Om kompetensens betydelse

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Stefan Arbrink Agneta Torstensson
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Våga vara chef - en trestegsutbildning för chefer och ledare
Lidköping Det första decenniet på 2000-talet innebar fler i arbete och snabbt ökande realinkomster för de allra flesta. Bättre hälsa och minskad.
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Att styra med kompetens
Kompetensfrågorna en del av kvaliteten
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Om funktionshindersrörelsens rätt att vara delaktig i beslutsfattandet… …för att skapa förutsättningar för människor med funktionsnedsättning att delta.
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Personal i omsorg och vård för äldre undersköterskor och vårdbiträden Utgör 85 procent av personalen i omsorg och vård för äldre 4,4 procent av.
Kunskapskrav och matriser
Detta är God Vård.
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Handbollsspelet Vad vet vi idag om spelet? Vad vet vi i framtiden ? Utveckling Varför sker en utveckling? Vilka tekniker kommer att utvecklas?
Aktia som arbetsgivare. Några klipp ur Aktias Personalpolitik Kompetensutveckling "Kompetens betyder att en person har det rätta kunnandet och förmågan.
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Projektledning.
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
LIFT MÅL LIFT Ett utvecklingsprogram för deltagaren och deltagarens företag.
Världsklass 2015 ”Tillsammans utvecklar vi Örnsköldsvik”
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Ett säkrare liv hela livet – även i utsatta lägen.
Kan samtida konst bidra till en bättre vårdmiljö?.
Personalpolitisk inriktning
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Produktens olika delar
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Västerås stad Medarbetarundersökning 2007 Konsult och service Västerås stad:Anneli Jansson Synovate Sweden:Christer Siwertz Anna Fransas Projektnummer:S
Åtta viktiga punkter om kompetensutveckling (c) kompetensresurs ab 1 1.Varför utveckla kompetensen? 2.Vad menas med kompetens? 3.Vilken kompetens bör utvecklas?
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
GLOBALISERINGEN. VAD INNEBÄR GLOBALISERINGEN?  En av orsakerna bakom förändringar i dagens samhälle (men som hållit på länge)  Är den process som innebär.
Välkommen till våra fem rum. Varje dag har vi möjlighet att öppna nya dörrar, både i det privata och i vårt arbetsliv. Om du väljer att öppna en dörr.
Psykologi Introduktion.
Coaching.
Sociologi Introduktion.
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Fokus Yrkesutbildning VO
(c) kompetensresurs ab
Workshop Arbetsplatslärande.
Omställningen av hälso- och sjukvården
(c) kompetensresurs ab
Förutom yrkeskunskaper…
Utbildning i hantering av Behovstrapporna
Vad innebär regionbildningen?
Patrik Sundström, programansvarig för ehälsa
För ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Hur kan digitala flöden underlätta, effektivisera och stärka ärendehanteringen?
Lönesamtal och bedömningsområden
Lönesamtal och bedömningsområden
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Daglig verksamhet i utveckling
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Om kompetensens betydelse Klicka med piltangenter på skrivbordet för att stega framåt eller bakåt Om kompetensens betydelse Mål Att enkelt sammanfatta varför kompetens betyder så oerhört mycket Att enkelt förklara innebörden av kompetens Att orientera om andra kompetenser är specialistkunskaper Att väcka tanken på hur djupt man bör gå i olika ämnen Målgrupp Alla Förkunskaper Gärna praktiska erfarenheter Nästa steg Ämnet kompetensutveckling. Antal kunskapskomponenter (Sidor). 9 Innehåll. Varför utveckla kompetensen? Vad menas med kompetens? Vilken kompetens bör utvecklas? Att omvandla kunskap till prestationer. Hur djupt behöver man kunna? Hur vuxna lär sig effektivt. Det livslånga lärandet. Kunskapsmängden ökar snabbt. Övrig information Alla är idag utsatta för stor tidspress. Mängder av aktiviteter konkurrerar om vår tid. Vi vill här komprimerat visa att utvecklingen av kompetenser är en nyckelfaktor i vårt samhälle. © kompetensresurs ab ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ (c) Kunskap via cyber

