SPEEDING-UP EUROPEAN ELECTRO-MOBILITY

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
VM Drift och Underhåll En Internationell tävling för väghållning Björn Eklund.
Advertisements

Frances Sprei Fysisk resursteori Chalmers Vilka styrmedel har ökat personbilarnas energieffektivitet ?
Regeringsuppdrag Trafikanalys Trafikavtal Godstransporter Infrastruktur som stabiliseringspolitik Uppföljning för bättre transporter och konkurrenskraftiga.
Handel i världen.
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Susanne Welin-Berger ledamot i LRF:s regionstyrelse på Gotland Närodlat till kommunen Vad tycker LRF?
Motiveringen Foto: Eva Levau ”Ett inspirerande exempel på en medelstor stad som visar ledarskap…” ”… innovativa åtgärder…”, ” … breda samverkansstrategier.
Nya Glasögon Utbildning av yrkeslärare i hållbart byggande och energieffektivisering.
Allra första kameran År 1826 gjordes den allra första kameran av fransmannen Joseph Nicéphore Niépc men det tog åtta timmar att exponera bilden och den.
Omsättning på den fysiska respektive finansiella elmarknaden Källa: Nord Pool Spot Elåret 2011.
Miljödepartementet Ökat skadeståndsansvar och förutsättningar för generationsskifte Miljöminister Andreas Carlgren, Torsdagen den 18 februari 2010.
LAG OCH RÄTT Brott och straff. Varför behöver vi lagar och regler? Lagarna är till för att : göra det lättare att leva tillsammans. De talar om vad som.
Utredningen om bostäder för äldre Bostäder att bo kvar i Bygg för gemenskap i tillgänglighetssmarta boendemiljöer SOU 2015:85 Ewa Samuelsson, särskild.
Mot en integrerad europeisk marknad för el Lars Bergman Handelshögskolan i Stockholm 26 maj 2016.
Bioekonomi – från ord till handling. Sverige är ett fantastiskt skogsland! Vår vision kan skapa en positiv dialog och samsyn om skogens möjligheter. Skogen.
26th European Photovoltaic Solar Energy Conference 5–9 september 2011 Konferensbevakning.
Detta är miljömåltider
Klimat och miljö.
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Värmlands län
Fossilbränslefritt Kronoberg
Referensgruppsmöte Avstämningsregler VINN-MFI.
Förslag till upplägg (denna sida behöver inte vara med sen)
Policy, riktlinjer, handlingsplan för resor och fordon i tjänsten 2014
Grön uppföljning Agenda
Blanchard kapitel Växelkurser, räntor och BNP
Det behövs mellan – nya bostäder om året fram till 2030
Föreslagna ändringar från Naturvårdsverket i reglerna om landsbygdsutveckling i strandnära lägen Peder Seidegård Länsarkitekt.
SPEEDING-UP EUROPEAN ELECTRO-MOBILITY
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Energimarknadskommentaren 27 maj 2009
Regler för upphandling
19 dec Jan Eksvärd, LRF Fosfornätverket 19 dec Jan Eksvärd, LRF
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Globalisering: Världens länder förs allt närmare varandra och beroendet mellan dem ökar Globalisering förekommer inom följande områden; 1. Ekonomi : internationella.
Hur många kilo kött äter vi per person?
Anna Karlsson Klimat- och energisamordnare Länsstyrelsen Uppsala
Klimat- och energistrategi för Jönköpings län
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
TRENDER I TRANSPORTSYSTEMET – TRAFIKVERKETS OMVÄRLDSANALYS Hösten 2014
Industrikonjunkturen och efterfrågan på el Maria Sunér Fleming, Ansvarig Energi och Klimat Svenskt Näringsliv.
Miljömålen består av tre slags mål
Det pratas om dieselförbud - varför då
Näringslivsanalys Umeå kommun
SIMAIR i Trafikverkets region Syd
Industriella revolutionen
Papper Produktion och leveranser
En klimat- och luftvårds-strategi för sverige
Så enkelt som möjligt för så många som möjligt.
Viktiga begrepp.
- ett verktyg för ANDT-uppföljning Introduktion
Energikartläggning Vad innebär det?.
Ställ krav för klimatsmartare godstransporter Sektorn Håkan Johansson Nationell samordnare klimatfrågor
Systematiskt kvalitetsarbete
Konsumenterna och miljön 2018
Nyckeltal äldreomsorg för GR - kommunerna
Elmarknaden vid ett vägskäl - mer politik eller mer marknad
Möjligheter till finansiering?
Källor: SCB och Riksbanken
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Hållbar utveckling måste vara
Industriella revolutionen
Ekonomi i teori och praktik
Utgifter för miljöskydd inom massa- och pappersindustrin samt trävaruindustrin* Massa- och pappersindustrin har under många år lagt ner stora.
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton/år
Landsbygdskommittén.
En fråga -”coalition of the willing”
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Blanchard kapitel Växelkurser, räntor och BNP
Agenda Projektets uppdrag Vad har projektet identifierat?
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

