18 januari 2018 Anna Lönnerberg och Johanna Enberg

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nackas arbete med hållbara upphandlingar
Advertisements

Ett öppet arbetsliv!- Handisams arbete med arbetsmarknadsinsatser
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
Nykvarns kommun Bidragsmöjligheter Januari Strukturfondspartnerskapen •Förbättra tillgängligheten och öka förutsättningarna för regionförstoring.
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
Elektronisk handel Aktuella frågor Kerstin Wiss Holmdahl Svenska Kommunförbundet 7 december 2004.
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
Hållbar service i Västerbotten
Kommunförbundet Skåne Nätverksträff för upphandlare 25/ Daniel Moius
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
Forskning och utveckling/innovation i Norrbottens kommuner
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Tillväxtverket 1 Sverige – ett föredöme för företagsamhet med hållbar tillväxt.
Samordnad upphandling av elenergi Upphandlingssamverkan Elenergi, upphandlingssamverkan Kommunförbundet Skånes upphandling av elenergi 2007 Slutsatser.
Bakgrund och syfte Ska ses i ljuset av tidigare utredningar Organisationers önskan om ett annat och bättre sätt att samverka Regeringen vill erkänna,
DIVISION Service Innovationer och upphandling Ett helt nytt sätt att tänka efter före Theresa Hägglund Upphandlingsjurist Norrbottens läns landsting.
Välkomna till en dag om eArkiv
Hur fungerar innovationsupphandling med hänsyn till LOU?
Trender inom statsförvaltningen
Regionalfonden Västsverige
Upphandling med social hänsyn Processamordning – strategisk destinationsutveckling Utveckling Nordost.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Infogad sidfot, datum och sidnummer syns bara i utskrift (infoga genom fliken Infoga -> Sidhuvud/sidfot) J Luleå Lina Groth Johan Lundström.
1 Offentlig upphandling och e-affärer, seminarium den 17 januari 2008 i Stockholm Vilka krav och möjligheter innebär de nya lagarana för upphandlande enheter?
Hållbara offentliga upphandlingar av städtjänster Städbranschen Sverige branschdagar Jönköping Anna Lipkin.
Nationella upphandlingsstödet
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
Idéburet Offentligt Partnerskap
Det öppna Skåne 2030 Skånes regionala utvecklingsstrategi
19 april april 2006 Hållbarhetsrådet 1/ bildades Hållbarhetsrådet Tillhör Boverket, med eget Råd som beslutar om.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Innovationsupphandling - ett verktyg för problemlösning
Strategiska perspektiv på verksamheten
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
NEA Seminarium 7 december 2004
Kommuner i samverkan – Anna projektet
Energieffektiviseringsstöd, Pilotlänsuppdrag, Färdplan 2050 och Klimatsamverkan Skåne.
Små företag och offentlig upphandling Ulrica Dyrke Företagarna 17 jan 2008.
Länsstyrelsen roll och uppdrag
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
HFR 21 november 2008 Elektroniska beställningar – steget före e-fakturan.
Den Goda affären Madelene Winbo, Upphandlingschef Region Halland
Ny e-hälsovision, vad händer nu? Patrik Sundström, programansvarig e-hälsa SKL Jean-Luc af Geijerstam, utredare eHälsomyndigheten Sofie Zetterström, vice.
Kommunledningskontoret Myter och legender inom upphandling.
Birgitta Laurent. Så får små företag chansen Exempel på hur Nacka, Nynäshamn, Tyresö och Värmdö försöker underlätta för små företag -Företagarseminarium/Informationsmöte/Företagsmässa.
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
Gestaltad livsmiljö - en ny politik för arkitektur, form och design Gestaltad livsmiljö – en ny politik för arkitektur, form och design SOU 2015:88 Överlämnande.
Upphandling med social hänsyn och Idéburet Offentligt Partnerskap: Möjligheter, metoder och process Jörgen Larzon och Lisbeth Ringdahl
56. Goda affärer – 7 konkreta tips – Handlar inköp i offentlig sektor om att följa en lag eller att skapa goda affärer? KOMMEK 18/
Vad gör Kulturrådet inom läsfrämjande och vad har det här med biblioteken att göra?
projekt campus näckrosen universitetsstyrelsen
Hjälpmedelsutredningen
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Birgitta Laurent.
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Agenda 2030 för hållbar utveckling
Digital plattform Delaktig kommunikation
Material för socialtjänsten
Vi förenklar era affärer - Det här är UpphandlingsCenter
samverkan för hållbar stadsutveckling
Hållbar upphandling Peter Nohrstedt, hållbarhetschef Nämil
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Digitalt först med användaren i fokus
MATS RUNDKVIST SKL VÄLFÄRDSTEKNIK.
VÄLKOMNA PÅ ERFARENHETS DAGAR FÖR BESTÄLLARNÄTVERK
Samverkansprojekt för bättre hälsa
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Samordnad utveckling för god och nära vård
Nulägesanalys 3in Incitament för ökad digital och hållbar innovation i utvecklingen av morgondagens transportsystem.
Presentationens avskrift:

18 januari 2018 Anna Lönnerberg och Johanna Enberg Upphandlingsmyndigheten – med uppdrag att utveckla upphandling och inköp 18 januari 2018 Anna Lönnerberg och Johanna Enberg

Sunda offentliga affärer för en hållbar framtid Upphandlingsmyndighetens vision är sunda offentliga affärer för en hållbar framtid. Vi är en ung myndighet med uppdrag att utveckla vägledning och stöd för de som genomför eller deltar i offentlig upphandling.

Vårt uppdrag Rättssäker, effektiv och hållbar upphandling. Stärka upphandlingens strategiska betydelse. Främja innovativa lösningar. Ge stöd till upphandlande organisationer och leverantörer.   Myndigheten ska verka för en rättssäker, effektiv och ur alla perspektiv hållbar upphandling till nytta för medborgarna och näringslivets utveckling. Vi ska främja innovativa lösningar inom upphandling och bidra till att stärka upphandlingens strategiska betydelse. Vi har flera särskilda regeringsuppdrag inom området.

Vilka aktörer riktar vi oss till? Regeringen Upphandlande myndigheter/enheter Branschföreträdare/ organisationer Anbudsgivare till offentlig sektor Upphandlande myndigheter och enheter samt anbudsgivare till offentlig sektor (framförallt små och medelstora företag) är våra huvudmålgrupper. Vi riktar oss självklart även till branschföreträdare och branschorganisationer och andra samverkande myndigheter samt till vår uppdragsgivare regeringen. Andra samverkande myndigheter

Upphandlingsmyndigheten ger stöd i hela inköpsprocessen Förberedelse Planera Kartlägga Analysera Upphandla Realisera Implementera Förvalta Nämna att en tanke finns att göra en motsvarande för anbudsgivarnas anbudsprocess

Upphandlingsmyndighetens stöd Webbplats Frågeportal och helpdesk Vägledningar Hållbarhetskriterier Konferenser och seminarier Nyhetsbrev Besök upphandlingsmyndigheten.se

Nationella upphandlingsstrategin De sju inriktningsmålen i den nationella upphandlingsstrategin Det första inriktningsmålet är det övergripande De andra sex måste finnas på plats för att mål 1 ska kunna nås. Första målet 1. Del av verksamhetsutvecklingen 2. Ta fram en inköpsstrategi 3. För statistik över inköpen Andra målet 1. God inköpskompetens 2. Forskning 3. Elektronisk inköpsprocess Tredje målet 1. Förbättra förtroendet och förutsättningarna för konkurrens 2. Inkludera leverantörsperspektiv 3. Bättre interaktion och dialog 4. Förutsättningar för SME Fjärde målet 1. Förhinda korruption 2. Rättsprocesser undvikas 3. Genomför uppföljningar Femte målet 1. Innovationsupphandling som en del av verksamhetsutvecklingen 2. Funktionskrav Sjätte målet 1. Öka användandet av miljökriterier 2. Ställ djurskyddskrav Sjunde målet 1. Öka sociala hänsyn i upphandling 2. Ställ krav om skäliga anställningsvillkor 3. Öka sysselsättningen genom upphandling 4. Möjliggör för idéburna organisationer

