Effektivare terminaler med fordonssimulering Therese Lindberg, Anders Peterson, Andreas Tapani VTI & Linköpings universitet K2 – Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik Total tid: 16-18 min? Presentation: 12-13 min
Behov av effektiva bussterminaler Välfungerande bussterminaler viktiga Förseningar kan spridas i systemet Byten nödvändiga, men ogillade Kräver tillräcklig kapacitet För låg kapacitet → köer och trängsel Ökad kapacitet → ökad markanvändning Behov av verktyg för utvärdering av utformningsalternativ Wikipedia/Ilya Plekhanov Välfungerande bussterminaler viktiga: Inte skapar förseningar Tillräcklig kapacitet: Stockholm: Kapacitetsbrist vid 45% av sina terminaler Behov: Simulering Mikael Ringmarck
Mål Utveckla ett simuleringsramverk som beskriver fordonsrörelser och interaktioner på bussterminaler Implementera simuleringsramverket Tillämpa modellen i ett mindre exempel Modellen ska kunna utvärdera olika terminalutformningar och trafikeringssituationer Beskrivning av de händelser som är associerade med en terminal Val av terminaltyp
Modell Introduktion Händelsebaserad mikrosimulering En sekvens av händelser vid specifika tidpunkter som ändrar ett systems tillstånd Exempel: En buss vill köra in till en hållplats som är upptagen Kontinuerlig i tid, diskret i rymd Fokuserar på köer, fordonsutbredning och blockeringar mellan fordon 1 2 Exempel: Händelse 1: Fordon kör ut från en hållplats Händelse 2: Fordon kör in till hållplats Händelse 1 måste ske före händelse 2 Fokuserar: Mindre fokus på detaljerad beskrivning av förare och accelerationsbeteende
Modell Ramverk Terminal uppbyggd av upprepande sektioner Infart Körsträcka Hållplats Utfart Moduler baserade på sektioner → Olika terminaler kan konstrueras En mängd händelser associerade till varje modul Terminal Modul 3 Modul 2 Modul 1 En mängd: Exempel: Hållplats har kör igenom, kör till HP, hållplatstid, kör från HP
Modell Implementering Moduler implementerade i MATLAB SimEvents Modell tillämpad på vanlig terminaltyp Övergångsställen!
Modell Implementering
Modell Parametrar, utdata och användbarhet Exempel på parametrar: Olika längder på terminalen Fordonslängder Hastighet Parametrar relaterade till ankomsttider och hållplatstider Exempel på utdata: Total väntetid för varje fordon som lämnar terminalen Medeltid i kö vid infart Genom att jämföra mått baserade på exempelvis fordonens väntetid kan olika utformningar och situationer jämföras
Numeriskt exempel Terminal 10 hållplatser, en linje stannar vid varje hållplats Varje linje har avgång enligt tidtabell med 2,5; 5 eller 15 min intervall Sannolikhetsfördelning reglerar punktlighet 15 min: ~Norrköping 5 min: ~Linköping
Numeriskt exempel Resultat
Slutsatser Händelser på en terminal har beskrivits och en modulär simuleringsmodell kapabel att fånga dessa utvecklats Modellen kan användas för jämförelser och utvärdering
5 spårvagns- hållplatser Fortsatta studier 15 buss-hållplatser 5 spårvagns- hållplatser Tillämpning av modellen till Norrköpings nya resecentrum Norrköpings kommun
Modell Ramverk Infart Utfart Körsträcka Hållplats Generera buss Buss Parametrar Vänta vid utfart Ta bort buss Buss Parametrar Infart Utfart Kör igenom Buss Parametrar Kör igenom Kör till hållplats Hållplatstid Kör från hållplats Buss Parametrar Körsträcka Hållplats
Numeriskt exempel Resultat