Den som säger sanningen är fri! Om sanningsbegreppet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Etik Hur ska vi vara mot varandra?
Att kläcka och vaska idéer
Formativ: för att göra eleven medveten om sitt lärande
”Existensen föregår essensen!”
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
18 mars * Fika * Vad? * Varför? * Hur? * Väcka intresse * Motivera * Diskutera * Skapa flippgrupp.
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
BILDSPRÅK Bilder har olika syfte Reklambild Konstbilder.
NYFIKEN PÅ PBS? Vad döljer sig bakom förkortningen PBS?
Vad är historia?.
Retorik för politiker Om konsten att fånga väljarens intresse Seminarium med: Jonas Vikman Moderator: Marie Litholm.
Att planera och sätta mål
Kunskapskrav och matriser
Det sägs att ovan molnen
Tes och argument Tes: det påstående argumentationen gäller
- Introduktion av införande av Lgr 11
Etik Moral Filosofi.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
PPP Den moderna vetenskapsteorins berättelse om sin förhistoria.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Metodkurs 21 februari 2008 Björn Thuresson MDI-gruppen
Vad måste jag kunna? SFI kurs C.
Formell logik Kapitel 9 Robin Stenwall Lunds universitet.
En fråga per elev – bråk år 6
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
DEMOKRATI Skriv ner dina tankar kring begreppet Demokrati. Vad betyder det för dig? Vad tänker du när du hör ordet? Går det att föreställa sig hur det.
Betygskriterier Idrott & Hälsa
Moral och Etik Moraliska frågor berör frågor om vad som är rätt och fel/orätt, ont och gott. Andra vanliga begrepp som använd är bör, plikt och rättvisa.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Ge och ta konstruktiv, förstärkande och utvecklande feedback
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Feedback Detta kommer du att utöva i olika former i framtida utbildning och yrkesliv.
Etik- att göra det rätta Metaetik Kan man alls säga att det finns det rätt eller fel i moraliska frågor. Detta är något man funderar över och diskuterar.
En inledning i resurser Jonas Wells (Övning från Björn Johansson)
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Vad vägleder eller hjälper dig när du ska avgöra vad som är rätt eller fel? ETISKA REGLER/MODELLER; PLIKT- eller REGELETIKEN, KONSEKVENSETIKEN, SINNELAGSETIKEN.
Hur viktig är sanningen? Om vår gemensamma verklighet.
Det förändrade medielandskapet och demokratin
Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift
Köp, köp, köp! Om reklamens påverkan.
När säger du ifrån? Om civilkurage på nätet.
Det nya medielandskapet och demokratin
Jag ser dig – jag ser dig inte! Om hat.
Demokrati och din medievardag. Om filterbubblor
Sociologi Introduktion.
Hur tänker du kring medieutvecklingen? Om det nya medielandskapet.
Vem sa det? Om anonymitet.
Måste du veta vem jag är? Om anonymitet.
Tyck som jag! Om metoder för påverkan
Att förstå uppgiften Anette Wahlandt Språkhandledare
Huvudvärk eller huvudverk?
Huvudvärk eller huvudverk?
Skjut dig själv! Om att säga ifrån på nätet.
Hur kan du påverka tonen på nätet? Om samtalsklimat.
Olika sätt att föra fram sin åsikt, samtala och diskutera
Våra relationer och folkbibliotek
Regler, plikter och moraliska lagar.
Det nya medielandskapet och våra relationer. Om kränkningar på nätet.
Lektion 1:1 I vilka sammanhang kan det vara bättre att använda begreppet ”våld i nära relationer” än begreppet ”mäns våld mot kvinnor” – och tvärtom?
Etik & moral.
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Byt perspektiv – från reklam till journalistik
Övning Tid: 40 minuter Problemträdet.
Religion och vetenskap
Presentationens avskrift:

Den som säger sanningen är fri! Om sanningsbegreppet. Övning Tid: 10 - 15 minuter

Syfte med övningen Sanning kan vid första anblicken verka som ett enkelt begrepp men i själva verket kan det vara mycket komplicerat. Att ljuga är ju någonting vi mycket tidigt får lära oss är fel. Denna övning syftar till att reflektera kring begreppet och vad det kan innebära.

Vad är sanning? Brainstorma kring begreppet sanning på tavlan.

Arbeta i gruppr Diskutera följande påståenden. Håller du med? Det finns bara en sanning - allt annat är lögn. Sanningen är bara en persons beskrivning av verkligheten. Det är viktigt att vara säker på vad som är sant. Lämpliga alternativ för eleverna att inta: Instämmer Instämmer delvis Instämmer inte Eget alternativ