En klimatneutral värdekedja i bygg- och anläggningssektorn 2045 – en färdplan för fossilfri konkurrenskraft. Arbetet drivs av Skanska Färdplanen klar 23 mars Signas av styr- och referensgrupp (Viljeyttring/ställer sig bakom) Överlämning i Rosenbad i april Kommunikation Av stor vikt att vi får med en bredd på aktörer: kunder, leverantörer och byggbolag, samt politiker, myndigheter etc som skapar incitament och regler.
Målsättning med färdplanen Målsättningen är att samla värdekedjan i bygg- och anläggningssektorn kring en gemensam färdplan som ska tydliggöra hur sektorns olika aktörer och beslutsfattare samt politiker kan möjliggöra en omställning till ett klimatneutralt och konkurrenskraftigt Sverige. Ett klimatneutralt byggskede och användarskede En marknad och affärsmodeller som värderar klimatsmarta lösningar
Workshops, rundabord och färdplansdokumentet 150-180 personer har deltagit Referensgrupp Affärens roll Kommuner Investerare Förankringsseminarium Övriga färdplaner Styrgrupp Projektgrupp
Mål för att nå en klimatneutral värdekedja i bygg- och anläggningssektorn År 2045: Netto nollutsläpp av växthusgaser. År 2040: 75 % minskade utsläpp av växthusgaser (jmf 2015). År 2030: 50 % minskade utsläpp av växthusgaser (jmf 2015). År 2025: Utsläppen av växthusgaser visar en tydligt minskande trend. År 2020-2022: Aktörer i bygg- och anläggningssektorn har kartlagt sina utsläpp och satt klimatmål.
Vad behövs? Samverkan Teknik och innovation (för att nå ända fram) Klimatpåverkan i byggskedet en stor faktor Energieffektiva byggnader på god väg Cirkulära flöden, avfall, resurseffektivitet Digitalisering Kombination kundkrav, tydliga mål, marknadsinitiativ, finansiering
26 uppmaningar till olika aktörer Politiker (tydliga, långsiktiga krav) Samtliga aktörer (kompetens, egna mål, hållbarhetsrapportering) Beställare (långsiktighet, uppföljning, kravställning) Entreprenörer (effektiva produktionsmetoder, krav) Konsulter, arkitekter (planer, projektering, metoder)
Vad händer härnäst? Färdplanen klar 23 mars Signas av styr- och referensgrupp (Viljeyttring/ställer sig bakom) Överlämning i Rosenbad i april Kommunikation Implementering….fortsättning följer Av stor vikt att vi får med en bredd på aktörer: kunder, leverantörer och byggbolag, samt politiker, myndigheter etc som skapar incitament och regler.