SAMORDNINGSFÖRBUNDET SKELLEFTEÅ

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  1§ Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och.
Advertisements

HSO Skåne Ett samarbetsprojekt mellan HSO Skåne och Furuboda Arbetsmarknad Finansierat av Arvsfonden De Offentliga Arbetsgivarnas Ansvar DOA.
Samborådet Emina Redzematovic. Samborådet 2. Coach/vägledare kartläggning Motivationssamtal Bedömning Upprättande av handlingsplan Planera insats Följa.
Preliminär Verksamhetsplan 2016 Fysioterapeuterna Västerbotten.
Samordningsförbundet Göteborg Nordost 1. Samordningsförbundet 2 Struktur – Lagen om finansiell samordning Beslutsfattare – Styrelse, chefer och politiker.
Resursrådet Startade nov Resursrådet FK AF sjukvården Haninge Remiss skrivs tillsammans med deltagaren Möte 1 gg/månad Resursrådet Deltagare: Arbetsförm.
Ta tillvara styrkan i FINSAM och... växla upp.
U 2015:06 Samordnare för unga som varken arbetar eller studerar Ungas väg in i samhället Inger Ashing – Nationell samordnare unga som varken arbetar eller.
Främja anställning av nyanlända i de gröna näringarna och naturvården.
Förberedande projekt inom temat Framtidens välfärd Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn –
Våldsbejakande extremism - en beskrivning av Nacka kommuns strategi Jan Landström Säkerhetssamordnare i Nacka kommun Jan Landström.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Försäkringsmedicinsk utbildning för ST-läkare och specialister Sjukskrivningsmiljarden Överenskommelse om en kvalitetssäker och effektiv sjukskrivningsprocess.
Arbetskraftskoordinator - för sysselsättning och arbete Medfinansierats av Europeiska socialfonden
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa Sektionen för vård och socialtjänst1 Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner.
Strategi för Läkemedel 2016 – Strategi för Läkemedel Landstingsstyrelsen : Landstingets strategi för läkemedel ger en samlad bild av landstingets.
Dubbel Yrkesutbildning
Folkhälsa - Minskad psykisk ohälsa bland unga kvinnor år
God Livsmiljö Integration
Den kommunala hälso- och sjukvården av idag
Avdelningen för vård och omsorg
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Arbetsförmedlingen Skåne
Taltidning till fler 16 mars 2017 Götabiblioteken.
HFS - nätverkets vision, framtidsbild och strategi
Jämställd regional tillväxt Blekinge Malin Faraasen
Analysseminarium – ÖK februari
En plats att kalla hemma - Barnfamiljer i bostadskrisen skugga
Lärandeansatsen i Socialfonden
10 års samverkan i Jönköping med omnejd ger resultat! Välkommen!
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Verksamhetsplan 2015 Mål med verksamhetsplanen
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Arbetsmarknadstorget
Plan för lika rättigheter och möjligheter 2015
Länsgemensam ledning i samverkan
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
Språkinlärning på talets grund
Fler får anställning i Angered genom särskilt anställningsstöd (SAS)
För våldsutsatta kvinnor och deras medföljande barn i Norrbotten
Så enkelt som möjligt för så många som möjligt.
Jan Persson och Elin Ring
Avdelningen för vård och omsorg
Samordningsförbundet Skellefteå
Nationell Patient Översikt
Regionsamverkan Sydsverige
Schyst offentlig upphandling
Framtidens närsjukvård i Fyrbodal samt Lilla Edet
SOSFS 2008:20 Samordning av insatser för habilitering och rehabilitering genom upprättande av samordningsplan/individuell plan Författningen har kommit.
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Systematiskt kvalitetsarbete
Nästa steg regionkalmar.se.
Välkommen! Information om förbundet och Peer Fika
Utredning för vårdkedjan förvärvade hjärnskador
Digital delaktighet En fråga om demokrati
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Medlemssamråd O Nyckeltal från Centrum
Feber hos barn Hälsa i Sverige
Vägledning för framtidens arbetsmarknad
Samordningsförbundet Göteborg Hisingen/ DELTA
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Introduktion för representanter i samordningsförbundet Roslagen
Projekt Unga Vuxna Syfte Erbjuda arbetslösa ungdomar individuellt stöd omkring hens psykiska ohälsa till självförsörjande situation/rätt i välfärden Utveckla.
Feber hos barn Hälsa i Sverige
Samordningsförbundet Väst
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Caisa Hedlund, Vårdvalsråd Vårdval fysioterapi
En lokal handlingsplan för psykisk hälsa BAKGRUND År 2016 slöt regeringen och SKL överenskommelse som syftar till att stärka regioner i arbetet.
Presentationens avskrift:

SAMORDNINGSFÖRBUNDET SKELLEFTEÅ Att utveckla välfärdsarbetet genom finansiell samordning!

