONAL FOCUS CROSS FUNCTIONAL FOCUS Food & beverages Telecom Financial services Public utilities Pharma Time Transactional orientation Commercial orientation Purchasing coordination Internal integration External integration Value chain integration Focus Activities Dilemmas Serve the Factory Clerial Order processing Initial purchasing Control of purchasing expenditure Reduce cost Commercial Tendering Negotiating Approved suppliers list Supplier base management Savings though synergy Commercial Contracting Global sourcing Contract management Ethics Total cost of ownership Cross functional buying teams Systems integration Vendor rating Performance based contracts Communication and information infrastructure Supply chain optimization Outsourcing EDI/Internet E-commmerce Cost models Social resistance Total Customer Satisfaction Customer driven activities Contract manufacturing Supplier development Global supplier network Internationlaization HRM Source: A van Weele, Purchasing and Supply Management 2002

Ansoffs matris Existerande produkter Nya produkter Skydda, bygg upp, marknadspenetration Existerande marknader Produktutveckling Nya marknader Marknadsutveckling Diversifiering Källa: Ansoff HI; Implementing Strategic management; Prentice Hall International; 1984

Bostonmatrisen Hög Problembarn Stjärnor Tillväxthastighet Låg Byrackor Mjölkkossor Liten Stor Marknadsandel

Innovationsspridningsmatrisen Latent Dynamisk Hög Leverantörsmarknad konkurrensutsatthet Låg Statisk Protektionistisk Liten Stor Spridning

Strategisk utveckling (PCA-modellen) position Strategisk Implemen- tation Strategiska val Källa: Johnson, Scholes, Whittington; Exploring Corporate Strateg: Text and Cases; 2005

PESTLE-analys P E S T L E Politisk miljö Ekonomisk miljö Social & kulturell miljö T Teknologisk miljö L Lagstiftande miljö E Ekologisk miljö

Produktlivscykel Introduktion Avmattning Tillväxt Mognad

Inköpslivscykeln Identifiera behov Kravspeci- Avyttra fikation Köpa eller tillverka-beslut Konsumera Inköpslivs- cykeln Identifiera leverantörer (prekvalificera) Hantera avtal Leverantörs kvalificering Leverans & betalning Förhandla avtal

Thomas Kilmanns konflikttypsinstrument Hög Tävlande Samarbetande Självsäkerhet Kompromissande Tillmötesgående Låg Undvikande Låg Hög Samarbetsbenägenhet

Nätverksanalys Design 60 dagar Anbudsgivning 45 dagar Byggnation Exteriör 20 dagar Överlämnande 1 dag Elentreprenad 10 dagar Målning 15 dagar Markarbeten 30 dagar

PDCA-cykeln --> ACT PLAN --> --> CHECK DO -->

Risk-konsekvens-matris Lagändringar Hög Sannolikhet Försening Fel i produkt Låg Konkurs Liten Stor Konsekvens

Modell för förhandlingsverktyg Hot Känslor Prutning Hög Intuition Låg Logisk Kompromissande Låg Hög Påverkan Källa: Reynolds A; Emotional Intelligence and Negotation; 2003

Zon för potentiellt avtal (ZOPA) Köparens alternativa intervall ZOPA Leverantörens alternativa intervall Förhandlingsvariabel (pris, kvalitet eller något annat)

Förhandlingsfaser Förberedelser Relations- skapande Informations- insamling Informations- användande Implementation Avtalsslutande Budgivning Informations- användande Källa: Greenhalgh. L; Managing Strategic Relationships, the Key to Business Success; 2001

Rapportmatris Hög Lätt sak Respekt Rapport Saknas incitament att deltaga Missunnade förflyttningar Låg Låg Hög Förhandlingskapabilitet Källa: Reynolds; Emotional Intelligence and Negotation; 2003

Matris för leverantörers kundval Hög Utveckla / föd upp Centrera / Skydda Attraktivitet i kundkontot Låg Plåga Utnyttja Lågt Högt Relativt värde av kundkontot Källa: Steel, Court; Profitable Purchasing Strategies; 1996

Styrka-dominans-modell A och B är beroende av varandra B dominerar över A Hög B:s relativa styrka i förhållande till A Låg A och B är oberoende A dominerar över B Låg Hög A:s relativa styrka i förhållande till B Källa: Cox; Supply Chains, Markets and Power; 2002

Beslutsmatris för ’outsourcing’ Arbete med strategisk Partner för att utveckla Behåll ’in house’ och förbättra Hög Strategisk betydelse Låg Eliminera eller reducera ’Outsourca’ Liten Stor Bidrag till den operativa förmågan Källa: Greenhalgh. L; Managing Strategic Relationships, the Key to Business Success; 2001

Tidig leverantörsinvolvering (ESI) Armlängdsutveckling (leverantören utvecklar på uppdrag) Strategisk utveckling (kund-leverantörs- Samarbet) Hög Leverantörsansvar Rutinutveckling (utförs av den som för Stunden är bäst lämpad) Kritisk utveckling (’in house’) Låg Låg Hög Utvecklingsrisk Källa: Wynstra, Ten Pierick, Management of supplier involvement in new product development, Europepan Journal of Purchasing and Supply Management, Vol 6, 2000, sid 49-57.

Styrka-intressent-matrisen Hög Hålls tillfredställda Nyckelspelare Intressentinflytande Låg Minimal konsultation Informeras Låg Hög Intressenivå

Kulturellt nätverk Symboler Styrke- Historier Paradigmen Kontroll- system Organisations- strukturer Styrke- Historier Ritualer & rutiner Källa: Johnson, Scholes, Whittington; Exploring Corporate Strategy; 2005

Porters värdekedja Företagets infrastuktur HR - ledning Sekundära aktiviteter Teknikutveckling Anskaffning Logistik för inleveranser Verksamheter Logistik för utleveranser Marknad & försäljning Service Primära aktiviteter Källa: Porter; Competitive Advantage: creating and sustaining superior performance; 1985