Förskolemodellen Resultat Process Lagkrav (Måluppfyllelse)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
En reviderad läroplan för förskolan
Pedagogiskt ledarskap
Lokal pedagogisk planering
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
D = delaktighet I = inflytande A = ansvar
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Hej och välkomna!.
Lokal Pedagogisk Planering
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Språkbron - metodutveckling för arbetsplatsförlagt lärande
Planering och genomförande av undervisningen
Gymnasie & Vuxenutbildning
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Falu modellen Strategiskt kvalitetsarbete på alla nivåer; pedagog, förskolchef och huvudman.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Resultat av klassrumsbesök
Hur kan vi förstå begreppet?
Nämndplan 2015.
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Begreppet undervisning Utbildning: Den verksamhet inom vilken undervisning sker utifrån bestämda mål Undervisning: Sådana målstyrda processer som under.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling.
Ekonomiska styrningen Styrningen långsiktig och strategisk Flexiblare – skilda förutsättningar Årliga återrapporteringskrav – mindre omfattning.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Lärmöte IT-stöd för Processer Resultatredovisning.
Välkomna till styrd helpdesk: Språk & kommunikation 28/
Välkommen!.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Styrd helpdesk Normer och Värden
Välkomna till styrd helpdesk
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Välkomna till styrd helpdesk: Naturvetenskap & Teknik
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Vilken förskola går ditt barn på?
Vilken avdelning går ditt barn på?
Klagshamns rektorsområde
SKA = systematiskt kvalitetsarbete på Åsaskolan
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Vilken avdelning går ditt barn på?
Vilken avdelning går ditt barn på?
LPP – rörelse Lekar och spel
Vilken avdelning går ditt barn på?
Vilken avdelning går ditt barn på?
Vilken avdelning går ditt barn på?
Trygghet, trivsel och glädje
Vilken avdelning går ditt barn på?
Vilken avdelning går ditt barn på?
Vilken avdelning går ditt barn på?
Vilken avdelning går ditt barn på?
Ämneslyftet Sätunaskolan
Begreppet undervisning
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Kartläggning av kundprocesser inom kommun och landsting
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
BFL, allmänna råden, gröna matriser
Infomationsdag ladok3-projektet
Presentationens avskrift:

Förskolemodellen Resultat Process Lagkrav (Måluppfyllelse) (Grundläggande krav i författningarna) Process (Uppföljning av undervisningens kvalitet)

-Vilka utvecklingsområde synliggjordes i er bedömning i våren 2016? Lpfö tydliggör att undervisningen inom ett visst ämnesområde ska göra det möjligt för barnen att utveckla ett antal förmågor kopplade till olika objekt. Om vi givit barnen möjlighet att göra det, bedömer vi i funktionell kvalitet -Vilka utvecklingsområde synliggjordes i er bedömning i våren 2016? -Förståelse av läroplansmålen? -Förståelse/medvetet arbete med ett/flera av kriterierna?

Något vi kan göra, kognitivt, fysiskt, emotionellt eller socialt Förmåga: Något vi kan göra, kognitivt, fysiskt, emotionellt eller socialt Objekt: Person, föremål, företeelse eller fenomen

Om en förmåga ska utvecklas - koppla den till flera olika objekt

Utveckling och lärande Utveckling och lärande Normer och Värden Normer och Värden Måluppfyllelse Pedagogisk process Utveckling och lärande Utveckling och lärande Måluppfyllelse Pedagogisk process Barns inflytande Barns inflytande Måluppfyllelse Pedagogisk process