VISION LEAD THE JEANS MARKET IN SWEDEN

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ALINQ.
Advertisements

Nulägesanalys genom frågor
E-handelsidentiteter ökar konverteringsgraden – En studie utförd av HUI Research på uppdrag av.SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) © 2011 HUI RESEARCH.
Lee Esselström 2002 Min egen julkalender - stickade sockor på rad
~ Den första mobiltelefonen ~
1 Intervjuer med 39 Kvinnliga företagare i Vara Kommun Genomförda under juni – augusti 2006, av Ingrid Ullberg, Mångfald i Vinköl inom projektet Utveckling.
E-handel – bara för dig som vill köpa ett E
Presentation av: Johan Uddh Utvecklingschef. Våra kunder! Vår idé gör det enkelt att vara kund oavsett var du bor! Kvinnan står för beslutet till förändring.
Tio handfasta argument
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto Kvittot kan vara bra att ha om du vill: - Kontrollera så.
C. Wormbs & L. Norén1 Fler affärer på webben Sammanfattning: • Är du nöjd med hemsidan? • Är det tydligt vad du säljer med hjälp av hemsidan? • Vet du.
Ett annorlunda uppdrag en balans mellan service och ansvar
Sortera Ordna följande bråk så att det minsta kommer först:
Ny Stil Vårt företag är en hemsida där vi riktar oss till ungdomar, vi säljer våra egna designade kläder till ett pris som en studerande ungdom har råd.
JC – Jeans and Clothes Sannas prao.
Värdsbutiken ”Världen” Världsbutiken VÄRLDEN är en marknadsplats för småskaliga producenter i Afrika, Asien och Latinamerika.
Menigo ”Vår kunskap — din framgång”
Migrationsverket - Asyl, besök, bosättning, medborgarskap medarbetare
GfK Fashion*Scope Översikt 2009.
Explorer of Sweden November 2009 Bildspel nr. 8. Nu lämnar vi San Benedicto och seglar västerut ca 70 Nm till Roca Partida.
Business Reflex AB “Marketing som strategiskt verktyg för att driva affärsinnovation”
Affärsidé - företagets vägvisare
Svensk Handels indikator på optimismen och framtidsförväntningarna bland handelns företag Handelsbarometern Svenskt Tenn, Stockholm Foto: Björn Mattisson.
SSF´s nya plattform för barn – och ungdomsverksamheten I samarbete med.
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Hushållningssällskapet Norrbotten I snart 200 år har vi arbetat för att utveckla Norrbottens landsbygd och dess småföretag. Inom vårt rådgivningsbolag.
Äkta matglädje. Vad gör Middagsfrid? Middagsfrid hjälper hushåll som har en ambition att äta hälsosam och varierad mat lagad från riktiga råvaror, men.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Utvecklingskraft för svensk livsmedelsindustri. Ett av KK-stiftelsens expertkompetensprogram Styrelsen hämtad från näringslivet Mötesplats för kunskapsutveckling.
Ditt kompletta kontorsvaruhus. Grundat 1978 som Sveriges första kompletta kontorsvaruhus. Vår affärsidé är att till ortens företag, industri och institutioner.
Företaget – Andmotion  Bildades år 2010 och ägs av eEquity  Främst inriktade på vinter- och vattensport inom näthandeln  Affärsidé ” Att genom e-handel.
 Sedan 1956  200 st aktiva spelare i 14 lag  en förening för både pojkar och flickor Ludvika Handbollsförening.
” Deltagarna vågade dela med sig av personliga saker tack vare att kursledaren ledde kursen på rätt sätt. ” Kommentarer från Consultus öppna kurser.
Navision – RIM Rapid Implementation Methodology – användning David Knezevic, Stockholm,
Visma Spcs Anette Citron & Petter Åkesson.
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
Svenska nationella evenemang
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
Stadens vision Staden för de som vill något – den mest attraktiva staden. Den skapande Pulserande Gemensamma Globala Balanserade ……STADEN Kulturnämndens.
Mockfjärds Fönstermästaren / Mars 2016 Affärsidé Genom besök hos kunden sälja nyckelfärdiga fönster- och dörrbyten. Vision Att vara det självklara valet.
 Prata om två former av demokrati.  Prata om vad ett parti har för uppgift och hur de jobbar.  Diskutera begreppet lycka och uttrycket ”största möjliga.
THE ABB – FG WILSON AND CATERPILLAR CASE Problemanalys ABB strategi var att på djupet förstå kunders behov och hjälpa dessa kunder för att bli mer konkurrenskraftiga.
VIHF- BALEN VästeråsIrsta HF har beslutat i styrelsen och föreningen att kommande säsong sälja toalettpapper i föreningen. Försäljningen kommer.
Sida 1 Så planerar svensken sin semester 2006 Synovate Temo för Nordea SVERIGE Ingela Gabrielsson
Källor och källkritik. Källa? En plats där du kan få information –Böcker –Tidning –Faktatexter –TV –Radio –Intervju med någon –Dagböcker från förr i tiden.
Personlig försäljning Kap. 2
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Best Practice i sociala medier
Vision: Halmstad City ska vara en självklar destination för shopping, upplevelser & mänskliga möten
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Scenarier för affärsutveckling Mini-workshop Studieförbundet Vuxenskolan 29 november 2016, Stockholm.
Hur kan ett Trackitperspektiv bidra till kvalitetsarbetet?
Företags kommunikation med kunderna
Reklam.
RAVELLI tjäna pengar till föreningen/laget eller klassen
Föräldramöte 09 röd
Förändringsarbete.
Första fasen i säljsamtalet: Kontaktfasen (Läroboken: Kapitel 7)
36 % 56 % Källa: IDC Visste ni….det finns studier som visar att en anställd lägger 36% av sin arbetstid på att leta efter och sammanställa information,
LENNART PAULSSON ”DE SENASTE MÖTESTRENDERNA”
[Förbättringsprojekt]
Mikael Ohrling, sjukvårdsdirektör i SLSO
Vårljus Stockholmskommunernas egen barn- och ungdomsverksamhet.

Aktieinvest En nätmäklare som har funnits i över 50 år.
Transport & handel.
Din företags-broschyr
Vilka vi är Northwind Traders
Handelsbarometern April 2019.
Presentationens avskrift:

VISION LEAD THE JEANS MARKET IN SWEDEN Vad vi ska göra? Bli bäst på jeans! Ska inte varumärkes sliden ligga efter den här då det svarar på Hur vi ska göra det? Bara en ide..

JC - SINCE 1963

JC 2018 37 butiker & 3 outlets i Sverige 7 butiker & 1 outlet i Finland www.jc.se Drygt 400 medarbetare

62% av besökarna är kvinnor i ålder 20-29 JC är rankat som nr 4 (Top of heart) av män i mindre städer JC kvinnor besöker även H&M, Lindex, Kappahl, Stadium & Indiska JC män besöker även Stadium, Intersport, H&M, MQ & Dressman JC är idag starkare i mindre städer än i storstad

ETT SPÄNNANDE 2018 Scandinavian Denim House 6 jeansbutiker E-handel i fokus Outlets Crocker – ett eget varumärke Hur vi ska göra det

Durable denim since 1976 Vårt mål på JC är som sagt förutom att bli bäst på jeans, att bygga Crocker till att kunna stå för sig självt. Vi är väldigt stolta över Crocker. Vi säljer 200 000 par per år på ca 50 butiker. När vi hade fler butiker sålde vi 300 000 par så det är dit vi vill för 2018.

CROCKER SOM VARUMÄRKE VÅR VISION FÖR DAM OCH HERR SORTIMENTSSTRATEGI WHOLESALE Jag tänkte snabbt gå igenom några slides om Crocker för att sedan komma till den frågeställning som vi behöver hjälp med.

CROCKER SOM VARUMÄRKE Avsändare Detaljer Kvalité på tyger och garner Vi vill ta Crocker från att vara JCs Private Label till att bli ett varumärke. Ett varumärke som står för denim och hållbar sådan. Det är där vi behöver er hjälp men vi kommer till den frågeställningen snart.

MENSWEAR 60% WOMENSWEAR 40% Idag säljer vi ungefär 70% herr och 30% dam. Vår vision är att göra Crocker mer attraktivt för kvinnor mellan 25-35. Jeans står idag för 65% av den totala försäljningen. Det är vi nöjda med men vill såklart öka den totala omsättningen. Förutom att bli absolut bäst på denim, i vår priskategori, så vill vi ta marknadsandel på ytterplagg och stickat.

CROCKER SORTIMENTSSTRATEGI HIGH FASHION CURRENT FASHION Det viktigaste verktyg vi har för att bygga Crocker är att bygga upp sortimentet. Men mest användbara arbetsmetod man har för att göra detta är Sortimentstriangeln och Bostonmatrisen. Utan ett bra, fungerande core sortiment är det svårt att få igång försäljningen. Men utan intressanta spjutspets jeans/ senaste trenderna tappar man kundens intresse snabbt. Det är viktigt med en bra balans mellan alla 3 delar. Då man inte har en kristallkula är det inte man är 100% rätt varje säsong utan får räkna in en viss felmarginal, dvs att några stilar man provar genast blir Dogs. Det här jobbar vi med för tillfället för att få till vår vision om Crocker som varumärke. CORE AND CASHCOWS

CROCKER WHOLESALE STRATEGY CROCKER EXTERNT HF HIGH FASHION CROCKER INOM JC SCANDINAVIAN DENIM HOUSE CURRENT FASHION CURRENT FASHION Då man bygger ett varumärke för wholesale ser däremot triangeln lite annorlunda ut. Core och cashcows köps inte i samma utsträckning in av tex Åhlens. Där har de sina egna varumärken som står för basen i sortimentet. Åhlens vill ha hög modegrad och rätt trend i säsong för att vara intressanta för sina kunder. Det innebär at tom vi skulle vilja sälja på Åhlens i framtiden så måste vi bygga vårt wholesale erbjudande annorlunda än vårt eget sortiment. Däremot ska man passa sig för att utveckla 2 separata kollektioner, därav min triangel i triangeln. Tydligt? CORE AND CASHCOWS CORE AND CASHCOWS

FRÅGESTÄLLNING Durability – vad krävs det för kvalitativ analys för att bevisa att Crocker denim är slitstark och hållbar. Wholesale – hur går ett private label till att bli ett varumärke. För att bygga Crocker som varumärke krävs såklart en hel del arbete från vår sida. Ni skulle kunna hjälpa oss genom att undersöka följande. Vad kan man göra för tester för att visa att vår denim är slitstark och hållbar? Vi är relativt säkra men vi vill informera vår kund. Wholesale innebär att vi ska ta ett Private Label till att bli ett varumärke, finns det någon som lyckats med detta och isåfall hur. Jag tänkter på Stadiums everest men har inte hunnit göra någon research. Vad tror ni?

FRÅGOR? TACK! johanna.gorander@jc.se carlotta.frisk@jc.se