Årsredovisning 2017.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Analys av årsredovisningen Antal helårsstudenter Antalet helårsstudenter (exkl. uppdragsutbildning och beställd utbildning) fortsatte enligt plan.
Advertisements

Årsräkning 2013 Så här såg det ekonomiska resultatet ut för KRU-avdelningens ämnen • Didaktik :- • Konstvetenskap :- • Kulturvetenskap-
Medicinska fakulteten. Regleringsbrevet •Regleringsbrev är ett regeringsbeslut som innehåller regeringens mål- och resultatkrav på myndigheterna och deras.
Budget Umeå universitet 2014 inkl. ekonomisk plan 2015–2016
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Information för förvaltningens personal den 19 februari 2010.
Regeringens proposition 2009/10:149 En akademi i tiden – ökad frihet för universitet och högskolor (Autonomipropositionen) Lars Rydberg.
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar 2015.
Årsredovisning 2013 & verksamhetsplanering 2014
Linnéuniversitetets roll i regionens klimatarbete.
Välkommen som student på Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet
Regleringsbrevet Regleringsbrev är benämningen på det regeringsbeslut som årligen utfärdas i syfte att styra en myndighets verksamhet, avser ett.
Ulf P Andersson, GMV, Vad gör Göteborgs universitet? Hållbar utveckling i utbildningen.
Verksamhetsplan och budget 2015
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar 2014.
Strategisk plan för området Hälsa och samhälle inom Malmö högskola.
Årsredovisning En resa in i framtiden - Vision och strategi De övergripande målen är att Linnéuniversitetet utmärker sig genom: nyfikna,
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
Stockholms universitets organisation och budget Utbildning för Samhällsvetenskapliga fakultetsrådet 1Presentation februari 2015.
Landstingets flerårsplan 2013–2015 Nya perspektiv.
P-O Rehnquist1 Göteborgs universitet i BP 2009 Fortsatt utbyggnad av läkarutbildningen, + 13 platser Utbyggd tandläkarutbildning, + 15 platser Generell.
Vad kostar verksamheten i din kommun 2009 Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2010/
Vad kostar verksamheten i din kommun Vad kostar verksamheten i din kommun 2010 Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2011/
LTH 2013 – intäkter Anslag från staten ca 845 msek varav Forskning 360 msek Utbildning 485 msek Bidrag och uppdrag från stiftelser, fonder, ftg Forskning700.
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
Bokslut 2011, Diagnostik
Medicinska fakulteten. Regleringsbrevet Är regeringsbeslut som beskriver bland annat universitetets –Anslagstilldelning inom GU och FO –Ersättning per.
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
Medicinska fakulteten Grundad 1666 – fakultet inom Lunds universitet Ca studenter Ca 950 forskarstuderande Ca anställda Ca 200 professorer.
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar 2016.
Asylsökande och kommunmottagna, utfall och prognos Källa: Migrationsverket.
Förordning om årsredovisning och budgetunderlag – 3 kap 1 § Myndigheten ska redovisa och kommentera verksamhetens resultat i förhållande till de uppgifter.
Granskningsanteckningar av årsuppföljning 2015 Region Halland Rebecca Lindström Mars Driftnämnden Regionservice.
Kort information från årliga revisionen - inför årsredovisningen Anna Lagerkvist, Riksrevisionen
Riksrevisionen Årlig revision HfR Säröhus 7 maj
Årsredovisning Utgår från Linnéuniversitetets vision och strategi , En resa in i framtiden Innehåller regeringens återrapporteringskrav.
Sid 1 Pia Heyman Nya regler.
Ekonomirapporten, april 2016 – Om kommunernas och landstingens ekonomi Diagrammen.
Analysen – vad har underlaget från fakultetsstyrelserna givit? - Svårt att skatta utbildningsutbudet i yrkes- och professionsinriktning, bildningsorientering.
1 Okt Förordning om årsredovisning och budgetunderlag – 3 kap 1 § Myndigheten ska redovisa och kommentera verksamhetens resultat i förhållande till.
Riksrevisionen Effektivitetsrevision - Oförbrukade forskningsbidrag HfR Tammsvik november 2010 Nina Gustafsson Åberg
BILD 1. BILD 2 Vi skulle vilja prata om: Iakttagelser från revisionsåret 2007 Planer för revisionsåret 2008.
På väg mot Linnéuniversitetet
Presentation av SLU Siffror och fakta baserade på årsredovisningen 2015.
Styrning ur ett verksamhetsperspektiv. Styrning handlar om att få andra att göra det man själv vill Styrning är beroende av om det finns tillgång till.
Kvalitetssäkring av högre utbildning – en framtida försäkring
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar 2014 Presentation i universitetstyrelsen Workshop FEH
Universitetstyrelsen
God ekonomisk hushållning
Verksamhetsplan FSV 2016.
Intern uppföljning 2016 Peter tellberg.
Utvärdering av strategisk samfinansiering Staffan Edén
Göteborgs universitet Året 2016
En resa in i framtiden VISION Linnéuniversitetet – en kreativ och internationell kunskapsmiljö som odlar nyfikenhet , nytänkande, nytta och närhet.
Medicinska fakulteten
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar
Styr- och resursutredningen - STRUTEN
Linnéuniversitetets verksamhetsplanering
Uppsala universitet i siffror
Årlig revision Ekonomidag Stockholms universitet
Uppsala universitet i siffror
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar
Kunskapsmiljöer Linné
Intern uppföljning Utbildningen beräknas inte nå takbeloppet för 2016
Kostnader för inhyrd personal i hälso- och sjukvården
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar
Uppsala universitet i siffror
Årsredovisning och bokslut 2018
Presentationens avskrift:

Årsredovisning 2017

Mottagare? Regering och riksdag Ekonomistyrnings- Verket Riksrevisionen SCB, UKÄ m.fl. 1 Regelverket bakom ÅR Förordningen om årsredovisning och budgetunderlag (FÅB): Verksamheten ska redovisas och kommenteras i förhållande till instruktion, regleringsbrev (årligt uppdrag från regeringen) eller annat beslut. För universitet och högskolor innebär det att vi redovisar och kommenterar verksamheten med utgångspunkt från Högskolelagen och regleringsbrevet. Linnéuniversitetets vision och strategi har sin grund i Högskolelagen och resultatredovisningen i årsredovisningen utgår därför från de fyra strategiska områdena i vision- och strategidokumentet. Vi ska visa en rättvisande bild av universitetets verksamhet Ekonomistryrningsverket och Riksrevisionen Statistiska centralbyrån och Universitetskanslerämbetet Årsredovisningen är även Linnéuniversitetets officiella statistik Delen långt bak som kallas ”väsentliga uppgifter” ingår i uppgifter som Universitetskanslerämbetet ger ut i sin årsrapport över universitet och högskolor Universitetsstyrelsen och internt Lnu Sist men inte minst är årsredovisningen en redogörelse för Universitetsstyrelsen och styrelsen. En värdemätare hur det går för Lnu, skissera en bild av hela universitetet. I årsredovisningen finns även ett avsnitt om Intern Styrning och kontroll Universitets- Styrelsen Internt Lnu

De fyra strategiska områdena Samhällelig drivkraft Globala värden Utmanande utbildningar Framstående forskning Den del som kallas resultatredovisning bygger på Linnéuniversitetets vision och strategi Visionen är: en kreativ och internationell kunskapsmiljö i Linnés anda. Vi beskriver i ÅR de fyra strategiska områdena, Utmanande utbildningar, Framstående forskning, Samhällelig drivkraft och Globala värden Materialet i resultatredovisningen är grupperat i dessa områden.

