Ökad kvalitet i utbildningen Fyra prioriterade delområden

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Spelarutbildningsplan Östergötlands FF
Advertisements

Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Material för projektarbetet
Diskussionsfrågor för gymnasiearbetet – yrkesprogram
Gunilla Kajrup, proj.ledare Mikael Lennartsson, bitr.
Från idé till verklighet!
PRYO, PRAO, Miljöpraktik, APU, APL, LPA, LIA
Christina Jansson
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Exempel på beslutsprocess gällande programutbud Bilaga 4.
Vård- och omsorgscollege Nu på vår skola!. Verklig utbildning För viktigt jobb Där du behövs.
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
E-Validering Kompetensutveckling Marianne Andrén 2008 Marianne Andrén Projekt- och Forskningsledare Vård och omsorg Centrum för vuxnas lärande Off-e projektet.
Teknikcollege Söderslätt Vad är det?. Företagen är Teknikcollege – Teknikcollege är skolan.
Valideringsinfo.se En webbportal för samlad information om validering i Sverige. Yh-myndigheten i samverkan med Högskoleverket, Verket för högskoleservice,
Mälardalens kompetenscentrum för Hälsa och Välfärd MKHV
Välkommen till ESF:s seminarium
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Kompetens KUB Kvalitet. IFLA:s beskrivning av bibliotekens uppdrag Bibliotek inspirerar människor till att drömma och att förverkliga sina drömmar, att.
Uppdrag att genomföra integrationsinsatser inom skolväsendet - ”Nyanländas lärande” Uppdragets olika delar: - kartläggnings- och bedömningsmaterial 18,5.
Enl. McKinsey m.fl. Sammanhållen kvalitet i lärandet Lärarprofessionens mycket stora betydelse – lärarnas status, rekryteringen till yrket Kompetensutvecklingen.
Mobila yrkeslärare i Halland SkanKomp Aktivitet Start augusti 2010.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Styrel Ett modernt system för prioritering av elanvändare vid elbrist som införs
1 Validering Regional arbetsgrupp Vad är validering? ”Validering är en process som innebär en strukturerad bedömning, värdering, dokumentation.
1 Validering Regional arbetsgrupp
Föräldrakraft En studie om implementering av ett föräldrastödsprogram i Bergsjön, Linnéstaden, Mark och Orust Inga-Lill Jakobsson Kontakt:
Musikkompendium Test. Musikkompendium Test 2 Musikkompendium Test 3.
Förslag till kompetensutvecklingsprogram för anställda inom funktionshinderområdet i Halland, för åren Augusti 2015.
19 AUGUSTI FRITID FÖR ALLA UTVÄRDERING AV KLUSTER PERSPEKTIV PÅ METODUTVECKLING I KLUSTERPROJEKT.
Pizza Recept till lektion 5. Pizza kemiskt jäsmedel = bakpulver kan du nämna 2 till?
T4 inom Tc Norrbotten Inriktning skapas utifrån det lokala näringslivets behov. Arbete lokalt och regionalt. Samordning för att undvika konkurrens. En.
OCN-metoden. OCN-metoden (Open College Network) är en väl utvecklad metod för kvalitetssäkring och erkännande av kunskaper, färdigheter och kompetenser.
Vad vet ni om Vård och Omsorgscollege?
Förändringsteori Utlysning 2017/00484 breddad rekrytering för arbete
kvalificerade kunskaper
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Uppstart arbetsgrupper
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Fokus Yrkesutbildning VO
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Exempel på beslutsprocess gällande programutbud
Teknikcollege Söderslätt
Ulrika Henriksson Studierektor BUP Stockholm
Stärkt regional samordning
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Koordinatorer för ökad skolnärvaro
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Syfte för samverkan inom Vård och omsorgscollege Södra Norrland
Somatisk hälsa och goda levnadsvanor i Region Jönköpings län
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Validering av reell kompetens för tillträde och tillgodoräknande
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Välkommen till regional arbetsgrupp handledarskap
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Planeringsdag med lokal styrgrupp Karlskoga-Degerfors
Ta del av riktlinjerna här
Välkommen till Regional Handledarkonferens 29 nov 2018
Handledarutbildning Steg 2.
Öka antalet personer som utbildas inom vård och omsorg i Fyrbodal Öst
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Styrning och ledning matematik
Presentationens avskrift:

Ökad kvalitet i utbildningen Fyra prioriterade delområden Utveckla APL med stärkt handledarskap Inkluderingsutbildning (värdegrundsbaserat lärande) APL – Utveckla metod/modell – Digitalt planeringsverktyg Målgruppsanpassade APL-utbildning Test av branschvalidering Utbilda lärare i valideringsverktygen. Testa validering mot elever LEAN i utbildningen Modell tas fram där elever tillsammans med läraren jobbar enligt LEAN principerna Innovation och entreprenörskap Innovationsutbildning, Blixtlåset och UF

1. Utveckla APL med stärkt handledarskap Mål Aktivitet Målgruppsanpassad webbaserad APL-utbildning tas fram, riktad till styrgrupper/rektorer/nämnder. 45-60 min. Ta fram metoder och implementera dessa i syfte att utveckla APL med stärkt handledarskap Aktivitet Utveckla handledarutbildning för ökad kvalitetssäkrat och värdegrundsbaserat lärande, inkluderingsutbildning Testa och utvärdera de framtagna metoder och modeller 20 lärare, 30 handledare och 72 elever under projektets genomförande. Utveckla digitalt planerings- och uppföljningsverktyg.

2. Test av industrivalidering Mål Aktivitet Ökad relevans i utbildningen Vilka kunskaper och färdigheter har eleverna fått med sig från utbildningen Utifrån en validerad kompetens är det mycket enklare att upprätta en långsiktig plan för kompetensutveckling. Ger underlag för utbildningsanordnare att utveckla undervisnigen. Utbilda lärare i valideringsverktygen. Lärarna bli ackrediterade testledare Testa validering mot elever i årskurs 2 (inbas) och 3 (påbyggnad) Vi avser utbilda 20 lärare till att bli ackrediterade testledare. Genomföra valideringen för 100 elever. Spridning av testet är central, geografiskt och utbildningsinriktningar.

3. LEAN i utbildningen Mål Aktivitet Eleverna ges förståelse för förändringsarbete både genom teorin och att praktiskt arbete efter principerna. Beslut Tc-modell. Förpackas - Material, Lärarhandledning Aktivitet Inventera! Vad finns inom Lean-utbildning? Testa och utvärdera olika Lean-modeller. Tre utbildningar genomför aktiviteten, 24 elever Utbildningen lanseras, lärarhandledningsutbildning erbjuds .

4. Innovation och entreprenörskap Mål Ta fram en modell för ett sammanhållet projekt för innovation entreprenörskap Effekt: Bas av innovativa och teknikintresserade entreprenörer Slutprodukt: Beprövad modell som kan bli en del av gymnasiets ordinarie verksamhet Aktivitet Genomföra, testa och utvärdera: