Kostnader Resursutnyttjande Pris ITRP NRK 20170914
Agenda Genomgång av KAP 21, Lumsden + lite förklaringar osv Några små övningar att tänka till på Den 28e – tull Den 5e – Lumsden, transportsätt och Incoterms Sedan Tentamen
Produktivitet och resursutnyttjande Produktivitet är inom ekonomi måttet på det värde som produceras per enhet insatsfaktor. Det finns olika sorters produktivitet och ännu fler metoder för att mäta dessa. Den totala produktiviteten i dess enklaste form räknas ut genom att den totala produktionen divideras med den totala kvantiteten insatsfaktorer. Produktivitet kan också syfta till produktiviteten mätt som produktionen per arbetad timme, dvs. arbetsproduktivitet.
Produktivitetsparadoxen Produktivitetsparadoxen är ett ekonomiskt problem som innebär att då ny teknologi introducerats under 1980- och 1990-talet har produktiviteten gått ner, istället för att gå upp vilket vore det logiska vid introduktion av ny och mer effektiv teknik. Ett svar på denna paradox har tagits fram av en svensk professor i ekonomisk historia, Lennart Schön. Han hävdar att detta är historiskt belagt, då 1980- och 1990-talet var en introduktionsfas till den nya teknologin, medan de kommande årtiondena, 2000- och 2010-talet, kommer att vara en tillvänjningsfas, och att produktiviteten och tillväxten därför kommer att öka under de kommande tjugo åren.
När används produktivitetstal? För att mäta och påverka producerad mängd För att simulera produktionsförändringar I förhandlingar med Leverantörer Personalorganisationer För övervakning När man investerar i ny tekning Vid omläggning av terminalnät
Men vad är det vi bör mäta då? En mätning säger mer än 1000 tyckare. En mätning bör ge data som hjälper dig fatta beslut om åtgärder Då blir mätningen en relevant KPI På vårt lager har vi 42 anställda. Vi delar antalet order per vecka, med antalet arbetade timmar. Detta ger oss ett produktivitetstal. Med detta som underlag fattar produktions- chefen beslut om hur det dagliga arbetet skall skötas på lagret.
Arbetsuppgift På vårt lager har vi 42 anställda. Vi delar antalet order per vecka, med antalet arbetade timmar. Detta ger oss ett produktivitetstal. Med detta som underlag fattar produktions- chefen beslut om hur det dagliga arbetet skall skötas på lagret. Är detta ett bra arbetssätt? Är det en bra KPI? Så vad är det man behöver mäta för att få vettiga KPIer? Förslag på vettiga och värdefulla mätetal, avseende produktivitet, presenteras om xx minuter.
Kostnader i logistiska processer En verksamhet består av värdeskapande processer Fasta och rörliga processkostnader Vad är en process? Huvudprocess/process/ stödprocess Orderprocess
Flödesdiagram Att använda på rutinnivå
Ex. processer i ert TPLföretag Ledning Sales WH Distr Fakt IT Kvalitet- och miljöutveckling HR Service o underhåll
WH Godsmottag Plock o Pack
Ex, processer i ett Logistikföretag WH, godsmottagning Gods och Inköps- order Mottagning Kontroll In-leverans IT Inlagring Färdigt att Lägga kund- order
Ex, processer vid ett Logistikföretag Kontroll Avstämmning inköpsorder Antal Kulör Storlek Förp Kvalitet osv Avvikelsehantering I form av rutinbeskrivningar
Så var hittar vi KPIer som är fungerande? På lägre nivå i underprocesser Aggregerade KPIer ger processens resultat Processernas resultat = verksamhetens resultat Processorientering är en förutsättning för certifiering, 9001, 14001
Lämplig KPI för mottagningskontroll?? Avstämmning inköpsorder Antal Kulör Storlek Förp Kvalitet osv Avvikelsehantering I form av rutinbeskrivningar
Resurser Inflöde Företag Utflöde Inflöde och utflöde Produktionsfaktorer Varor & Tjänster
Resurser Inflöde Företag Utflöde Inflöde och utflöde Förädlingsenhet Produktionsfaktorer Varor & Tjänster
Resurser Inflöde Företag Utflöde Inflöde och utflöde Förädlingsenhet Produktionsfaktorer Varor & Tjänster Personella Reala Finansiella
Resurser Inflöde / Utflöde = produktivitet Förädlingsenhet Produktionsfaktorer Varor & Tjänster
Resurser Inflöde / Utflöde = produktivitet Produktionsfaktorer / Varor & Tjänster = Produktivitet Förädlingsenhet
Resurser Inflöde / Utflöde = produktivitet Produktionsfaktorer / Varor & Tjänster = Produktivitet Förädlingsenhet Alltså hur duktigt är på att producera
Resurser Inflöde / Utflöde = produktivitet Produktionsfaktorer / Varor & Tjänster = Produktivitet Alltså hur duktigt företaget är på att producera
Produktivitet och effektivitet Effektivitet definieras som graden av måluppfyllelse Inte bara att man gör saker på rätt sätt Utan att man gör rätt saker – för att nå sina KPIer till rätt KOSTNAD Inre effektivitet avhandlar effektivitet i företagets processer Påverkas genom att hantera företagets interna processer Yttre effektivitet handlar om yttre system som företaget måste anpassa sig till Lämpligen väger man in såväl den inre som yttre efektiviteten, och balanserar dessa mot varandra, så att lönsamhetsmålen för verksamheten nås och upprätthålls. Total effektivitet = Inre effektivitet x Yttre effektivitet
Arbetsuppgift Fundera på om begreppet totaleffektivitet (T = I x Y) är användbar fakta då man leder en verksamhet?
Nyttjande av resurser I en logistikverksamhet handlar detta mycket om balanser A Godsflöde B A B Resursflöde
Nyttjande av resurser I en logistikverksamhet handlar detta mycket om balanser Godsflödet kan skapa en obalans av lastbärare i systemet C A Godsflöde B A B Resursflöde
Nyttjande av resurser Utnyttjade resurser Tillgängliga resurser REU (resursutnyttjande) = C A Godsflöde B A B Resursflöde
Obalanser I logistikbranschen finns ett antal närliggande exempel på obalanser i flöden. Detta ger effekter i kostnadsläget på vissa rutter. Fundera på vilka uppenbara obalanser vi har att hantera på den svenska marknaden. Fundera såväl lokalt som globalt. Tid, xx min
Distributionsnät
DHLs nätverk
Typisk distributionsnätverk Mottagare Avsändare OT OT Terminal 2 Linehaul Terminal 1 OT OT OT OT
Typisk distributionsnätverk Mottagare Avsändare Partigods OT OT Terminal 2 Linehaul Terminal 1 OT OT OT OT
Typisk distributionsnätverk Mottagare Avsändare Partigods OT OT Terminal 2 Linehaul Terminal 1 OT OT Point 2 point OT OT
Slingbundet system Mottagare Mottagare Avsändare Mottagare Mottagare
Lönsamhet och effektivitet Produktivitet är oftast intressant på en producerande nivå, där man arbetar som en konsekvens av aggregerade beslut. Effektivitet är mer aggregerat då det har bäring på lönsamhet snarare än budget. Förändring i produktkvantitet Förändring i intäkter Förändring i produktpris Förändring i produktivitet Förändring i lönsamhet Förändring i prisstegring Förändring i resurskvantitet Förändring i kostnader Förändring i resurskostnad
Flexibilitet Beskriver ett företags möjligheter att anpassa sig till nya förutsättningar Handlar om att anpassa verksamhetens effektivitet och produktivitet efter vad marknaden efterfrågar. Vid låg flexibilitet tappar man kunder, antingen för att man blir för dyr i relation till volym eller för att man inte klarar viss volym. Vid hög flexibilitet ökar dock styrkostnader
Arbetsuppgift Logistikbranschens olika delar har olika grad av flexibilitet. Rangordna följande avseende flexibilitet Åkeri Bemanningsföretag Rederi Järvägsoperatör med vagnpark Kurirföretag Speditör TPL – lager Redogör också för om detta har samband med balansproblematik
Samhällsperspektiv Politiker pratar alltid om högre resursnyttjande i transportsystem. Detta skulle resultera i Minskade avgasutsläpp Minskad drivmedelsförbrukning Minskat vägslitage Mindre fordonspark Lumsden säger att det inte finns några motsättningar mellan högt resursutnyttjande och samhällets krav på transportsystemet. Håller ni med om det?
Här behövs banne mig logistikkompetens!
Kom ihåg
Tjänst eller produkt Skillnader i Erbjudande Kundupplevelse Varaktighet Kundens upplevelse Specifikation Prissättning En tjänst går nästan alltid enklare att prissätta som något unikt än en produkt Men först…..
