Norrbotten -har ur flera aspekter ett sämre hälsoläge än Sverige i genomsnitt kommer att få ett kraftigt ökat omsorgsbehov i takt med att en större andel.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Förbundsstyrelsen beslutade vid sitt sammanträde 14 september 2012 (§ 64): att Regionförbundet Östsam bildar Östgötakommissionen för folkhälsa i enlighet.
Advertisements

Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Landstingsdirektörens stab Forskning och Utveckling, FoU Skapar förutsättningar för människors välfärd samhällets utveckling näringslivets konkurrenskraft.
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Folkhälsa i Gävleborg - gemensamma utgångspunkter
Folktandvården Norrland
Det regionala och lokala självstyret
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
Nätverk för plattformsledare 17/ Anna Lilja Qvarlander
1 Landstinget Blekinge - en behovsstyrd hälso- och sjukvård - Allt vi gör har sin utgångspunkt i hälso- och sjukvårdslagen och tandvårdslagen Målet för.
Norrbottens läns landsting – en behovsstyrd hälso- och sjukvård Allt vi gör har sin utgångspunkt i hälso- och sjukvårdslagen - tandvårdslagen Målet för.
Bilder för lokal utbildning
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
KulturpolitisK Konferens Öresund 2011 Yngve Petersson ordförande i Kulturnämnden, Region Skåne Regional kulturplan för Skåne.
OECD Territorial Review of Sweden
Folkhälsoarbetet i Karlskrona kommun
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Regionalt utvecklingsprogram
LiÖ:s kunskapssammanträde Folkhälsopolitiskt program för Östergötland Beslutades av alla kommuner och landstinget i november 2001.
Modellområde psykisk hälsa barn och unga
1 Handlingsprogram för folkhälsoarbetet Fastställt av regionfullmäktige i september FHK2003.
Ledamot i en beredning - vad innebär det? Anders Öberg.
Landstingets flerårsplan 2013–2015 Nya perspektiv.
Inledning: Vi kommer nu ta vid där Pia slutat där hon beskrivit förskjutningen av folkhälsoarbetets sätt att arbeta. . Vi har folkhälsopolicyn för Halland.
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Regionalt folkhälsoarbete i Gävleborg
Länsträff Miljö och hälsoskyddshandläggare Västerås den 27 maj 2008 Klimat- och energistrategi för Västmanlands län -ett regeringsuppdrag.
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Samverkan barn- och unga Syfte nå en effektiv samverkan i frågor som berör samtliga parter Generellt uppdrag Samverkansgruppen ska stimulera, bevaka och.
Pilotlänens rundabordssamtal Sammanfattning av rundabordssamtal om energi- och klimatarbetet.
Hälso- och sjukvårdsberedningarna Beredningarna består av fritidspolitiker från hela länet. Alla partier i landstingsfullmäktige är representerade (utom.
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
Landstingsplanen Målområde 1 – en god och jämlik vård och hälsa Jämlik vård och hälsa För att motverka av ökade hälsoskillnader.
Gapminder Verktyg för att visualisera statistik för effektiv analys och uppföljning vid 1.Verksamhetsutveckling och jämlikhetsanalys 2.Samhällsbyggande.
Sverige tillsammans - seminarium arbetsmarknad Gävle Johan Tegnhed MO Södra Norrland.
Kommissionen för jämlik hälsa Att sluta hälsoklyftorna i Sverige Magdalena Brasch.
Folkhälsopolitiskt program för Östergötland Beslutat av landstinget och kommunerna i Östergötland.
1 Verksamhetsplan Verksamhetsplanering Verksamhetsidé Värdegrund Vision SWOT-analys Strategier Mål Handlingsplaner Uppföljning Varför finns vi?
Barn- och ungasatsningen
Jämställd och jämlik hälsa för ett hållbart Gävleborg
Hur arbetar vi vidare i Östergötland utifrån Östgötakommissionens och Nationella kommissionens rekommendationer? Margareta Kristenson Professor i socialmedicin.
Nästa steg på vägen mot en mer jämlik hälsa HFS-nätverket, 12 september 2017 Professor Olle Lundberg, ordförande.
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Tillgängliga Samordnade Individuella Planer
Målområde 6: En mer hälsofrämjande hälso- och sjukvård
Kommission för jämlik hälsa i Örebro län
Strategi för patient- och brukarmedverkan
NÄR VÄLFÄRDEN GÅR FRÅN DELTID TILL HELTID
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Dagens tema Samverkan i arbetet med att förebygga och bekämpa användandet av Alkohol, Narkotika, Droger och Tobak – och kopplingen till folkhälsa och hållbar.
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Kommissionens betänkanden
Vad innebär regionbildningen?
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Vi är överens…. Vi samverkar för god, jämlik och
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Personen från Skolverket
Ny Nära Vård Södra Dalarna
Länsgemensam ledning i samverkan
Strategi för hälsa ”Strategi för hälsa innebär att Sveriges viktiga välfärdsverksamheter; skola, socialtjänst, vård- och omsorg, hälso- och sjukvård ska.
Politisk samverkansberedning för hälsa, vård, omsorg och skola
Samverkan inom Region Norrbotten
Samordnad utveckling för god och nära vård
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

Norrbotten -har ur flera aspekter ett sämre hälsoläge än Sverige i genomsnitt kommer att få ett kraftigt ökat omsorgsbehov i takt med att en större andel av befolkningen är äldre längre med hårt tryck på personalen med hårt tryck på välfärdsinstitutioner -behöver fler arbetade timmar och fler friska år - snabbt! behöver inte bara göra mer folkhälsoarbete utan ofta också annorlunda behöver bli bättre på att samordna resurser och samarbeta över sektors- och organisationsgränser

