Förstudie tunnelbana till Nacka

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Några utgångspunkter  Bostadsförsörjningen är ett gemensamt ansvar mellan stat och kommun  Staten ger ekonomiska och rättsliga förutsättningar, kommunen.
Advertisements

Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Parkeringspolicy för Göteborgs Stad antagen av KF
Målorienterade strategiska processer
LOKALRESURSPLANERING
KOMMUNALAVA-PLANER Kjell Jonsson Anna Myhr.
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
KOLLEKTIVTRAFIKMYNDIGHETEN I VÄSTERBOTTENS LÄN
Satsningar för ett starkt och hållbart transportsystem
Västra Sicklaön*Resten av Nacka Hela Nacka BostäderArb.plats.BostäderArb.plats.BostäderArb.plats.Befolkning Nuläge
Framtidens bästa primärvård
Samordning och effektivisering av administrativa stödfunktioner
Q2 Q3 Okt Nov Dec Jan Feb Mar Maj Jun Göteborgs universitet förnyas Apr Styrelsemöte 7 apr Styrelsemöte 12 okt Start ny organisation.
Hur kan informationsflödet i detaljplaneprocessen effektiveras
Förstudie Roslagspilen
Ett processinriktat arbetssätt
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
VÄLKOMMEN TILL NACKA STAD
Dagordning  Välkomna  Regional plan – förutsättningar  Nationell plan – förutsättningar  Påbörjade och bundna objekt  Åtgärdspaket/potter  Fortsatta.
Samrådsmöte med allmänheten Väg 40 Nässjö - Eksjö
MKB-processen i infrastrukturprojekt
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Anslutning till Mina meddelanden
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Niklas Lundin Näringsdepartementet
Kulturdepartementet Nationell samordning för en positiv supporterkultur och mot våld och annan brottslighet i samband med idrottsevenemang Agneta Blom.
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
Kartläggning av inköpsprocessen
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Fördjupad utvärdering 2015 Fokusområde Hållbara städer: Urbanisering Anna Wahlström, Naturvårdsverket.
FFAB Underlag för samråd juni Syfte med samrådet Inhämta alla berördas synpunkter på vilka miljökonsekvenser som bör beskrivas inför ansökan.
Pågående eller nyligen avslutade statliga utredningar
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Vi satsar för ett smidigare resande.
Följ upp barnrättsarbetet med hjälp av ett antal implementerings- och tillämpningsnycklar.
1:a advent 2006 Vision Gotland 2025 Tre minuter om Gotlands framtid.
UPPDRAGET Höghastighetsjärnvägar Åtgärder i storstäderna nya bostäder Järnväg i norr Lagförslag om värdeåterföring Cykelåtgärder Östlig förbindelse.
Sammanställning synpunkter remisskonferens. Övergripande målsättning Starkt stöd för den övergripande målsättningen att bättre anpassa vården för de mest.
Förbifart Brunflo Samrådshandling på remiss fram till den 29 april 2016 – förlängd remisstid till juni 2016 Tre alternativa sträckningar förbi Brunflo.
Medfinansierings påverkan på planeringssystemet Mattias Lundberg, Roger Pyddoke, Anders Wärmark CTS 28 mars 2011.
MIA-Mobilisering Inför Arbete Riktad utlysning till Samordningsförbunden Stockholms län – totalt 100 MKR - Vad betyder detta? Utlysningen har tre syften:
REGERINGENS BESLUT I PRÖVNINGEN AV VATTENFÖRVALTNINGENS FÖRSLAG TILL ÅTGÄRDSPROGRAM.
Samordnad utveckling för god och nära vård
projekt campus näckrosen universitetsstyrelsen
Projektprocessen, samlingsbild
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Sampers användardag Christian Nilsson
Förändrade stadsdels-förvaltningar 1 juli 2018
Infrastruktur Marks kommun
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
TIDPLAN LÄNSPLANERINGEN
Hemsjukvårdsavtalet Specialiserade vården/Slutenvård
Fokus Yrkesutbildning VO
HÖGHASTIGHETSJÄRNVÄG NY DANMARKSFÖRBINDELSE
Uppföljning av Temagrupper och processtöd ÖK mars 2011
Tidig planeringsdialog för ökad samsyn mellan stat och kommun
På gång hos Vattenmyndigheterna
Dalatrafik Bengt Benjaminsson.
Banarbets- processen.
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Verksamhetsplan 2018 Sektor ÄO/HS LSG
Samordnad utveckling för god och nära vård
Uppstart Status quo september 2018
Presentationens avskrift:

Förstudie tunnelbana till Nacka Möte med politisk styrgrupp 22 november 2012

Agenda Allmän information Samordning mellan SL, Trafikverket och statens förhandlingspersoner Lägesredovisning delprojekten Projektmål Kommunikation och samråd Trafikverkets arbete med övergripande åtgärdsvalsstudie Övrigt 2018-09-18 2

1. Allmän information Regeringens infrastrukturproposition och förhandlingspersoner Beslut i Trafiknämnden: Saltsjöbanan och Tvärbanan 2018-09-18

Regeringens infrastrukturproposition okt 2012 Förhandling om utbyggnad av blå linje och ev. nära anslutande åtgärder: ex. förlängning till Barkarby ex. förgrening mot Gullmarsplan ”En samordnad projektering av tunnelbanans förlängning mot Nacka och en vägförbindelse under Saltsjön kan ge stora samordningsvinster och bör prövas.” ”Förhandlingspersonen ska diskutera en utformning av en östlig vägförbindelse (Österleden) under Saltsjön i anslutning till tunnelbanans förlängning till Nacka.” 2018-09-18 4

Trafiknämnden 16/10: Beslut om Saltsjöbanan och Tvärbanan Idéstudien för ostsektorn godkänd Genomföra fördjupad teknisk studie av en upprustning av Saltsjöbanan (prel. klar april/maj 2013) Genomföra en utredning i syfte att förlänga Tvärbanan till Sickla (prel. klar jan 2013) 2018-09-18 5

2. Samordning mellan SL, Trafikverket och statens förhandlingspersoner 2018-09-18

Förhandlingspersoner Förhandlingsperson först utsedd – Leif Zetterberg – sedan entledigad pga. bedömd konflikt med andra uppdrag. Ny förhandlingsperson ska utses så snart som möjligt Första möte mellan SL och förhandlingens sekreterare Erik Bromander 6/11 2018-09-18 7

Investeringskostnader – ett viktigt underlag i förhandlingen Enligt idéstudien Kollektivtrafiklösning för ostsektorn Sänktunnel 16,5 miljarder Bergtunnel 11,0 miljarder Samlokalisering med Österleden sparar ca 2 miljarder i jämförelse med egen sänktunnel (enligt Swecos utredning) Nya kostnadsberäkningar inom förstudien Projektering krävs som underlag för nya beräkningar Projekteringen klar juni 2013 Nya kostnadsberäkningar klara september/oktober 2013 Översiktliga trafikanalyser påbörjade. Klara vid årsskiftet 2012/2013. 2018-09-18

Samarbetet SL-Trafikverket Trafikverkets arbete Pågående åtgärdsvalsstudie Planerade tekniska studier för östlig förbindelse Alternativa sträckningar – en östlig och ev. en mer centralt placerad sträckning Samarbete SL-Trafikverket Konsekvenser av samlokalisering – framför allt kostnadsbesparingar. Viktigt att utreda säkerhetsfrågor. Tidplan för utredning av samlokalisering Tidplan ännu ej bestämd – måste synkroniseras med förhandlingspersonernas arbete 2018-09-18

3. Lägesredovisning delprojekten 2018-09-18

Status i del-projekten Projektsponsor Gunilla Glantz Framtagen kommuni-kationsplatt-form Förslag till upplägg av samråd Kommunikation och samråd Biträdande Projektledare Projektledare Stefan Persson Projektadministratör Åtgärdsval Projekte-ring och tekniska under-sökningar Trafik-analyser och samhälls-ekonomi Riktlinjer T-bana Planlägg-ning och Alternativ-jämförande MKB Depå och fordon: Funktions-krav och lokalisering Finansie-rings-alternativ Rapport klar Arbete påbörjat. Konsult anlitad. Arbete pågår enl. plan Konsult anlitad. Arbete pågår enl. plan. Konsult anlitad. Arbete påbörjat Uppdrags-specifika-tion framtagen Uppdrags-specifika-tion framtagen

Åtgärdsvalsstudien – slutrapport Exempel: varför räcker det inte med enbart utveckling av busstrafiken Kapaciteten otillräcklig för att möjliggöra önskad utbyggnad av bostäder och arbetsplatser Stadsgårdsleden, Slussen och Stockholm City är flaskhalsar för busstrafik Busstrafik lever inte upp till målet om ökad kapacitet över Saltsjö-Mälarsnittet 2018-09-18 12