Kostnadsbaserad prissättning Ett grundalternativ Kostnadsledande Självkostnadskalkylering Viktigt att knyta självkostnader till rätt produkter Källa: Prissättning, B Lunden
Konkurrensbaserad prisättning Ett alternativ Marknadspris Konsumentvaror – elektronik Tjänster som telefoni Bidragskalkyler Riscy business
Kundbaserad/värdebaserad prissättning Ett annat alternativ Pris och kvalitet Kundvärde Kostnadsbaserad prisättning fokuserar på egna styrkor och svagheter. Kundbaserad på kundens.....
Kundbaserad/värdebaserad prisättning - forts. Vad är kunden villig att betala? Vilka marknadskrafter avgör köp? Vilken kunskap/erbjudande krävs? Pris och kvalitet Inverkan ROI Säljprocess Priset måste alltid täcka kostnader
Val av prissättningsmodell är helt beroende av din förmåga Att tillföra din kund värde och unikitet
Prissänkning
Prissänkning 25% volymökning kompenserar för 5%ig prissänkning
Prissänkning 67% volymökning kompenserar för 10%ig prissänkning
Säljprocess för värdebaserad prisättning av tjänst Med en bra säljprocess får man kännedom om kundens problem och vilken effekt dessa har på kundens ROI. Detta ger oss möjligheten att skapa/påvisa kundvärde och därmed leverera till en högre roi
Vad säger Lumsden? Kap 21, Prissättning av transporter Priset beror ofta på köparens situation, snarare än på faktisk kostnad. Detta förklaras genom: Påverkan av ledtid Påverkan på köparens lönsamhet Snarare än på transportörens kostnad
Huvudgrupper i transportkostnad Egentliga kostnader Förflyttning Lastning Omlastning Lossning
Huvudgrupper i transportkostnad Övriga transportkostnader Förpackningar o emballage för transporten Tillfällig lagring som ex magasinshyra, orsakad av trnasporten Skador Försäkringar Räntekostnader (bundet kapital) Ersättningar som ex bomkörning, skrymme, väntetid, osv. Tull, offentliga avgifter och formaliteter Omkostnader om Speditör eller förmedlare som 4pl Administration
Skillnader mellan transportsätt och deras kostnader Relationerna märks främst avseende: Ledtid Precision Men regleras också av Tillgång och efterfrågan Balansmöjligheter Man brukar dela in kostnaderna i Tidsberoende kostnader Avståndsberoende kostnader
Kostnader för transportverksamhet Initialkostnader Bygga nät/partnerskap Belastar verksamheten med fasta kostnader Ett nät med höga fasta kostnader blir väldigt volymberoende – varför? Tröskelkostnader Relaterat till nyttjandegrad av en relation Rör sig om enheter Marginalkostnad Vad det kostar att ex. öka linjens kapacitet med en enhet.
Kostnader för transportverksamhet Anläggningskostnader Alla anläggningar som vägar, terminaler, flygplatser, hamnar, pipelines, osv Färdmedelskostnader Kostnader för färdmedlen som förflyttar sig mellan anläggningarna
Kostnader för transportverksamhet Terminalkostnader Kostnader som uppstår vid transportens start och ändpunkter Undervägskostnader Kostnader som uppstår i länken NB – Förhållandet mellan dessa är viktigt för transportsättets konkurrenskraft Låga terminalkostnader och höga undervägskostnader är konkurrenskraftiga vid kortare transporter (landsväg) Höga terminalkostnader och låga undervägkostnader är konkurrenskraftiga vid längre transporter (ex. sjö) Detta är dock relativt.
Prissättning, transporter Lumsden hävdar 5 metoder för prissättning av transporter Självkostnadsmetoden – en metod för kostnadstäckning – summan av en trafikgrupps kostnader täcker samhällets, eller företaget, utgifter. Komponentmetoden – som 1. fast zon eller aktivitetsbaserat Marginalkostnadsprissättning – Baserar på kostnadseffektivitet i nät Ransonerade prissättning – vid ett begränsat antal tjänster höjs priset Relaterande prissättning – det vi tidigare beskrev som konkurrentprissättning Lumsden nämner inte värdebaserad prissättning annat än under 4. ransonerande. Men då endast om det defacto råder brist.