Resultaträkning (Mkr) UTFALL 2017   HÖST-PROGNOS Avvikelse BUDGET 2017 UTFALL 2016 VERKSAMHETENS INTÄKTER Intäkter från anslag 1 369,4 0,0 1 369,0 0,4 1 347,2 22,2 Avgifter och andra ersättningar 228,9 229,3 -0,4 222,8 6,2 208,8 20,1 Intäkter av bidrag 226,1 223,4 2,7 235,0 -8,9 203,6 22,5 Finansiella intäkter 0,8 0,1 0,7 1,0 -0,2 0,9 -0,1 Summa intäkter 1 825,2 1 822,2 3,0 1 827,8 -2,5 1 760,5 64,7 VERKSAMHETENS KOSTNADER Kostnader för personal 1 248,7 1 236,8 11,9 1 250,0 -1,3 1 188,3 60,4 Kostnader för lokaler 184,0 193,0 -9,0 189,6 -5,6 209,8 -25,7 Kostnader för övrig drift 353,3 373,7 -20,4 374,3 -21,0 333,3 20,0 Finansiella kostnader 4,0 3,9 3,5 0,5 Avskrivningar 26,8 24,7 2,1 27,0 28,5 -1,6 Summa kostnader 1 816,8 1 828,3 -11,5 1 843,9 -27,1 1 763,4 53,7 VERKSAMHETSUTFALL 8,4 -6,1 14,5 -16,1 24,5 -2,8 11,0 Positivt utfall, Utbildning + 9,3 mkr, forskning -1,3 mkr. Ingår ett par ”engångsposter” som påverkar med +8 mkr, Upplösning reserv kajen och återföring ej utnyttjade externa medel. Positiv utveckling av externa intäkter. Ökad aktivitet, personalkostnader ökar, rekryteringar har fallit på plats, antal anställda ökar med 49 årsarbetskrafter.

Verksamhetsutfall 2010-2017 Något lägre utfall 2017 jfrt tidigare. 2016 belastades med avsättning för tillkommande kostnader Kajen med 25 mkr

Resultaträkning per fakultet (Mkr) FEH FHL FKH FSV FTK Fojo, PU Totalt INTÄKTER 188,9 390,1 327,8 301,8 420,9 124,9 1 754,4 Prognos 2 190,1 391,8 323,7 300,1 422,9 139,6 1 768,1 Avvikelse -1,2 -1,7 4,1 1,7 -2,0 -14,7 -13,7 KOSTNADER 196,0 394,9 327,0 301,6 423,7 122,8 1 766,0 192,7 390,6 323,8 304,3 421,2 137,4 1 770,1 3,3 4,3 3,2 -2,7 2,5 -14,6 -4,1 VERKSAMHETENS UTFALL -7,1 -4,8 0,8 0,2 -2,8 2,1 -11,6 Underskott på fakulteter beror till största del på underproduktion under 2017. Skillnader mellan fakulteter. Två fakulteter avviker negativt medan övriga är mer i balans, Övriga verksamheter visar ett mindre överskott, varav PU + 1,9 mkr

Bilden av söktrycket är inte entydig Utmanande utbildningar Avancerad nivå ökar Sökande totalt ökar jämför med 2016 Utbildningsvolymen ökar långsamt – främst betalstudenter Sökande på program minskar kontinuerligt Antalet behöriga per antagen minskar kontinuerligt Når inte rekryterings-målen lärarutbildning fullt ut Söktrycket – sökande totalt har ökat sedan förra året. Däremot har totalt antal sökande och förstahandssökande på program minskat sedan hösten 2013. Årsredovisningen för 2017 redovisar också att antalet behöriga sökande för varje antagen student (höstantagningen) har sedan hösten 2013 successivt minskat. Komplex materia som kräver en noggrannare analys av dem som jobbar med frågorna. Andelen studenter på avancerad nivå ökar kontinuerligt men i långsam takt, vilket är bra med att Linnéuniversitetet har som uttalat mål att öka den avancerade nivån. Antalet studenter på forskarnivå oförändrat jämfört med föregående år Genomlysning och prioriteringar utbildningsutbud ska genomföras 2018. I samband med det bör söktrycket analyseras djupare.

Intäkter Forskningsanslagen ökar med 5 (32) Mkr, utbildningsanslagen endast med 17 (8) Mkr. Krav på ökning av lärare och sjuksköterskor kräver omprioriteringar. De senaste åren har Lnu arbetat med att anpassa utbildningsproduktionen till takbeloppet och 2014 var vi ”i mål”, men 2015 medförde underproduktion 20 Mkr, 2016 med 6 Mkr och 2017 med 11,6 mkr. Uppdragsutbildningen ökar, Polisutbildningen +24, Fojo + 6, Sjö -6 , Rektorsutbildningen -5 (utgående avtal) Även ökning av nya uppdragsutbildningar. Externa forskningsintäkter ökar med 20 mkr, dvs 13%. Externfinansieringsgrad från 35 till 38%. En ökad aktivitet märks, nyrekryteringar på plats, beviljade forskningsmedel och inbetalda medel ökar.

