Informationsmöte Förskola november 2013

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Utbildningar till förskollärare
Advertisements

Matematik i Svedala SKL:s PISA2015 avstämningsmöte.
Alf Nilsson1 Nationellt likvärdig utbildning Utgångspunkten för skolans uppdrag och beslutad ansvars- fördelningen är kravet på en nationellt.
Vuxna med utvecklingsstörning och svåra beteendeproblem.
11 Kvaliteten i din hemtjänst Stadsledningskontorets brukarundersökning 2011 November 2011 Spånga-Tensta.
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring ENSAMKOMMANDE BARN Under 2015 kom ensamkommande barn och unga till Sverige för att söka.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
En hållbar organisation
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Utbildningsförvaltningen
Välfärdens processer för myndighetsutövning inom IFO/FH
Övergripande ambition boendes inflytande och delaktighet
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Äldres behov i centrum Välkommen till introduktion! 22 februari 2016.
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Vårdnadshavare/Föräldrar
Process för verksamhetsplan - Miljösamverkan
Svenska Brukshundklubben
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan
Nätverk för lärare på fritidshem
Regiongemensam självskattning i förskola och familjedaghem 2017
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Medarbetarundersökning 2018
Utvärdera för framtiden ...mer än ParaGå
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Välkomna till branschrådsmötet 9 oktober
Inte bara språk Skolverket, Piotr Koscielniak
Branschråd Förskola Dagordning Godkännande av dagordning Minnesanteckningar - Gemensam förskolekö Information - Eva Broström, ny avdelningschef,
- ett webbaserat processtöd från Skolverket
Fristående gymnasieskolor
En modell för flerspråkighet i förskola och förskoleklass
Vässa SAM med hjälp av IA-systemet
Förskrivarutbildning Hjälpmedel vid rörelsenedsättning
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
Organisation ny SDF Lundby
Förskrivarutbildning Kommunikations- och kognitionshjälpmedel
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
CSG så styrs Göteborg.
Sektor utbildnings rutin för introduktion av nyutbildad personal
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Enkät i gymnasieskolan
Nyheter i anordnarwebben
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Årshjul 2014 Studiehandbok 2015 beslutas december
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Huvudmannens ansvar för förskola
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
På gång på Skolverket och i aktuella utredningar
Revisionsredogörelsen 2017
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Enkät i gymnasieskolan
Tilläggsbelopp 2019 Maria Fällman
Skapande skola-redovisningar 2018/19 Sändningen börjar kl
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

Informationsmöte Förskola 12 + 19 november 2013 2018-09-21

Välkommen till kvällens möte med utbildningsförvaltningen! Förändringar i utbildningsförvaltningens organisation Information från branschrådet Information om legitimation för förskollärare och introduktionsåret Revidering av förskoleplan / förskoleprogram Riktlinjer för övergången förskola-skola Utbildningar Anordnarwebben Införande av gemensamt ansökningssystem Godkännande – utökning Förslag central avgiftshantering Barnomsorg på obekväm arbetstid Övriga frågor Tidplan förskoleundersökningen 2014 2018-09-21

Förändringar i utbildningsförvaltningens organisation 2018-09-21

Tillhandahållaravdelningen Enheten för förskolesamordning Stefan Larsson Lindmark Stefan.larsson.lindmark@stockholm.se Uppföljningsenheten Christer Blomqvist Enheten för planering och resursfördelning Utbetalning av peng Percy Carlsbrand

Ny enhetsorganisation 1 oktober 2013 Enheten för förskolesamordning Godkännande av fristående förskolor och pedagogisk omsorg Tillsyn fristående förskolor och pedagogisk omsorg Inspektion av kommunala förskolor Verksamhetsstöd för barn i behov av särskilt stöd Stöd och utbildning i det systematiska kvalitetsarbetet Utredning och samordning av regler, riktlinjer och uppföljning Samordning av utbildningsinsatser

www.stockholm.se/ef 2018-09-21

Information från branschrådet 2018-09-21

Bakgrund Utbildningsnämnden beslutade i juni 2011 om att inrätta ett branschråd för förskolan Branschrådet ska vara ett samarbetsforum för regelbunden dialog mellan fristående och kommunala anordnare av förskolor Syftet med rådet är att medverka till utveckling av verksamheten i förskolan. Fyra representanter från fristående respektive kommunala anordnare är med i rådet.

