SPRÅKUNDERVISNING I EN DIGITAL TIDSÅLDER

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Anneli och Christians Datorskola
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Föräldramöten VT-14 Tema: Betyg.
Gymnasiearbetet Tekniker och resurser för informationssökning
Närvaro!!.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Apptips med koppling till läroplanerna
GYMNASIESÄRSKOLA GYMNASIE SÄRSKOLANS MATEMATIK NATURKUNSKAP
Mål och betygskriterier
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Centrala innehåll och kunskapskrav
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Kent Fredholm, FRAM. Ordbok Gloslistor Övningar Forum Blogg Appar E-böcker.
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Nätverk No/Tk 25/ Välkomna!.
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Sökrummet. ”På så sätt ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar ett kritiskt tänkande kring sina egna resultat, andras argument och olika.
Vägledare Ingela Holmquist (HQ) Tel:
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Förskoleklassen Torpshammar
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Levande Engelska Syracuse Language Systems svensk bearbetning 1999: Levande Böcker i Norden AB För: Windows 98/95.
Marknadsföring och försäljning
1-7 lärare SV/SO i åk 3 It-inspiratör 1 dag/v Mamma och fru
Syfte: Undervisningen ska stimulera elevernas lust att tala, skriva, läsa och lyssna och därmed stödja deras personliga utveckling. Eleverna ska ges möjlighet.
Varför läsa ett språk till i åk 8 och 9?
LÄGET kan presenteras på kartor
Med världen i handen Mia Smith
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
"Att tydliggöra kunskapskrav - arbete med källor och källkritik”
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Forum för engelska och moderna språk Mia Smith miasklassrum.wordpress.com 2 Alt-F9 för att ta fram/dölja stödlinjer.
NE.se Ale Kommuns avtal. Syn på kunskap  Hämta information  Söka svar  Lita på fakta.
Förskoleklassen Jonstorpsskolan Förskoleklassens verksamhet Förskoleklassverksamhetens syfte är att ge barnen en trygg övergång mellan förskola och grundskola.
Språkbruk och språkliga variationer i svenska Kurs 11 SA1U Susanne Schmitt Neth Lektion i svenska som andra språk Tidsåtgång 80 minuter.
… Vi är människokopior från samma fabriker Med normer och principer som ingen begriper Lyssnar efter ljud men allting bara piper Mitt hjärta pulserar tomma.
Elever läser. Luke och Freebody Kodknäckande praktiken – förstå samband mellan talade ljud och skrivna symboler. Textdeltagande – semantisk förståelse,
Orebro.se Välkommen till Lärardagen 10 augusti 2016 Skolverkets bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling i svenska åk 1-3.
Personlig försäljning Kap. 2
Vilket är INTE ett värdeord i moderna språk, åk 9 Enstaka enkla Flera olika strategier Finna flera olika lösningar Enkel form.

Lära för livet!.
Välkommen till svenska 1
Svenska som andraspråk 3
Computational thinking progression F-9
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Föräldramöte 09 röd
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Ale Kommuns avtal NE.se.
SPRÅKUNDERVISNING I EN DIGITAL TIDSÅLDER
Geografi / samhällskunskap
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Grammatik gemeinsam lernen
ATT GÖRA FILM PÅ SÄTRASKOLAN
Studie- och yrkesvägledare ”SYV-Mi” Campbell
Information Språkval.
Hur kan digitala flöden underlätta, effektivisera och stärka ärendehanteringen?
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

SPRÅKUNDERVISNING I EN DIGITAL TIDSÅLDER MIA SMITH, BRÄCKESKOLAN miasklassrum.wordpress.com

VARFÖR DIGITALT ARBETE? 2015! Elevernas kompetens – hur står det till med den egentligen? Vilken framtid möter våra elever? Lgr11 och Lgy11 det kompensatoriska uppdraget

SPRÅKUNDERVISNING I EN DIGITAL TIDSÅLDER Digitalisering av språkundervisningen med Lgr11 och Lgy11 som språngbräda. Del 1: Språkliga strategier Del 2: Informationssökning och digital läsförståelse

SPRÅKUNDERVISNING I EN DIGITAL TIDSÅLDER Del 1: Språkliga strategier

SPRÅKLIGA STRATEGIER I LGR11/LGY11 Lgr11 s. 31 (Engelska, syfte): I den kommunikativa förmågan ingår även språklig säkerhet och att kunna använda olika strategier för att stödja kommunikationen och lösa problem när språkkunskaperna inte räcker till. Lgy11 s. 53 (Engelska, syfte): Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att använda olika strategier för att stödja kommunikationen och för att lösa problem när språkkunskaperna inte räcker till.

VILKA STRATEGIER? Icke-digitala Omformuleringar Ordböcker Ställa frågor Igenkänning via andra språk Osv.