SPEEDING-UP EUROPEAN ELECTRO-MOBILITY How to electrify half of new car sales by 2030 September 2017 Report for Transport & Environment, By Christian Berggren and Per Kågeson Nature Associates

Skäl för elektrifiering ”Dieselgate” har lett till krav på förbud mot dieselbilar i en rad storstäder Norge, Österrike, Frankrike, Storbritannien och Nederländerna vill på sikt helt förbjuda förbränningsmotorer (ICE) i nya personbilar Elektriska fordon (EV) i form av BEV, PHEV och FCEV framstår som ett sätt att bli av med avgaserna och minska CO2-utsläppen från den lätta vägtrafiken Nature Associates

Snabb ökning från låg nivå 2 miljoner EV globalt vid utgången av 2016 Under 2016 såldes 774 000 nya EV varav 351 000 i Kina Sjunkande batteripriser och ett ökat modellutbud kommer att ge snabbare tillväxt under de närmaste åren Flera tillverkare har högt satta mål för 2025 Nature Associates

Syftet med studien Om EU ska nå sitt klimatmål för 2050 behöver minst 80 % av personbils-flottan vara helt eller delvis elektrifierad – för att detta ska bli möjligt bör EV utgöra ca 50 % av nyförsäljningen 2030 Syftet med rapporten är att analysera förutsättningarna för en så snabb utveckling – särskilt med avseende på ledtider och behov av styrmedel på EU-nivå Nature Associates

Betydande framsteg Kostnaden för batterier har på tio år sjunkit från ca 1 000 $/kWh till $ 200-300 Energitätheten hos batterierna har femfaldigats Räckvidden hos BEV har ökat från 100-150 km till det dubbla (och ibland mer) Nature Associates

Litiumjonbatterier Den globala produktionen ökade från 2 till 60 GWh mellan 2000 och 2015 88 % av produktionskapaciteten finns i Kina, Korea och Japan För att klara 50 % elbilar i 2030 års försäljning inom EU krävs 7 fabriker av samma storlek som Teslas gigafabrik (30 GWh/y) i Arizona Ledtiden för utbyggnad kan skattas till ca 5-7 år per fabrik Nature Associates

Litium Batteriernas innehåller bl.a. koppar, nickel, mangan, litium och kobolt Beträffande koppar, nickel, mangan är batteriindustrins andel av den globala produktionen liten - för litium är den stor Goda möjligheter att öka produktionen av litium, men priset kan vid snabb efterfrågeökning drivas upp till följd av tillfällig knapphet Nature Associates

Kobolt Batterier svarar för ca 40 % av nuvarande användning av kobolt varav en mindre del i fordon Kobolt utvinns som biprodukt vid brytning av koppar och nickel och ca 50 % av brytvärda resurser finns i Kongo Utvinningen kan behöva trefaldigas till år 2030 för att klara total efterfrågan På sikt finns möjligheter att minska koboltandelen i litiumjonbatterierna Nature Associates

Miljöeffekter och återvinning Miljöpåverkan och arbetsmiljö vid utvinning av råmaterial behöver beaktas – inte minst i Kongo Koldioxidutsläppen vid framställning av material och batterier påverkas i hög grad av var i världen bearbetning och tillverkning sker – lägst i Europa Finns inga system för återvinning av litium på grund av dålig lönsamhet Nature Associates

Total Cost of Ownership (TCO) Många bedömer att TCO för BEV hamnar i paritet med ICEV i mitten av 2020-talet För detta krävs fortsatt kostnadsreduktion för batterierna samt storskalig tillverkning av BEV på egna plattformar Men TCO-parity påverkas också av relativpriserna på olja och el Viktiga faktorer är också beskattning av el och drivmedel samt subventioner Nature Associates