Deltagare från fristående förskolor Sara Drew – Futuraskolan AB Ulla Parkkinen – Sefif Rose-Marie Skogman – Skogmans förskolor AB Annika Eriksson – Dvärgbjörkens ek. förening

Frågor som tagits upp i branschrådet Strategier för att öka andelen förskollärare Stadsövergripande utbildningsinsatser Revidering av förskoleplanen Utredningar och ändringar av regelverk Behov av nya förskoleplatser Kvalitetsindikatorn

Fortsatt arbete Val av nya representanter 2014 Valberedning som nominerar? Referensgrupp för fristående förskolor? Synpunkter till Stefan.larsson.lindmark@stockholm.se

INTRODUKTIONSPERIOD FÖR NYEXAMINERADE FÖRSKOLLÄRARE 2018-09-21

BAKGRUND 2 mars 2011 beslutade Riksdagen om införandet av ett legitimationssystem för lärare och förskollärare. Enligt systemet måste en nyexaminerad lärare from 1 juli 2011genomgå en introduktionsperiod på och bedömas vara lämplig att bedriva undervisning för att kunna bli legitimerad. Läraren måste ha en mentor under introduktionsperioden. Skollagen kap 4

Lärarlegitimation Introduktionsperiod med mentor Lärare eller förskollärare som har en behörighetsgivande examen utfärdad den 1 juli 2011 eller senare ska ha stöd av mentor. Mentorn ska finnas med som samtalspartner, helst vara behörig inom samma område som den nyutbildade och helst ha några års erfarenhet av yrket. Från och med den 1 december 2013 ska mentorn ha en lärarlegitimation Först när introduktionsperioden är genomförd kan den nyutbildade ansöka om lärarlegitimation. Rektorn eller förskolechefen utfärdar då ett lämplighetsintyg över introduktionsperioden. När ansökan om legitimation görs sänder läraren eller förskolläraren sedan lämplighetsintyget tillsammans med sitt examensbevis till Skolverket.

Skolverkets föreskrifter 2018-09-21

Att höja lärarprofessionen Få lärare att stanna i yrket SYFTE Att höja lärarprofessionen Få lärare att stanna i yrket Lärarlegitimation

INTRODUKTIONSPERIOD Utse mentor Introducera mentorn i uppdraget FÖRSKOLECHEF MENTOR NYEXAD/NYANSTÄLLD Utse mentor Introducera mentorn i uppdraget 3 besök under introduktionsperioden Bedöma, dokumentera och godkänna Stödja den nyanställda Ta fram bedömnings-underlag Utveckla sin lärarprofession Lärarlegitimation

MENTORSUTBILDNING Stockholms universitet (SU) 7,5 högskolepoäng Södertörns högskola (SH) 7,5hp Högskolan Gävle 7,5hp distans

Tidsplan Kravet på legitimation för lärare och förskollärare gäller fullt ut från och med den 1 juli 2015. Innan dess finns ett antal övergångsbestämmelser för introduktionsperioden, anställning och behörighet att undervisa och sätta betyg. Från den 1 december 2013 måste du vara legitimerad förskollärare för att kunna anställas utan tidsbegränsning. Se skolverket Övergångsregler rörande lärarlegitimation

Lärares yrkesetik Lärares yrkesetik - ett stöd för introduktionsperioden (282 kB)

FÖRSLAG PÅ LITTERATUR Skolverket 2011 Legitimation för lärare och förskollärare Introduktions och kompetensprofiler och förskollärare beställningsnummer : 11:1266 Ylva Ståhle & Agneta Bronäs(red) 2013 Mentorskap i skola och förskola Norstedts Förlagsgruppen AB Christina Gustafsson & Göran Fransson (Red) 2012 Kvalificerad som lärare? Om professionell utveckling, mentorskap och bedömning med sikte mot lärarlegitimation. Mathisen, P. (2009). Mentor – I teori och praktik Lund: Studentlitteratur Carola Aili, Håkan Persson, Kerstin Persson (2003) Mentorskap Att organisera skolans möte med nya lärare Fransson, Göran & Morberg, Åsa (Red) (2001) De första ljuva åren – lärares första tid i yrket Lund: Studentlitteratur

Kontatktuppgifter Maria.sturen@stockholm.se Karin.m.johansson@stockholm.stockholm.se

Från Förskoleplan till Förskoleprogram 2018-09-21

Bakgrund och framtagande Ny skollag Reviderad läroplan för förskola Referensgrupp med även fristående förskolor Enkät på hemsidan; Framtidens förskola Remiss 2018-09-21