Takbelopp och utbildningsproduktion, mkr Produktionen av utbildning under takbeloppet och planeringen är att vi ska nå takbeloppet 2018. Förändringarna är eg krusningar på ytan mht omsättningen på en miljard, men de marginella förändringarna kan vara nog så svåra att få till.

Utbildningsresultat och över/underproduktion 2017, Mkr Total utbildningsvolym (grund- och avancerad nivå) är 1307 mkr, avviker 0,8% dvs 11,6 mkr under takbeloppet, motsvarar ca 150 hst (av totalt 14124). Utbyggnad av lärarutbildningen går långsamt (nationellt problem). En översyn av utbildningsutbudet görs 2018

Långsiktigt arbete har gett resultat Framstående forskning Externfinansiering ökar Publiceringar/citeringar och andelen disputerade ökar Lnu leder 2 stora Horizon 2020 Antal forskarstuderande oförändrat Svårt att rekrytera disputerade i professions-utbildningar Lnu har under flera år haft som ambition att öka andelen disputerade bland undervisande personal, att öka citeringar och publiceringar samt att öka forskningens externfinansiering och siffrorna visar positiv att utveckling inom dessa områden. Utvärdering av förutsättningar för att bedriva forskning. Utvärderarna lämnade rekommendationer som att stärka kopplingen mellan forskning utbildning, och samverkan, stärka forskarutbildningen och utveckla ledarskapet. Kommer att tas in i arbetet med en ny forskningsstrategi som pågår. Rekrytering av postdocs har skett enligt plan. Externa utvärderares rekommendationer om förutsättningar för god forskningsmiljö tas in i ny forskningsstrategi.

Inbetalda medel (tkr) forskning och utbildning per finansiär Positivt trend från större finansiärer, inbetalda eu-medel ökar. Familjen Kamprad minskar, kan bero på utlysningars inriktning ökad konkurrens

Beviljade forskningsmedel (tkr) per större finansiär Beviljade forskningsmedel från större finansiärer ökar rejält, speciellt FORMAS, FORTE och Vetenskapsrådet. Har inte slagit igenom i inbetalningar/intäkter än. Negativt att Kamprad stiftelsen minskar

Stödfunktioner för samhällelig drivkraft formeras Stort Vinnovaprojekt om strategiska partnerskap Intäkter uppdrags-utbildning ökar Stöd för uppdragsutbildning formas Prestationsmått samverkan svag utveckling Samhällelig drivkraft Stödsystem för bland annat alumnnätverk, integration och uppdragsutbildningar. Intäkter i uppdragsutbildning ökar, Polisutbildningen står för större delen av ökningen. Utvecklingsarbete fortsätter för att integrera samverkan som en kvalitetsaspekt av utbildning och forskning

Me-too betalstudenter gör avtryck i verksamheten Globala värden Antalet betalstudenter ökar Plan för jämställdhets-integrering framtagen Me-too ger avtryck Miljöcertifiering allt närmare Verksamhetsstödet inte helt omställt för allt fler betalstudenter Lnu möter ännu inte det ökade kravet på rekrytering av kvinnliga professorer -Plan för jämställdhetsintegrering - Miljörevisioner genomförts – ett steg närmare miljöcertifiering som är uttalad målsättning - Betalande internationella studenter ökar, utbytesverksamheten i stort sett oförändrad, dock nedgång antal utresande lärare. Utvecklingsarbete för att integrera hållbarhet med jämställdhet

Kreativ kunskapsmiljö Inom ramen för arbetet mot visionen om en kreativ och internationell kunskapsmiljö i Linnés anda märks initiativ som strategiska samverkansplattformar, organisationsöverskridande kunskapsplattformar, kompletta akademiska miljöer, Lnuc. Det är de fyra strategiska områdena utmanande utbildningar, framstående forskning, samhällelig drivkraft och globala värden som när de överlappar skapar den kreativa kunskapsmiljön.