God hälsa – god tillväxt! Relationsdiagram av hur hälsa kan påverka ekonomisk tillväxt (efter Suhrcke m fl 2005). Källa Hälsoekonomi och folkhälsoarbete, 2011

Norrbotten folkhälsostrategi Ett verktyg för att samordna insatser och underlätta samverkan mellan sektorer och organisationer Innehåll 1. Gemensam lägesbild 2. Gemensam målbild 3. Egenskaper som kännetecknar ett framgångsrikt folkhälsoarbete 4. Vem gör vad i länets folkhälsoarbete - roller Strategin ger ramarna för ett framgångsrikt folkhälsoarbete medan frågan om hur det ska verkställas lämnas till respektive aktör att arbeta fram utifrån sitt uppdrag, givna förutsättningar och behov.

Syfte Stimulera till ett mer systematiskt folkhälsoarbete i Norrbotten för att utjämna skillnader i hälsa och förbättra folkhälsan i länet.

Prioriterade områden i Norrbotten Nationella områden med betydelse för den jämlika hälsan* Regionalt definierade ”länsspecifika perspektiv” med betydelse för den Norrbottniska hälsan Livslopp/ ålder Normer/ värderingar Jämställdhet/ maskulininitet Socioekonomi Det tidiga livets villkor Kompetenser, kunskaper och utbildning Arbete, arbetsförhållanden och arbetsmiljö Inkomster och försörjningsmöjligheter Boende och närmiljö Levnadsvanor Kontroll, inflytande och delaktighet Det finns en röd tråd till nationella nivåns folkhälsoarbete. Norrbottens folkhälsostrategi tar sin utgångspunkt i de åtta nationella målområden som definierats ha betydelse för en mer jämlik hälsa. De nationella målområdena presenteras vågrätt i matrisen. Under processen och i dialog med en mängd aktörer har några områden ständigt återkommit som viktiga att beakta i Norrbottens folkhälsoarbete. Dessa områden kallas länsspecifika perspektiv och presenteras lodrätt i tabellen. Analys av norrbottnisk folkhälsodata har identifierat några områden som särskilt betydelsefulla för den Norrbottniska hälsan. De områdena utgör grunden för de val av mål som antagits i Norrbottens folkhälsostrategi och är markerade med rött i tabellen. En jämlik och hälsofrämjande hälso- och sjukvård En förbättrad och mer jämlik och jämställd hälsa i Norrbotten * Enligt förslag, Nästa steg på vägen mot en mer jämlik hälsa, SOU 2017:47

Norrbottens folkhälsomål Norrbottningarna ska uppnå en förbättrad och mer jämlik och jämställd hälsa Delmål: Utbildningsnivån och det livslånga lärandet ska öka och blir mer jämlikt och jämställt Levnadsvanor som påverkar hälsan positivt ska öka i omfattning och bli mer jämlika och jämställda Normer och värderingar som främjar en bättre och mer jämlik och jämställd hälsa ska stärkas Kommuner och regionala företrädare arbetar systematiskt med folkhälsa Baserat på de prioriterade områden som identifierats har följande mål formulerats. Notera att detta är regionala mål som kommer att följas inom ramen för folkhälsostrategin. Det står alla aktörer fritt att prioritera annorlunda och utifrån de specifika förutsättningar och behov som föreligger lokalt.

Processen ägs av Norrbottens folkhälsopolitiska råd Agneta Granström (MP), Region Norrbotten tel: 070-305 52 58, ordförande Anders Öberg (S), Region Norrbotten tel: 070-609 3563 Helena Öhlund (S), Älvsbyn tel: 0929-171 11 Birgitta Larsson (S), Gällivare tel: 072-5988475 Anita Sköld (M), Pajala tel: 070-699 50 17 Karin Börjesson, avdelningschef länsstyrelsen tel: 010-2255260

Processen fram till nu Arbetet har genomförts av tjänstemän från Norrbottens Kommuner, Länsstyrelsen och Region Norrbotten Arbetet startade november 2015 Löpande dialog mellan sakkunniga på lokal och regional nivå genom internat, e-möten = gemensam kunskapsbas Bred insamling genom: - Kommunbesök - Rådslag - Dialoger - Faktainsamling och analys Norrbottens folkhälsostrategi utgår från de nationellt definierade områdena med betydelse för en mer jämlik hälsa.

Processen framöver Sakgranskning mellan 2 oktober – 30 november 2017 Beslut av Norrbottens folkhälsopolitiska råd 20 december 2017 Beslut i regionfullmäktige, Norrbottens Kommuners styrelse samt ledningen vid Länsstyrelsen i Norrbottens län första kvartalet 2018 Beslut i länets 14 kommunfullmäktige eller beaktande i planer..? Populärversion (ca:10 sidor) Trygghetskonferens 11-12 april, Kulturens Hus Luleå (med fokus på verkställande) Verkställa regional samverkansmodell Revidering och uppföljning 2022 och 2026

Vill du veta mer om arbetet? www.norrbotten.se/fhs Har du synpunker på innehållet? Lämna dem innan 30 november https://webbenkat.nll.se/evasys/online.php?p=FHS2018 Tack för att du tar dig tid! Med vänliga hälsningar Norrbottens folkhälsopolitiska råd