75 %

Små och medelstora företag Vi har i uppdrag att underlätta för små och medelstora företag samt idéburna organisationer att delta i upphandling. H På agendan att följa upp tidigare års rapport och ta fram ny statistik så vi har underlag för vilket typ av stöd som behövs. Under första året har vi bl.a. haft utbildningsinsatser för leverantörer inom vård och omsorg. Integrerat i övriga projekt exempelvis ny lagstiftning. Huvudregeln i nya lagstiftningen – att dela upp.

Vilka är anbudsgivarna? Mikro- och små företag utgör 75 % av anbudsgivarna Av de organisationer som lämnade anbud 2014 utgjordes drygt fyra av tio (41%) av mikroföretag, en dryg tredjedel av små företag (35%) och en dryg tiondel (11%) av medelstora företag. 76 procent av anbudsgivarna är alltså små företag eller mikroföretag. Endast fyra procent av anbudsgivarna var stora företag. Övriga nio procent av anbudsgivarna utgjordes av företag där vi saknar tillgång till organisationsuppgifter, som till exempel enskilda näringsidkare, myndigheter och utländska bolag.

Vilka vinner kontrakten? Mikro- och små företag står för drygt hälften, 51 procent, av kontrakterade anbud. Bilden visar totala kontrakterade anbud fördelat efter företagsstorlek (EU definition). Små företag och mikroföretag står för drygt hälften, 52 procent, av kontrakterade anbud. Stora företag står för drygt en fjärdedel, 24 procent. Fyra av tio anbud, drygt 40 procent, kontrakteras. Detta oavsett företagsstorlek. Stora företag lämna många anbud 23,8 i snitt , små företag 3,1 i snitt och 1,9 mikro SME Mikro står för 76% och vinner 52% medan stora står för 24% och vinner 24% - något som kan bevisa att övning lönar sig, eller?

Leverantörsmångfald – I fokus 2018 Aktivitet med syftet att underlätta för små företag att delta i offentlig upphandling ”Kundresa Leverantör” Utökat stöd till leverantörer/anbudsgivare Medvetandegöra upphandlande organisationer hur man underlättar för små företag att lämna anbud

Vad vi redan nu ser behövs…. Upphandlande myndigheter behöver närma sig leverantörerna och sätta sig in i deras utmaningar vid anbudslämning Dialog Marknadsanalyser inför upphandling Upphandlingsdokumentation behöver förenklas

Tidig dialog – en pusselbit för att utveckla de offentliga inköpen Regeringsuppdrag 2016-2019 Kunskapsutbyte – workshops Samverkan i upphandlingsprojekt Kunskapsbank – goda exempel Inom regeringsuppdraget Främja innovation genom tidig dialog: samverkar vi med upphandlande myndigheter och enheter som vill testa dialogmetoder och funktionskrav i en upphandling, erbjuder vi tillfällen till kunskapsdelning inom områdena tidig dialog och funktionskrav, samt bygger vi upp en kunskapsbank för att sprida kunskap om vad andra har gjort och metoder för hur du kan göra.

Myter om leverantörsdialog Får inte prata med leverantörer inför upphandling. Måste bjuda in alla leverantörer. Får inte prata med leverantörer vid enskilda möten. Får inte tala om när upphandling ska annonseras. Får inte svara på frågor om FFU i telefon. Ska inte belasta leverantörer med dialog

Stöd inom dialog och innovation Seminarier och workshops Exempelblad och filmer Rapporter

Tack!