Korta fakta om Skellefteå! Skellefteå i ett nötskal! Kommunen är vidsträckt, nästan lika stor som Skåne. Storslagen natur omger utpräglad stadsmiljö. Här finns fem gymnasieskolor och två universitetsfilialer. Exempel på kända företag är Boliden, Alimak, Skellefteå Kraft AB och Martinsson Group AB. I föreningslivet syns namn som Skellefteå AIK och Sunnanå. Sommaren är varm och ljus och vintern kan enklast beskrivas som ”riktig vinter”. Den soliga vårvintern upplevs av många som den femte årstiden. Andel förvärvsarbetande: 79 % Andel utrikes födda: 6 % Andel arbetssökande dec. 2013: 16–64 år: 9,2 %, (Riket 8,6 %) 18–24 år: 21,2 % (Riket 17,2 %)

Disposition Vad är Finansiell samordning, Finsam Samordningsförbundet Skellefteå Rätt stöd till arbete - lokal modell för myndighetssamverkan Utmaningar

Vad är Finsam? Den 1 januari 2004 trädde lagen (2003:10) om finansiell samordning av rehabiliteringsinsatser (Finsam) i kraft Begreppet Finsam står för finansiell samordning mellan Försäkringskassa, Arbetsförmedling, kommun och landsting/region Finsam bedrivs av samordningsförbund Insatserna inom Finsam ska stödja samverkan mellan myndigheterna samt finansiera insatser som syftar till att personer som är i behov av samordnade rehabiliteringsinsatser uppnår eller förbättrar sin förmåga att utföra förvärvsarbete

Varför behövs ett utvecklat samarbete? Rehabiliteringsansvaret är oklart Myndigheterna har olika mål/uppdrag Myndighetsgemensamma metoder saknas Informationsöverföringen har brister Ekonomiska incitament saknas Mellan 5–10 % av den yrkesverksamma befolkningen behöver stöd från flera myndigheter för att komma ut i arbete eller studier!

Ansvaret för rehabilitering uppdelat! Försäkringskassan samordna och utöva tillsyn samverka med övriga aktörer administrerar soc. försäkringssystemet Hälso- och sjukvården (landsting) ansvarar för medicinsk rehabilitering (medicinsk vård, behandling, habilitering och rehabilitering, hälsofrämjande insatser) förmedla underlag till försäkringskassan för beslut om sjukpenning och bedömning av rehabiliteringsbehov Arbetsförmedlingen Administrerar arbetsmarknadspolitiken (platsförmedling, vägledning, arbetslivsinriktad rehabilitering och utbildning) Socialtjänsten (kommun) har det yttersta ansvaret för att de som vistas i kommunen får den hjälp och det stöd som de behöver ansvarar för den enskildes sociala rehabilitering (råd, stöd, service, ek. bistånd, sysselsättning och behandling Arbetsgivaren arbetslivsinriktad rehabilitering

Den kommunala arbetsmarknadsverksamheten Ökat fokus mot studier och vägledning i kombination med insats Ca 30 miljoner netto Samverkansstrukturen allt viktigare för resultatet 17 programverksamheter - över 200 anst. per månad - 300 praktikpl. per månad Sysselsätter försörjningsstödstagare sedan 2004 Ungdomstraineesatsning sedan 2009 Förskjutning från SAS tillnystartsstöd – färre men effektivare Viktigt att få in nyanlända på arbetsmarknaden

Finsam – en organisation i utveckling! 83 samordningsförbund – 230 kommuner medlemmar Utveckling mot sammanslagning av förbund Samordningsförbund 2.0 från projekt till långsiktig samverkan från operativa insatser till strukturella insatser Nationella Rådet – forum för stöd till och legitimering av Finsam Föreningen Nationella Nätverket för Samordningsförbund (NNS) – språkrör och utvecklingsforum

Målet är välfärd för alla!