VILKA STRATEGIER? Digitala Google Google Translate Ordböcker i mobilen Wikipedia Stavningskontroll

1. GOOGLE Google fyller i ord vi börjar skriva. Frekvenssökningar Bonus: rättstavningsförslag!

Vad måste vi lära eleverna? 2. GOOGLE TRANSLATE Fördelar Vad måste vi lära eleverna? Gratis. Lättillgängligt. Utvecklas hela tiden. Större stöd receptivt än produktivt! Svaren är begränsade. GT fixar inte homonymer. Grammatik delvis svårt. Talsyntesen lämnar lite att önska. Lästips: Kent Fredholm: Eleverna, datorn och språket (2015)

2. GOOGLE TRANSLATE

2. GOOGLE TRANSLATE

2. GOOGLE TRANSLATE

2. GOOGLE TRANSLATE

2. GOOGLE TRANSLATE

2. GOOGLE TRANSLATE Vi kan hjälpa till att utveckla. Förståelsen för hur systemen fungerar ökar om vi involverar eleverna i processen.

Vad måste vi lära eleverna? 3. ORDBÖCKER I MOBILEN Fördelar Vad måste vi lära eleverna? Många är gratis. Vissa har uttal. Lättillgängligt. Gratisvarianterna kan vara begränsade och/eller ha reklam. Enspråkiga – eleverna behöver hjälp att lära sig använda dem. Tvåspråkiga är ofta dyra. Ibland finns web- versioner också.

3. ORDBÖCKER I MOBILEN

3. ORDBÖCKER I MOBILEN Tips! NE Skola innehåller ordböcker. Engelska, tyska, franska och spanska nås även via gratis-app om man skapar personlig inloggning!

Sök artikel, byt sedan språk 4. WIKIPEDIA Ej i ordlistan Sök artikel, byt sedan språk Namn på platser Djur och växter Personer med namn som stavas olika på olika språk

Vad måste vi lära eleverna? 5. STAVNINGSKONTROLL Fördelar Vad måste vi lära eleverna? Finns tillgängligt i de flesta ordbehandlings-program. Lättillgängligt. Utvecklas hela tiden. Röda streck och gröna streck. Man får inte köpa förslagen rätt av, ibland har datorn fel! Fröken! Kan du hjälpa mig att ta bort de röda strecken? De stör!

5. STAVNINGSKONTROLL Testa tillsammans med eleverna: koppla datorn till projektorn och prata om vad som händer.

SPRÅKUNDERVISNING I EN DIGITAL TIDSÅLDER Del 2: Informationssökning och digital läsförståelse

INFORMATIONSSÖKNING Lgr11: Centralt innehåll Lgr11: Kunskapskrav för betyget E År 4-6 År 7-9

INFORMATIONSSÖKNING Lgy11: Centralt innehåll Lgy11: Kunskapskrav för betyget E Engelska 5 Engelska 6

TACK, SKOLVERKET! BEDÖMNINGSPORTALEN Engelska år 3-6 (gr) Engelska 5 och 6 (gy) TACK, SKOLVERKET! BEDÖMNINGSPORTALEN

Vad är digital läsförståelse? INFORMATIONSSÖKNING Vad är digital läsförståelse? Basen är traditionell läsförståelse - men ytterligare förmågor krävs. Ytterligare förmågor Vad som förväntas av eleverna: För en grundläggande genomgång av teorin: se Skolverkets bedömningsstöd.

TACK, SKOLVERKET! Använd begreppen i undervisningen. BEDÖMNINGSPORTALEN

ÖVNING - INFORMATIONSSÖKNING Inledning: samtal om olika källors relevans. Vilken källa passar när? Kartor, lärobok, andra böcker, internet osv. Vi övar tillsammans. Individuellt arbete: Frågor med realiakoppling. Quiz: Vilken källa är bäst i vilket läge? Kort genomgång - Screencast-O-Matic. Det viktigaste med frågorna: följdfrågorna. (till ca 5.45) How? What? Why?

ÖVNING - INFORMATIONSSÖKNING Exempel från bedömningsstödet på olika nivåer: år 3-6.

ÖVNING - INFORMATIONSSÖKNING Exempel från bedömningsstödet på olika nivåer: år 7-9.

ÖVNING - INFORMATIONSSÖKNING Exempel från bedömningsstödet på olika nivåer: gymnasiet steg 5 och 6.

ÖVNING - INFORMATIONSSÖKNING

MINA TIPS Integrera den digitala världen i undervisningen. Var ödmjuk, erkänn att du inte kan allt, påpeka att allt förändras och våga lära tillsammans med eleverna. Facebook-grupper! Våga erkänna dina fel – alla missar ibland! Lär av eleverna – lyft fram elevernas kunskaper.

TACK FÖR MIG! Mia Smith Bräckeskolan, Lundby, Göteborg Miasklassrum.wordpress.com @miasmith1980