Division Länsteknik Vårt uppdrag är att utveckla och förvalta landstingets tekniska infrastruktur och säkerställa patientsäkra IT och MT-system/utrustningar Ny vision sedan 2015 och är vägledande för all verksamhet. Landstingen i Sverige har funnits i mer än 150 år (sedan 1862). Landstinget är den enda regionalt folkvalda nivån som arbetar med länsövergripande frågor. Frågor som är för stora för att hanteras på lokal nivå och för små för nationella nivån. Landstinget ansvarar för välfärd i samhället, i första hand hälso- och sjukvård samt tandvård. Landstinget har även hand om regional utveckling, kultur och kollektivtrafik. Dessa ansvarsområden omfattar en större geografisk yta och kräver stora ekonomiska resurser. Utgångspunkt är den demokratiska uppgiften att företräda medborgarnas intressen. Landstinget styrs av kommunallagen. Uppgifterna inom hälso- och sjukvården regleras av hälso- och sjukvårdslagen och tandvårdslagen. Uppdraget avseende kollektivtrafik regleras i kollektivtrafiklagen. Landstingets engagemang i regionala utvecklings- och kulturfrågor regleras inte i lag utan fastställs av de förtroendevalda.
Driftsorganisation Landstingsstyrelsen Landstingsdirektörens stab HR-avdelning Kommunikationsavdelning Verksamhetsavdelning IT-MT avdelning Utvecklingsavdelning Ekonomi- och planeringsavdelning Avdelning för regional utveckling LD-sekreterare Rådssekreterare Landstingsdirektör Bitr. landstingsdirektör Vi är länets största arbetsgivare, ca 7200 anställda, varav de flesta arbetar inom hälso- och sjukvård Landstingsdirektören verkställer politikens beslut och rapporterar tillbaka. Genomförande sker inom 6 divisioner. Division Närsjukvård Division Läns-sjukvård Division Folk-tandvård Division Kultur och utbildning Division Service Division Länsteknik
Länstekniks organisation 1 HR chef 4 Kompetenscentrum ca150 medarbetare Kompetenscentrum Divisionschef Ekonomi Intern utveckling Stabsfunktioner Personalledning Verksamhetsledning Kompetenscentrum 1 HR chef 4 Kompetens-chefer ca150 medarbetare Medicinsk teknik Infrastruktur Vårdsystem Vi är länets största arbetsgivare, ca 7200 anställda, varav de flesta arbetar inom hälso- och sjukvård Landstingsdirektören verkställer politikens beslut och rapporterar tillbaka. Genomförande sker inom 6 divisioner. Administrativa system Teknikakuten Medicinsk teknik Infrastruktur Vårdsystem Administrativa system Teknikakuten Projektkontor Verksamhetsledning Projektkontor
Länsteknik omfattar IT och Medicinsk teknik Länsorganisation med 160 anställda Lokala IT- tekniker och MT- ingenjörer vid samtliga sjukhus Omslutning ca 195 mkr MT-ingenjör servar en röntgen utrustning
Länstekniks uppdrag Drift, förvaltning och utveckling av: Vårdsystem – Gemensamt vårdsystem (VAS) Administrativa system – Ekonomi, personal, intranät/webb, datalager, kontor Projektkontor – Projektledning, utredning, beredning m.m. Infrastruktur & drift – Nätverk/kommunikation, telefoni, klienter/server, videokonferens/telemedicin, säkerhet Medicinteknisk utrustning – ca 16 000 medicintekniska artiklar, förebyggande underhåll Användarsupport - Teknikakuten, lokala IT- tekniker vid sjukhus
Länstekniks fördelning i länet Kalix Lokala IT & MT- Ingenjörer Kiruna Lokala IT & MT-Ingenjörer Gällivare Lokala Sunderbyn Drift, förvaltning, utveckling, support, projekt Piteå Lokala Länstekniks fördelning i länet
Fördelning av arbetsområden Medicinsk teknik inkl. strålskyddsbesiktningar
Objektfamiljer Vårdadministration Administrativt stöd IT/MT-verksamhet Objektverksamhet Förvaltningsverksamhet Vårdadministration NLL Avvikelse NLL Tandvård NLL Laboratorium NLL Operationsplanering NLL Bild och funktion NLL Gemensam Vård- administration NLL Ambulans NLL Obstetrik Administrativt stöd NLL Personal NLL Datalager NLL Webb NLL Ekonomi NLL Produkt- och tjänsteförsörjning NLL Medusa Teknisk Infrastruktur NLL Klient/Server NLL Kommunikation - Nätverk - Telefoni NLL iHSAk NLL Video
Teknikakutens support Ett nummer in för support - 71010 Självhjälpsportaler Kunskapsbanken Ärendeportalen Lösenordskiosken På platsen service av IT-tekniker Teknikakuten tar emot: 50 000 ärenden/år 12 000 systembeställningar/år 200 samtal/dag
Prisade…. Bästa IT-stöd i vården (2004) - TVIST tandvårdsjournal - Meddix - gemensam vårdplanering med kommuner - Datalagret - Intranät VAS journalsystem (1998) Sveriges mest nöjda användare – Vårdförbundet (2004) Resultat av långsiktig strategi – sammanhållen och centralstyrd IT- utveckling Prisbelönt support (Teknikakuten) - Self Service Awards 2011, 2013 och 2015 - Support Institute Award – Årets Servicedesk 2012 - Länstekniks förbättringspris 2011, 2014 och 2015 Medarbetare från Teknikakuten som är NLL:s supportverksamhet för IT- och MT ärenden
VAS - Vårdadministrativt system Ett system för samtliga sjukhus, vårdcentraler och tandvårdskliniker i länet. Används av samtliga yrkeskategorier och specialiteter. NLL äger systemet Ca 5 000 användare i NLL Ca 3 500 samtidiga användare VAS i ambulansen 100 % elektroniska remisser internt 98 % elektroniska recept Vårdplanering med 14 kommuner
Video och telemedicin Utrustning: Ca 100 fullstora videokonferenssystem i full HD Ca 900 desktopanvändare med HD-kvalitet Inspelning och streaming Videokonferenser Streaming av barnhjärtljud till Umeå Vård på distans Akutomhändertagande samt planerad mottagning Sjukgymnastikrehabilitering på distans i hemmet Distanskonsultationer inom psykiatri från Danmark/Stockholm Röntgenronder med avancerad videolösning Kardiologronder mot Umeå Distanstolkning för vuxendöva Distansutbildning för läkarstuderande vid Umeå Universitet