beräkning av förseningskostnad i prognosen Wikibana-SEK

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Punktinsatser för effektivare tågtrafik på Västra stambanan – Göteborg-Skövde.
Advertisements

Arbetstid och ledighet
Toppning vs. Nivåindelning IK Zenith F02 Per-Olof Johansson.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Cirkulation och fysisk aktivitet - Våra bästa vänner går hand i hand + = Sant.
I detta projekt var uppgiften att konstruera en av flera plattor som tillsammans formar en mindre ”stad”. Denna stad ska vara en plattform för mindre.
D A B C Vems påstående stämmer? I bilden står talen 9, – 11 och 2 3
Fossilbränslefritt Kronoberg
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Förslag till upplägg (denna sida behöver inte vara med sen)
SVMF Höstmöte 2016 Vad händer i Sverige
Avbrott i nätinfrastrukturen på US
Kultur- och språkanpassad hälsoinformation
Felrättning och information: uppdaterad uppdaterad
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
APL info åk 1 Arbetsförlagt arbete.
Föreslagna ändringar från Naturvårdsverket i reglerna om landsbygdsutveckling i strandnära lägen Peder Seidegård Länsarkitekt.
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Tandvårdsförmåner - det statliga tandvårdsstödet
Effektivare terminaler med fordonssimulering
Balanserad hand öppning i NT
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Jonas Eliasson, KTH/CTS Martin Aronsson, SICS
Resultatpresentation för NLL av PunktPrevalensMätningarna (PPM) 2016
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Norrtåg Trafikslag: Tåg Sträcka:
Kundundersökning mars 2016 Operatör: SJ AB Trafikslag: Tåg Sträcka:
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg
SAMPERS Pågående utveckling och prioriteringar Leonid Engelson
Bidrag från CSN För dig på gymnasiet.
Mångfald Verksamhetsåret En ökad satsning
Ung Cancer - Medlemsundersökning 2017, Närstående
”Det är ointressant för resenären eller transportköparen
Nationell tillsyn 2017 Samverkan när det gäller multisjuka äldre – Rapport: Samverkan för mulitsjuka äldres välbefinnande (maj 2018). Patientsäkerheten.
Information från Försäkringskassan till Steg-ett ut utbildningen april Välkomna.
LOKOMOTIVET!!!.
Ekonomisk modell kopplad till Överenskommelse mellan Västra Götalands kommuner och Västra Götalandsregionen om samverkan vid in- och utskrivning från.
Förgröningen i praktiken – kostnader kontra miljönyttor
Regiongemensam elevenkät 2016
Resultatpresentation för NLL av PunktPrevalensMätningarna (PPM) 2016
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Regiongemensam elevenkät 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
PS-Självservice Manual Medarbetare Visma Window Support
Rapportera framsteg eller status
Nyckeltal äldreomsorg för GR - kommunerna
Jenny Henriksson Hushållningssällskapet
Bidrag från CSN För dig på gymnasiet.
Regiongemensam elevenkät 2016
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Ersättningskollen.
INFORMATION OM VAMAS, ANSLUTNIGNSAVGIFTER, ANLÄGGNINGSVÄRDE
Extrastämma
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Dokumentera rätt i vården
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Rekrytering med lokala jobbspår
Bidrag från CSN För dig på gymnasiet.
Tilläggsbelopp 2019 Maria Fällman
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Nya hastighetsgränser
Kursadministration- Aktivitetstillfälle
Bidrag från CSN För dig på gymnasiet.
Presentationens avskrift:

beräkning av förseningskostnad i prognosen Wikibana-SEK Handledning

Beräkning i detalj  Antal resenärer Antal tåg som trafikerar länken. Indata levereras från BAS-prognosen eller kapacitetscenter Inpassning av tåg från tågtabellen i linjetabellen. Fortfarande mycket manuell arbete. Ej aktuellt i Wikibana-SEK 1.0 Antal resenärer enligt prognosen Resenärssiffror är uppdelad efter resenärstyp på linje och länk.

Beräkning i detalj  Försening utan ersättningstrafik Tåg som trafikerar händelselänken enligt tidigare beräkning. Normal gång- /resetid av berörde tåg. Prognosticerad / uppmätt försening per tåg Skillnad mellan linjeförsening och slutdestinationsförsening. Slutdestinationsförsening är lika med uppmätt försening vid slutdestination. Linjeförsening är differensen mellan normal och uppmätt/ prognosticerad tid på länk. Differens mellan normal och verklig gång- /resetid. Antal o typ av resenärer enligt tidigare beräkning ASEK- värden NP-långväga privatresenär (>100 km) NT-långväga tjänsteresenär (>100 km) RT-regional tjänsteresenär (max 100 km) RP-regional privatresenär (max 100 km) RParb – Arbetspendlare RPövr – övriga privata korta resor Beräkning av kostnad till resenärer samt summering till tåg- och sen länknivå. SEK

Beräkning i detalj  Försening med bussersättningstrafik Bussersättningstid Ingår två byten med 10 min var tåg – buss – tåg Gångtid som bussen behöver på ersättningssträckan. Snitthastighet antas med 70 km/tim Vidare antas att det finns tillräcklig busskapacitet på plats. Tåg som trafikerar händelselänken enligt tidigare beräkning. Differens mellan normaltid och bussersättningstid. Antal o typ av resenärer enligt tidigare beräkning ASEK Busskostnad Kostnaden beräknas enligt ASEK med tid och distanskostnad. Distans hämtas in med hjälp av en lämplig applikation. Sen beräknas tiden. Körtidskostnad och vägdistanskostnad beräknas Beräkning av kostnad till resenärer samt summering till tåg- och sen länknivå. SEK

