Nätverksträff 14 febr Uppföljning.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt?
Advertisements

Protokoll föräldraråd Plats: Bjälbotullsförskola Tid: 17,30 •Tankar efter mötet med våra politiker. Finns det politiska frågor som vill lyfta.
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Energivandring Umeås modellskolor i samarbete med kommunens energi- och klimatrådgivare samt tekniker från Fastighet.
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Den hållbara skolan! Klass 8D Stavsborgsskolan.
hållbar utveckling över gränserna
Ekologiskt fotavtryck och miljömärkningar
Produkter, hälsa och miljö
En reviderad läroplan för förskolan
Hur får jag använda digitalt material i min undervisning?
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Välkommen till Ledardagen!
Frånvarorutin i förskolan
Vårt mål Skapa bra matvanor genom god mat
Kvalitetsnivåer för Måltidsverksamheten i Lerums kommun
CASE Hultsfred Ledarutveckling över gränserna
Förslag till fortsatt arbete med kunskapsuppdraget Rektorsträff
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Material. Mål om pappersanvändning Allt papper som köps in och används på skolan ska vara återvunnet för att det minskar uttaget av naturresurser och.
Samverkansmöte Freinetskolan Kastanjen. Positva kommentarer Små klasser, hög lärartäthet Lägerskolor Städningen- kontakt med skolan, samhörighet, inblick,
Strategi för minskad energianvändning i nya byggnader och vid ombyggnation Information MSN, 13 okt 2010 Anna Green, Miljöenheten Energieffektivt byggande.
Hur var det i Piteå?. antal”ord typ” 12varumärke 13gemenskap/samverkan/tillhörighet 9glädje/trevligt 9framtid/utveckling/utmaning 7intressant/inspirerande.
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Hur vi arbetar med ekologisk mat i Göteborg Stad Centrum
Ett exempel från Falu kommun på gruvrisskolan 2014 Upplägg En person utsågs inom kosten som skulle arbeta med projektet. Viktigt var att personen hade.
BIOSFÄRUTMANINGEN 2016 Skapa en lek för alla. VI BOR I ETT BIOSFÄROMRÅDE! Vem utser ett biosfärområde? Ett biosfärområde utses till biosfärområde av Unesco,
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Kompetensutveckling 2008 uppföljning N-G Jonasson Områdeschef As-/Åbyområdet.
Hilma Samuelsson & Kajsa Boll Vägen till en giftfri förskola Hilma Samuelsson & Kajsa Boll.
Miljöarbete Skarpnäcks förskolor 2012 Pilotprojekt: giftfri inredning 2013 Nämndmål: 2. giftfria varor och byggnader 5. miljöeffektiv avfallshantering,
Välfärdens processer Introduktion socialsekreterare 9 februari 2016.
Webbutbildning i miljö. Bakgrund Flera miljöförbättringar de senaste åren Sparat energi i lokaler och hög andel ekologiska livsmedel Utmaningar- Vi kan.
Av: Sanna Andersson Vet du att.. I SVERIGE SLÄNGS DET ÖVER TON, FULLT ÄTBAR MAT I SKOLORNA VARJE ÅR DETTA MOTSVARAR VAD 2000 ELEFANTER VÄGER TILSAMMANS.
Lite tankar för Nynäshamn i det systematiska kvalitetsarbetet 1. Utveckla kvalitetsdialoger: -Förskolechef samt representanter från verksamheten, representanter.
Arbetsplatsträff Elevenkäten – steg 2 Elevenkätsresultaten hittar ni på Driven, en mapp som heter APT är delad med er.
Vetlanda Kommun Vård och omsorgsförvaltning Funktionshinderomsorgen
BIOSFÄRUTMANINGEN 2017 Skräp – vad är det?.
- En metod från Landstinget i Kalmar län
Föräldraenkät 2017 Förskola
Minska matavfall i skolorna
Tillgänglighet i praktiken Våga Visa
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Föräldraenkät 2017 Förskola
PROJEKT MATSVINN.
Främjande miljöer för lärande, utveckling och hälsa
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
Verksamhetsbeskrivning
Barnkonventionen.
Workshop Arbetsplatslärande.
- En metod från Landstinget i Kalmar län
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Miljöledningssystem 14 november 2018.
För föräldrar till barn 6-12 år
Varifrån kommer alla sopor – och vad händer sedan?
Ulrika Persson-Fischier,
”Med barn i Nordost” - ett utåtriktat och föräldrastödjande projekt i Angered och Bergsjön Amina Abdullahi, Linn Arbeus och Astrid Lindström.
Nätverksträff 14 febr 2018 Uppföljning.
Nav-projekt Arbetstidsförkortning samt friskvård inom förskola.
Vi har alla ett ansvar för miljön
VÄLKOMNA PÅ ERFARENHETS DAGAR FÖR BESTÄLLARNÄTVERK
Dialogmöte förskoleklass
”Tänk om det räckte att vara asbra på sitt jobb” - om jämställdhet, mångfald och att vända en kultur Alexandra Johansson 26 mars 2019.
Minskat matsvinn i offentliga måltider
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Nätverksträff 14 febr Uppföljning

