Effektivare terminaler med fordonssimulering

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Punktinsatser för effektivare tågtrafik på Västra stambanan – Göteborg-Skövde.
Advertisements

Informationssystem om arbetsmiljö För en säkrare och effektivare arbetsplats.
U tmaningar i arbetet med BfL Anders Jönsson. Om mig.
Skrivkompetens i styrdokument och undervisning
Byte till AKAP-KL från KAP-KL Arbetstagarorganisationernas roll Det material som omnämns i presentationen finns på OFRs hemsida,
Teknisk infrastruktur för biblioteksservice – vad är på gång?
ASI och Ubåt - ett ramverk för att följa upp och utvärdera insatser i missbruksvård.
© Trivector Helelektrisk bussteknologi for Nord-Jæren Seminar om framtidige bussløsninger 9 mars 2016 PG Andersson, Trivector
Mot en integrerad europeisk marknad för el Lars Bergman Handelshögskolan i Stockholm 26 maj 2016.
Marina Lundquist, universitetsadjunkt, Örebro universitet, Ledamot Riksföreningen för skolsköterskor Kvalitetsmått för elevhälsans medicinska insats Skolsköterskekongress.
HOPPSAN… DU HAR VISST FLYTTATS TILLBAKA I TIDEN – TIDEN FÖRE LINJALEN, MÅTTBANDET OCH TUMSTOCKEN ATT MÄTA….
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring ENSAMKOMMANDE BARN Under 2015 kom ensamkommande barn och unga till Sverige för att söka.
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Cykel, trafikregler och utformningsfrågor Per Öhgren Niclas Nilsson 1.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Funktionstillstånd Funktionshinder Aktivitetsnedsättning.
Så möter vi behovet av kris –och traumastöd i Sörmland
SVMF Höstmöte 2016 Vad händer i Sverige
Syftet med ASI och UBÅT är att bidra till en kunskapsbaserad lokal missbruksvård
Grön uppföljning Agenda
Syftet med ASI och UBÅT är att bidra till en kunskapsbaserad lokal missbruksvård
AQUA16 Assuring Quality in University Administration 2016
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Introduktion till halvledarteknik
Nitha Ett Nationellt IT-stöd för händelseanalys och en Kunskapsbank för allvarliga händelser i hälso- och sjukvården NLL har ett lokalt nätverk med representanter.
Arbetsmetoder & VERKTYG
Trafik- och parkeringsutredning Långdrag/Saltholmen TPuls
Gymnasiearbete 100 p.
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Programmeringsträff 2. Programmeringsträff 2 Lgr 11 om programmering Centrala innehållet matematik Algebra 1-3 – Hur entydiga stegvisa instruktioner.
Skolverket – utvärdering för lärande Jessica Lindvert, chef insatsutvärdering ge en lägesbild av hur vi arbetar med utvärdering i Skolverket, och att.
Nätverk för lärare på fritidshem
Hur kan ett cykelcentrum bidra till en långsiktig kompetensuppbyggnad?
Fler nyanlända i arbete
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Kundundersökning mars 2016 Operatör: SJ AB Trafikslag: Tåg Sträcka:
SAMPERS Pågående utveckling och prioriteringar Leonid Engelson
Kvalitetsarbete i skolan Henrik Dahl, Skolinspektionen
Y 2.2 Jämförelse och förändring
Vad är ett system? "Ett system är ett nätverk av ömsesidigt beroende komponenter (fristående uppgifter, människor eller processer) som arbetar tillsammans.
ASEK Samhällsekonomiska kalkylvärrden inom transportsektorn – erfarenheter från ASEK-arbetet.
Program 16,30 – 16,45 Inledning Göran J och Per S
Nya hastighetsgränser
- ett verktyg för ANDT-uppföljning Introduktion
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
Olycksstatistik spårväg i Sverige 2018 t.o.m. april
Utredningen om ekologisk kompensation
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till kursen Digitalteknik 3p
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Gymnasiearbete 100 p.
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Tips för det praktiska ledarskapet
Kreativa verktyg och metoder
Kollektivtrafik on-demand Möjligheter och utmaningar med anropsstyrd kollektivtrafik på landsbygd Fredrik Pettersson-Löfstedt, Lunds Tekniska Högskola/Trafik.
Presentation av E-arkivet Bolagens arkivnätverk 28 mars 2019
[Projektnamn] Utvärdering
Presentationens avskrift:

