Välfärdens processer En kort orientering.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Advertisements

Samordnad vårdplanering och informationsöverföring Sörmland
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Stöd för analys och förbättring
Fakta om invånarna i Göteborg
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Projekt in- och utskrivningsklar patient
Kompetensfrågorna en del av kvaliteten
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Mål- och resultatstyrning
Modell för Utveckling av ledningssystem
Detta är God Vård.
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Socialtjänstens utrednings- och behandlingsinsatser
Disposition och utgångspunkter
processorienterad verksamhetsutveckling
Nya föreskrifter och allmänna råd
Attraktiv Hemtjänst Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna
Införa rambeslut HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Läkarundersökning inför placering av barn och unga
Kommunens stöd och service till personer med funktionsnedsättning - myndighetsutövning Introduktionsutbildning Louise Odengard - Stadsledningskontoret.
Samarbete i teamet och ett rehabiliterande synsätt i myndighetsutövningen IngaLill Karlström, Östersunds kommun. E-post:
Följ upp barnrättsarbetet med hjälp av ett antal implementerings- och tillämpningsnycklar.
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
Välfärdens processer Introduktion socialsekreterare 9 februari 2016.
Ny e-hälsovision, vad händer nu? Patrik Sundström, programansvarig e-hälsa SKL Jean-Luc af Geijerstam, utredare eHälsomyndigheten Sofie Zetterström, vice.
Välkommen!. Sen sommaren 2012 finns en övergripande överenskommelse BUS Gotland för arbetet med barn och unga i behov av särskilt.
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion i Äldres behov i centrum! 4 november 2015.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Välfärdens processer Introduktion socialsekreterare 6 november 2015.
Attraktiv Hemtjänst - Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna - Attraktiv arbetsplats för medarbetarna Information till funktionshinderråd.
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
Förändrade stadsdels-förvaltningar 1 juli 2018
Socialnämnden ska erbjuda stöd för att underlätta för de personer som vårdar en närstående som är långvarigt sjuk eller äldre eller som stödjer en närstående.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Socialnämnden ska erbjuda stöd för att underlätta för de personer som vårdar en närstående som är långvarigt sjuk eller äldre eller som stödjer en närstående.
Lots för barn och vuxna med funktionsnedsättning
Strategi för Bästa Heby
Avtal familjecentrerat arbetssätt familjecentraler
Omställningen av hälso- och sjukvården
Från 20 stadsdelar till 10 - Kommunikation i samband med stadsdelsreformen i Göteborgs Stad A: Norra Hisingen  B: Angered C: Östra Göteborg D: Västra Hisingen.
Material för socialtjänsten
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE VÅRD- OCH OMSORGSFÖRVALTNINGEN
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Välfärdens processer Introduktion socialsekreterare 9 oktober 2018
Kvalitetsarbete Verksamhetsstöd
Samarbetsformer för SoL och Hälso- och sjukvård (ordinärt boende och hemtjänst) Hur hittar vi samverkan/ samarbetsformer mellan SoL och Hälso- och sjukvårdsorganisationen.
Effektkarta för extern webbplats
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
Processorienterad informationsredovisning
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
Organisation Kultur och Fritid 2017
En stad för alla Göteborgarnas livschanser ska utjämnas Budget 2014
Adminstrativ utredning
Verksamhetsplan 2018 Sektor ÄO/HS LSG
Bemanning i balans.
FLG + OC 29 januari 2018.
Presentationens avskrift:

Välfärdens processer En kort orientering

Innehåll Vad är välfärdens processer? Varför processer? Mål och syfte Exempel på kartlagda processer

Vad är välfärdens processer? Beskrivningar av arbetet i stadens kärnverksamheter med utgångspunkt i behoven hos de vi är till för. Stadens sätt att driva samordnad verksamhetsutveckling. För chefer: En del av styrningen av verksamheten. Processerna är norm/standard för hur verksamheten skall bedrivas. För medarbetarna: Ett stöd i vardagen. Det ska vara lätt att göra rätt.

Du når dem via intranätet

Ett exempel - Socialtjänstprocessen

Vad är en process? Ett flöde av aktiviteter … som utförs i en bestämd ordning … för att nå ett mål … och som upprepas

Varför processer? Process Sätter den enskilde i fokus En stad för alla Erkänd metod för verksamhetsutveckling Säkerställer att vi följer lagar och föreskrifter Process Sätter den enskilde i fokus En stad för alla Om alla arbetar enhetligt höjer vi graden av likvärdighet, rättsäkerhet och kvalitet Här står det, Sätter den enskilde i fokus, och det är en viktig skillnad från det som brukar framhållas i material om processer, nämligen, kunden. I vår myndighetsutövning är det ju inte så lätt att prata om kund och kundrelation, när vi tar över vårdnaden om ett barn t.ex. men den enskilde skall alltid vara i fokus. Och vi ska sträva efter så hög delaktighet som möjligt.

