Innovationsklimatet i Sundsvalls kommun - resultat av självskattning
En temperaturmätare SKLs enkätverktyg Genomförd februari 2018 Utskickad till samtliga medarbetare 803 svarande, varav: 83 chefer (11,5%) 26 politiker (3,5%) 608 medarbetare (85%) Cirka 35 % lämnade enkäten ofullständig
Är enkäten relevant? Låg svarsfrekvens Oklart vad som hänt eftersom enkäter skickats in ofullständiga Oklart om SKL:s kvalitetssäkring Resultat kan ses som en indikation Resultat stämmer med förstudie och resultat i styr och ledningsprojektet Resultat är att vi gjort den för SKL
Sammanfattande slutsatser Kulturella förutsättningar för innovation bedöms vara bättre än organisatoriska förutsättningar. Brist på tid och resurser, mål och strategi samt systematik för förnyelse bedöms som de största bristerna. Medarbetarnas engagemang och driv för förnyelse bedöms vara något större än ledningens engagemang. Man sätter kunden/brukaren/innevånaren i fokus och tittar på goda exempel, men brister i att skapa förutsättningar och genomföra förändringar/förnyelse. Respondenterna tycker det är tydligt varför vi behöver innovation, men bedömer den samlade förståelsen i organisationen som mer bristfällig. Innovation är ett främmande ord för majoriteten av organisationen (en bidragande anledning till den låga svarsfrekvensen?)
Innovation – vad är det? Spridda associationer till ordet innovation, men en stark koppling till nyskapande, utveckling och kreativitet Nyskapande 88% Utveckling 52% Kreativitet 51% Utanför boxen 40% Ny och smartare produkt 36% Ny teknik Kvalitetsutveckling 33% Uppfinnare 32% Ny och smartare tjänst 31% Ständiga förbättringar 30% Ökad nytta 25% Ökad effektivitet 18% Forskning 16% Entreprenör 13% Tillväxt 11% Omställning 9% Näringslivsutveckling 7% Ekonomisk vinst 6% Affärer/business 5% IT 4% Annat ange vad 3%
Innovation i min verksamhet? 60% använder aldrig begreppet innovation i sin verksamhet 4% använder det ofta 38% tycker att innovationsförmågan är mycket god eller god 28% tycker den är mycket bristfällig eller bristfällig
Kulturella förutsättningar för innovation
Organisatoriska förutsättningar för innovation
Organisatoriska förutsättningar för innovation, forts.
Kännetecken för en innovativ organisation