Effektivare terminaler med fordonssimulering Therese Lindberg, Anders Peterson, Andreas Tapani VTI & Linköpings universitet K2 – Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik Total tid: 16-18 min? Presentation: 12-13 min

Behov av effektiva bussterminaler Välfungerande bussterminaler viktiga Förseningar kan spridas i systemet Byten nödvändiga, men ogillade Kräver tillräcklig kapacitet För låg kapacitet → köer och trängsel Ökad kapacitet → ökad markanvändning Behov av verktyg för utvärdering av utformningsalternativ Wikipedia/Ilya Plekhanov Välfungerande bussterminaler viktiga: Inte skapar förseningar Tillräcklig kapacitet: Stockholm: Kapacitetsbrist vid 45% av sina terminaler Behov: Simulering Mikael Ringmarck

Mål Utveckla ett simuleringsramverk som beskriver fordonsrörelser och interaktioner på bussterminaler Implementera simuleringsramverket Tillämpa modellen i ett mindre exempel Modellen ska kunna utvärdera olika terminalutformningar och trafikeringssituationer Beskrivning av de händelser som är associerade med en terminal Val av terminaltyp

Modell Introduktion Händelsebaserad mikrosimulering En sekvens av händelser vid specifika tidpunkter som ändrar ett systems tillstånd Exempel: En buss vill köra in till en hållplats som är upptagen Kontinuerlig i tid, diskret i rymd Fokuserar på köer, fordonsutbredning och blockeringar mellan fordon 1 2 Exempel: Händelse 1: Fordon kör ut från en hållplats Händelse 2: Fordon kör in till hållplats Händelse 1 måste ske före händelse 2 Fokuserar: Mindre fokus på detaljerad beskrivning av förare och accelerationsbeteende

Modell Ramverk Terminal uppbyggd av upprepande sektioner Infart Körsträcka Hållplats Utfart Moduler baserade på sektioner → Olika terminaler kan konstrueras En mängd händelser associerade till varje modul Terminal Modul 3 Modul 2 Modul 1 En mängd: Exempel: Hållplats har kör igenom, kör till HP, hållplatstid, kör från HP

Modell Implementering Moduler implementerade i MATLAB SimEvents Modell tillämpad på vanlig terminaltyp Övergångsställen!

Modell Implementering

Modell Parametrar, utdata och användbarhet Exempel på parametrar: Olika längder på terminalen Fordonslängder Hastighet Parametrar relaterade till ankomsttider och hållplatstider Exempel på utdata: Total väntetid för varje fordon som lämnar terminalen Medeltid i kö vid infart Genom att jämföra mått baserade på exempelvis fordonens väntetid kan olika utformningar och situationer jämföras

Numeriskt exempel Terminal 10 hållplatser, en linje stannar vid varje hållplats Varje linje har avgång enligt tidtabell med 2,5; 5 eller 15 min intervall Sannolikhetsfördelning reglerar punktlighet 15 min: ~Norrköping 5 min: ~Linköping

Numeriskt exempel Resultat

Slutsatser Händelser på en terminal har beskrivits och en modulär simuleringsmodell kapabel att fånga dessa utvecklats Modellen kan användas för jämförelser och utvärdering

5 spårvagns- hållplatser Fortsatta studier 15 buss-hållplatser 5 spårvagns- hållplatser Tillämpning av modellen till Norrköpings nya resecentrum Norrköpings kommun

Modell Ramverk Infart Utfart Körsträcka Hållplats Generera buss Buss Parametrar Vänta vid utfart Ta bort buss Buss Parametrar Infart Utfart Kör igenom Buss Parametrar Kör igenom Kör till hållplats Hållplatstid Kör från hållplats Buss Parametrar Körsträcka Hållplats

Numeriskt exempel Resultat