FINSAM: Finansiell och politisk samordning Arbetsförmedlingen Försäkringskassan Samordningsförbund Landsting Kommun

Samordningsförbundet Skellefteå Samordningsförbundet Skellefteå bildades i december 2005 Fyra medlemmar: Skellefteå kommun, VLL, FK och AF Årsbudget: 6 miljoner kr/år (FK 50 %, VLL 25 % och Skellefteå kommun 25 %) Självständig juridisk person Styrelse bestående politiker och tjänstemän Har finansierat 35 projekt till en kostnad av närmare 40 miljoner kronor sedan starten Ett 10-tal projekt har implementerats

STYRELSE LOKAL SAMVERKANSGRUPP ADMINISTRATION Ordinarie Ersättare Skellefteå kommun Bertil Almgren (s) ordförande Carina Sundbom (c) Norsjö kommun Försäkringskassan Helen Edström Carolina Marklund Landstinget Kenneth Andersson (s) Sture Andersson (c) Arbetsförmedlingen Anna Viklund, vice ordförande Birgitta Westring-Sandberg LOKAL SAMVERKANSGRUPP Skellefteå kommun Per Bergman, Soc.kont. Leif Löfroth, Arb.markn.enhet Jan Midlert, Gymn.kont. Försäkringskassan Lotta Qvarnlöf Astrid Karlsson Landstinget Håkan Viklund, Psyk.klin. Catrin Nygren, Rehab.klin. Arbetsförmedlingen Anders Eriksson Åsa Wallin Stellan Berglund Ordförande/Sammankallande ADMINISTRATION Förbundschef Stellan Berglund 1,0 Ekonom Lena Lindqvist 0,12 Administratör Johan Furberg 0,75 Journalist Erik Lundgren Arbetsmarknads-torget Utsikten 2.0 TExAS Plug in MedUrs SPIRA – Anställnings-kompetens Spira integration Unga in Ordinarie samverkan ESF

Målgrupp Personer i förvärvsaktiv ålder (16–64 år) som behöver stöd från flera myndigheter Personer med fysiska, psykiska, intellektuella, sensoriska, medicinska funktionsnedsättningar Personer som har en offentlig försörjning (sjukpenning, sjuk/aktivitetsersättning, försörjningsstöd, arbetslöshetsersättning och aktivitetsstöd Unga personer i åldern 16–30 år som har behov av samordnade rehabiliteringsinsatser

Former för ledning, styrning, samverkan, uppföljning, m.m. Förbundsordning Balanserad styrning Tjänsteköpsavtal med Skellefteå kommun Kommunikationsplan Hemsida; www.samordningsforbund.se Lokal projektkatalog Länksammanställning över ordinarie samverkan Lokal statistik över offentliga försörjningsformer Lokal samverkansstruktur Policy för finansiering av samverkansinsatser/proj ekt Implementeringsstrategi Riktlinjer för deltagande i ESF-projekt

