Nätverksträff 14 febr Uppföljning
Antal enheter representerade 61 enheter representerade räknat på pedagoger Av totalt 135 enheter = 45 %
Sammanställning av ”behov av stöd” Förskola Mer kunskap/fortbildning till alla!! Konkreta övningar/material/aktiviteter tillsammansmed barnen. Skicka bra, tydliga material, riktlinjer, för resurs- och elbesparing. Tydliga mål för alla i kommunen, detta skall alla göra! Vilka normförändringar vill Umeå kommun se os sinaenheter för att klara FN:s globala mål? Matsvinn: Dialogen med Måltidsservice, cheferna i dialog med Måltidsservice. Ha koll på matsvinnet. Vem har ansvar? Väga? Dialog med föräldrar angående närvaro vid exempelvis lov. Kostar att laga mat till fler än vad som behövs. Varför sänka målet för andelen ekologiska livsmedel? Ta bort andelen hel- och halvfabrikat, tillagafrångrunden. Fler vegetariska måltider, minst 2 ggr/vecka. Tvålpumpar – tvålkasetter Vattenförbrukning – sensorer till blandare
Sammanställning av ”behov av stöd” Förskola Naturskolan: Praktiska exempel kan läggas ut på hemsidan eller komma ut till förskolor. Umeå kommun/Vakin: Komma ut och prata/föreläsa/workshops med grupper. Utmaningar till förskolan. Teaterföreställningar: Barnföreställningar om hållbar utveckling ur olika perspektiv.
Sammanställning av ”behov av stöd” Förskola Tips om var man kan hitta bra material för små barn. Diskussionsmaterial till arbetslaget Ej Metodfestival under höstlovet, blir lidande i förskolan. Vi har fortfarande många barn, svårt att hittavikarier. VI har behövt ställa in många gånger vilket känns tråkigt. Fler föreläsningar riktat till små barn. Studiebesök på andra förskolor, utbyte av erfarenheter. LHU i Umeå – en idébank!
Sammanställning av ”behov av stöd” Förskola Tid Stöd och engagemang från förskolechef Stående punkt på APT Regelbunden uppföljning/utvärdering Tips från andra förskolor/skolor (konkreta) Mer tid till utbyte årshjul, struktur, organisation för att göra saker Hur kan man arbeta med De globala målen? Konkreta tips.
Sammanställning av ”behov av stöd” Förskola Boktips: bra tips på böcker som tar upp LHU-frågan med förskolebarn. Tips på arbetsmaterial, gärna på Naturskolans web-sida Exempel från andra förskolor Att personal på förskolan skulle behöva få fortbildning, helst ”bara” anpassat till förskolan.
Sammanställning av ”behov av stöd” Förskola Att många får ta del av informationen. T ex en stängningsdag för hela förskolan/området (som område Väst hade 2017). Vi önskar gemensamma riktlinjer kring material på förskolan i Umeå kommun, t ex minskad plastanvändning, glas istället för plastglas, porslinstallrikar istället för plast, inköp av material till barnen. Att förskolecheferna går på LHU-träffarna!
Sammanställning av ”behov av stöd” Förskola Konkreta tips för de yngre barnen (mer än att återvinna, spara papper etc…) Maten iförskolan – Varför så mycket hel- och halvfabrikat? Massor av mat slängs fast man skriver upp antal! Varför är inte Måltidsservice med någon gång emellanåt? Varför serveras importerad mat? Skulle vara jättebra att få ihop kök/pedagoger för att nå Umeå kommuns mål. Varför är det inte timer på alla motorvärmare på Umeås förskolor? Sensorer på all belysning
Sammanställning av ”behov av stöd” Fritids/åk f-3 Alla klasser/skolor i kommunen får sorteringskärl med samma utseende till klassrummen, enhetliga oavsett var barn/elever går. Samverkan mellan verksamheter, t ex Måltidsservice, Fastighet, Städ. Vill ha levande kompost Vilka odlingar kan man ha i skolan? Koldioxidfällor. Stort engagemang/synligt engagemang från kommunen och ev kompisskolor i andra länder som jobbar på hållbara sätt. Något smart sätt att synliggöra för barnen/eleverna att t ex släcka lampan på toaletten gör skillnad. Pedagog Västerbotten. Samverka mellan skolor. Jobba för att få en certifierad skola, Skola för hållbar utveckling/GrönFlagg.
Sammanställning av ”behov av stöd” Åk 4-6 Servera vegetarisk kost, ej slänga. Mindre glas, små tallrikar. Laga leksaker, undvika plast. Undvika kopiering/kopiera sparsamt. Ta del av Umeå kommuns projekt, Anna Gemzell. Engagera chefer Stand by-läge, istället OFF Minimera svinnet på mat, ev utmaning.
Sammanställning av ”behov av stöd” Åk 7-9 Lågprioriterat område fortfarande! Certifieringen hamnat i bakvattnet pga andra ”viktiga” områden Hållbar utveckling – ej lika mycket tid avsatt Behov av driv uppifrån och från oss själva! Mer kunskap om exempelvis Energifallet, andra organisationer som har bra material. Rektorer ska avsätta tid och initiera fortbildning för alla och följa upp lärarnas arbete med klasserna.