Förskoleprogram beslutat i KF 131014 Förskoleprogrammet och stadens budget synliggör Stockholms stads ambitioner och prioriteringar utifrån nationella styrdokument och lokala förutsättningar. Tillsammans med skolprogrammet bildar förskoleprogrammet en helhet för utbildningssystemet i staden. Programmet omfattar såväl kommunal som fristående förskola och ska vägleda pedagogisk omsorg och öppen förskola. Förskoleprogrammet och stadens kvalitetsindikator använder samma begrepp och syn på barn, kunskap och lärande och den binder därmed samman arbetet med uppföljning och utveckling. 2018-09-21

Framlyft innehåll Utveckling och lärande Lek Projektinriktat arbetssätt IKT Likabehandling Genusperspektiv Pedagogiskt ledarskap Kompetensutveckling Kvalitetsarbete Underlätta för föräldrar 2018-09-21

Riktlinjer för övergångar mellan förskola - skola 2018-09-21

Bakgrund Allt fler samverkanspartners och med olika huvudmän Svårigheter att uppfylla styrdokumentens intentioner Referensgrupp med kommunala förskolor, fristående förskola, kommunal grundskola och konsult Beslutat 2013 -10-14 Inskrivet i skolplanen och förskoleplanen ”Om man inte uppfyller läroplanens krav på annat sätt…” - Stöd och underlätta

Riktlinjernas struktur Gemensam övergripande del, riktlinjer för hela staden Gemensamt underlag för handlingsplaner som sedan färdigställs lokalt för varje stadsdelsområden Förslag till underlag för dokumentation

Fortsatt arbete Stadsdelarna bjuder in till diskussioner om utformning av handlingsplan Erbjudande om deltagande i rutiner för övergång Erbjudande om deltagande i möten kring det pedagogiska innehållet Framtagande av dokumentation

Handlingsplan / årshjul 2018-09-21

Underlag för dokumentation 2018-09-21

Utbildningar 2018-09-21

”Karriärstege” Stockholms stads stöd till kompetensutveckling Utbildning till barnskötare vt 14 Fördjupning för barnskötare vt 14 Yrkessvenska för pedagoger ht 14 Barnskötare till förskollärare Södertörns högskola + Stockholms universitet Komplettera till förskollärare Södertörns högskola Magisterutbildning Licenciat hans.b.dahlin@stockholm.se

Förskolelyftet Skolverkets kompetenshöjande kurser till och med 2014 Leda och organisera det systematiska kvalitetsarbetet Dokumentera, följa upp, utvärdera och utveckla förskolans kvalitet Utmana och stödja varje barns utveckling och lärande Naturvetenskap och teknik i förskolan Flerspråkighet och interkulturalitet i förskolan. www.skolverket.se/forskolelyftet

Anordnarwebben 2018-09-21

(ansöka om plats, avsluta placering, m.m.) Min barnomsorg (ansöka om plats, avsluta placering, m.m.) BoSko (personregister, utbetalning, m.m.) 14 stadsdelar + Utbf Anordnarwebben (placeringar, kö, ersättning, m.m.) 49 758 barn Lägg in vad systemen används för 598 kommunala 428 fristående 2018-09-21

Anordnarwebben Komplettera ärenden via anordnarwebben Kommande funktionalitet (jan 2014) Komplettera ärenden via anordnarwebben Kvittens vid rapporterad OB-tid Uppsägning av plats (reviderade riktlinjer) Via Min barnomsorg Skriftligt Inte mycket ny funktionalitet för tillfället, fokus på Gemensam ingång. Uppsägning kan göras både via stockholm.se/Min barnomsorg och skriftligt.

Manual anordnarwebben Längst ner… 2018-09-21

Införandeprojekt för gemensamt ansökningssystem för förskola och pedagogisk omsorg 2018-09-21

Beslutet i KF 8/4 2013 Alla verksamheter ska vara sökbara från e-tjänsten Min barnomsorg Alla föräldrar kommer att söka förskola/pedagogisk omsorg via samma e-tjänst Föräldrarna får göra max 5 val Ködatum räknas från barnets 6-månaders dag Fristående verksamheter har fortsättningsvis sin egen kö Köregler ska presenteras på Jämförservice

Syfte, målgrupper och effekter Enklare kommunikation med föräldrar Enklare att ställa sig i den kö man helst vill Rätt plats för alla barn Bättre planerings-förutsättningar Bättre insikt i köer och platstilldelning Bättre datakvalitet i kö MEDBORGARE FRISTÅENDE FÖRSKOLA/ PEDAGOGISK OMSORG Enklare administration med en ingång Plats tilldelas tidigare Enklare och mindre administration Rätt ersättning Enklare att hitta den verksamhet som passar bäst Nå ut till fler medborgare