Styrkort 2014 för Samordningsförbundet Skellefteå Vision Alla i arbete – egen försörjning Strategi Genom strukturell samverkan, gemensamma insatser och effektiv resursanvändning öka funktions- och arbetsförmågan hos personer i åldern 16–64 år i behov av samordnad rehabilitering så att de kan erhålla arbete och egen försörjning. Individen Förnyelse/utveckling Arbetssätt/processer Ekonomi 100 % av deltagarna i samordnad rehabilitering finansierad av samordningsförbundet har kommit närmare arbete på öppna arbetsmarknaden 100 % av deltagarna i samordnad rehabilitering uttrycker att deras livssituation förbättrats efter avslutad aktivitet Utveckla gemensam kunskap inom området hälsa, arbete, och försörjning Framgångsrika arbetssätt och samverkansformer implementeras i reguljär verksamhet Utveckla långsiktiga former för samordnad styrning och ledning av projekt Innovativa arbetssätt prioriteras i samordnad rehabilitering Ekonomi i balans Effektivt resursnyttjande i ett samhällsekonomiskt perspektiv MÅL AKTIVITET Tidig och samordnad rehabilitering i form av reguljär verksamhet eller projektverksamhet Med en gemensam kartläggning och handlingsplan som utgångspunkt genomföra individuella insatser i form av bl.a. arbetsrehabilitering arbetsträning sysselsättning psykosocial eller medicinsk rehabilitering utbildning arbetsmarknadsprogram praktik, m.m. Individuella och strukturellt förebyggande insatser Dialog och kontinuerligt samarbete med arbetsgivare och näringsliv Gemensam uppföljning och utvärdering efter avslutad aktivitet Öka tillgängligheten till samordningsförbundets hemsida genom ny teknisk plattform Sammanställa projektkatalog samt länkar till samordnade insatser och myndighetsspecifika insatser på hemsidan Ge ut ett nyhetsbrev minst 4 ggr per år Tillskapa mötesplatser för kontinuerligt kunskaps- och erfarenhetsutbyte (hemsida, samverkansgrupper, konferenser, seminarier, etc.) Gemensam kartläggning, behovs- och åtgärdsanalys Utveckla nya metoder för att mäta effekter av samordnad rehabilitering Delta i lokalt-, regionalt och nationellt utvecklingsarbete Genomföra gemensam kompetensutveckling inom området styrning och ledning Kontinuerligt kunskaps- och erfarenhetsutbyte Bedriva aktiv omvärldsbevakning Pröva nya modeller för samordnad ledning och styrning Samordna insatser enligt modellen En gemensam ingång Förmedla nya kunskaper i form av forskning, rapporter, m.m. Ansöka om medel från ESF Rapporter varje kvartal om utfall och prognos Tillämpa modell för samhällsekonomisk utvärdering av enskilda projekt

Projektkatalog, 2014 För att läsa/ladda ner en kopia av Projektkatalogen besöker Ni följande hemsida: www.samordningsforbund.se/skelleftea Ni hittar projektkatalogen längst upp i den högra spalten.

Målgrupp Pågående verksamhet 2013 Deltagarantal Resultat Arbetsmarknadstorget (Implementerat) Unga 16-29 år med behov av långvarigt stöd från flera myndigheter Totalt: 79 Just nu: 40 Arbete/studier: 78% Utsikten 2.0 (ESF) Unga 20-35 år med komplex problematik och behov av stöd från minst två myndigheter Totalt: 64 Just nu: 47 Arbete/studier: 54,5 % Unga in (ESF) Unga 16-24 år som varken studerar, arbetar eller finns inskrivna på arbetsförmedlingen Totalt: 106 Just nu: 85 Arbete: 2 personer Studier: 15 personer Känd orsak: 5 personer Okänd orsak: 2 personer Praktikmatchen Utveckla webbverktyg som underlättar för företag och organisationer att anmäla praktikplatser Tillväxtfaktor Skellefteå (ESF) Unga 16-29 år med försörjningsstöd samt nyanlända med akademisk bakgrund Totalt: 133 Främst metod- och organisationsmål Plug in (ESF) Gymnasieelever, främst åk 1, som riskerar att hoppa av utbildningen Totalt: 185 Just nu: 66 Avhopp i Skellefteå Läsår 11/12 : 107 elever Läsår 12/13: 95 elever Rätt väg ut (ESF – upphandling) Unga 16-29 år utan fullständiga gymnasiebetyg Totalt: 70 Just nu: 25 24 personer vidare till nya insatser via SPIRA Unga TExAS (ESF) Unga 16 år och äldre med Aspergers syndrom och andra neuropsykiatriska diagnoser Totalt: 73 Just nu: 53 Främst studierelaterade ind. mål Hälsans Trädgård (Implementerat) Unga och vuxna 16-64 år med långvarig arbetslöshet och ohälsa (S/A-ersättning) samt ekonomiskt bistånd Totalt: 106 (under projektperioden) Just nu: 23 Arbete: 10 personer Studier: 7 personer Övrigt (återremittering, projektbyte, sjukersättning, föräldraskap etc.): 89 pers MedUrs (ESF) Vuxna 25-64 år som är utförsäkrade eller riskerar att bli det Totalt: 141 Just nu: 54 Resultatet avser 78 avslutade ärenden t.o.m. jan-13: Arbete: 25 personer Utbildning: 4 personer Praktik: 14 personer Pension/sjukers: 12 pers Annat: 2 personer Återremitterade: 21 pers Spira anställningskompetens (ESF) Unga och vuxna 18-64 år med långvarig ohälsa och arbetslöshet Totalt: 239 Just nu: 60 Arbete/utbildning: Ca 50% Praktik: 38 % Återremitterade: 12% Spira integration (ESF) Unga och vuxna 16-64 år med utländsk bakgrund och svårigheter att etablera sig på arbetsmarknaden Totalt: 119 Just nu: 45 Uppskattade siffror Arbete: 18 personer Yrkesutbildning: 15 pers Gruppbyte SFI: Ca 30

