Uppstartsmöte För Eget val inom hemtjänsten i Norrköping 2018-02-13 Uppstartsmöte För Eget val inom hemtjänsten i Norrköping
Program Uppstartsmöte 13.15-13.25 Beställare Magnus Johansson, Helena Axestam 13.25-13.35 Ersättning Lotta Rengart, Lina Fahlén 13.35-13.45 Systemförvaltningen Lina Fahlén 13.45-14.00 Myndighetsutövningen Louise Lundberg, Linda Wilhelmsson, Linnea Broström 14.00-14.20 Medicinskt ansvariga Anita Ottosson och Marie Donlau 14.20-14.30 Socialt ansvariga Helen Franzén 14.30-14.45 Fika 14.45-14.50 Kort om organisering av kommunala gemensamma resurser Teresa Påhlsson 14.50-15.15 Larmorganisationen installation och åtgärdande av larm Anna-Pia Viklund + Mattias Jacobsson 15.15-15.30 Nattorganisation, vak Almir Imsirovic 15.30-15.45 Hemgångsteamet Erika Thorsell, Susanne Durkfeldt 15.45-16.00 Hemsjukvård Tommy Larsson 16.00-16.15 Matdistribution Liselotte Landerdahl 16.15-16.30 Övriga frågor Karin Lindblad Rådeklint
Ersättning Talare: Lotta Rengart & Lina Fahlén
Grunder för ersättning Registrerad utförd tid Mellan 07:00 till 22:00
Ersättning enligt registrerad utförd tid Den registrerade tiden ligger till grund för: Säkerställa att brukaren får de insatser hen är i behov av, samt att de utförs enligt genomförandeplan Utföraren ska få rätt ersättning Fatta strategiska beslut och följa utvecklingen
Verksamhetssystem Treserva – verksamhetssystem och journalsystem TES APP – registrering av utförd tid RFID – Tagg hemma hos brukaren för att säkerställa närvaroregistrering Phoniro – digital nyckelhantering
Ersättning Ersättning ges för utförd tid Utförd tid får inte överstiga beviljad tid I ersättningen ingår samtliga kostnader för tjänsternas utförande Samma ersättning för både omvårdnadsinsatser och serviceinsatser Lägre ersättningen om företaget inte erbjuder heltid och sammanhållen arbetstid Högre ersättningen om brukaren bor i ett landsbygdsområde (LOV-område 4,5 och 6)
Manuell registrering Andelen registrerade besök med RFID tagg ska vara minst 80 % av den utförda tiden Andelen manuellt registrerade timmar som överstiger 20 % ersätts inte Exempel på manuell registrering kollektiva insatser (inköp), driftavbrott, korrigering av felaktig registrering Efterregistrering kan endast ske 72 timmar efter att insatsen utförts
Förändring av brukarens behov Varaktig förändring Om myndighetsutföraren beviljar utökade insatser ges ersättning från den beslutade dagen Oförutsedda behov Ersättning för oförutsedda behov ingår i ersättningen för de första tre dagarna. Kvarstår behovet efter tre dagar ska kontakt tas med biståndshandläggare. Vak vid t.ex. vård i livets slutskede Vak beslutas av sjuksköterska och ersätts som utförd tid
Ingår i timersättningen Dubbelbemanning Bomtid Delegerade HSL-insatser
Utbetalning Utföraren har ansvar för att registreringen av utförd tid är korrekt gjord i systemet Kontroll av den registrerade utförda tid görs mot beviljad tid via automatik, en utbetalningsfil görs och skickas till banken Utförarna får ersättningen genom utbetalningsfil senast den 15 månaden efter. Ingen faktura hantering Utförarna behöver lämna bank och konto där man vill ha in sin ersättning
Systemförvaltningen Talare: Lina Fahlén
Systemförvaltning 12 medarbetare på Lindövägen 5 A Systemförvaltare och utvecklingsledare
Uppdrag Upphandling Projekt Införande av nya verksamhetssystem Support Utbildning, månadsvisa och vid behov Användarstöd, APT etc. Ändringshantering Referensgrupper Välfärdsteknologi och e-hälsa
Förutsättningar Uppdragsplan – minst två tekniska produkter eller tjänster inom välfärdsteknologin har prövats årligen 2016-2018 och ställningstagande om införande, användning och implementering har tagits Handlingsplanen Nätverket för e-hälsa
Den kommunövergripande IT-strategin Gemensam projektportfölj Beredningsforum för kommande projekt – chef för systemförvaltning deltar – beslut tas sedan i den kommunövergripande IT-styrgruppen IT-styrgruppen – Magnus deltar
Pågående projekt på Vård- och omsorgskontoret Mobil dokumentation Tjänst för tillsyn Digital läkemedelsordination, och signering av läkemedel via app Interna larmssystem Ny larmhantering inom ordinärt boende
Åtkomst fjärrverktyg Länk SITHS-kort Rutin för hantering av behörigheter Tillgång till Treserva TES Webb Phoniro Easit – behörighetshantering Kundservice Online
Systemförvaltningen 011-15 25 55 Kontaktuppgifter Systemförvaltningen 011-15 25 55 Telefontid: 8.00-11.00, 13.00-16.00 systemforvaltningVOK@norrkoping.se
Myndighetsutövningen Talare: Linda Wilhelmsson & Linnea Broström
Rutin gällande överrapportering av förändrade behov mellan myndighetsutövningen och hemtjänstutförare Utgångspunkten är att den enskilde själv ska kontakta myndighetsutövningen Om den enskilde inte kan eller vill så kan hemtjänstutförare ta kontakten Alla meddelanden i enskilda ärenden ska skickas till funktionsbrevlåda i Treserva (inte enskild person) Alla funktionsbrevlådor i Treserva ska läsas av två gånger varje vardag
Förändring av den enskildes behov som är brådskande - pågående ärenden Avser insatser som inte kan vänta och handlar vanligtvis om följande behov: hjälp vid toalettbesök få i sig mat och dryck den enskilde inte har mat för dagen Hemtjänstutföraren ska meddela myndighetsutövningen omgående Biståndshandläggare omprövar pågående beslut Om biståndshandläggaren beviljar utökade insatser så ska beslutet dateras från den dagen insatserna påbörjades
Oförutsedda behov under en begränsad period - pågående ärenden Insatser som uppstår plötsligt och som kan förväntas pågå under en kortare period. Exempelvis: att den enskilde drabbas av magsjuka, feber, urinvägsinfektion en person med demensproblematik som vanligen får hjälp från närstående och av särskilda skäl därmed inte kan lämnas ensam Hemtjänstutföraren ska meddela myndighetsutövningen om insatser kvarstår efter tre dagar Biståndshandläggare omprövar pågående beslut Om biståndshandläggaren beviljar utökade insatser så ska beslutet dateras från den fjärde dagen som insatserna utförts
Behovet avviker från de insatser som beviljats Om utföraren upptäcker att det finns ett hjälpbehov som inte är beskrivet i uppdraget ska detta meddelas myndighetsutövningen Enheten ska tydligt beskriva på vilket sätt hjälpbehovet skiljer sig från uppdraget när biståndshandläggare kontaktas
Vad händer med brukare som skrivs ut från sjukhuset?
Följande personer bör initialt ha stöd från Hemgångsteamet Personer med omfattande utökat stöd med personlig vård Personer med rehabiliteringsbehov, vilket kan innefatta personer med kognitiv svikt Personer där bedömning görs att det finns risk för återinläggning, eller att personen varit återinlagd Personer med oro men har behov av samma stöd och eller känner oro för att klara hemgången
Följande personer bör ha stöd från ordinarie hemtjänstutförare Personer med endast serviceinsatser Personer med mindre utökat stöd Personer som har pågående LAH Personer med stor kognitiv svikt Personer med omfattande pågående omvårdnadsinsats Följande personer bör ha stöd från ordinarie hemtjänstutförare
Egenvård Den enskilde kan ansöka om stöd med egenvård Myndighetsutövningen behöver ta del av en egenvårdsplan för att kunna fatta beslut om stöd med egenvård Egenvårdsplanen görs av hälso- och sjukvårdspersonal i samråd med den enskilde och den chef som ska tillhandahålla personal för egenvården. När detta är genomfört kan hemtjänsten stödja den enskilde med egenvård
Kontaktvägar All kommunikation rörande enskilda ärenden görs i Treservas meddelandefunktion via funktionsbrevlådor ”Myndighetsutövning BHL Team” är vår funktionsbrevlåda Mottagningsgruppen 011-15 27 37 Alla handläggare turas om att svara i mottagningstelefonen I första hand till för våra medborgare så använd gärna funktionsbrevlådan Telefontider 8-11 samt 13-15 helgfri vardag Som komplement finns alla handläggare tillgängliga på egen telefon med möjlighet att lämna meddelande E-post för brukare och anhöriga som kan lämnas ut: Info.vom@norrkoping.se
Medicinskt ansvariga Talare: Anita Ottosson & Marie Donlau
MAS funktionen medicinskt ansvarig sjuksköterska Hälso- och sjukvårdslagen (2017:30) och Hälso- och sjukvårdsförordningen (2017:80) Ska ansvara för att; patienten får en säker och ändamålsenlig hälso- och sjukvård av god kvalitet inom kommunens ansvarsområde, patienten får den hälso- och sjukvård som en läkare förordnat om, journaler förs i den omfattning som föreskrivs i patientdatalagen (2008:355), beslut om att delegera ansvar för vårduppgifter är förenliga med patientsäkerheten, det finns ändamålsenliga och väl fungerande rutiner för a) läkemedelshantering, b) rapportering enligt 6 kap. 4 § patientsäkerhetslagen (2010:659), och c) att kontakta läkare eller annan hälso- och sjukvårdspersonal när en patients tillstånd fordrar det.
MAR funktion medicinskt ansvarig för rehabilitering Samma lagrum som MAS, ej läkemedel Ansvaret handlar i huvudsak om rehabilitering. Arbetsterapeut eller sjukgymnast/fysioterapeut krävs. Patientsäker och ändamålsenlig rehabilitering, medicinsk tekniska hjälpmedel, att känna sig säker på hur hjälpmedlen används/hanteras, anvisad uppgift av legitimerad. Medicnskt tekniska hjälpmedelär mycket andra saker, plåster, blodtrycksmätare..
Samverkan med medicinskt ansvariga, enligt FFU Utföraren är skyldig att samarbeta med Beställarens MAS samt MAR. Utföraren är skyldig att medverka till att skapa utrymme och samverkansformer för det tillsynsarbete som åvilar MA. Utföraren har skyldighet att följa de av Beställaren upprättade direktiv, instruktioner och riktlinjer inom hälso- och sjukvården. MA utövar sitt lagstadgade ansvar genom att kontrollera och granska Utförarens arbete med kvalitet och säkerhet inom hälso- och sjukvårdens område. Utföraren är skyldig att vidta de åtgärder MA påtalar efter granskning. Utföraren ska på eget initiativ omgående informera och samråda med Beställaren, SAS, MA och ansvarig handläggare i det enskilda ärendet om IVO inlett tillsyn i verksamheten. Kopia på tillsynsprotokoll och tillsynsbeslut ska skickas till Beställaren. FFU 21.3 SAMVERKAN MED MEDICINSKT ANSVARIGA 26.2 INFORMATION
Sammanställning med exempel på samverkan med MAS och MAR Utredning av allvarlig händelse – i samverkan med hemsjukvården IVO tillsyn, ärenden Uppföljning Delegering – återkallande, utökning, begränsning mm Loggkontrolluppföljning Dokumentation – patientjournal Vårdhygieniska frågor
Delegering Patientsäkerhetslagen 6 kap 3 § (2010:659) Delegering inom hälso- och sjukvård och tandvård SOSFS 1997:14 MAS och MAR har det yttersta ansvaret för att delegeringar tillgodoser patientsäkerheten – avgör vad som kan delegeras, men inte vad som ska delegeras Medicinska arbetsuppgifter – varje åtgärd som hälso- och sjukvårdspersonal utför direkt eller indirekt i förhållande till patient, i samband med undersökning, diagnostik, vård eller behandling och förebyggande av sjukdom och/eller skada Delegeringsbesluten upprättas i verksamhetssystemet Treserva av hemsjukvårdens leg personal Samverkansdokument med Regionen finns om vad som kräver delegering https://vardgivarwebb.regionostergotland.se/Startsida/Vardprocesser/Samverkan-vid-in--och-utskrivning-av-patient/Ostra-lansdelen/Samverkansrutiner/
Handlingar och frågor skickas till: E-post: mas@norrkoping.se Kontakt MAS/MAR Beställning: Anita Ottosson, tel. 011-15 22 28 MAS Marie Donlau, tel. 011-15 27 15 MAR Uppföljning: Liselotte Söderholm, tel. 011-15 18 24 MAS Handlingar och frågor skickas till: E-post: mas@norrkoping.se
Socialt ansvariga Talare: Helen Franzén
SAMVERKAN MED SOCIALT ANSVARIG SAMORDNARE, enligt FFU Utföraren ska samarbeta med Beställarens SAS som är en viktig resurs i frågor som rör socialt innehåll, social dokumentation och sociala avvikelser. Utföraren ska alltid informera och samråda med SAS under utredning av allvarliga klagomål, allvarliga rapporter om missförhållanden/Lex Sarah och då IVO har ett tillsynsärende hos Utföraren. Utföraren är skyldig att vidta de åtgärder SAS påtalar efter granskning.
SAMVERKAN MED SOCIALT ANSVARIG SAMORDNARE, enligt FFU Utföraren ska följa gällande lag och föreskrift enligt Lex Sarah samt föreskrift om ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete. Utföraren ska alltid hålla Beställaren informerad samt skicka in upprättade rapporter om missförhållanden eller påtagliga risker för sådana som rör Utförarens brukare. Även slutförda utredningar som vidtagits med anledning av inkomna rapporter ska skickas till Beställaren.
SAMVERKAN MED SOCIALT ANSVARIG SAMORDNARE, enligt FFU I de fall Utföraren bedömer att händelsen utgör ett allvarligt missförhållande eller en påtaglig risk för ett allvarligt missförhållande ska Utföraren informera SAS om att utredning startats. Då utredning av en händelse eller risk som bedömts som allvarlig avslutas, ska den, samt anmälan som lämnats till IVO, skickas till Beställaren. Utföraren ska två (2) gånger per år, 15 januari och 15 augusti, skicka en sammanställning över Lex Sarah utredningar till Beställaren
Samverkan med SAS Den sociala dokumentationen – journal och genomförandeplan Rapportering och utredning av missförhållanden eller påtaglig risk för missförhållanden enligt lex Sarah Klagomål Tillsyn från IVO Uppföljning
Kontakt SAS: Beställning: Maria Hebo, tel. 39 58 maria.hebo@norrkoping.se Uppföljning: Helen Franzén, tel. 61 72 helen.franzen@norrkoping.se E-post: sas@norrkoping.se
Organisering av kommunala gemensamma resurser Talare: Teresa Påhlsson
Organisation Verksamhetsområde ordinärt boende Organiserad med en ansvarig verksamhetschef och 2 områdeschefer med var sitt spår, ca 15 enhetschefer var. Verksamheter som gäller för samtliga hemtjänst utförare: Larmteam Nattorganisation hemtjänst/larm Hemgångsteamet Hemsjukvård hälso- och sjukvård inklusive rehab, dygnet runt
Larmorganisationen, installation och åtgärdande av larm Talare: Anna-Pia Viklund & Mattias Jacobsson
Hur arbetar larmteamet Kommunens larmteam ansvarar för samtliga brukare som har beviljat trygghetslarm oavsett utförare dag/kväll Våra arbetstider är mellan kl 07.00-22.00 Larmteamet utgår från Hantverkaregatan 49 Larmteamet ansvarar även för: installation/borttagning av samtliga larm felsökning/åtgärder batteribyte
Organisation Larmteam Enhetschef Anna-Pia Viklund Telefon nr 011-15 51 89 E-post anna-pia.viklund@norrkoping.se Kontakt med larmteamets medarbetare 011-15 51 84 Funktionsbrevlåda ej individärende larmteamet.vok@norrkoping.se
Nattorganisation Talare: Almir Ismirovic
Hur arbetar natten Kommunens medarbetare natt arbetar inom hemtjänst med samtliga brukare oavsett utförare dag och kväll Våra arbetstider är mellan kl 21.45-07.00 Natten ansvarar för samtliga brukare som har beviljade insatser nattetid inklusive trygghetslarm Nattdistriktens upptagningsområden kommer att tydliggöras på www.norrkoping.se så fort GIS kartor är klara. Till dess är informationen via biståndshandläggare.
Organisation natt hemtjänst Enhetschefer: Nattdistrikt 1 Maria Hådén 011-15 11 41 Bråddg m omnejd maria.haden@norrkoping.se Nattdistrikt 2 Christina Ekström 011- 15 28 77 Vilbergen m omnejd christina.ekstrom@norrkoping.se Nattdistrikt 3 Annette Wiman 011-15 25 24 norra inkl Svärtinge annette.wiman@norrkoping.se Nattdistrikt 4 + 5 Louise Persson 011-15 79 29 centrala louise.persson@norrkoping.se Nattdistrikt 6 Almir Imsirovic 011-15 39 65 söder almir.imsirovic@norrkoping.se
Organisation natt hemtjänst Enhetschefer: Nattdistrikt 7 Kristoffer Levin 011-15 27 19 Vikbolandet kristoffer.levin@norrkoping.se Nattdistrikt 8 Sandra Feyrer Amundin 011-15 16 58 Kolmården sandra.amundin@norrkoping.se Nattdistrikt 9 Senad Mutic 011-15 16 58 Åby/Jursla senad.mutic@norrkoping.se Nattdistrikt 10 Ivana Lukic 011-15 79 24 Skärblacka Ivana.lukic@norrkoping.se Kontakt utanför kontorstid samt helger/röda dagar sker via våra biträdande enhetschefer 011-15 39 68
Hemgångsteamet Talare: Erika Thorsell & Susanne Durkfeldt
Hur arbetar hemgångsteamet Kommunens hemgångsteamet utgår från lokaler på Hantverkaregatan 49 Hemgångsteam arbetar hemma hos vissa brukare innan insatser övergår till av brukaren vald utförare dag/kväll Våra arbetstider är mellan kl 07.00-22.00 Hemgångsteamet består av undersköterskor, sjuksköterskor, arbetsterapeut och fysioterapeut Hemgångsteamet arbetar utifrån särskild uppdragsspecifikation Brukaren kan få insatser från hemgångsteamet mellan ca 2-14 dagar innan uppföljning och överlämnande till den hemtjänst utförare brukaren väljer
Hemgångsteamet (HGT) Ny uppdragsspecifikation från och med februari 2018 Hemgångsteamet ska ge stöd med vård och omsorg till personer som efter en sjukhusvistelse behöver hemtjänst för första gången eller har omfattande förändrat behov av stöd för att kunna återgå till sitt ordinära boende. Det görs alltid en individuell bedömning av vilket stöd som blir bäst för den enskilde. Hemgångsteamet består av undersköterskor, sjuksköterskor, arbetsterapeuter och fysioterapeuter och har hela Norrköpings kommun som upptagningsområde. Vägledning för myndighetsbedömning av målgrupp Följande personer bör initialt ha stöd från Hemgångsteamet: Personer med omfattande utökat stöd med personlig vård Personer med rehabiliteringsbehov, vilket kan innefatta personer med kognitiv svikt Personer där bedömning görs att det finns risk för återinläggning, eller att personen varit återinlagd Personer med oro men har behov av samma stöd och eller känner oro för att klara hemgången
Organisation hemgångsteamet Enhetschef Erika Thorsell Telefon nr 011-15 25 65 E-post erika.thorsell@norrkoping.se Kontakt med hemgångsteamets medarbetare 011-15 68 63 Funktionsbrevlåda ej för individärende hemgangsteamet@norrkoping.se
Hemsjukvården samt om vak Talare: Tommy Larsson
Hur arbetar hemsjukvården dagtid Hemsjukvården (HSV) omfattar hälso- och sjukvårdsinsatser utifrån hemsjukvårdsavtal och tröskelprincip Hemsjukvården har distriktssköterskor, sjuksköterskor, arbetsterapeuter, fysioterapeuter och undersköterskor Hemsjukvården finns på Hantverkaregatan 51 Våra arbetstider är mellan kl 07.00-17.00 Hemsjukvården delegerar vissa arbetsuppgifter till omvårdnadspersonal t.ex. läkemedelshantering
Hur arbetar hemsjukvården dagtid Brukaren/närstående återlämnar hjälpmedel på Hantverkaregatan 51 Genomgång Rutiner hemsjukvård LOV Funktionsbrevlådor i Treserva Övrigt/frågor
Geografisk indelning HSV är indelade i norr och söder Gränsen går från arkösundsvägen in till stan vidare upp på södra promenaden till kungsgatan där motala ström tar över som gräns mellan norr och söder. Kommande GIS kartor kommer att göra gränsdragningen tydligare. HSV rehab arbetar över hela kommunen