Wikibana-SEK Tillämpning ASEK 5

Exempel A B C D 94 Exempel T1 B C T2 GT999 Station utan stopp Station med stopp Persontågets förseningskostnad Tidtabell Tågnr 94 A 10:00 påstigning B 10:30 passage C 11:00 på- avstigning D 12:00 avstigning Linjetabell Linje 102 Restid 2 tim A påstigning B passage C på- avstigning D avstigning A 0km B 60km C 125km +25km D 225km +25km 94 omledningssträcka tågets enkla försening* +10 min 0min avstängt sträcka +15 min +5 min försening 10:10 10:30 11:15 ankomst enligt tidtabell 12:00 12:05 faktisk ankomst Godstågets förseningskostnad Exempel Station utan stopp Station med stopp Tidtabell Tågnr 999 T1 10:00 T2 16:00 T1 0km B 150km C 300km +150km T2 600km +150km Trakk 2140+2420 GT999 omledningssträcka Trakk 1240 Trakk 3610 Trakk 2300 avstängt sträcka +120 min försening tågets enkla försening* +120 min försening 10:00 12:00 15:00 16:00 ankomst enligt tidtabell 18:00 faktisk ankomst Godstrafikens förseningsberäkning skiljer sig i grunden inte från resandetågsberäkning. Lika mellan både är att tiden och distansen beräknas med schabloner. I skillnad till RST finns hos godstågen inga fastställda linjer på samma sätt utan transportgods värde beräknas utifrån passerat linjedel (Trakk) eller om det är en känt tågentitet kan själva tåget ha ett ”fast” värde (systemtåg). Schablonvärde används i både fallen, men till skillnad till persontågen kan det vara lättare att beräkna ett speciellt godstågsupplägget än en persontåg mer i detalj. Till detta stå fyra olika beräkningsmetoder till förfogande, tre beskrivas här. *I modellen beräknas bara tågets enkla försening. Det betyder att det är bara den försening som tåget har vid tågets slutdestination (inom Sveriges gränser). ”Special”-förseningar kan uppstå om ett tåg har en körtid med personalbyte vid tågets normala tågplan, t.ex. körtider över 7 timer, som nattåg till övre Norrland. I detta fallet tillkommer extra personalkostnader om personalbyte måste ske på annat plats än den ordinarie, eller det aktuella personal måste göra övertid tills de nå den ordinarie bytesplatsen, så schemat tillåter. Denne operativa kostnader tas inte upp.

Persontrafik Exempel A B C D 94 Persontågets förseningskostnad 0km Station utan stopp Station med stopp Persontågets förseningskostnad Tidtabell Tågnr 94 A 10:00 påstigning B 10:30 passage C 11:00 på- avstigning D 12:00 avstigning Linjetabell Linje 102 Restid 2 tim A påstigning B passage C på- avstigning D avstigning A 0km B 60km C 125km +25km D 225km +25km 94 omledningssträcka tågets enkla försening* +10 min 0min avstängt sträcka +15 min +5 min försening 10:10 10:30 11:15 ankomst enligt tidtabell 12:00 12:05 faktisk ankomst Persontrafik *I modellen beräknas bara tågets enkla försening. Det betyder att det är bara den försening som tåget har vid tågets slutdestination (inom Sveriges gränser). ”Special”-förseningar kan uppstå om ett tåg har en körtid med personalbyte vid tågets normala tågplan, t.ex. körtider över 7 timer, som nattåg till övre Norrland. I detta fallet tillkommer extra personalkostnader om personalbyte måste ske på annat plats än den ordinarie, eller det aktuella personal måste göra övertid tills de nå den ordinarie bytesplatsen, så schemat tillåter. Denne operativa kostnader tas inte upp.

Exempel A B C D 94 94 från tåg till linje match 0km 60km 100km 200km Station utan stopp Station med stopp från tåg till linje A 0km B 60km C 100km D 200km 94 Sträcka med red. hast. +10 min 0min +15 min +5 min försening Linjetabell Linje 100 Restid 3 tim A påstigning B på- avstigning C på- avstigning D avstigning Linjetabell Linje 101 Restid 1,5 tim A påstigning B passage C passage D avstigning Linjetabell Linje 102 Restid 2 tim A påstigning B passage C på- avstigning D avstigning Linjetabell Linje 200 Restid 3 tim A påstigning B passage C på- avstigning D på- avstigning E avstigning Tidtabell Tågnr 94 A 10:00 påstigning B 10:30 passage C 11:00 på- avstigning D 12:00 avstigning match 94 Antal resenärer A-B NT 50 RT 25 NP 30 RParb 100 RPövr 20 Antal resenärer B-C NT 50 RT 25 NP 30 RParb 100 RPövr 20 Antal resenärer C-D NT 50 RT 50 NP 30 RParb 25 RPövr 40 Linjetabell Linje 102 Restid 2 tim A påstigning B passage C på- avstigning D avstigning Av- påstigning A NT -0 + 50 RT -0 + 25 NP -0 + 30 RParb -0 +100 RPövr -0 + 20 Av- påstigning B NT -0 +0 RT -0 +0 NP -0 +0 RParb -0 +0 RPövr -0 +0 Av- påstigning C NT -0 + 0 RT -10 +35 NP -0 + 0 RParb -100 +25 RPövr -20 +40 Av- påstigning D NT -50 +0 RT -50 +0 NP -30 +0 RParb -25 +0 RPövr -20 +0

x 3,5 = Exempel A B C D 94 ASEK antal berörde resande 0km 60km 100km Station utan stopp Station med stopp antal berörde resande Linjetabell Linje 102 Restid 2 tim A påstigning B passage C på- avstigning D avstigning A 0km B 60km C 100km D 200km 94 Sträcka med red. hast. +10 min 0min +15 min +5 min försening Av- påstigning A NT -0 + 50 RT -0 + 25 NP -0 + 30 RParb -0 +100 RPövr -0 + 20 Antal resenärer A-B NT 50 RT 25 NP 30 RParb 100 RPövr 20 Av- påstigning B NT -0 +0 RT -0 +0 NP -0 +0 RParb -0 +0 RPövr -0 +0 Antal resenärer B-C NT 50 RT 25 NP 30 RParb 100 RPövr 20 Av- påstigning C NT -0 + 0 RT -10 +35 NP -0 + 0 RParb -100 +25 RPövr -20 +40 Antal resenärer C-D NT 50 RT 50 NP 30 RParb 25 RPövr 40 Av- påstigning D NT -50 +0 RT -50 +0 NP -30 +0 RParb -25 +0 RPövr -20 +0 ASEK åktidsvärde NT 247 kr/tim = 4,12 kr/min RT 247 kr/tim = 4,12 kr/min NP 73 kr/tim = 1,22 kr/min RParb 69 kr/tim = 1,15 kr/min RPövr 53 kr/tim = 0,88 kr/min förseningstidsvärde NT 865,40 kr/tim = 14,41 kr/min RT 865,40 kr/tim = 14,41 kr/min NP 255,50 kr/tim = 4,62 kr/min RParb 241,50 kr/tim = 4,03 kr/min RPövr 185,50 kr/tim = 3,09 kr/min x 3,5 = Åktidsvärde: ASEK 5 kap 7 s 2 (privatresande), kap 7 s 15 (tjänsteresande) Förseningstidsvärde: ASEK 5 kap 7 s 19

= = Exempel A B C D 94 Resenärens förseningskostnad 0km 60km 100km Station utan stopp Station med stopp Resenärens förseningskostnad Linjetabell Linje 102 Restid 2 tim A påstigning B passage C på- avstigning D avstigning A 0km B 60km C 100km D 200km 94 Sträcka med red. hast. +10 min 0min +15 min +5 min försening Av- påstigning C NT -0 + 0 RT -10 +35 NP -0 + 0 RParb -100 +25 RPövr -20 +40 Avstigning C 0 NT 0 x (15 min x 14,41 kr/min) = 0 x 216,15 kr = 0,00 kr 10 RT 10 x (15 min x 14,41 kr/min) = 10 x 216,15 kr = 2161,50 kr 0 NP 0 x (15 min x 4,62 kr/min) = 0 x 69,30 kr = 0,00 kr 100 RParb 100 x (15 min x 4,03 kr/min) = 100 x 60,45 kr = 6045,00 kr 20 RPövr 20 x (15 min x 3,09 kr/min) = 20 x 46,35 kr = 927,00 kr = C 9133,50 kr förseningstidsvärde NT 14,41 kr/min RT 14,41 kr/min NP 4,62 kr/min RParb 4,03 kr/min RPövr 3,09 kr/min Kostnad alla som kliver av Kostnad per resande kostnad per resandetyp Av- påstigning D NT -50 +0 RT -50 +0 NP -30 +0 RParb -25 +0 RPövr -20 +0 Avstigning D 50 NT 50 x (5 min x 14,41 kr/min) = 50 x 72,05 kr = 3602,50 kr 50 RT 50 x (5 min x 14,41 kr/min) = 50 x 72,05 kr = 3602,50 kr 30 NP 30 x (5 min x 4,62 kr/min) = 30 x 23,10 kr = 693,00 kr 25 RParb 25 x (5 min x 4,03 kr/min) = 25 x 20,15 kr = 503,75 kr 20 RPövr 20 x (5 min x 3,09 kr/min) = 20 x 15,45 kr = 309,00 kr = D 8710,75 kr Kostnad alla som kliver av Kostnad per resande kostnad per resandetyp Samlad resandes förseningskostnad aktuell tåg vid slutstation 9133,50 kr station C + 8710,75 kr station D = 17844,25 kr vid slutstation En försening berör bara de personer som kliver av tåget vid en station tåget faktisk är försenat. Den försening berör inte personer på tåget som ska kliva av på en senare station, här räknas den förseningstiden som tåget har precis där, kan vara 0. I processen beräknas bara ankomstförsening när personer ska kliva av, personer som ska kliva på ett tåg med ankomstförsening, ska i nuläget inte tillräknas en ”plattformsväntepåslag”..

Totalkostnad = 421,60 kr + 17 844,25 kr = 18 265,85 kr Exempel Station utan stopp Station med stopp det fysiska tågets förseningskostnad (tid) Linjetabell Linje 102 Restid 2 tim A påstigning B passage C på- avstigning D avstigning A 0km B 60km C 100km D 200km 94 Sträcka med red. hast. +10 min 0min +15 min +5 min försening 10:10 10:30 11:15 12:00 12:05 ankomst enligt tidtabell faktisk ankomst Tidtabell Tågnr 94 A 10:00 påstigning B 10:30 passage C 11:00 på- avstigning D 12:00 avstigning Faktisk tågtid Tågnr 94 A 10:10 påstigning B 10:30 passage C 11:15 på- avstigning D 12:05 avstigning diff tågets enkla försening* 94 snabbtåg 5 min försenad (5 min x 84,32 kr/min) = 421,60 kr Totalkostnad = 421,60 kr + 17 844,25 kr = 18 265,85 kr Samlad resandes förseningskostnad aktuell tåg vid slutstation 9133,50 kr station C + 8710,75 kr station D = 17844,25 kr vid slutstation Operativa kostnader för persontrafik på järnvägen: ASEK 5 kap 13.5

Totalkostnad = 1 127,60 kr + 17 844,25 kr = 18 971,85 kr Exempel Station utan stopp Station med stopp det fysiska tågets förseningskostnad (km + tid) Linjetabell Linje 102 Restid 2 tim A påstigning B passage C på- avstigning D avstigning A 0km B 60km C 125km +25km D 225km +25km 94 omledningssträcka +10 min 0min avstängt sträcka +15 min +5 min försening 10:10 10:30 11:15 12:00 12:05 ankomst enligt tidtabell faktisk ankomst Tidtabell Tågnr 94 A 10:00 påstigning B 10:30 passage C 11:00 på- avstigning D 12:00 avstigning Faktisk tågtid Tågnr 94 A 10:10 påstigning B 10:30 passage C 11:15 på- avstigning D 12:05 avstigning diff tågets enkla försening* 94 snabbtåg 5 min försenad + 25 km extra via omledning (5 min x 84,32 kr/min)+(25 km x 28,24 kr/km) = 421,60 kr + 706 kr = 1127,60 kr Totalkostnad = 1 127,60 kr + 17 844,25 kr = 18 971,85 kr Samlad resandes förseningskostnad aktuell tåg vid slutstation 9133,50 kr station C + 8710,75 kr station D = 17 844,25 kr vid slutstation Operativa kostnader för persontrafik på järnvägen: ASEK 5 kap 13.5

