Kompetenscentrum för flerspråkighet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Den nya skollagen.
Advertisements

Distansundervisning för elever bosatta i Sverige.
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
SURE visar vägen i förändringen landsrapport Finland Antti Ikonen och Kaisa Isotalo SURE FIRE.
Gy 2011 Anders Johansson.  Preparandutbildning 2834  Programinriktat individuellt val3141  Yrkesintroduktion3405  Individuellt alternativ5524  Språkintroduktion7586.
Ny statistik om behörighetsläget ur LL II-perspektiv.
Sege parks förskola Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Välkomna! Pedagogiskt bokslut FIKA! Skolinspektionen Kollegialt lärande Utvärdering.
Högskolan i Borås Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT Studenter: ca Personal, Sa: 73 Professorer: 6 Lektorer: 34 Doktorander:
Mellan 15/1 – 15/2 (Möjlighet att göra omval April/Maj)
Spetsundervisning – svenska och matematik I Lerums kommun erbjuds elever i åk 8 och 9 att fördjupa sin kunskaper i matematik och svenska genom ett samarbete.
Dags att välja framtid!.
till information inför gymnasievalet 2017
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Teknikcollege Västra Skåne Utgångsvärden
Catrin Eriksson Biblioteksdagarna Växjö 2017
Pedagogisk planering- Naturkunskap
LULEÅ GYMNASIEBY Fyra kvarter samt bibliotek och Hälsans hus.
Skollagen 3 § Alla barn och elever ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina.
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
Välkomna till föräldramöte i Godsfinkan år 7
Välkomna till Björkö-Arholma skola
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE ELLER FACEBOOK
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Gymnasiegemensamma ämnen
APL info åk 1 Arbetsförlagt arbete.
Informationsmöte Välkomna!.
Yaara Robinson Studie- och yrkesvägledare
GYMNASIEVALET 2018.
Svenska i gymnasieskolan
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Naturvetenskapsprogrammet
Nu är det dags! Ansökan till gymnasiet
Ny lärarutbildning start ht-11
Vad ser Skolinspektionen?
Dubbelbehörighetsprojektet - utrustning och programvara
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Välkomna till branschrådsmötet 9 oktober
Inte bara språk Skolverket, Piotr Koscielniak
Föräldramöte
Utvärdering av resursfördelning - socioekonomisk fördelning
Fristående gymnasieskolor
Välkomna till gymnasieinformation
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
En modell för flerspråkighet i förskola och förskoleklass
Vård och omsorgsutbildning
Timplan för grundskolorna i Angered
Information Språkval.
Inför gymnasiet 2019 Viktiga datum Krav inför Introduktionsprogram
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
22 regionala VO-College 91 lokala VO-College 218 kommuner 19 regioner och landsting 90 privata verksamheter 140 gymnasieskolor 181 gymnasiala vuxenutbildningar.
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Info
10 anledningar att bli lärare!
Aktuellt från Skolverket
Kompletterande lärarutbildningar vid Göteborgs universitet
På gång på Skolverket och i aktuella utredningar
Folkhögskola – vad är det?
Tilläggsbelopp 2019 Maria Fällman
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Nätverket för barn-och elevhälsan
Välkomna till - i en klass för sig!.
Specialpedagogiskt nätverk
Nationella minoriteter i förskolan och skolan
Presentationens avskrift:

Kompetenscentrum för flerspråkighet

Definition Fjärrundervisning är en interaktiv undervisning som bedrivs med informations- och kommunikationsteknik. Elever och lärare är åtskilda i rum men inte i tid. 5 a kap. skolförordningen (2011:185), 4 a kap. gymnasieförordningen (2010:2039) och 23 kap. 4 § skollagen (2010:800). Blandar ihop fjärr med distans

Förutsättningar för fjärrundervisning • Fjärrundervisning får anordnas för elever i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan, gymnasieskolan och gymnasiesärskolan. • Fjärrundervisning får anordnas i moderna språk, modersmål, samiska i sameskolan och teckenspråk, samt för att ge elever studiehandledning på modersmål och integrerad samisk undervisning. • För all fjärrundervisning ska det finnas en handledare närvarande i den lokal där eleverna befinner sig. • Fjärrundervisning får endast ske mellan skolenheter som tillhör samma huvudman. Ett undantag är modersmål och studiehandledning på modersmål som från och med augusti 2016 får bedrivas på entreprenad av en annan huvudman, samt teckenspråk, samiska eller integrerad samisk undervisning som får utföras av staten.

