Aktivitetsbaserad arbetsplats

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Jag hade memorerat numret från svararen och skulle precis ringa kunden när Bengt kom förbi och frågade om lunchplaner. Jag sa till Bengt att jag var tvungen.
Lärgrupper som modell för verksamhetsutveckling inom BU
Arbetets förutsättningar – nyckeln till en bra löneutveckling
Exempel utifrån ett antal målområden
Kompletterande aktörer – utmaningar och erfarenheter
Centrala innehåll och kunskapskrav
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Kommunen, en attraktiv arbetsgivare
Docent Peter Parnes Luleå tekniska universitet Medieteknik 17 februari, 2005 teknik medie Mänsklig kommunikation.
Hur tänka och göra som processtödjare
Organisation Logi.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Att tillsammans påverka!
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
ST inom FK Arbetsplatsfacket
Val av transport till resmålet.
Kunskapsöverföring och kunskapsutveckling Erfarenheter från Uppsala stadsbibliotek.
Personalpolitisk plattform
Strategiska perspektiv på verksamheten
Personalpolitisk inriktning
TLl FOI-behov 2016 VO Trafikledning Trafikledningssystem Förvaltning Ewa Gustafsson Systemdesign Karl-Einar Jonsson.
Attraktiv Hemtjänst Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna
LEAN Historia. Lean har sina rötter i Japansk industri och det man främst då tänker på är Toyota som på 1930-talet började att tillverka bilar. Andra världskriget.
Västerås stad Medarbetarundersökning 2007 Konsult och service Västerås stad:Anneli Jansson Synovate Sweden:Christer Siwertz Anna Fransas Projektnummer:S
Välkommen till oss! Introduktion om staten och hur det är att jobba och ha praktik här.
NORDISK ARBETSPLATSSTUDIE 2015 NCC Norden
Välkommen! Nya Regionens hus I Göteborg. Aktivitetsbaserad arbetsplats.
Kunskapsstyrning Region Kronoberg - Att alltid ge patienten bästa möjliga vård baserad på bästa tillgängliga kunskap.
1 KIF:s AFF Black Knights Värderingar
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Attraktiv Hemtjänst - Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna - Attraktiv arbetsplats för medarbetarna Information till funktionshinderråd.
Innehåll OSA-kompassen – vägar till god organisatorisk och social arbetsmiljö Arbetsmiljöverkets föreskrifter Organisatorisk och social arbetsmiljö.
Introduktion till The Rational IT Model
Olika HRM modeller Det finns fyra olika modeller HRM med skillnader dem emellan. Shulerskolan, en teori om beteendevetenskaplig förändring Warwickskolan,
Innehåll Introduktion: Vad är organisatorisk och social arbetsmiljö? OSA-kompassen Arbetsmiljöverkets föreskrifter ”Organisatorisk och social arbetsmiljö”
Regionens hus Skövde.
Hållbar utveckling Vad ska ni kunna?
Ulf Tynelius.
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Olika HRM modeller Det finns fyra olika modeller HRM med skillnader dem emellan. Shulerskolan, en teori om beteendevetenskaplig förändring Warwickskolan,
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Heby kommuns kvalitetspolicy
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Min psykosociala Arbetsmiljö
SLL om tjänster för det kommunala området
Din lön och din utveckling
Vision för rätt lön.
Rylanders Kontorsvägen Lysekil Epost
Närvarande ledarskap för en hållbar välfärd
Omställningen av hälso- och sjukvården
Synliggör synsätt som styr och stör - Fördjupning
Vision för rätt lön
Kommunikationsprocesser
Vad innebär regionbildningen?
Ett inspirationsmaterial inför samtalet mellan chef och medarbetare.
Förutsättningar för en effektiv flyttprocess
ÅTGÄRDSPROGRAM.
Vad betyder Social Kompetens
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
En stad för alla Göteborgarnas livschanser ska utjämnas Budget 2014
Partsorganisationerna som står bakom Suntarbetsliv.
? ? ? ! 3 min (30 min ex prat) 35 min Nu ska vi tala om dilemman. Ett äkta dilemma är en svår situation som inte förefaller ha någon.
VärNa modellen – att mäta och styra samverkan
Personlig effektivitet
Presentationens avskrift:

Aktivitetsbaserad arbetsplats

Nya Regionens hus i Skövde

Beslut i regionfullmäktige:  Aktivitetsbaserat arbetssätt ska gälla för nya Regionens hus Kreativ miljö ska underlätta samarbete, utbyta information över gränser och underlätta spontana möten Varje hyresgäst disponerar egna ytor Syftet är att: öka samverkan och kunskapsspridning över organisationsgränser inom och mellan hyresgästerna öka utnyttjandegraden av tillgänglig lokalkapacitet  