Resenärskostnader + ASEK5 busskostnader Exempel Station utan stopp Station med stopp ersättningstrafik Linjetabell Linje 102 Restid 2 tim A påstigning B passage C på- avstigning D avstigning A 0km B 60km C 100km D 200km 94-1 94E 94-2 29km Sträcka med ersättningstrafik +10 min 0min +15 min +0 min försening Av- påstigning A NT -0 + 50 RT -0 + 25 NP -0 + 30 RParb -0 +100 RPövr -0 + 20 Antal resenärer A-B NT 50 RT 25 NP 30 RParb 100 RPövr 20 Av- påstigning B NT -0 +0 RT -0 +0 NP -0 +0 RParb -0 +0 RPövr -0 +0 Antal resenärer B-C NT 50 RT 25 NP 30 RParb 100 RPövr 20 Av- påstigning C NT -0 + 0 RT -10 +35 NP -0 + 0 RParb -100 +25 RPövr -20 +40 Antal resenärer C-D NT 50 RT 50 NP 30 RParb 25 RPövr 40 Av- påstigning D NT -50 +0 RT -50 +0 NP -30 +0 RParb -25 +0 RPövr -20 +0 225 person tågets väg normalt 40 km = 30 min ersättningstrafik väg 29 km = 25 min byte tåg – buss = 10 min byte buss – tåg = 10 min samlad tid ersättningstrafik = 45 min resenärans försening = 45 min – 30 min = 15 min Busskostnad (ASEK): fast vägkostnad: 5,1 kr/ km = 29 km x 5,1 kr/km = 147,90 kr x 5 buss = 739,50 kr Fast tidskostnad: 8,83 kr/ min = 45 min x 8,83 kr/min = 397,35 kr x 5 buss = 1986,75 kr Totalt ersättningsbusskostnad till 5 buss = 2726,25 kr 94E X 5 Buss: 50 sittplatser Hast: 70 km/tim Av- påstigning C NT -0 + 0 RT -10 +35 NP -0 + 0 RParb -100 +25 RPövr -20 +40 Avstigning C 0 NT 0 x (15 min x 14,41 kr/min) = 0 x 216,15 kr = 0,00 kr 10 RT 10 x (15 min x 14,41 kr/min) = 10 x 216,15 kr = 2161,50 kr 0 NP 0 x (15 min x 4,62 kr/min) = 0 x 69,30 kr = 0,00 kr 100 RParb 100 x (15 min x 4,03 kr/min) = 100 x 60,45 kr = 6045,00 kr 20 RPövr 20 x (15 min x 3,09 kr/min) = 20 x 46,35 kr = 927,00 kr = C 9133,50 kr Totalkostnad försening och ersättningstrafik = 9133,50 kr + 2726,25 kr = 11 859,75 kr busstrafikeringskostnader: ASEK 5 kap 13.4.3 tab 13.24 (distansberoende kostnader), kap 13.4.4 tab 13.25 (tidsberoende kostnader)

Exempel A B C D 94 96 94 Inställt tåg Nästa tåg Station utan stopp Station med stopp Inställt tåg Linjetabell Linje 102 Restid 2 tim A påstigning B passage C på- avstigning D avstigning A 0km B 60km C 100km D 200km 94 Sträcka med banarbete 0 min 0 min 0 min 0 min försening 10:00 10:30 11:00 12:00 Tidtabell Tågnr 94 A 10:00 påstigning B 10:30 passage C 11:00 på- avstigning D 12:00 avstigning Tidtabell Tågnr 96 A 11:00 påstigning B 11:30 passage C 12:00 på- avstigning D 13:00 avstigning Nästa tåg 96 94 snabbtåg snabbtåg Resande tåg 94 ombokad till tåg 96 en timme senare => 1 tim försening + komfortförsämring Resande tåg 96 Resande tåg 96 + 94 Av- påstigning A NT -0 + 50 RT -0 + 25 NP -0 + 30 RParb -0 +100 RPövr -0 + 20 Av- påstigning A NT -0 + 50 RT -0 + 25 NP -0 + 30 RParb -0 +100 RPövr -0 + 20 = 450 ≙ 176 % beläggning ≅ faktor 1,4 / 266 sittplatser ⇒ 184 måste stå ⇒ 25% Tåg 96 = 225 = 0 måste stå Tåg 94 = 225 ⇒102 måste stå ⇒ 45% = 225 ≙ 86 % beläggning ≅ faktor 1 Antal stående 45% NT 50 ≙ 22 RT 25 ≙ 12 NP 30 ≙ 14 RParb 100 ≙ 45 RPövr 20 ≙ 9 bara till privatresande Komfort och trängsel i kollektivtrafik: ASEK 5 kap 7 avs. 7.5 tab. 7.17 Fordonskostnader persontrafik: ASEK 5 kap 13 avs 13.5 tab. 13.26 o 13.29 Tips: Vid enstaka inställda tåg beräknas inga ändrade turintervaller

Exempel A B C D 94 96 94 Inställt tåg Nästa tåg Station utan stopp Station med stopp Inställt tåg Linjetabell Linje 102 Restid 2 tim A påstigning B passage C på- avstigning D avstigning A 0km B 60km C 100km D 200km 94 Sträcka med banarbete 0 min 0 min 0 min 0 min försening 10:00 10:30 11:00 12:00 Tidtabell Tågnr 94 A 10:00 påstigning B 10:30 passage C 11:00 på- avstigning D 12:00 avstigning Tidtabell Tågnr 96 A 11:00 påstigning B 11:30 passage C 12:00 på- avstigning D 13:00 avstigning Nästa tåg 96 94 snabbtåg snabbtåg Antal stående 45% NT 50 ≙ 22 RT 25 ≙ 12 NP 30 ≙ 14 RParb 100 ≙ 45 RPövr 20 ≙ 9 Resande tåg 94 ombokad till tåg 96 en timme senare => 1 tim försening + komfortförsämring Resande tåg 96 Trängselpåslag till 176% Av- påstigning A NT 50 RT 25 NP 30 RParb 100 RPövr 20 Antal som få sitta NT 50 trängselfaktor tillämpas inte RT 25 trängselfaktor tillämpas inte NP 30 trängselfaktor 1,69 x åktidsvärde 73 kr/tim RParb 100 trängselfaktor 1,4 x åktidsvärde 69 kr/tim RPövr 20 trängselfaktor 1,69 x åktidsvärde 53 kr/tim Beräkningen tillämpas vid stationen när de kliver av Resande till inställt tåg 94 påförs i tillägg förseningskostnad på 1 timme Resande tåg 94 Av- påstigning A NT 50 RT 25 NP 30 RParb 100 RPövr 20 Antal som få sitta NT 28 trängselfaktor tillämpas inte RT 13 trängselfaktor tillämpas inte NP 16 trängselfaktor 1,69 x åktidsvärde 73 kr/tim RParb 55 trängselfaktor 1,4 x åktidsvärde 69 kr/tim RPövr 11 trängselfaktor 1,69 x åktidsvärde 53 kr/tim Antal som måste stå NT 22 trängselfaktor tillämpas inte RT 12 trängselfaktor tillämpas inte NP 14 trängselfaktor 2,64 x åktidsvärde 73 kr/tim RParb 45 trängselfaktor 2,2 x åktidsvärde 69 kr/tim RPövr 9 trängselfaktor 2,64 x åktidsvärde 53 kr/tim

