Mervi Ahlqvist och Anti Stridsman 2017

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Webbtidbokning via 1177 Vårdguidens e-tjänster. Webbtidbokning innebär att mottagningen låter invånaren boka, av- eller omboka en tid direkt i journalsystemets.
Advertisements

UPPFÖLJNING I KOMMUNERNA 10 MARS Agenda Syfte Process och målgrupp Rapportering Summering.
Socialdokumentation Består av två delar!
STATISTIK FYRBODAL 1 september 2016 Nyanlända med uppehållstillstånd samt de som ännu inte fått besked på sin asylansökan Statistiken är hämtad från migrationsverkets.
Förbättringsområde Ökad tillgänglighet för personer med behov av att ta sitt blodtryck.
Att lita på vår egen förmåga. Att tro att allt är möjligt så länge vi gör det tillsammans. Att planera för framtiden men leva i nuet. Att bry oss om oss.
Uppgradering av Cosmic april planerar vi att uppgradera till en ny version av Cosmic, som kommer att ge oss många nya möjligheter. Samtidigt är.
HEMTAGARTEAM. SYFTE Det övergripande syftet är att brukaren ska kunna återvända till hemmet efter en sjukhus- eller korttidsvistelse på ett tryggt och.
LSS och SoL Jenny Ahlqvist och Cecilia Wallgren SDF Majorna-Linné.
11 Kvaliteten i din hemtjänst Stadsledningskontorets brukarundersökning 2011 November 2011 Spånga-Tensta.
Läkemedel, fokusområde för division Läns- och Närsjukvård, 2016 Förskrivningen av läkemedel till personer över 75 år har ökat med nära 70 procent sedan.
Utbildningspaketet med filmer, certifiering och utbildningsmiljön (miljön där du kan öva) kan genomföras på jobbet eller hemifrån. Varje verksamhet genomför.
- Anhörigstöd - Riktlinjer och vägledning funktionshinderområdet Introduktionsutbildning Louise Odengard - Stadsledningskontoret.
Ögondroppar efter ögonoperation Flödesschema för bedömning och utförande enligt Egenvårdsförordningen alt som Hälso-och Sjukvård.
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
En ingång Kartläggning av befintliga och framtida behov
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Leila Chanko Färre besök på akuten
Hälsofrämjande insatser inom socialpsykiatri
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Den kommunala hälso- och sjukvården av idag
regeringen. se/rattsdokument/proposition/2017/02/prop
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Kultur- och språkanpassad hälsoinformation
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Produktdesign 3 årig kandidatutbildning Kunna designa produkter
Studieförbunden i Fyrbodal
Studieförbunden i Fyrbodal
Läkemedelsstöd i primärvården
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Din lön och din utveckling
9...
MOBILT NÄRSJUKVÅRDSTEAM
Plan för lika rättigheter och möjligheter 2015
Utvärdering palliativ vård i livets slutskede
Gränsöverskridande Prehospital Samverkansutbildning November 2006
Nationell tillsyn 2017 Samverkan när det gäller multisjuka äldre – Rapport: Samverkan för mulitsjuka äldres välbefinnande (maj 2018). Patientsäkerheten.
Samordnad vård och omsorgsplanering
Läkemedelsanvändning hos äldre
Esther plus (+) = Fokuspatient
Planering inför utskrivning på kvällar och helger
Sammanställning av mätperioden september-november 2017
Akademikerförbundet SSR
Digitala signeringslistor
Implementering av samverkanslagen och överenskommelsen
Nyckeltal äldreomsorg för GR - kommunerna
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Läkemedelsanvändning hos äldre
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Indikatorer för process uppföljning Oktober-December 2018
Årsrapport 2017 LSG sektor ÄO-HS
Modersmålsbaserad hälsokommunikation Folkhälsa och sjukvård
Rapportering av avvikelse och lex Sarah
Webbtidbokning via 1177 Vårdguidens e-tjänster
Indikatorer för process uppföljning mars 2019
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Hjälp, vad skall jag göra…
Fyrbodals kommunalförbund Infrastruktur - Kollektivtrafik
Presentationens avskrift:

Mervi Ahlqvist och Anti Stridsman 2017 Vårdbegäran Granskning gjord av Mervi Ahlqvist och Anti Stridsman 2017

Vårdbegäran skickas då patienten som söker vård har kommunala insatser av något slag. Vårdbegäran bör innehålla information om patienten, som gör att personalen på sjukhuset förstår vad vederbörande har för behov. Vi har granskat 854 stycken vårdbegäran i SAMSA som skickats från hela Fyrbodal = 14 kommuner + Lilla Edet. Granskningen gäller patienter som sökt på akutmottagningen NÄL, MÄVA direkt ingår ej. Bortfall i form av att vårdbegäran ej sparats, vilket innebär att man ej fyllt i den korrekt, har varit 14 st. Samt de kommuner som inte ”tillhör” Fyrbodal. Granskningen har genomförts under tiden 1:e mars tom 30:e maj 2017. Uppdaterad 2012-090-01

Invånare >65 Befolkningsantal Trollhättan 10859 57753 Vänerborg 8597 38955 Uddevalla 11466 55164 Orust 4288 15093 Lysekil 4116 14570 Lilla Edet 2683 13728 Strömstad 2885 13079 Åmål 3249 12801 Tanum 3486 12606 Munkedal 2527 10361 Bengtsfors 2834 9940 Mellerud 2491 9323 Sotenäs 2878 9065 Färgelanda 1653 6627 Dals Ed 1269 4777 Trots att Uddevalla har högst antal >65-invånare av trestadskommunerna, skickar de in lägre antal patienter/vårdbegäran till akutmottagningen. Mellerud skickar mer än dubbelt så många patienter/vårdbegäran till akuten mot Sotenäs och Bengtsfors, trots att Mellerud har färre >65-invånare av dessa tre. Kan finnas många orsaker naturligtvis, som t ex att man är bättre på att skicka vårdbegäran i vissa kommuner, man har ett mobilt vårdteam i Uddevalla, att vissa kommuner har större benägenhet att kontakta MÄVA direkt för inläggning eller kanske att närheten till sjukhuset spelar in. Går att diskutera!

Vad är det som hindrar den som skickar in vårdbegäran att fylla i telefonnummer till kommunsköterska, hemtjänst, anhöriga och inte minst journummer som alltför ofta saknas?

Insatser = antal vårdbegäran då detta är tvingande i systemet, liksom om patienten har hemsjukvård eller ej. Dock är det inte tvingande att fylla i mängd eller typ av insatser. ”Hemtjänst x flera” är alltför vanligt förekommande, innebär detta per år/månad eller vad? Vilken typ är det, fönsterputs, handling eller daglig hjälp med ADL?

Angående ”Aktivitet och funktion” är det viktigt att vi på sjukhuset får veta vad patienten klarar/har för behov. ”Läkemedelshantering”: Vad innebär att patienten har handräckning, stöttning eller hjälp med detta? Varför berättar man inte varför patienten har Apodos? Dessutom är det vanligt att man skriver övertaget läkemedelsansvar under någon annan rubrik. Lite som man själv tycker tror jag.

Slutfunderingar: Begreppsförvirring råder, hemtjänst, hemvård, HSL, hemsjukvård? OAS ibland och PAS en annan gång? Exempel på vad man kan skriva under rubriken ”Åtgärd innan ankomst”. Bra information är detta: - vitala parametrar anges - läkemedel ges mot smärta eller annan orsak Ganska ointressant är dock följande: - ambulans tillkallas - personalen skickar in Det är svårt att veta vad och var man ska fylla i, det som är självklart för mig i kommunen är helt obegripligt för en annan i slutenvården och tvärtom. Men vår utgångspunkt har varit att granska utifrån att jag som sjuksköterska ska få en bild av patientens behov/pågående insatser som finns för att vi skall kunna bedöma om det uppkommit nytt vårdbehov och med det, behov av utökat stöd i hemmet.