Kompetenscentrum för flerspråkighet
Definition Fjärrundervisning är en interaktiv undervisning som bedrivs med informations- och kommunikationsteknik. Elever och lärare är åtskilda i rum men inte i tid. 5 a kap. skolförordningen (2011:185), 4 a kap. gymnasieförordningen (2010:2039) och 23 kap. 4 § skollagen (2010:800). Blandar ihop fjärr med distans
Förutsättningar för fjärrundervisning • Fjärrundervisning får anordnas för elever i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan, gymnasieskolan och gymnasiesärskolan. • Fjärrundervisning får anordnas i moderna språk, modersmål, samiska i sameskolan och teckenspråk, samt för att ge elever studiehandledning på modersmål och integrerad samisk undervisning. • För all fjärrundervisning ska det finnas en handledare närvarande i den lokal där eleverna befinner sig. • Fjärrundervisning får endast ske mellan skolenheter som tillhör samma huvudman. Ett undantag är modersmål och studiehandledning på modersmål som från och med augusti 2016 får bedrivas på entreprenad av en annan huvudman, samt teckenspråk, samiska eller integrerad samisk undervisning som får utföras av staten.
Försöksverksamhet med fjärrundervisning Sedan januari 2016 och till och med juni 2018 får fjärrundervisning bedrivas som försöksverksamhet i alla andra ämnen. Syftet med försöksverksamheten är att få ett underlag som ger goda förutsättningar att utvärdera fjärrundervisning i fler ämnen än de som är föreskrivna i skolförordningen och gymnasieförordningen. Tidsperioden avser ht 2015-vt 2017 Under vårterminen 2017 deltog två gymnasieskolor och två grundskolor i försöksverksamhet.
Fjärrundervisning utförd av KCF Uppsala Robertsfors Malå Lycksele Örnsköldsvik 8 språk 17 elever 20 pedagoger 17 språk 16 skolor 66 elever UTMANING! Många elever i många språk i skolor utanför stan. Gruppundervisning
Från beslut till fungerande verksamhet Mars 2014 Politiskt beslut i FOG Januari 2016 Projekt elever åk 7-9 Augusti 2017 Åk 1-3, 4-6, 7-9 Hösten 2015 Systematiskt arb för att utv fjärrundervisning Augusti 2016 Åk 4-6, 7-9 Utvärdering i dec 2015 – alla lärare var positiva och ville fortsätta med fjärrundervisning
Utbildning och fortbildning Val av plattform Dialogmöte med rektorer Grundutbildning- plattform Fjärrmetodik Utbildning av handledare Utvecklingsgrupp – Fjärrundervisning Spela in lektioner som vi tittar på under träffarna – kollegialt lärande. Vi lär tillsammans. Digital kompetens sprids genom gruppen till lärlagen – berikar närundervisningen.
Möjligheter, fördelar och utmaningar Elever undervisas tillsammans (slipper enskild undervisning) Tid till undervisning inte till resor Mer fokus hos eleven Digital kompetens hos pedagog och elev Möjlighet att bjuda in personer från andra platser/länder Platsoberoende Möjlighet till inspelning (bra ped dokumentation) Utvidgat kollegium Tystlåtna/blyga elever Hur individualisera via fjärr? Fler elever samtidigt Teknik kan krångla Elevens tekniska förkunskaper Mer planeringstid i början Passar sämre för vissa elever precis som med all annan typ av undervisning
Fjärrundervisning i framtiden ”Vi anser som sagt att möjligheterna till fjärrundervisning ska utökas. Sådan undervisning ska därmed bli möjlig i fler ämnen än vad som är fallet i dag inom såväl de obligatoriska som de frivilliga skolformerna.” (Entreprenad, fjärrundervisning och distansundervisning, SOU 2017:44) Elevens rätt till utbildning Lärarbrist Svårigheter att rekrytera
Grundskolan Åk 1-3 Modersmålsundervisning Integrerad samisk undervisning Åk 7-9 Svenska eller svenska som andraspråk Engelska Matematik Samhällsorienterande ämnen Naturorienterande ämnen Teknik Moderna språk Teckenspråk för hörande Modersmålsundervisning Integrerad samisk undervisning Åk 4-6 Moderna språk Teckenspråk för hörande Modersmålsundervisning Integrerad samisk undervisning
Gymnasieskolan biologi matematik engelska moderna språk filosofi fysik företagsekonomi geografi grekiska historia juridik kemi latin matematik moderna språk modersmål naturkunskap psykologi religionskunskap samhällskunskap svenska svenska som andraspråk teckenspråk teknik
Kontaktuppgifter Peter Hjelm Verksamhetsutvecklare, KCF Umeå kommun peter.hjelm@umea.se 070-644 05 97 www.umea.se/flersprak