Prissättning, Metoder Avtalsmetoden (säljaren har vissa möjligheter att påverka intäkt i efterhand) Fastslagen volym, en eller flera ggr. Sköter ett helt transportsystem Fordon hyrs Engångskaraktär Projektlaster Tariffmetoden (priset är satt under perioden Löpande Vikt o volym (regelverk) Regleras med kanske TPI, CAF, BAF osv
Transportens administrativa och legala del Parter i en transport (faller tillbaka på sjötermer) Avsändaren – den som förhandlar transportavtal med transportören Avlastaren – den som lämnar gods till transportören Transportören – den som: Åtar sig att utföra transporten (avtalande transportör) Den som faktiskt utför transporten (verkställande transportör Inom transportjuridik hänförs detta till Trepartsavtal
Huvudtermer för befraktning Befraktare – den som äger eller genom certeparti förfogar över fartyget. I praktiken redare eller rederi. Nästa steg – underbefraktare. Den som avtalat med transportören om att utföra frakten och är verkställande transportör Flera efter varandra följande transporter efter detta kallas succsesiva transporter. Genomförs dessa av olika befraktare med samma transportmedel kallas detta för genomgångstransport Används olika transportmedel kallas det för kombinerade transporter Grundregel vid skador styrs av regressregler mellan fraktförare. Mäklare och agenter – agenter skall enligt terminologin ha en sammanförande roll, medan mäklare företräder part. Detta är dock inte fallet.
Transportörsansvar Ansvaret för att transporten genomförs Speditör: Förtroendeman för lastägaren Avtalar med lämpliga transportörer Samlastning Terminalförädling Försäkring Lagring o magasin Numera vanligt med ett utökat ansvar, typ transportörens.
Transportdokument, traditionell roll Konossement, fraktsedel, etc – ger uttryck för transportavtalet och innehåller transportörens åtaganden. Transportavtalet reglerar relationen mellan den som åtagit sig att transportera godset och lastägare. Standardavtal som NSAB finns. Fraktavtal mellan redare och befraktare kallas för cerepartier Konossementet fungera också som kvitto på överlämning och mottagning. Ex. recived for shipment bill of lading eller shipped bill of lading. Vid sjöfrakt är en bl att betrakta som ett värdepapper som ger rättighet till lasten Vid andra transportslag är en waybill ellerconsigment note mer av ett kvitto.
Taxor och tariffer, definition Prislistor för fraktberäkning = Taxor Prislistor + regler = Tariffer
PRISSÄTTNING VID SJÖTRANSPORTER Tariffmetoden – vid linjetrafik Avtalsmetoden – vid projektlast, leasing eller tramp Linjetrafik (rederierna) Öppna konferenser Stängda konferenser Rate agreements
PRISSÄTTNING VID SJÖTRANSPORTER Konferenstariffer innehåller en regeldel och en taxedel avseende trafik mellan bashamnar Tillkommande är uthamnsavgifter (feederrates) Lägst taxor är alltid mellan rederiernas bashamnar Terminalavgifter sätts av rederier, hamnavgifter av hamnen, fullfillment i form av last mile och inhämtning av speditörer som upphandlar detta Terms blir viktigt för att kunna påverka
Viktigt att fördjupa sig i Skillnader på egentliga och övriga transportkostnader? Relativa transportkostnader per transportslag Tids- och avståndsberoende kostnader – hur faller detta ut? Vad är initial-, tröskel – och marginalkostnader Relation – anläggnings-, och färdmedelskostnader Terminal- och undervägskostnader. 5 strategier att prissätta transporter 2 Metoder för att prissätta transporter Användningsområden, fördelar och nackdelar?
Viktiga frågor att fördjupa sig i Parter vid en transport Trepartsavtal Transportdokument INCOterms Taxor och tariffer Prissättning vid sjöfrakt samt tariffmetod och avtalsmetod för detta.
Produktivitet och resursutnyttjande Produktivitet är inom ekonomi måttet på det värde som produceras per enhet insatsfaktor. Det finns olika sorters produktivitet och ännu fler metoder för att mäta dessa. Den totala produktiviteten i dess enklaste form räknas ut genom att den totala produktionen divideras med den totala kvantiteten insatsfaktorer. Produktivitet kan också syfta till produktiviteten mätt som produktionen per arbetad timme, dvs. arbetsproduktivitet.
Produktivitetsparadoxen Produktivitetsparadoxen är ett ekonomiskt problem som innebär att då ny teknologi introducerats under 1980- och 1990-talet har produktiviteten gått ner, istället för att gå upp vilket vore det logiska vid introduktion av ny och mer effektiv teknik. Ett svar på denna paradox har tagits fram av en svensk professor i ekonomisk historia, Lennart Schön. Han hävdar att detta är historiskt belagt, då 1980- och 1990-talet var en introduktionsfas till den nya teknologin, medan de kommande årtiondena, 2000- och 2010-talet, kommer att vara en tillvänjningsfas, och att produktiviteten och tillväxten därför kommer att öka under de kommande tjugo åren.