Godstrafik Exempel T1 B C T2 GT999 Godstågets förseningskostnad 0km Station utan stopp Station med stopp Tidtabell Tågnr 999 T1 10:00 T2 16:00 T1 0km B 150km C 300km +150km T2 600km +150km Trakk 2140+2420 GT999 omledningssträcka Trakk 1240 Trakk 3610 Trakk 2300 avstängt sträcka +120 min försening tågets enkla försening* +120 min försening 10:00 12:00 15:00 16:00 ankomst enligt tidtabell 18:00 faktisk ankomst Godstrafik *I modellen beräknas bara tågets enkla försening. Det betyder att det är bara den försening som tåget har vid tågets slutdestination (inom Sveriges gränser). ”Special”-förseningar kan uppstå om ett tåg har en körtid med personalbyte vid tågets normala tågplan, t.ex. körtider över 7 timer, som långväga godståg. I detta fallet tillkommer extra personalkostnader om personalbyte måste ske på annat plats än den ordinarie, eller det aktuella personal måste göra övertid tills de nå den ordinarie bytesplatsen, så schemat tillåter. Denne operativa kostnader tas inte upp.

Exempel T1 B C T2 GT999 GT999 Samgods Station utan stopp Station med stopp godsets förseningskostnad (Basinfo) T1 0km B 150km C 300km +150km T2 600km +150km Trakk 2140+2420 GT999 omledningssträcka Trakk 1240 Trakk 3610 Trakk 2300 avstängt sträcka +120 min försening +120 min försening 10:00 12:00 15:00 16:00 18:00 ankomst enligt tidtabell faktisk ankomst Tidtabell Tågnr 999 T1 10:00 T2 16:00 Faktisk tågtid Tågnr 999 T1 10:00 T2 18:00 diff GT999 tågets enkla försening* Samgods Uppgifter om ton och tåg per år Förväntad antal godståg på enskilda linjedelar enligt Samgods baserad på godsets årsvolym nedbrutna på godstågtyp per år och per vardagsmedeldygn nedräknad till vardagsmedeldygn (250 dagar/ år)

Exempel T1 B C T2 GT999 GT999 Basinfo i ASEK Station utan stopp Station med stopp godsets förseningskostnad (Basinfo) T1 0km B 150km C 300km +150km T2 600km +150km Trakk 2140+2420 GT999 omledningssträcka Trakk 1240 Trakk 3610 Trakk 2300 avstängt sträcka +120 min försening +120 min försening 10:00 12:00 15:00 16:00 18:00 ankomst enligt tidtabell faktisk ankomst Tidtabell Tågnr 999 T1 10:00 T2 16:00 Faktisk tågtid Tågnr 999 T1 10:00 T2 18:00 diff GT999 tågets enkla försening* 1000 ton Basinfo i ASEK ASEK 5 kap 14.2

…om man bara vet att det är ett godståg Exempel Station utan stopp Station med stopp godstågets förseningskostnad (km + tid) …om man bara vet att det är ett godståg T1 0km B 150km C 300km +150km T2 600km +150km Trakk 2140+2420 GT999 omledningssträcka Trakk 1240 Trakk 3610 Trakk 2300 avstängt sträcka +120 min försening +120 min försening 10:00 12:00 15:00 16:00 18:00 ankomst enligt tidtabell faktisk ankomst Tidtabell Tågnr 999 T1 10:00 T2 16:00 Faktisk tågtid Tågnr 999 T1 10:00 T2 18:00 diff GT999 tågets enkla försening* Antingen en generaliserad schablonberäkning… x3 x3 x7 x7 GT999 Generell godståg antas bestå av 20 vagn och lok. 1 x El-lok 7 x 4-axlig lastad och 3 tomvagn 7 x 2-axlig lastad och 3 tomvagn 120 min försenad + 150 km extra via omledning = (120 min x 40,66 kr/min)+(150 km x 52,57 kr/km) = 4879kr + 7886 kr = 12765 klart

…bara om tågsamansättning är känt Exempel Station utan stopp Station med stopp godstågets förseningskostnad (km + tid) …bara om tågsamansättning är känt T1 0km B 150km C 300km +150km T2 600km +150km Trakk 2140+2420 GT999 omledningssträcka Trakk 1240 Trakk 3610 Trakk 2300 avstängt sträcka +120 min försening +120 min försening 10:00 12:00 15:00 16:00 18:00 ankomst enligt tidtabell faktisk ankomst Tidtabell Tågnr 999 T1 10:00 T2 16:00 Faktisk tågtid Tågnr 999 T1 10:00 T2 18:00 diff GT999 tågets enkla försening* 1000 ton …eller om specifik tågsamansättning är känt x5 x3 x9 x14 GT999 120 min försenad + 150 km extra via omledning till en eldriven vagnslasttåg 42,805 kr/min = (35,92 + (0,171 x 19) + (0,303 x 12)) Tips 67,648 kr/km = 24,32 + (1,39 x 14) + (0,954 x 5) + (1,721 x 9) + (1,203 x 3) (120 min x 42,81 kr/min) + (150 km x 67,65 kr/ km) = 5137,20 + 10147,50 = 15 284,70 kr Operativa kostnader för godstrafik på järnvägen: ASEK 5 kap 14.2 tab 14.14+14.16

…om tågvikten och tågdesign är känt Exempel Station utan stopp Station med stopp godstågets förseningskostnad (km + tid) …om tågvikten och tågdesign är känt T1 0km B 150km C 300km +150km T2 600km +150km Trakk 2140+2420 GT999 omledningssträcka Trakk 1240 Trakk 3610 Trakk 2300 avstängt sträcka +2 tim försening +2 tim försening 10:00 12:00 15:00 16:00 18:00 ankomst enligt tidtabell faktisk ankomst Tidtabell Tågnr 999 T1 10:00 T2 16:00 Faktisk tågtid Tågnr 999 T1 10:00 T2 18:00 diff GT999 tågets enkla försening* 1000 ton …eller ett mera differentierad beräkning om godstågtyp, tågvikten och tågsamansättnigen är känt 120 min försenad + 150 km extra via omledning till en eldriven vagnslasttåg (2 tim x 6,241 kr/tim)+(150 km x 0,138 kr/km) = 12,48 kr + 20,70 kr = 33,18 kr per nettoton (1000 bruttoton – 600 taraton ) x 33,18 kr/ton = 400 nettoton x 33,18 kr/ton = 13 272 kr Tips ASEK 5 kap 14.2 tab 14.13 + 14.16