Frågor angående det gemensamma ansökningssystemet? Mejla dina frågor till forskolesamordning@stockholm.se

Tidplan införande Kommunikation anordnare Kommunikation medborgare apr/maj 2014 Klart juli 2014 aug/sep/okt 2014 nov 2014 Teknik klar Registrera fristående köer Göra prioriteringar Övergång till 5 val Fristående förskolor/ Pedagogisk omsorg (utanför GK) Vårdnadshavare Utbildningsförvaltningen

Projektorganisation Representanter från fristående förskolor Representanter från enskilt drivna familjedaghem Köhandläggare från sdf Handläggare från Utbildningsförvaltningen Handläggare från Serviceförvaltningen-KC Föräldrar Styrgrupp Operativ styrgrupp Referens-grupper Projektledare Kicki Berg Delprojektledare systemutveckling Mattias Olsson Delprojektledare kommunikation föräldrar

Representanter från fristående förskolor Namn Anordnare Hannah Östberg Baltazar Förskolor Södermalm hanna.ostberg@baltazarforskolor.se   Camilla Lindgren Verbala Stigar AB Enskede/Årsta/Vantör camilla.lindgren@varbalastigar-se Anna Dannert Mosebacke förskolor anna@mosebackeforskolor.se Sylvain Brochard Lycée Francais Norrmalm, Kungsholmen sbrochard@fritidslfsl.se Jill Nilsson Emma Nilsson STIMS – Stockholms Internationella Montessori skola Kungsholmen jill@stims.se Berit Ahlin Förskolorna Upptäckarna AB Älvsjö berit.ahlin@upptackarna.se Annika Eriksson Förskolan Dvärgbjörken Spånga/Tensta annika_m_eriksson@telia.com Ulrika Öhlin Liberorum Förskolor AB Bromma ulrika.ohlin@liberorum.se Eva Sifversson Förskolan Gläntan Enskedegård eva.sifversson@pysslingen.se

Godkännande – utökning 2018-09-21

Ansökan om förändring http://foretag.stockholm.se/-/Fristaende-sajt/Enskilt-driven-forskoleverksamhet-skolbarnsomsorg-och-fristaende-skola/Forskola-familjedaghem-och-skolbarnsomsorg/Blanketter1/

Förslag central avgiftshantering 2018-09-21

Förslag till central avgiftshantering Förskola, fritidshem, pedagogisk omsorg och fritidsklubb Alla föräldraavgifter hanteras av en enhet Införandet tar minst ett år Ökad användning av e-tjänsten ”min barnomsorg” Enklare får vårdnadshavare Större likvärdighet för föräldrar Effektivisering – lägre kostnader Frivilligt för fristående huvudmän Remissvar 25 oktober

Barnomsorg på obekväm arbetstid 2018-09-21

Barnomsorg på obekväm arbetstid Prioriterat både av regeringen och Stockholms politiker Efterfrågat av arbetsmarknadens parter Behovsprövat Uppdrag att ta fram riktlinjer Referensgrupp hans.b.dahlin@stockholm.se

Arbetsgång för obekväm arbetstid Om en förälder har behov av barnomsorg på obekväm arbetstid kontaktar de sin förskola. Föräldern gör ansökan via Min barnomsorg Utbildningsförvaltningen fattar ett beslut om antal timmar Förskolan är inte skyldig att anordna omsorg utanför ramtid! Om förskolan kan erbjuda barnomsorg på obekväm arbetstid: Anordnare rapporterar nedlagd tid och kostnad via anordnarwebben Utbildningsförvaltningen betalar ut ersättning följande månad Om förskolan inte kan erbjuda barnomsorg på obekväm arbetstid: Föräldern kontaktar Utbildningsförvaltningen och frågar var man kan få hjälp med barnomsorg på obekväm arbetstid, annan fristående förskola eller via stadsdelsförvaltningen linda.bengtsson@stockholm.se

Övriga frågor 2018-09-21

Förskoleundersökningen 2014 ”Vykort” med lösenord skickas till föräldrar v 7 Webb-enkät öppnas v 7 Post-enkät v 9 Påminnelser v 11 och 13 Resultat-rapporter v 20 Möjlighet att få ”koncernrapport”