Antal enheter representerade 61 enheter representerade räknat på pedagoger Av totalt 135 enheter = 45 %

Sammanställning av ”behov av stöd” Förskola Mer kunskap/fortbildning till alla!! Konkreta övningar/material/aktiviteter tillsammansmed barnen. Skicka bra, tydliga material, riktlinjer, för resurs- och elbesparing. Tydliga mål för alla i kommunen, detta skall alla göra! Vilka normförändringar vill Umeå kommun se os sinaenheter för att klara FN:s globala mål? Matsvinn: Dialogen med Måltidsservice, cheferna i dialog med Måltidsservice. Ha koll på matsvinnet. Vem har ansvar? Väga? Dialog med föräldrar angående närvaro vid exempelvis lov. Kostar att laga mat till fler än vad som behövs. Varför sänka målet för andelen ekologiska livsmedel? Ta bort andelen hel- och halvfabrikat, tillagafrångrunden. Fler vegetariska måltider, minst 2 ggr/vecka. Tvålpumpar – tvålkasetter Vattenförbrukning – sensorer till blandare

Sammanställning av ”behov av stöd” Förskola Naturskolan: Praktiska exempel kan läggas ut på hemsidan eller komma ut till förskolor. Umeå kommun/Vakin: Komma ut och prata/föreläsa/workshops med grupper. Utmaningar till förskolan. Teaterföreställningar: Barnföreställningar om hållbar utveckling ur olika perspektiv.

Sammanställning av ”behov av stöd” Förskola Tips om var man kan hitta bra material för små barn. Diskussionsmaterial till arbetslaget Ej Metodfestival under höstlovet, blir lidande i förskolan. Vi har fortfarande många barn, svårt att hittavikarier. VI har behövt ställa in många gånger vilket känns tråkigt. Fler föreläsningar riktat till små barn. Studiebesök på andra förskolor, utbyte av erfarenheter. LHU i Umeå – en idébank!

Sammanställning av ”behov av stöd” Förskola Tid Stöd och engagemang från förskolechef Stående punkt på APT Regelbunden uppföljning/utvärdering Tips från andra förskolor/skolor (konkreta) Mer tid till utbyte årshjul, struktur, organisation för att göra saker Hur kan man arbeta med De globala målen? Konkreta tips.

Sammanställning av ”behov av stöd” Förskola Boktips: bra tips på böcker som tar upp LHU-frågan med förskolebarn. Tips på arbetsmaterial, gärna på Naturskolans web-sida Exempel från andra förskolor Att personal på förskolan skulle behöva få fortbildning, helst ”bara” anpassat till förskolan.

Sammanställning av ”behov av stöd” Förskola Att många får ta del av informationen. T ex en stängningsdag för hela förskolan/området (som område Väst hade 2017). Vi önskar gemensamma riktlinjer kring material på förskolan i Umeå kommun, t ex minskad plastanvändning, glas istället för plastglas, porslinstallrikar istället för plast, inköp av material till barnen. Att förskolecheferna går på LHU-träffarna!

Sammanställning av ”behov av stöd” Förskola Konkreta tips för de yngre barnen (mer än att återvinna, spara papper etc…) Maten iförskolan – Varför så mycket hel- och halvfabrikat? Massor av mat slängs fast man skriver upp antal! Varför är inte Måltidsservice med någon gång emellanåt? Varför serveras importerad mat? Skulle vara jättebra att få ihop kök/pedagoger för att nå Umeå kommuns mål. Varför är det inte timer på alla motorvärmare på Umeås förskolor? Sensorer på all belysning

Sammanställning av ”behov av stöd” Fritids/åk f-3 Alla klasser/skolor i kommunen får sorteringskärl med samma utseende till klassrummen, enhetliga oavsett var barn/elever går. Samverkan mellan verksamheter, t ex Måltidsservice, Fastighet, Städ. Vill ha levande kompost Vilka odlingar kan man ha i skolan? Koldioxidfällor. Stort engagemang/synligt engagemang från kommunen och ev kompisskolor i andra länder som jobbar på hållbara sätt. Något smart sätt att synliggöra för barnen/eleverna att t ex släcka lampan på toaletten gör skillnad. Pedagog Västerbotten. Samverka mellan skolor. Jobba för att få en certifierad skola, Skola för hållbar utveckling/GrönFlagg.

Sammanställning av ”behov av stöd” Åk 4-6 Servera vegetarisk kost, ej slänga. Mindre glas, små tallrikar. Laga leksaker, undvika plast. Undvika kopiering/kopiera sparsamt. Ta del av Umeå kommuns projekt, Anna Gemzell. Engagera chefer Stand by-läge, istället OFF Minimera svinnet på mat, ev utmaning.

Sammanställning av ”behov av stöd” Åk 7-9 Lågprioriterat område fortfarande! Certifieringen hamnat i bakvattnet pga andra ”viktiga” områden Hållbar utveckling – ej lika mycket tid avsatt Behov av driv uppifrån och från oss själva! Mer kunskap om exempelvis Energifallet, andra organisationer som har bra material. Rektorer ska avsätta tid och initiera fortbildning för alla och följa upp lärarnas arbete med klasserna.