Traditionellt tänk vs. processtänk Traditionellt tänkande Processtänkande De anställda är problemet Processen är problemet Jag gör mitt arbete Jag hjälper till att få saker uträttade i vår organisation Jag kan bäst själv Samarbeta mot gemensamma lösningar Vem gjorde fel? Vad tillät att felet uppstod? Förändra anställd Förändra processen Chefen äger och lämnar ut information Medarbetaren kan lätt hitta den information som behövs Detaljstyrning Målstyrning En hårddragen bild, men den visar ändå på några viktiga punkter. Ett samtal om vad som tillät att felet uppstod blir konstruktivare än vem som gjorde fel. Detta med informationstillgång är också viktigt. Organisationer där medarbetare har lätt åtkomst till all väsentlig information kring deras arbete blir mer innovativa. Fler ser de hinder som finns och kan göra bra analyser och komma med förslag som är möjliga att genomföra.

Vad ger processer staden? Processorienterad verksamhetsutveckling i staden innebär att: sätta medborgaren/brukaren/eleven i fokus skapa enhetliga arbetssätt tydlighet gentemot de vi är till för

Förväntat resultat Säkrad kvalitet i stadens verksamheter Identifierade förbättringsområden Medborgare ges ökade möjligheter till insyn och delaktighet Lärande organisation Stadens organisation är tydlig Tillgängliga och gemensamma instruktioner, rutiner, mallar och dokument Enhetligt arbetssätt När vi blir tydligare inåt kan vi vara tydligare utåt.

Göteborg – en stad för alla Likvärdig service oberoende av var man bor Likvärdighet Rättsäkerhet Delaktighet Syftet med gemensamma processer är att driva verksamhet på ett mer enhetligt sätt i staden och kunna erbjuda en mer likvärdig service, ökad rättssäkerhet och delaktighet för de vi är till för. Det är stadens sätt att driva samordnad verksamhetsutveckling.   Målsättningen är: En stad för alla, med likvärdig service oberoende var man bor. ”En stad för alla” men 10 stadsdelar. Samordning över staden där det är prioriterat och till nytta för medborgaren. Ett verktyg i verksamhetsutvecklingen: Processorienterad verksamhetsutveckling i staden innebär att: sätta medborgaren/brukaren i fokus skapa enhetliga arbetssätt tydlighet gentemot brukaren

Samverkande förvaltningar Norra Hisingen Angered Västra Hisingen Stadslednings- kontoret Centrum Social resurs-förvaltning Östra Göteborg Lundby Utbildnings-förvaltningen Västra Göteborg Örgryte - Härlanda Idrotts- och förenings- förvaltningen Majorna-Linné Kultur- förvaltningen Askim-Frölunda-Högsbo

Välfärdens processer Socialtjänstprocessen Exempel på kartlagda och publicerade processer. Nås från intranätet. Socialtjänstprocessen Hälso- och sjukvårdsprocessen Elevhälsans processer Förskolans administrativa processer Nyanlända Kartlagda, godkända och överlämnade processer: Nås från stadsdelarnas intranät. Ledningssystem för kvalitet enl Socialstyrelsen föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 2011:9) Föreskrifterna är gemensamma för hälso- och sjukvård, tandvård, socialtjänst och verksamheter enligt LSS. Detta innefattar bla processerna för Riskanalys, Intern kontroll och Avvikelsehantering. I där finns också huvudprocesserna: Socialtjänstprocessen - all verksamhet i Socialtjänsten, IFO-FH samt Äldreomsorg. Täcker från det att en medborgare har ett behov tills den personen har fått vad den har rätt till med efterföljande utvärdering. Mottagande av ensamkommande barn och unga – resultatet var ett antal tillägg i Socialtjänstprocessen. Publicerades dec 2015. Hälso- och sjukvårdsprocessen - enl Hälso- och sjukvårdslagen. Täcker från det att en medborgare har ett behov tills den personen har fått vad den har rätt till med efterföljande utvärdering. samt Planering av insatser efter slutenvård - en informationsöverföringsprocess mellan de två huvudprocesserna. Hälso- och sjukvårdsprocessen för ungdomsmottagningarna – framtagen och implementering pågår. ULK Östra Göteborg samt Utvecklingsledare äldreomsorg Örgryte- Härlanda supporterar berörda förvaltningar. Elevhälsans processer - Hälsofrämjande, Förebyggande och Åtgärdande insatser med fokus på de åtgärdande insatserna som sträcker sig från det att et behov har identifierats tills behovet har tillgodosetts, gäller såväl medicinska insatser som anpassad undervisning. Förskolans administrativa processer - allt som rör administrationen runt förskolebarn, t.ex. information om förskola, ansökan och placering av barn, avgiftshantering och varsel Mottagande i grundsärskolan - från att frågan om elevs rätt till grundsärskola väckts, fram till ett beslut om mottagande eller ej mottagande i grundsärskola vunnit laga kraft.

Helhetstänk med den enskilde i fokus Social hållbarhet Ekologisk hållbarhet Ekonomisk hållbarhet

KONTAKT Karin Bergqvist Välfärd och utbildning Stadsledningskontoret, Göteborgs Stad