BRT - Bus Rapid Transit & stadsmiljöavtal

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Advertisements

BMW eller SKODA? GIS för nuftiga…
Tillgänglighet i Gävle Tillgänglighetsarbetet på Tekniska kontoret
Bus Rapid Transit - ett alternativ i kollektivtrafiken?
Aktuellt från Västtrafik
Satsningar på kollektivtrafik för ökat bostadsbyggande
Sustainable City Hyllie - Framtidens stad redan idag
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Resenärsperspektivet inom kollektivtrafiken Transportforum 2011 Linköping Gunnel Färm ordförande Resenärsforum.
KOLLEKTIVTRAFIKMYNDIGHETEN I VÄSTERBOTTENS LÄN
Strategiska stråk och centrala noder för långväga gods
Goda kommunikationer med omvärlden
aktuell statistik utgör god grund för utvecklingsarbete
Regionala infrastrukturplaneringen Direktiven  Utveckling av länets transportinfrastruktur  Länsöverskridande och nationellt perspektiv förutsätts.
Kollektivtrafiken Maria Linder Förvaltningschef.
Roger Rosbeck, S:t Örjans skolor, Stockholm –
Västsvenska paketet.
1 Om regionala systemanalyser Varför Viktiga principer Exempel på hur Önskvärda resultat DIALOG OM FRAMTIDENS TRANSPORTSYSTEM OCH INFRASTRUKTUR I VÄSTRA.
Medfinansiering av transportinfrastruktur Utredningens förslag i korthet: Planeringssystemet: Stark koppling till den statliga budgetprocessen och de statliga.
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
IBU-Öresund Charlotte Lindström Chef avd. för planeringsstrategier Region Skåne oktober 2008.
Sydsvenska Industri- och Handelskammaren - Infrastruktur i Skåne Februari 2014 Toivo Sjörén Freja Blomdahl.
Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt)
Inriktningsplanering för
Om persontrafik på järnväg inte fanns…..
Förslag till Cykelstrategi för Kalmar län
SPIS-Elena – Spårvägar i Skåne
Ny kollektivtrafikmyndighet Teknik- och gatukontoret.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Spårbilar vid Chalmers. Spårbilar är...  Bekväma  Trygga  Snabba  Tillgängliga Foto: Heathrow, London.
1 Aktuellt från SKL  Personalfrågor  Tema vatten  Transportpolitik och infrastruktur  Gatu- och trafikfrågor  Skrifter på G  Kalendarium
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Hamnstrategiutredningen
Hur arbetar Västra Götaland med uppföljning och utvärdering Presentation inom lärprojektet uppföljning av regional tillväxt (Reglab) Göteborg 12 april.
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Europas mest innovativa region 2020
Masterarbete i Landskapsarkitektur som handlar om hur stråk kan användas för att skapa en fysiskt sammanhängande stad.
Förstudie Spårväg syd
D e t r e g i o n a l a u t v e c k l i n g s a n s v a r e t VÄGVALEN ! ”Makten över framtiden” C 01 I Okt 2002.
Trend Persontransporter Källa: SIKA 2002 Trend Godstransporter Källa: SIKA 2002.
Trafikverkets roll och förväntningar på trafikförsörjnings- programmet Mats Bengtén.
Trafiksäkerhet, bussar, gupp och arbetsmiljö i Malmö
D e t r e g i o n a l a u t v e c k l i n g s a n s v a r e t VÄGVALEN ! ”Makten över framtiden” C 01 I Okt 2002.
Värdegrund Introduktion för driftpersonal inom produktion Mia Elénius Mia Elénius, , ”Presentation av LKAB:s värdegrund för personal inom produktion”,
Malmös befolkning Foto: Leif Johansson Xray invånare (31 dec 2014) Sveriges tredje största stad Ung befolkning, 49% är under 35 år högskolestudenter,
Trafikverket startar den 1 april Varför bildas Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv Stärkt regional förankring.
J Jämtlandsstråket Mellan Åre och Östersund. Utgångspunkt för arbetet; Arbetsmarknader fungerar bättre i befolkningsmässigt större områden Det blir lättare.
Götalandsbanan Borås-Göteborg inv Norge/Vänerbanan Vänersborg- Göteborg inv Västra Stambanan Alingsås-Göteborg inv Västkustbanan.
Zenit Reseguide. Webbaserat system för planering av resor Föreslår bästa transportsättet med hänsyn till miljö och avstånd Guide hjälper användaren att.
1 Medfinansiering - växelspelet mellan stadsbyggnad och infrastruktur _ Kommek Malmö den 17 augusti 2016 Göran Cars Tekniska Högskolan, Stockholm.
BAKGRUND Längre cykelresor…. BAKGRUND Längre cykelresor…
Skåne har ett för Sverige strategiskt läge
Kraftsamling för ökat bostadsbyggande
Infrastruktursatsningar i Skåne behövs för att möta en växande efterfrågan från resenärer och säkerställa såväl företagens kompetensförsörjning som hållbara.
En stärkt Skånebana binder samman Skåne
Vägen till självkörande fordon - introduktion
Design i kollektivtrafiken
Aktuellt från Västtrafik
Säker och trygg kommun 13 september 2017
Tillväxtverkets handlingsplan för klimatanpassning i svenska SME
Cykel information Agneta Nordström
Energi- effektivisering Järnväg Laila Einarsson
Hälsingerådet 15 augusti 2018 Hans-Olov Åström
Varför ska vi utveckla de regionala järnvägarna - våra budskap
Branschrådet våren 2018 Göteborgs Stads Spårvägsbana Mimmi Mickelsen.
Mobilitet i Umeå - med fokus på kollektivtrafik
Version 3  Nöjd kund. Hela resan..
EXEMPEL Ökade välfärdskostnader 1 2 Brännpunkt Konsekvenser för staden
Ett nytt trafikförsörjningsprogram
Presentationens avskrift:

BRT - Bus Rapid Transit & stadsmiljöavtal

BRT - Bus Rapid Transit Vad utmärker BRT? ”Gatans tunnelbana” eller snarare ”tänk spårvagn – kör buss” Vad utmärker BRT? gena tydliga linjesträckningar full prioritet på egna banor och körfält fordonen angör stationer snarare än hållplatser relativt långa avstånd mellan stationerna plant insteg förvisering/förköp hög medelhastighet hög turtäthet bussar med hög kapacitet Tänket viktigast – lösningen kan vara buss eller på sikt spårvagn Stannar endast på hållplatser! Stannar inte i korsningar och hamnar inte i köer!

Så kan det se ut när de nya bussarna är i drift Så kan det se ut när de nya bussarna är i drift. Foto: Helsingborg stad (Creative Commons-licens)

Varför engagerar vi oss? Kunskapsområde – hur förbättra kollektivtrafiken i städer och starka stråk Vi är samhällsutvecklare – samarbetspart Vi ansvarar för VGU (Vägar och gators utformning) BRT-lösningar är aktuella på statlig väg, regionala superbussar redan på gång i Skåne Vår infrastruktur påverkar redan idag möjligheterna att utveckla BRT även på kommunala vägar Vi har statens ansvar att hantera stadsmiljöavtalen där BRT är ett viktigt verktyg

Städer i framkant hittills Malmö Karlstad Jönköping Gävle Umeå Helsingborg

Regionalt superbusskoncept i Skåne

Superbuss är ett KONCEPT. Inte bara fordon och infrastruktur Superbuss är ett KONCEPT. Inte bara fordon och infrastruktur. Samhällsplanering, stationsutformning, trafikering, på- och avstigning, koppling till övriga transportsystemet och långsiktighet ska ingå.

BRT - utveckling Strukturerande Uppkoppling Hybridbussar Elektrifiering Automation – platooning mm.