Pågående trafikanalyser Översiktliga analyser av resandet i de olika korridorerna Analys av stationslägen vid grön linje, östra Södermalm och Sjöstaden Övriga stationslägen studeras i de kommande mer detaljerade analyserna Stn. vid grön linje Stn. Ö Söder-malm Stn. H Sjöstad 13 13

4. projektmål 2018-09-18

Enligt politisk överenskommelse mellan Landstinget, Stockholm, Nacka och Värmdö En tunnelbana till Nacka ska specifikt bidra till att: Förbättra kollektivtrafikförsörjningen i Östra Södermalm, Hammarby Sjöstad, Nacka samt i ostsektorn som helhet. Förbättra möjligheterna till bostadsbyggande i främst Nacka kommun med målsättningen att bygga nya bostäder för minst 40 000 personer. Förbättra förutsättningarna för arbetsmarknaden i Stockholmsregionen genom bättre bostadsförsörjning och effektiva, hållbara resor. Minska flaskhalsproblematiken vid Slussen och i övriga T-banenätet genom en ny tunnelbaneförbindelse över Saltsjö-Mälarsnittet som ger ostsektorn en effektiv anslutning till T-centralen. Öka det kollektiva resandet till och från ostsektorn och därigenom underlätta ett bättre fungerande trafiksystem i hela Stockholmsregionen. 2018-09-18 15

Förslag till komplettering av målen (1/2) Förbättra kollektivtrafikförsörjningen i Östra Södermalm, Hammarby Sjöstad, Nacka samt i ostsektorn som helhet. Omformas: Förbättra kollektivtrafikförsörjningen i ostsektorn som helhet och i områden längs sträckningen med förutsättningar för stort kollektivtrafikresande. Motiv: Om målet står kvar så utesluts alternativet med en ostlig sträckning. 2018-09-18 16

Förslag till komplettering av målen (2/2) Nytt mål: Samhällsekonomisk effektivitet är en utgångspunkt vid val av alternativ Motiv: En viktig faktor enligt bl.a. den nationella transportpolitiken. Lyfts även i infrastrukturpropositionen som en viktig faktor att ta hänsyn till vid förhandlingarna. Ge möjligheter till framtida avgreningar och förlängningar som visar sig intressanta I infrastrukturpropositionen nämns specifikt att vissa förlängningar och avgreningar ingår i förhandlingen. 2018-09-18 17

5. Kommunikation och samråd 2018-09-18

Kommunikationsplattform och kommunikationsplan Kommunikationsplattform (antagen av parterna): Anger principer för det kommunikativa arbetet Beskriver ett arbetssätt så att parterna tillsammans kan uppnå bästa möjliga kommunikativa resultat. Arbete pågår med en bilaga som innehåller frågor och svar. Kommunikationsplan: Arbete pågår 2018-09-18 19

Samråd enligt ny lagstiftning Enligt nuvarande process har samrådet varit styrt till vissa skeden. I den nya planprocessen finns en större frihet. Bildkälla: Trafikverket 2018-09-18 20

Förslag till kommunikationsaktiviteter inom förstudien 1. Tidig idé-inhämtning via sl.se Syftar till att få in tidiga idéer om sträckningar, miljöpåverkan etc. Genomförs dec 2012 – jan 2013 Synpunkter lämnas via formulär på sl.se Information i tidningar, på Facebook, SL:s informationsskärmar m.m. Underlag: Nuvarande text på sl.se kompletterad med bl.a. projektmål Idéstudie kollektivtrafiklösning för ostsektorn Information från åtgärdsvalsstudien 2018-09-18 21

Förslag till kommunikationsaktiviteter inom förstudien 2. Samråd – samrådsmöten och skriftliga synpunkter Syftar till att få in synpunkter på förutsättningar och sträckningar genom muntlig och skriftlig kommunikation. Genomförs i mars-april 2013 Samrådsmöten, riktade informations- och kommunikationsaktiviteter och skriftliga synpunkter Platser för samrådsmöten: Stockholm (Södermalm och/eller Hammarby sjöstad) och Nacka (Nacka forum och/eller Sickla). 3. Information om ställningstagande 2018-09-18 22

6. Trafikverkets arbete med övergripande åtgärdsvalsstudie 2018-09-18