…om godssamansättning är känt Exempel Station utan stopp Station med stopp godsets förseningskostnad …om godssamansättning är känt T1 0km B 150km C 300km +150km T2 600km +150km Trakk 2140+2420 GT999 omledningssträcka Trakk 1240 Trakk 3610 Trakk 2300 avstängt sträcka +120 min försening +120 min försening 10:00 12:00 15:00 16:00 18:00 ankomst enligt tidtabell faktisk ankomst Tidtabell Tågnr 999 T1 10:00 T2 16:00 Faktisk tågtid Tågnr 999 T1 10:00 T2 18:00 diff GT999 tågets enkla försening* Till den operative kostnaden av tåget tillkommer godskostnaden… om godssamansättning är känt annars gäller bara den generaliserade kostnaden Bangods - ASEK Godstidsvärde x 2 = Godsförseningstidsvärde Tid och kvalitet i godstrafiken: ASEK 5 kap 8 tab 8.2 (godstidsvärden) tab 8.5 (förseningstidsvärden) i kr/tontim

…om godssamansättning är känt Exempel Station utan stopp Station med stopp godsets förseningskostnad …om godssamansättning är känt T1 0km B 150km C 300km +150km T2 600km +150km Trakk 2140+2420 GT999 omledningssträcka Trakk 1240 Trakk 3610 Trakk 2300 avstängt sträcka +120 min försening +120 min försening 10:00 12:00 15:00 16:00 18:00 ankomst enligt tidtabell faktisk ankomst Tidtabell Tågnr 999 T1 10:00 T2 16:00 Faktisk tågtid Tågnr 999 T1 10:00 T2 18:00 diff GT999 tågets enkla försening* Bangods Uppgifter om ton och tåg per år nedräknad till vardagsmedeldygn (250 dagar) nedräknad till enskilt tåg Exempel gäller 2030

…om godssamansättning är känt Exempel Station utan stopp Station med stopp godsets förseningskostnad …om godssamansättning är känt T1 0km B 150km C 300km +150km T2 600km +150km Trakk 2140+2420 GT999 omledningssträcka Trakk 1240 Trakk 3610 Trakk 2300 avstängt sträcka +120 min försening +120 min försening 10:00 12:00 15:00 16:00 18:00 ankomst enligt tidtabell faktisk ankomst Tidtabell Tågnr 999 T1 10:00 T2 16:00 Faktisk tågtid Tågnr 999 T1 10:00 T2 18:00 diff GT999 tågets enkla försening* Upplägget 1 (enkelt). Godståg 999 lastar gods vid Terminal 1 som ska till B. Vid lastplats B lossas gods från T1 och lastas gods som ska till C. Vid C lossas gods från B och lastas gods till T2. Vid Terminal 2 lossas gods och tåget slutar. Vid följande beräkningen antas, att det finns gods från alla 12 STAN-varugrupper som last. Beakta att det är inte fallet i realiteten. Andelen per STAN-varugrupp måste i så fall anpassas. OBS: Ett godståg byter inter last bara för att den byter Trakk-del (linjedel).

…om godssamansättning är känt Exempel Station utan stopp Station med stopp godsets förseningskostnad …om godssamansättning är känt T1 0km B 150km C 300km +150km T2 600km +150km Trakk 2140+2420 GT999 omledningssträcka Trakk 1240 Trakk 3610 Trakk 2300 avstängt sträcka +120 min försening +120 min försening 10:00 12:00 15:00 16:00 18:00 ankomst enligt tidtabell faktisk ankomst Tidtabell Tågnr 999 T1 10:00 T2 16:00 Faktisk tågtid Tågnr 999 T1 10:00 T2 18:00 diff GT999 tågets enkla försening* Bangods Uppgifter om ton nedräknad till enskilt tåg Förseningskostnad 0 kr

…om godssamansättning är känt Exempel Station utan stopp Station med stopp godsets förseningskostnad …om godssamansättning är känt T1 0km B 150km C 300km +150km T2 600km +150km Trakk 2140+2420 GT999 omledningssträcka Trakk 1240 Trakk 3610 Trakk 2300 avstängt sträcka +120 min försening +120 min försening 10:00 12:00 15:00 16:00 18:00 ankomst enligt tidtabell faktisk ankomst Tidtabell Tågnr 999 T1 10:00 T2 16:00 Faktisk tågtid Tågnr 999 T1 10:00 T2 18:00 diff GT999 tågets enkla försening* Bangods Uppgifter om ton nedräknad till enskilt tåg Förseningskostnad 0 kr De två Trakk-delar behöver inte beräknas. Bandelar används bara som omledning. Godset tillhör Trakk 2300.

Förseningskostnad >0 kr Exempel Station utan stopp Station med stopp godsets förseningskostnad …om godssamansättning är känt T1 0km B 150km C 300km +150km T2 600km +150km Trakk 2140+2420 GT999 omledningssträcka Trakk 1240 Trakk 3610 Trakk 2300 avstängt sträcka +120 min försening +120 min försening 10:00 12:00 15:00 16:00 18:00 ankomst enligt tidtabell faktisk ankomst Tidtabell Tågnr 999 T1 10:00 T2 16:00 Faktisk tågtid Tågnr 999 T1 10:00 T2 18:00 diff GT999 tågets enkla försening* Bangods Uppgifter om ton nedräknad till enskilt tåg Förseningskostnad >0 kr Godset tillhör Trakk 2300 som omledas och därmed påtvingas 120 min försening.