Aktuella projekt i Skellefteå – antal deltagare oktober 2013 resp Aktuella projekt i Skellefteå – antal deltagare oktober 2013 resp. juli 2014 PÅGÅENDE PROJEKT INSKR. PERS.2013-10 2014-07 (PREL.) 2015-01 MedUrs 54 - Plug in 66 ? SPIRA – Anställningskompetens 60 SPIRA – Integration 45 Spira Unga (tid. Rätt Väg Ut) 25 TExAS 53 Tillväxtfaktor Skellefteå 47 47 (ord. verks.) Unga in 85 Utsikten 2.0 Vi Vågar 30 IMPLEMENTERADE PROJEKT Arbetsmarknadstorget 40 Hälsans Trädgård 23 Totalt: 575 368 110

Implementerade projekt i Skellefteå! Långsiktiga Samverkansformer Hälsans Trädgård Annan form av implementering Neurokognitiv Rehabilitering Närsjukvårdsprojektet SIN-projektet Neuropsykiatrisk samordning

2010-09-01 – 2018-09-16 Margaretha Larsson

Mål för deltagande unga vuxna Minst 50 % av unga vuxna som deltagit i planerade aktiviteter får arbete på öppna arbetsmarknaden, med eller utan samhällsstöd, påbörjar studier eller medges rätt till offentlig försörjning efter genomförd utredning senast inom 90 dagar efter avslutad insats Resultat: 78% har nått målet 2018-09-16 Margaretha Larsson

Resultat/bedömning av måluppfyllelse Mål för deltagande myndigheter Ett bedömningsinstrument minst har utvecklats och används av samtliga myndigheter Ett introduktionsprogram har utvecklats och används av samtliga myndigheter En handlingsplan/genomförandeplan, som ägs av ungdomen, har utvecklats och används av samtliga myndigheter En gemensam modell för arbetsgivarkontakter har utvecklats och används i verksamheten En modell för samverkan mellan myndigheter vad avser ungdomar med behov av stöd från flera myndigheter har utvecklats och används i verksamheten 2018-09-16 Margaretha Larsson

Resultat Intäkter i efterläge Kort sikt, ett år Kommunen 626 476 kr Landstinget 2 188 116 kr Staten 232 395 kr Arbetsförmedlingen -293 893 kr Försäkringskassan -226 049 kr Övrig stat 752 338 kr Individerna/hushållen 546 031 kr Försäkringsgivarna 56 815 kr Om man vill fördjupa sig så kan man ju titta mer på hur resultaten för respektive medverkande organisation. Kommunen har efter ett år intäkter på 630 000 kr. Lönsamheten är 176 000 kr och återbetalningstiden är nio månader. Detta resultat kommer huvudsakligen från minskade utbetalningar av ekonomiskt bistånd, men även minskade kostnader för handläggning samt att deltagarna kommit i arbete eller ökat sysselsättningsgraden. Landstinget har främst genom minskade vårdkostnader, men även ökade skatteintäkter, ungefär 2,2 mkr efter ett år. Lönsamheten är 1,7 mkr och återbetalnings-tiden är 3 månader. Arbetsförmedlingen har ökade kostnader med 294 000 kr. Detta är ett vanligt resultat i samhällsekonomiska utvärderingar och tyder på att Arbetsför-medlingens resurser har krävts för att deltagarna ska kunna nå målen. Försäkringskassan har ökat sina kostnader med 226 000 kr på kort sikt. Denna kostnad är i första hand knuten till ökade kostnader för aktivitetsstöd. Staten totalt, dvs. Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen plus övriga effekter som påverkar staten, har minskade kostnader på 232 000 kr på kort sikt och på fem år 1,2 mkr. Detta främst genom inbetalningar av sociala avgifter och indirekta skatter. Återbetalningstiden är 70 månader. Deltagarna har ökat sin disponibla inkomst i snitt med 29 000 kr per deltagare.