En definition av aktivitetsbaserad arbetsplats Konceptet aktivitetsbaserat arbetssätt/arbetsplats bygger på att arbetsplatsen och arbetssättet utformas efter personalens specifika aktiviteter och behov. Arbetsuppgiften för dagen styr val av arbetsplats. Exakt utformning anpassas efter organisationens verksamhet och unika behov. Konceptet aktivitetsbaserat arbetssätt bygger på att utforma kontoret och dess arbetsplatser utifrån personalens behov. Aktuell arbetsuppgift är det som ska styra personalens val av arbetsplats. På en aktivitetsbaserad arbetsplats finns en mängd olika alternativ att välja emellan såsom exempelvis traditionella skrivbord i kontorslandskap, stora teambord, en knäpptyst biblioteksmiljö eller en bekväm fåtölj om man exempelvis bara ska prata i telefon. Det aktivitetsbaserade kontoret fungerar som en mötesplats på vilken de anställda kan interagera med kollegor, partners och kunder. Den stora skillnaden gentemot andra typer av kontor är att den anställda inte har en egen arbetsplats utan att de utifrån eget val och behov byter arbetsplatser med sina kollegor. Andelen och antalet olika arbetsplatszoner och arbetsplatser på det nya kontoret skiftar beroende på företagets verksamhet och behov. Generellt sett finns tysta zoner, öppna landskap, utrymmen för formella och informella möten, arbetsplatser för projektarbete, mindre rum anpassade för telefonsamtal samt utrymmen för kaffe- och lunchrast. Aktivitetsbaserad arbetsplats är inte är något färdigt koncept som ser likadant ut för alla. Varje verksamhet har unika och särskilda behov och konceptet måste anpassas utifrån dessa behov.

En aktivitetsbaserad arbetsplats Utformad efter de specifika behov och krav som organisationen och medarbetarna har på arbetsmiljön Individen bestämmer var och hur den vill arbeta för dagen Är uppdelad i ett antal olika zoner i arbetsmiljön, exempelvis: zoner där man kan arbeta i grupp zoner för individuellt arbete med medelhög koncentration zoner för individuellt arbete med hög koncentration zoner för spontana möten och samverkan Inga fasta platser med vissa undantag Clean desk

Aktivitetsbaserat arbetssätt Fördelar Ger förutsättningar för flexibilitet, kreativitet och kommunikation Utökat självbestämmande och ansvar för de anställda Mindre vi-och-dem grupperingar genom att man delar arbetsplats Ökad informations- och kunskapsöverföring mellan anställda Kostnadsbesparingar Grundtanken med aktivitetsbaserat arbetssätt är att skapa en arbetsmiljö som är mer flexibel och kreativ med ett ökat självbestämmande för de anställda. En arbetsplats där personalen lättare kan kommunicera, samarbeta och utbyta information över gränser. Alla ska ha samma förutsättningar att utföra sitt arbete på bästa sätt. Aktivitetsbaserad arbetsplats är i sig ingen besparingsåtgärd, men kan innebära kostnadsbesparingar framförallt i jämförelse med kontor där de anställda tidigare suttit i traditionella cellkontor.

Framgångsfaktorer vid införande Tydlig vision, mål och strategi med införandet Motivera de anställda genom information, studiebesök och visualisering av konceptet aktivitetsbaserat arbetssätt Delaktighet i utformningen - kartlägg verksamhetens och individernas behov tillsammans med medarbetarna Anpassa utformningen till organisationens verksamhet och de anställdas specifika behov Hög grad av tillit till de anställda

Framgångsfaktorer efter införandet Utvärdera införandet och arbeta med ständiga förbättringar för att tillgodose nya behov Förståelse för att det inte är en engångsimplementering - skulle aktiviteter och behov förändras bör även utformningen anpassas därefter

Utmaningar Individer har olika behov vilket ställer olika krav på utformning Skapa en utformning som stödjer samarbete över gränser och som samtidigt gör det möjligt att bevara välfungerande samarbeten inom arbetsgrupper/enheter/avdelningar Införande av aktivitetsbaserat arbetssätt innebär en förändring som kan medföra ovilja och motstånd Att få de anställda att basera val av arbetsplats utifrån aktivitet och inte personliga preferenser Nya krav på ledarskap Det kan skilja nästan 50 år mellan de äldsta och yngsta medarbetarna på ett företag. I och med detta måste olika vanor och behov tillmötesgås. En baksida med aktivitetsbaserat är risken för en minskad interaktion och samarbete med de närmaste kollegorna. Team och grupper inom företaget som är särskilt vana vid att jobba tätt tillsammans bör kunna fortsätta göra det. En lösning är att skapa hemvister på kontoret där kollegor inom samma avdelning tillhör samma hemvist. En viktigt utmaning i utformningen av det aktivitetsbaserade kontoret ligger i att den ökade interaktionen och det ökade informationsutbytet tvärgående inte får ske på bekostnad av en sämre samhörighet med de medarbetare man jobbar närmast. Möjligheten att jobba i ett nära samarbete med sina närmaste medarbetare i samma team måste finnas även i det aktivitetsbaserade kontoret. En del anställda kan ha svårt att acceptera det nya sättet att arbeta t ex de som värdesätter en egen personlig arbetsplats högt och därför uppfattar omställningen som negativ. Det är viktigt att de anställda förbereds för denna omställning och att cheferna tar ett kommunikationsansvar i förändringen. Dialog och lyhördhet för olika behov och önskemål är viktigt i kommunikationen. Men också uthållighet i budskapen varför det nya arbetssättet ska införas. Viktigt att hålla fast vid att de utrymmen och arbetsstationer som kontoret tillhandahåller används som de är tänkta att användas. En risk är att valet av arbetsplats baseras på personliga preferenser istället för den aktivitet man skall utföra. Bra design, materialval och ett helhetstänk är nyckeln för att åstadkomma ett effektivt kontor där arbetsplatsen balanserar personalens och företagets intressen.

Aktivitetsbaserat arbetssätt Människa Plats IT Att tillämpa ett aktivitetsbaserat arbetssätt innebär mycket mer än att bara förändra ett kontor, alltså den fysiska miljön. Det innebär att arbete utförs på den plats som bäst stöttar arbetsuppgiften. Definitionen av ett aktivitetsbaserat arbetssätt resulterar därför i tre komponenter som alla måste fungera och tas i beaktning för att kunna skapa förutsättningar för en lyckad implementering. Detta är människa, plats och IT (SKL, 2014). Det måste finnas rätt tekniska förutsättningar och infrastruktur som stödjer aktivitetsbaserat arbetssätt. T ex enkla, gemensamma lösningar för bokning av rum, att bärbara datorer fungerar vid alla arbetsplatser, att man automatiskt blir kopplad till närmaste skrivare osv. I offentlig verksamhet finns krav på sekretess och detta måste beaktas i utformandet. Referenser Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) (2014). Aktivitetsbaserade arbetsplatser i offentlig sektor. Stockholm: LTAB.

Aktivitetsbaserade arbetsplatser Arbetsplatserna har förändrats över tid Cellkontor Öppet landskap Flexkontor Aktivitetsbaserade arbetsplatser Individuellt arbete i eget rum Bra möjligheter för individuellt koncentrerat arbete och för telefonsamtal Mindre bra förutsättningar för projektarbete, samverkan samt kunskapsdelning Egen plats i ett kontorslandskap Bra möjlighet till individuellt arbete med låg koncentration Mindre bra förutsättningar för individuellt arbete med hög koncentration, för telefonsamtal och för projektarbete Layoutmässigt likvärdigt med det öppna landskapet Färre skrivbordsplatser än anställda, dvs. ingen egen plats i kontorslandskapet Grundtanke bakom konceptet: alla är ej på arbetsplatsen samtidigt Flera olika typer av arbetsmiljöer Medarbetare väljer fritt den miljö som bäst passar arbetsuppgiften för stunden t.ex. mötesrum, tysta rum, telefonrum, projektytor Fler platser men färre traditionella skrivbordsplatser än anställda, dvs. ingen egen plats Källa: EYBenchmarking

Före aktivitetsbaserade kontor Cellkontor: Individuellt arbete - hög koncentration Konferensrum: Samarbete – hög koncentration Skrivbord i landskap: Individuellt arbete – låg koncentration Kaffehörnor: Samarbete – låg koncentration Hur det hittills har varit Källa: EYBenchmarking Hej kom och hjälp mig

Aktivitetsbaserade kontor ger ökade valmöjligheter Med aktivitetsbaserat Traditionella skrivbord Skrivbord i tyst miljö Storbord Fåtöljer i tyst miljö Projektrum/projektytor Kaffehörnor Individuellt arbete – hög koncentration Samarbete – hög koncentration Konferensrum Cellkontor Telefon Touch-down Soffmötesplatser Individuellt arbete – låg koncentration Samarbete – låg koncentration Källa: EYBenchmarking

Exempelmiljöer Kreativ mötesplats för arbete eller paus

Exempelmiljö Plats för möte eller eget arbete, t ex ”touch down-platser”

Exempelmiljö Tyst zon för eget arbete

Exempelmiljö Mötesrum för olika behov