…om godssamansättning är känt Exempel Station utan stopp Station med stopp godsets förseningskostnad …om godssamansättning är känt T1 0km B 150km C 300km +150km T2 600km +150km Trakk 2140+2420 GT999 omledningssträcka Trakk 1240 Trakk 3610 Trakk 2300 avstängt sträcka +120 min försening +120 min försening 10:00 12:00 15:00 16:00 18:00 ankomst enligt tidtabell faktisk ankomst Tidtabell Tågnr 999 T1 10:00 T2 16:00 Faktisk tågtid Tågnr 999 T1 10:00 T2 18:00 diff GT999 tågets enkla försening* Kronor per tontimme Vid försening multipliceras värden med 2 Bangods Uppgifter om ton nedräknad till enskilt tåg Exempel gäller 2030 4 ton x (0,55 kr x 2) x 2 tim= 8,80 kr 73 ton x (0,05 kr x 2) x 2 tim = 14,60 kr 30 ton x (0,42 kr x 2) x 2 tim = 50,40 kr 11 ton x (3,05 kr x 2) x 2 tim = 134,20 kr 1 ton x (0,67 kr x 2) x 2 tim = 2,68 kr 6 ton x (0,80 kr x 2) x 2 tim = 19,20 kr 21 ton x (0,15 kr x 2) x 2 tim = 12,60 kr 92tonx (2,24 kr x 2) x 2 tim = 824,32 kr 71 ton x (1,17 kr x 2) x 2 tim = 332,28 kr 11 ton x (0,24 kr x 2) x 2 tim = 10,56 kr 31 ton x (2,70 kr x 2) x 2 tim = 334,80 kr 162 ton x (10,50 kr x 2) x 2 tim = 6 804,00 kr Totalkostnad Trakk 2300 = 8 548,44 kr

Förseningskostnad >0 kr Exempel Station utan stopp Station med stopp godsets förseningskostnad …om godssamansättning är känt T1 0km B 150km C 300km +150km T2 600km +150km Trakk 2140+2420 GT999 omledningssträcka Trakk 1240 Trakk 3610 Trakk 2300 avstängt sträcka +120 min försening +120 min försening 10:00 12:00 15:00 16:00 18:00 ankomst enligt tidtabell faktisk ankomst Tidtabell Tågnr 999 T1 10:00 T2 16:00 Faktisk tågtid Tågnr 999 T1 10:00 T2 18:00 diff GT999 tågets enkla försening* Bangods Uppgifter om ton nedräknad till enskilt tåg Förseningskostnad >0 kr Upplupna försening från omledningen släppas med till Trakk 3610 och deras godset.

…om godssamansättning är känt Exempel Station utan stopp Station med stopp godsets förseningskostnad …om godssamansättning är känt T1 0km B 150km C 300km +150km T2 600km +150km Trakk 2140+2420 GT999 omledningssträcka Trakk 1240 Trakk 3610 Trakk 2300 avstängt sträcka +120 min försening +120 min försening 10:00 12:00 15:00 16:00 18:00 ankomst enligt tidtabell faktisk ankomst Tidtabell Tågnr 999 T1 10:00 T2 16:00 Faktisk tågtid Tågnr 999 T1 10:00 T2 18:00 diff GT999 tågets enkla försening* Kronor per tontimme Vid försening multipliceras värden med 2 Bangods Uppgifter om ton nedräknad till enskilt tåg Exempel gäller 2030 6 ton x (0,55 kr x 2) x 2 tim= 13,20 kr 42 ton x (0,05 kr x 2) x 2 tim = 8,40 kr 35 ton x (0,42 kr x 2) x 2 tim = 58,80 kr 14 ton x (3,05 kr x 2) x 2 tim = 170,80 kr 1 ton x (0,67 kr x 2) x 2 tim = 2,68 kr 7 ton x (0,80 kr x 2) x 2 tim = 22,40 kr 25 ton x (0,15 kr x 2) x 2 tim = 15,00 kr 84tonx (2,24 kr x 2) x 2 tim = 752,64 kr 81 ton x (1,17 kr x 2) x 2 tim = 379,08 kr 13 ton x (0,24 kr x 2) x 2 tim = 12,48 kr 36 ton x (2,70 kr x 2) x 2 tim = 338,80 kr 250 ton x (10,50 kr x 2) x 2 tim = 10 500,00 kr Totalkostnad Trakk 3610 = 12 324,28 kr

Wikibana-SEK Enkla effektsamband

Wikibana-SEK Persontågs resenärsmix Tåg och Resenär Nationellt resande > 100 km IC / REG Nationellt tjänsteresande Snabb Nationellt privatresande Pendeltåg Regionalt resande < 100 km Nattåg Regionalt tjänsteresande Dieseltåg Regionalt privatresande arbetspendling Storstadspendel Regionalt privatresande övriga

Wikibana-SEK Persontågs resenärsmix Så kan en proportionell resenärsfördelning per tågtyp ser ut

Wikibana-SEK Persontågs resenärsmix Beräkningsstruktur Linjer per station/länk Resande per station (av-påstigning) Resande per linje Resande per länk

Wikibana-SEK Persontågs resenärsmix Fördelning över dygnet Rusningstrafiken måste inte vara den tiden störst antal tåg passerar utan störst antal resenärer använder länken/stationen, det kan hända att det sammanfaller tidsmässig. Antal Pax (dimensionslös) Antal Pax (dimensionslös) Tid på dygnet Tid på dygnet 0600 1200 1800 2400 0600 1200 1800 2400 IC och Regionaltåg Snabbtåg IC, Regio och snabbtåg har ungefär samma kurva. Dagspendlare och tjänsteresande bidrar till spetsen. Ingen trafik kring midnatt. Kortare spetsar vid regionaltåg pga kortare restid för dagspendlare. Kurvan förskjutas horisontalt beroende på station, pga. tågets gångtid. Antal Pax (dimensionslös) Antal Pax (dimensionslös) Tid på dygnet Tid på dygnet 0600 1200 1800 2400 0600 1200 1800 2400 Pendeltåg Pendeltågen används huvudsakligen till arbetspendlare. Alla går till jobbet samtidig, men är flexibel på väg hem. Kort spets sent när nöjen slutar. Fullsatt men mindre antal tåg sent på kvällen. Nattåg Nattågen har faktiskt ingen kurva, utan är nästan rakt upp, lite på- och avstigning vid början och slutet. Det ligger i nattågets natur. Ingen trafik under dagen.

Wikibana-SEK Persontågs resenärsmix Fördelning över veckan Antal Pax (dimensionslös) Antal Pax (dimensionslös) veckodag veckodag mo ti on to fr lö sö mo ti on to fr lö sö IC och Regionaltåg Snabbtåg IC, Regio och snabbtåg har ungefär samma kurva. Dagspendlare och tjänsteresande bidrar till spetsen. Ingen trafik kring midnatt. Kortare spetsar vid regionaltåg pga kortare restid för dagspendlare. Kurvan förskjutas horisontalt beroende på station, pga. tågets gångtid. Antal Pax (dimensionslös) Antal Pax (dimensionslös) veckodag veckodag mo ti on to fr lö sö mo ti on to fr lö sö Pendeltåg Pendeltågen används huvudsakligen till arbetspendlare. Alla går till jobbet samtidig, men är flexibel på väg hem. Kort spets sent när nöjen slutar. Fullsatt men mindre antal tåg sent på kvällen. Nattåg Nattågen har faktiskt ingen kurva, utan är nästan rakt upp, lite på- och avstigning vid början och slutet. Det ligger i nattågets natur. Ingen trafik under dagen.

