Introduktion till kontinuitetshantering

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  1§ Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och.
Advertisements

Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency Egenkontroll och tillsyn Peter Sörngård.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Socialdokumentation Består av två delar!
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Uppgradering av Cosmic april planerar vi att uppgradera till en ny version av Cosmic, som kommer att ge oss många nya möjligheter. Samtidigt är.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
SAMHÄLLSBYGGNADSFÖRVALTNINGEN Redovisning Case november 2015.
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
Introduktion till kontinuitetshantering
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring ENSAMKOMMANDE BARN Under 2015 kom ensamkommande barn och unga till Sverige för att söka.
Hur man använder EasyWorship del 1
Förslag till upplägg (denna sida behöver inte vara med sen)
regeringen. se/rattsdokument/proposition/2017/02/prop
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Barnets bästa i främsta rummet
Avbrott i nätinfrastrukturen på US
Utbildning i hantering av Behovstrapporna
Navigating uncertainty
på personer i behov av hjälp
Kontinuitetsanalys Workshop 3 av 4 – Riskbedömning
Klassifikation av vårdåtgärder
Kontinuitetsanalys Workshop 1 av 4 – Kriteriemodell
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Kontinuitetsanalys Workshop 2 av 4 – Konsekvensanalys
Kontinuitetshantering
Processen visas i tre parallella processer, där den kliniska processen ligger överst, styrprocessen i mitten och kommunikationsprocessen längst ner.
eHälsomyndigheten om planerna för Säker Åtkomst och Sambi
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Fysiskt tvång - fasthållningar
Nätverk för lärare på fritidshem
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Regionalt utvecklingsarbete evidens- baserad praktik (EBP) inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning Förstärkt delaktighet och.
Barn och ungas delaktighet
Typiska kännetecken för instruktioner
Välkomna! Utbildning för sköterskor förskrivning av madrasser
Nationell tillsyn 2017 Samverkan när det gäller multisjuka äldre – Rapport: Samverkan för mulitsjuka äldres välbefinnande (maj 2018). Patientsäkerheten.
Vässa SAM med hjälp av IA-systemet
Lärares planeringsarbete!
Kompetensförsörjnings-processen
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
Utbildning i hantering av Behovstrapporna
Systematiskt kvalitetsarbete
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Leverantörer Bas Bedömning Utvärdering Samarbete Utveckling.
Kontinuitetshantering
Framtidens vårdinformationsmiljö Webbutbildning
Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare
Hållbar utveckling måste vara
Dokumentera rätt i vården
Barnkonventionen och barnrättslagen
Kreativa verktyg och metoder
Rapportering av avvikelse och lex Sarah
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
Kontinuitetshantering för samhällsviktig verksamhet
Kontinuitetshantering – En presentation som beskriver nyttan
Kontinuitetshantering
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Kontinuitetshantering
Presentationens avskrift:

Introduktion till kontinuitetshantering Vad är kontinuitetshantering?

Effekt av kontinuitetshantering Den process som säkerställer att organisationen kan driva den kritiska verksamheten på en tolerabel nivå oavsett vilka störningar som inträffar. Varför arbetar vi med kontinuitetshantering Processledare: Det finns flera sätt att ta sig an en analys av hur man bäst skyddar sin verksamhet från avbrott, störningar, incidenter eller kanske till och med kriser. Man kan arbeta med riskhantering där man tittar på vad vi kan tänka oss att vår verksamhet kan utsättas för. Man kan arbeta med krishantering för att se till att verksamheten har en organisation och rutiner vid en krissituation. Sist men inte minst bör man också arbeta med att se till att man har planer för att organisationen så långt det är möjligt inte faller allt för djupt i svåra situationer; kontinuitetshantering. För att bygga en motståndskraftig organisation bör man arbeta med alla dessa delar. Den stora skillnaden mellan riskhantering och kontinuitetshantering är att man istället för att titta på specifika händelser som kan påverka organisationen vänder man blicken mot organisationen och tittar på vilka delar av processen som är känsliga. Definitionen på bilden har två fetstilta begrepp vilka belyser utgångspunkten för kontinuitetshantering. Dels fokuserar man på den kritiska verksamheten (inte all verksamhet) och dels handlar det om att hitta en tolerabel nivå för den kritiska verksamheten (inte 100% i alla lägen – det är omöjligt). En tredje viktig del av meningen är ”oavsett vilka störningar som inträffar”. Kontinuitetshantering fokuserar som sagt på den egna verksamheten och handlar inte om att identifiera en massa risker och sedan arbeta för att hantera dem, utan har snarare ett internt fokus och är därmed scenariooberoende. Sammanfattningsvis: vilken del av vår verksamhet är kritisk och vad måste vi kunna upprätthålla, oavsett vad som händer? (klicka fram animation) Figuren symboliserar de två huvudsakliga effekterna av att arbeta med kontinuitetshantering. På y axeln tänker vi oss hur mycket av verksamhet som kan upprätthållas och på x axeln har vi tiden. Överst ser vi verksamhetsnivån i normalfall. När något oväntat händer (en störning) i verksamheten faller kapaciteten att upprätthålla verksamhet så som man gör i normalläge (eftersom man ofta behöver lägga tid och energi på att hantera det som inträffat samtidigt som en del av verksamheten faktiskt inte fungerar som den ska). Ju längre ner man faller, ju längre tid brukar det ta att komma upp på banan igen. Med hjälp av på förhand bestämda reservplaner kan verksamheten dels reducera fallet och dels korta tiden för återhämtning och således vara på banan fortare. Navigating uncertainty

Vägledning för samhällsviktig verksamhet (MSB) Utgångspunkt Vägledning för samhällsviktig verksamhet (MSB) ISO 22301 Hälso- och sjukvård samt omsorg Kommunalteknisk försörjning Välj samhällssektor Kommunal omsorg Vattenförsörjning Välj viktig samhällsfunktion Äldreboende X Hemtjänst Y Vattenverk Z Identifiera samhällsviktiga verksamheter Vatten El Leverantörer Identifiera kritiska beroenden MSB anger i sin vägledning för skydd av samhällsviktig verksamhet att kontinuitetshantering är en lämplig metod att arbeta enligt för att säkerställa att samhällsviktig verksamhet alltid kan fungera. Samhällsviktiga verksamheter finns inom ett antal olika samhällssektorer. Många av de samhällsviktiga verksamheterna finns i kommuner. ISO 22301 är en internationell standard som anger hur arbetet med kontinuitetshantering kan bedrivas. Cirkeln illustrerar en föreslagen process för arbetet, bestående av upprättande av styrande dokument, analys av verksamheten, framtagande av kontinuitetsstrategi, framtagande av kontinuitetsplaner samt upprätthålla. Vart och ett av stegen förklaras närmare på följande bilder.

Arbetet i fyra steg 1. Kriteriemodell 2. Konsekvensanalys 3. Riskbedömning 4. Kontinuitetsplan Processen kan summeras i fyra steg. Varje steg resulterar i ett separat underlag. Varje steg kommer att genomföras i workshopformat. Slutprodukten är alltså kontinuitetsplaner (eller reservplaner), vilket är det mest konkreta underlaget vi kommer skapa. Övriga delar är en del av analysen som leder fram till kontinuitetsplanen. Processen går från ett abstrakt/strategiskt perspektiv till ett mer och mer konkret perspektiv för varje steg vi genomför. Ni kommer få en djupare presentation av arbetet i samband med själva genomförandet, men för att få en överblick gör vi en snabbgenomgång i uppstarten. Första steget är att ta fram en kriteriemodell. Detta innebär att man skapar en matris som underlättar för organisationen att tala samma språk när det kommer till bedömningar i de kommande stegen. Andra steget är att ta fram en konsekvensanalys. Detta steg innebär att man kartlägger verksamhetens kritiska aktiviteter, de resurser som behövs för att genomföra dessa aktiviteter och gör en bedömning av hur länge en aktivitet/resurs kan ligga nere innan det ger oacceptabla konsekvenser på verksamheten. I det tredje steget gör man en riskbedömning på de resurser som identifierats i steg 2. Här inventerar man existerande reservrutiner (formella och informella) samt bedömer om verksamheten har ett acceptabelt skyddsnät för att inte hamna i ett läge där kritiska resurser och aktiviteter ligger nere. Det fjärde och sista steget är att utveckla kontinuitetsplaner för de kritiska resurserna. Detta innebär att man dokumenterar och förklarar hur man ska gå till väga vid avbrott i en resurs (antingen genom att ersätta med alternativa resurser eller genom att lägga om arbetsrutiner för att kompensera för att en resurs inte är tillgänglig. Kontinuitetsplanerna är det mest konkreta och operativt användbara i processen. Ofta finns många planer och reservrutiner redan i verksamheterna, vissa nedskrivna och andra i mer informella format, i dessa fall är det viktigt att samla planerna och säkerställa att planerna är kända i organisationen och att alla som kan komma behöva använda dem vet var de finns och på ett mycket enkelt sätt kan förstå dem. Detta är inte helt nya saker – vi gör riskanalyser och kontinuitetsplaner i vardagen, privatlivet och arbetslivet, i syfte att underlätta för oss själva!” Navigating uncertainty