Framgångsfaktorer! Personal från samtliga myndigheter Helhetssyn = utgår från individens behov Gemensam behovsbedömning Gemensamma handlingsplaner Gemensamt ansvar = ”vårat ärende” Nära till beslut Tillgänglighet – flexibilitet Arbetsgivaren viktig SAMLOKALISERING

(Arbetslöshetsersättning, Sjukpenning, Sjuk-/Aktivitetsersättning och Försörjningsstöd)

(Sjuk-/Aktivitetsersättning minskar mest!) 49 33

Förändringar sedan 2005! Markant kostnadsminskning totalt Sjuk- och aktivitetsersättningen minskar mest Förskjutning från statliga socialförsäkringssystemet till försörjningsstöd Personer med långvarigt försörjningsstöd står för den absoluta merparten av kostnaderna Ökad arbetslöshet bland unga/vuxna med funktionsnedsättning Allt färre får A-kassa Gruppen nyanlända arbetslösa ökar

ARBETSMARKNADSTORGET MODELL FÖR MYNDIGHETSSAMVERKAN I SKELLEFTEÅ ARBETSMARKNADSTORGET LÅNGSIKTIG PLATTFORM FÖR SAMORDNAD REHABILITERING FÖR UNGA VUXNA 16–29 ÅR MED BEHOV AV STÖD FRÅN TVÅ ELLER FLERA MYNDIGHETER   SAMORDNINGS-FÖRBUNDET SKELLEFTEÅ Stödja samverkan Finansiera Samordnad rehabilitering Gemensam kompetens-utveckling Förebyggande insatser Kartläggning Utvärdering, m.m.   PROJEKTLEDAR-GRUPP Erfarenhetsutbyte Lärande   Samordnad styrgrupp Helhetssyn Bättre analys Strategisk påverkan   LOKAL SAMVERKANSGRUPP Förebyggande och rehabiliterande insatser inom områdena Arbete – Hälsa – Försörjning AF FK KOMMUN LANDSTING SAMORDNINGSFÖRBUND EXTERNA PROJEKTÄGARE

Vad krävs för framgångsrik samverkan? Samverkanskultur och helhetstänkande Inkorporera helhetstänkande i myndigheternas resp. kulturer Fritt delande av information/kompetens Gemensam metod och kompetensutveckling Effektiv samordning mellan styrning uppifrån – och – ned och angelägna frågor nedifrån – och – upp Informella nätverk Nya arbetssätt och metoder Gemensam ledning Fokus på kompetenser och relationer Flexibla teamprocesser Resurser används tillsammans när det behövs Gemensamma kontaktytor mot medborgare med samordnade behov Gemensam resultatredovisning och incitament för samverkan Delad uppfattning om resultat och utfall Partsgemensam rapportering och utvärdering Mått på samverkanskompetens hos myndighetspersonal Belöning och erkännande för samverkan och engagemang Framgångsrik samverkan Struktur för samordning och innovation Skapa gemensamma spelregler Bejaka kreativitet Utveckla mötesplatser för strategiska beslut Inkubator som kan utveckla halvfärdiga idéer i samverkan Omvärldsbevakning Strategisk kompetensutveckling

Vad kännetecknar Samordnings-förbundets verksamhet och insatser! Lokal prägel – gemensamt geografiskt ansvarsområde Gemensam målbild Gemensamma insatser med gemensamma resurser Långsiktig organisation för samverkan Nya sätt att arbeta Individen i fokus – helhetssyn Bra resultat Ska ge effekter på tre plan! Individen – samhället – organisationen

Utmaningar! Hur tillgodose behovet av samordnad rehabilitering när många projekt upphör och behoven är långsiktiga? personer utan gymnasieutbildning personer med funktionsnedsättning utomeuropeiskt födda personer mellan 55 och 64 år Balansen ordinarie samverkan – fortsatt utveckling av långsiktiga plattformar – nya projekt? Implementeringsprocessen när många projekt upphör? Fortsatt utveckling av det strukturella samverkansarbetet! Utveckling av hemsidan, förebyggande insatser, samordnade behovsanalyser, samarbete med företag/näringsliv, m.m.

Kontaktuppgifter stellan.berglund@skelleftea.se www.samordningsforbund.se/skelleftea Mobil: 070-589 06 53 Telefon: 0910-73 46 24 Växel: 0910-73 50 00