Försöksverksamhet med fjärrundervisning Sedan januari 2016 och till och med juni 2018 får fjärrundervisning bedrivas som försöksverksamhet i alla andra ämnen. Syftet med försöksverksamheten är att få ett underlag som ger goda förutsättningar att utvärdera fjärrundervisning i fler ämnen än de som är föreskrivna i skolförordningen och gymnasieförordningen. Tidsperioden avser ht 2015-vt 2017 Under vårterminen 2017 deltog två gymnasieskolor och två grundskolor i försöksverksamhet.

Fjärrundervisning utförd av KCF Uppsala Robertsfors Malå Lycksele Örnsköldsvik 8 språk 17 elever 20 pedagoger 17 språk 16 skolor 66 elever UTMANING! Många elever i många språk i skolor utanför stan. Gruppundervisning

Från beslut till fungerande verksamhet Mars 2014 Politiskt beslut i FOG Januari 2016 Projekt elever åk 7-9 Augusti 2017 Åk 1-3, 4-6, 7-9 Hösten 2015 Systematiskt arb för att utv fjärrundervisning Augusti 2016 Åk 4-6, 7-9 Utvärdering i dec 2015 – alla lärare var positiva och ville fortsätta med fjärrundervisning

Utbildning och fortbildning Val av plattform Dialogmöte med rektorer Grundutbildning- plattform Fjärrmetodik Utbildning av handledare Utvecklingsgrupp – Fjärrundervisning Spela in lektioner som vi tittar på under träffarna – kollegialt lärande. Vi lär tillsammans. Digital kompetens sprids genom gruppen till lärlagen – berikar närundervisningen.

Möjligheter, fördelar och utmaningar Elever undervisas tillsammans (slipper enskild undervisning) Tid till undervisning inte till resor Mer fokus hos eleven Digital kompetens hos pedagog och elev Möjlighet att bjuda in personer från andra platser/länder Platsoberoende Möjlighet till inspelning (bra ped dokumentation) Utvidgat kollegium Tystlåtna/blyga elever Hur individualisera via fjärr? Fler elever samtidigt Teknik kan krångla Elevens tekniska förkunskaper Mer planeringstid i början Passar sämre för vissa elever precis som med all annan typ av undervisning

Fjärrundervisning i framtiden ”Vi anser som sagt att möjligheterna till fjärrundervisning ska utökas. Sådan undervisning ska därmed bli möjlig i fler ämnen än vad som är fallet i dag inom såväl de obligatoriska som de frivilliga skolformerna.” (Entreprenad, fjärrundervisning och distansundervisning, SOU 2017:44) Elevens rätt till utbildning Lärarbrist Svårigheter att rekrytera

Grundskolan Åk 1-3 Modersmålsundervisning Integrerad samisk undervisning Åk 7-9 Svenska eller svenska som andraspråk Engelska Matematik Samhällsorienterande ämnen Naturorienterande ämnen Teknik Moderna språk Teckenspråk för hörande Modersmålsundervisning Integrerad samisk undervisning Åk 4-6 Moderna språk Teckenspråk för hörande Modersmålsundervisning Integrerad samisk undervisning

Gymnasieskolan biologi matematik engelska moderna språk filosofi fysik företagsekonomi geografi grekiska historia juridik kemi latin matematik moderna språk modersmål naturkunskap psykologi religionskunskap samhällskunskap svenska svenska som andraspråk teckenspråk teknik

Kontaktuppgifter Peter Hjelm Verksamhetsutvecklare, KCF Umeå kommun peter.hjelm@umea.se 070-644 05 97 www.umea.se/flersprak