Total energy costs for using a BEV and an ICEV during the first 4 years of ownership   Germany UK Poland Greece Fuel price (€/liter) 1.359 1.376 1.062 1.569 Electricity price (€/kWh) 0.297 0.195 0.133 0.176 ICEF fuel cost over 4 years (€) 7,067 7,155 5,522 8,159 BEV electricity cost over 4 years (€) 4,752 3,120 2,128 2,816 Difference in cost over 4 years (€) 2,315 4,035 3,394 5,343 Nature Associates

Bränslecellsbilar Nollutsläpp och lång räckvidd Men förväntas inte nå TCO-parity med ICEV förrän ca 10 år efter BEV 2,5-3 ggr högre elåtgång jämfört med BEV (räknat från elnät till hjul) när väte framställs genom elektrolys Mycket höga infrastrukturkostnader Nature Associates

Elbehov 2030 Antaganden för EU28 år 2030: 534 milj. inv., 550 bilar/1000 inv., 14% av flottan BEV/PHEV (50/50), 0,21 kWh/km, körsträcka 17 000 km/år, PHEV 60% i e-mode. Totalt 40 milj. EV och 118 TWh = ca 4 % av total efterfrågan på el inom EU28 Andelen skiftar stort inom EU till följd av skillnader i total elförbrukning/capita (4 000 – 15 000 kWh) Nature Associates

Elförsörjningen 2030 Att öka elproduktionen med 4 % på 13 år är normalt sett inget problem Men förändringen kommer i en tid då en stor del av kärnkraften avvecklas och många kolkraftverk antingen måste stängas eller förses med CCS Totalt kan det handla om en förnyelse av 40 % av elproduktionen Nature Associates

Laddning och lokala nät ca 95 % består av långsamladdning, mestadels vid bostaden Troligen fallande efterfrågan på snabbladdning vid stigande räckvidd Länder med hög andel elvärme har ofta starka lokala nät Förstärkning av lokala nät kommer att behövas på många håll och mest i länder med svagt utvecklad elinfrastruktur Flerbostadshusområden är en utmaning Nature Associates

Nuvarande styrmedel Inom EU finns bidrag till elbilar i många länder, ofta € 4 000 – 6 000 per BEV Budgetrestriktioner gör att bidragen är små eller obefintliga i en del länder Tillverkarna får ”super credits” för nya bilar med utsläpp < 50 g CO2/km – avräknas mot kravet på i genomsnitt max 95 g/km år 2021 Systemet gynnar PHEV med höga utsläpp vid ICE-drift Nature Associates

Zero Emission Vehicle mandate Obligatoriska ZEV-kvoter finns i Kalifornien m.fl. delstater i USA och i Kina Obligatoriska kvoter skulle kunna införas i EU från 2025 med en över tid stigande andel Varje PHEV med >50 km räckvidd på el föreslås räknas som 0,5 EV Nature Associates

Skapa nödvändig flexibilitet Handel med ZEV-krediter mellan tillverkande företag måste tillåtas En straffavgift för icke-uppfyllande av kvoten kan användas som sista utväg och som tak för kostnaden Nature Associates

Betydelsen av PHEV Med ett batteri på 10 kWh bör en genomsnittlig PHEV klara 50 km under realistiska körförhållanden Ett sådant batteri klarar ca 70 % av årlig körsträcka och ger möjlighet till eldrift under nästan all tätortskörning Jämfört med en BEV med 80 kWh batteri blir klimateffekten per kWh batterikapacitet 4-6 ggr större för PHEV (beroende på antagande om andel i e-mode) Hög andel PHEV kan bli räddningen om knapphet på batterimaterial uppkommer Nature Associates

Kompletterande styrmedel Vid gemensam EU-kvot behövs inga nationella incitament – de påverkar bara den geografiska fördelningen Stöd kan behövas till laddinfrastruktur och elektrifiering av tunga fordon Miljözonsbestämmelser kan komplettera Bränsleeffektivitetskrav på ICE (inkl. PHEV) EU-krav på byggnader, garage och p-platser (direktiv på gång) Viktigt med samma regler för FCEV och BEV (inkl. elbeskattning) Nature Associates

Behövs ett kvotsystem? Räcker det inte att internalisera alla miljökostnader i priserna på drivmedel och el och komplettera med tillfälliga incitament för påskyndad marknadsintroduktion? Kvotsystemet undanröjer osäkerhet om effekter av ändrade relativpriser och skatter och underlättar investeringsbeslut – kan förkorta övergången till allmän eldrift med ca 10 år Det medför att de ackumulerade utsläppen från vägtrafiken blir signifikant mindre Nature Associates