1. Varför utveckla kompetensen? Snabba förändringar Annorlunda informations- flöden Osäkerhet Global konkurrens Kraftigt ökat kunskapsinnehåll OMVANDLINGSTRYCK !!! © kompetensresurs ab Vi lever i ett föränderligt samhälle. Förändringstakten blir allt högre vare sig vi vill det eller ej. Förändringarna i vår omgivning skapar i sin tur ett omvandlingstryck som gör att vi ständigt måste lära oss nya saker. Omvandlingstrycket kan man vara rädd för eller så kan man med ny kompetens lära sig att dels leva med förändringar och dels lära sig utnyttja de möjligheter som förändringarna skapar. Kommentar : Omvandlingstrycket kan man vara rädd för eller så kan man med ny kompetens lära sig att dels leva med förändringar och dels lära sig utnyttja de möjligheter som förändringarna skapar. Kommentar : Vi lever i ett föränderligt samhälle. Förändringstakten blir allt högre vare sig vi vill det eller ej. Kommentar : Förändringarna i vår omgivning skapar i sin tur ett omvandlingstryck som gör att vi ständigt måste lära oss nya saker. (c) Kunskap via cyber

2. Vad menas med kompetens? Vilja + = KOMPETENS Kunskap Förmåga + © kompetensresurs ab För att man har kunskap är det inte självklart att man har kompetens. Det krävs ytterligare några saker. Med kunskap kan man utföra en viss uppgift. Det krävs emellertid också förmåga att omsätta kunskapen i praktiken. Dessutom är man helt beroende av att vilja omsätta kunskaper till handling. De tre nämnda faktorerna kunskap, förmåga och vilja brukar utgöra ingredienserna i det vi vanligen kallar ”kompetens”. Kommentar : Dessutom är man helt beroende av att vilja omsätta kunskaper till handling. De tre nämnda faktorerna kunskap, förmåga och vilja brukar utgöra ingredienserna i det vi vanligen kallar ”kompetens”. Kommentar : För att man har kunskap är det inte självklart att man har kompetens. Det krävs ytterligare några saker. Kommentar : Med kunskap vet man hur en viss uppgift skall utföras. Det krävs emellertid också förmåga att omsätta kunskapen i praktiken. (c) Kunskap via cyber

3. Vilken kompetens bör utvecklas? Ekonomi Marknadsföring Ledarskap Produktutveckling Projektarbete Arbetspsykologi IT-rutiner … Fördjupa sig i teknik Bredda sig i teknik Specialist inom maskin- teknik. © kompetensresurs ab Så gott som alla yrken innebär specialisering inom ett ganska snävt yrkesområde. Det räcker nu inte längre med att man utvecklar sig inom sitt specialområde. Det ställs allt större krav på kunskaper utanför specialistområdet. Vi kan kalla dessa kringområden för referenskunskaper. Främst handlar referenskunskaperna om sådant man måste ha för att kunna arbeta tillsammans med andra människor. Kommentar : Främst handlar referenskunskaperna om sådant man måste ha för att kunna arbeta tillsammans med andra människor som också är specialiserade. Kommentar : Så gott som alla yrken innebär specialisering inom ett ganska snävt yrkesområde. Inom specialområdet krävs en ständig förkovran för att fördjupa sina kunskaper. Kommentar : Det räcker nu inte längre med att man utvecklar sig inom sitt specialområde. Nu ställs allt större krav på kunskaper utanför specialistområdet. Vi kan kalla dessa kringområden för referenskunskaper. (c) Kunskap via cyber