Hur arbetar sjukskötersketeam kväll och natt Sjukskötersketeamet: hälso- och sjukvårdsinsatser, planerade och oplanerade Sjukskötersketeamet har distriktssköterskor, sjuksköterskor och undersköterskor Sjukskötersketeamet finns på Hantverkaregatan 50 Våra arbetstider är mellan kl 17.00-07.00
Vak Enligt FFU 3.5 Vak Vak är en insats som beslutas av sjuksköterska i samband med till exempel vård i livets slutskede. Beslutet tas i samråd mellan enhetschef och sjuksköterska, men registreras av legitimerad personal i Treserva och dokumenteras i journal. Tiden registreras som insats VAK i TES och mobiltelefonen. Ersättning ges för utförd tid. HS arbetsuppgifter som inte delegeras men ingår i omvårdnaden. Rutin för informationsöverföring
Arbetsuppgifter enligt HSL 5.2.3 Hälso- och sjukvård i hemtjänst I hemtjänsten kan kommunen ha ett hälso- och sjukvårdsansvar om den enskilde har behov av hälso- och sjukvård i hemmet. Medarbetare i hemtjänsten kan utföra hälso- och sjukvårdsinsatser genom delegering från till exempel hemsjukvård, LAH eller primärvård. Egenvårdsplan ska ha upprättats av hälso- och sjukvårdspersonal i samråd med den enskilde och den chef som ska tillhandahålla personal för egenvården. Se vidare ”Samverkansrutin i Östra Östergötland kring egenvård”
Avvikelsehantering Vård- och omsorgsnämnden är vårdgivare enligt HSL Registrerade avvikelser som berör HSV ska meddelas via funktionsbrevlåda i Treserva Utförare måste vara delaktig i utredning och bearbetningen av avvikelser tillsammans med HSV
Kontakt med hemsjukvården för era medarbetare dygnet runt 011-15 68 10 Numret får inte lämnas ut till patienter och närstående
Organisation hemsjukvård dag Enhetschefer: Hemsjukvård dag norr: Maria Forssén 011-15 61 75 maria.forssen@norrkoping.se Hemsjukvård dag söder Tommy Larsson 011-15 61 74 tommy1.larsson@norrkoping.se Hemsjukvård dag rehab Tomas Gilliot 011-15 68 44 tomas.gilliot@norrkoping.se
Organisation sjukskötersketeamet kväll och natt Enhetschef Frida Lindgren Karlsson 011-15 27 78 frida.lindgrenkarlsson@norrkoping.se
Matdistribution Talare: Liselotte Landerdahl
Matdistribution Är en biståndsbedömd insats Sodexo AB är leverantör av kyld mat Medarbetare är behjälplig vid behov med ifyllande av beställning som görs veckovis Beställningen hämtas av Sodexos chaufförer Brukaren registreras på Sodexos portal av utföraren Leverantörerna registreras på Sodexos portal av utföraren
Matdistribution När en brukare flyttas mellan enheter måste en avregistrering göras av lämnande utförare och en nyregistrering av mottagande utförare. Alla utförare måste ha en adress i Norrköping. Mikrovågsugn Sodexo AB skickar ett fakturaunderlag till funktionsbrevlådan hos utföraren. Sedan ska utföraren registrera antal portioner i Treserva
Matdistribution www.stjarnkoket.se Gruppledare/samordnare transport Namn: Lars Enqvist E-post: transport.norrkoping.se@sodexo.com Telefon: 08-5788 3025 www.stjarnkoket.se På webben kan du registrera ny kund avregistrera kund hitta matsedlar avbeställning av matlådor registrera avvikelser
Maila vardochomsorgskontoret@norrkoping.se Vid frågor om avtalet Maila vardochomsorgskontoret@norrkoping.se
Möten 2018 Talare: Karin Lindblad Rådeklint
Informations- och dialogmöten 2018 Informationsmöten Dialogmöten Fredagar, kl 9-12 i Mullvaden 2 mars 4 maj 7 september 9 november Eventuellt kan ytterligare något möte behövas under våren Fredagar, kl 9-12 i Mullvaden 13 april 1 juni 5 oktober 7 december
Frågor. Maila vårdochomsorgskontoret@norrkoping Frågor? Maila vårdochomsorgskontoret@norrkoping.se Om informations- och dialogmöten karin.lindblad-radeklint@norrkoping.se