Wikibana-SEK Persontågs resenärsmix Fördelning över året Pendeltåg Antal Pax (dimensionslös) Antal Pax (dimensionslös) Tid på året Tid på året mar jun sep dec mar jun sep dec Pendeltåg Snabbtåg Pendel- och snabbtågen har ungefär lika mönster Svackan under sommarn beror på att turister och semesterresande kan inte fylla bortfallet av tjänsteresande eller arbetspendlare Pendeltåget berörs inte så starkt som snabbtåget Antal Pax (dimensionslös) Antal Pax (dimensionslös) Tid på året Tid på året mar jun sep dec mar jun sep dec IC och Regionaltåg Nattåg Regional- Intercity och nattågen är starkt kopplad till semester och lovtider. Det är ffa. arbetspendlarens bortfall som sänker regionaltågen avsevärd också vid korta lovtider. Vid nattågen är det omvänd, lugnt under stora delar av året och fullsatt under lovtider och semestertider (Åre och Norrland).

Wikibana-SEK Persontågs resenärsmix Fördelning 15% regel De flesta värde om antal tåg visas som vdm (vardagsmedeldygn). För att kunna beräkna personfördelning mera exakt måste det totala antalet tåg per linjen över dygnet vara känt samt antal tåg vid högtrafik. Arbetar beräkningen med aktuella tidtabellen undersöks totala antal tåg per linje över dygnet samt totala antal tåg per linje i berörda tidsfönster. Personer fördelas jämt på antal tåg. Beräkningen måste göras med alla tåglinjer som är berörd av projektet (tidsmässig och geografisk). 15 procent regel. Om det inte är känt hur resenärande på tågen kommer att vara fördelad över dygnet, så kan den 15 % regel tillämpas. Året Det antas att 15 % mer åker nationellt privat under skollovtider än resten av året. Det antas att 15 % mindre nationellt i tjänst under skollovtider än resten av året. Det antas att 15 % mindre åker regional under skollovstider än resten av året. Veckan Det antas att 15 % mer personer åker på vardagar pendeltåg än andra dagar. Det antas att 15 % mer personer åker måndag och fredag än resten av veckan. Det antas att 15 % mer personer åker nattåg fredag och söndag än resten av veckan. Dygnet Det antas att 15 % mer personer åker under tiden kl.6 – 9 och kl.16 – 19 än resten av vardagsdygnet.

+ 2 x tid ersättningstrafik 94-x 94-1 94-2 + 94E Exempel Station utan stopp Station med stopp ersättningstrafik alt. operativa kostnader tåg Linjetabell Linje 102 Restid 2 tim A påstigning B passage C på- avstigning D avstigning 30 min 30 min 60 min A 0km B 60km C 100km D 200km 94-1 94E 94-2 29km Sträcka med ersättningstrafik +10 min 0min +15 min +0 min försening + 2 x tid ersättningstrafik om ersättningstrafiken < halva linjesträckning 94-x 94-1 94-2 + om ersättningstrafiken > halva linjesträckning 94E Trots att tåget kommer rättidig till slutstationen D måste det antas, i ovan beskrivet exempel, att operatören drabbas av extra operativa kostnader. Åt ena sidan kör det fysiska tåget en mindre sträcka än det skulle vara i normalfallet, 160 km istället för 200 km pga. 40 km ersättningssträcka. Samt att tåget kör en kortare tid jämfört med normalfallet Tågets gångtid: A-B norm: 30 min real: 20 min pga. 10min avgångsförsening och rättidig vid B B-C norm: 30 min real: 0 min pga. ersättningstrafik C-D norm: 60 min real: 45 min pga. 15 min avgångsförsening och rättidig vid slutdestination Därmed kör tåget bara drygt hälften (1:05 tim) av den normala tiden (2:00 tim). I den samhällsekonomiska beräkningen tillföras inga tidsvinster i den beräkningen utan de blir satt till 0. Det ska inte blandas med effektberäkning av infrastrukturåtgärder eller liknande som är ute efter precis den där vinsten. Så är inte fallet här. Här kommer en annan problematik in, kostnaden för att tillhandahålla ett andra tågsätt inklusive personal. Utgår vi ifrån att det finns en viss merkostnad med ett extra tågsätt. Vid en viss tidsintervall i upplägget är det nödvändig att ha två personalgrupper i tjänst till samma transportuppgift. Den kostnaden måste beaktas. Enligt underlag som ligger till grunden till ASEK5:s operativa kostnader för tåg ligger personalkostnaden till tågpersonal 7,87 kr/min (ensam lokförare), 13,55 kr/min (lokförare + tågvärd) och 19,23 kr/min (lokförare + 2 tågvärdar). Det är ganska svårt att förutse när ett tilläggståg koster extra eller hur mycket personal som behövs. Därför används den normale operative kostnad till respektive tåget som ett kompromiss. Vid bussersättning på en mellanliggande sträcka av en linje indiceras samtidig att två tågsätt kommer till insats. Här antas att båda tågsätt har inga operativa extrakostnader om dem ta ut sig varandra. Både tågsätt skulle köra hela sträckan åt var sitt håll, men kör nu bara den sträckan till bussersättningen. Om bussersättningen är beläggen inom en sträcka av 25 % av linjens längd från ena hållet och utgör mindre än 50 % av hela linjens sträcka så beräknas det tåget som trafikerar den kortare sträcka som extra operativ kostnad.

Effektsamband Banarbete / händelse GT Samhällsekonomisk kostnad påverkar GT följden Överflyttning bana  väg Logistiska överbelastningar Samhällsekonomisk kostnad marknadsekonomisk kostnad Planerad åtgärd Oplanerad händelse Kostnad och följdkostnad

Effektsamband Banarbete / händelse RST Samhällsekonomisk kostnad påverkar RST följden Överflyttning bana  väg/ flyg Samhällsekonomisk kostnad marknadsekonomisk kostnad Planerad åtgärd Oplanerad händelse Kostnad och följdkostnad