1. Kriteriemodell En kriteriemodell utgår ifrån organisationens mål och strategi Det är viktigt att ha en gemensam definition av vilka konsekvenser som kan accepteras Genom att ta fram en kriteriemodell där olika konsekvenser beskrivs kan man skapa samsyn om vilka risker som kan accepteras

2. Konsekvensanalys En kartläggning av den samhällsviktiga verksamheten baserat på de processer eller aktiviteter som utförs samt de resurser som behövs för att utföra aktiviteterna Identifiering av beroenden mellan aktiviteter och resurser Identifiering av tillgänglighetskrav

3. Riskbedömning I riskbedömningen identifieras, analyseras och utvärderas hot och konsekvenser som kan störa kontinuiteten i kritiska aktiviteter Riskbedömningen utförs genom att bedöma sannolikheten att ett avbrott överstiget målet för återställningstid för någon av de kritiska resurserna, givet befintlig redundans Riskbedömningen möjliggör prioriteringar mellan de kritiska resurserna för var åtgärder behöver sättas in

4. Kontinuitetsplan I en kontinuitetsplan beskrivs reserv- och återgångsrutiner för de kritiska resurserna Vem? Hur? När? Kontaktuppgifter till relevanta personer Åtgärdslistor/Checklistor Syftet är att snabbt kunna aktivera reservlösningar för att klara uppsatta tidskrav på kritiska resurser

Vad är nyttan för verksamheten? Kriteriemodell Gemensam syn på vad som är kritiskt för verksamheten Konsekvensanalys Visuell bild över verksamheten samt dess kritiska beroenden – skapar medvetenhet om verksamheten som helhet Definierade krav på hur långa avbrott i de kritiska aktiviteterna som verksamheten kan acceptera Riskbedömning Skapar kunskap om befintliga reservrutiner Identifiering av eventuella behov av ytterligare reservrutiner, samt underlag för prioritering av investeringar Kontinuitetsplaner Innehåller konkreta och praktiska rutiner för hur personalen ska agera när någon kritisk resurs är otillgänglig Säkerställer att den kritiska verksamheten kan bedrivas på en tolerabel nivå, oavsett vad som inträffar

Tips för framgångsrik kontinuitetshantering Undvik scenarioplanering Kontinuitetsplanering ska vara en integrerad del av övriga processer Se till att processen är verksamhetsdriven och inte IT-driven Utgå från det verksamhetskritiska Arbeta metodiskt och systematiskt Ta fram korta, koncisa men konkreta kontinuitetsplaner Utgå från den egna verksamheten och vad som alltid måste fungera. Utgå inte ifrån olika typer av risker. Kontinuitetshantering är egentligen inget nytt, förmodligen arbetar ni redan med reservlösningar för manga av era kritiska processer. Så, gör det inte till ett separat, nytt, svårt område. Integrera med övrigt säkerhets/risk/kris-arbete. Undvik punktinsatser: kontinuitetshantering är inte något man gör en gång utan bör arbeta med löpande, följa upp och upprätthålla. Ofta har IT kommit långt på området, med exempelvis tydliga beslut kring avbrottstider etc. Det är dock viktigt att kraven på IT kommer från verksamheten och att beslut om exv. avbrottstider blir verksamhetsstyrda Gör inte kontinuitetshantering på HELA verksamheten. Utgå från vad som är kritiskt. Utgå ifrån standarder och annat stöd, men glöm inte att din verksamhet är unik. Ta fram instruktioner, mallar etc för hur ni ska arbeta. Ge ingångsvärden kring rutiner för uppdatering av underlag etc. Ta fram kontinuitetsplaner som är konkreta och tydliga, men säkerställ att all relevant information är med. Vanligt misstag är att mycket kompetens och erfarenhet finns i medvetandet på personal, men inte dokumenterad. Dokumentera! Det är aldrig dåligt att förbereda sig för mycket. Tänk också på att vem som helst ska kunna använda planen, exv. vikarier om ordinarie personal är otillgänglig.