4. Att omvandla kunskap till prestationer Exempel tekniker: Hydraulik Mekanik CAD Kemi Konstruktionsteknik Ytbehandling … Exempel ekonom: Redovisning Bokslut Koncernredovisning Skatter Bolagsjuridik Yrkes- kompetens Verksamhets- kompetens Att deltaga i projektarbete Projektledning och projektplanering Projektstyrning Produktutveckling Processutveckling Förnyelsekunskap Arbetspsykologi och grupparbete Effektiv problem- lösning Affärsplanering Marknadsföring Ledarskap …. + Personlig kompetens Självgående Effektiv tids- hantering Lärandeförmåga Kreativitet Kommunikations- förmåga Förändrings- barhet Förutseende Social kompetens Samarbetsförmåga ….. + Prestations-förmåga!!! © kompetensresurs ab För att göra en beskrivning av kompetensen inom ett företag eller inom en avdelning eller för en person kan kompetensen delas in i tre olika delar. 1) Med yrkeskompetens avses färdigheter och kunnande för att fullgöra innehållet inom ett visst område. 2) Man måste också ha kunskaper om den verksamhet som bedrivs. Detta kallar vi verksamhetskompetens. 3) Det tredje kompetensområdet är den personliga kompetensen. Med detta menas att man måste inneha vissa personliga egenskaper för att kunna fullgöra sina uppgifter. Kommentar : Det tredje kompetensområdet är den personliga kompetensen. Med detta menas att man måste inneha vissa personliga kompetenser för att kunna fullgöra alla uppgifter. . Kommentar : Alla tre kompetensdelarna måste utvecklas för att uppnå effektivitet i arbetet. Alltför ofta fokuserar man på yrkes-kompetensen och försummar de två övriga områdena. . Kommentar : Med yrkeskompetens avses färdigheter och kunnande för att fullgöra innehållet inom ett visst område. Det är oftast formella utbildningar som ligger till grund för yrkeskompetensen. I figuren visas exempel på en tekniker och en ekonom. Kommentar : Man måste också ha kunskaper om den verksamhet som bedrivs. Dessutom måste man förstå hur och helst varför organisationen fungerar på ett visst sätt. Man bör också bidra till att verksamheten utvecklas. (c) Kunskap via cyber

5. Hur djupt behöver man kunna? All kunskap om ett ämne % kunnande av ämnet Experten Leda och ge råd Ansvara för Medverka i Assistera Kommentar : Det räcker med att man uppnår en tillräcklig nivå. Men nivån bör vara sådan att man fortsätter att medverka till verksamhetens utveckling. Kommentar : Sällan behöver man vara expert på ett ämnesområde. Dock måste man ha så mycket kunskap att man kan samverka med andra. Kommentar : Utgå från all känd kunskap om ett ämne. Genom att relatera till den totala kunskaps-mängden kan man bedöma hur mycket man behöver kunna. (c) Kunskap via cyber

6. Hur vuxna lär sig effektivt Erfarenheter och formell utbildning Ny inhämtad kunskap Användning Bestående kompetens Kommentar : När man arbetat en tid har ”erfarenheter” inhämtats. Kommentar : Om man nära ett användningstillfälle inhämtat en liten mängd ny kunskap ”sätter sig” kunskapen avsevärt bättre samtidigt som man kompletterar med observationer från den komplexa verkligheten. (c) Kunskap via cyber

7. Det livslånga lärandet Att vi ständigt måste lära nya saker Att vi ständigt måste förstå nya samband Att vi ständigt måste kunna hantera nya tekniker Att vi ständigt måste kunna hantera nya system Att vi ständigt måste ompröva våra inställningar och attityder © kompetensresurs ab Förr kunde man utbilda sig för ett visst yrke och inneha detta yrke hela livet. I det nutida samhället försvinner yrken och nya yrken tillkommer ständigt. Under de senaste 30 åren har 100-tals nya yrken tillkommit. Detta dynamiska samhälle ställer krav på ett ständigt inhämtande av ny kunskap. Ingen undgår det längre. Gäller alla !!!!! Kommentar : Detta dynamiska samhälle ställer krav på ett ständigt inhämtande av ny kunskap. Ingen undgår det längre. Kommentar : I det nutida samhället försvinner yrken och nya yrken tillkommer ständigt. Under de senaste 30 åren har 100-tals nya yrken tillkommit. Kommentar : Förr kunde man utbilda sig för ett visst yrke och inneha detta yrke hela livet. (c) Kunskap via cyber

8. Kunskapsmängden ökar snabbt tillväxt Tid Kunskapsmängd Människans förmåga att inhämta kunskap. (Biologiskt begränsat). Kommentar : Samtidigt har beteedevetenskapen klarlagt att människans förmåga att inhämta kunskap är enorm men begränsad. Nya koncept måste till i kompetensförsörjningen! Kommentar : Mängden kunskap växer i allt snabbare takt. (c) Kunskap via cyber