Friluftsliv.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Träningsprogram till musik, åk 8 Adolf Fredriks Musikklasser.
Advertisements

Muntligt redovisning LUBNA HASHIM. Skolan och elever  Lockeruds skolan i Mariestad  Årskurs 5  Lektioner i Sv, Eng,So och Matematik  Grej of the day.
Innehåll OSA-kompassen – vägar till god organisatorisk och social arbetsmiljö Arbetsmiljöverkets föreskrifter Organisatorisk och social arbetsmiljö.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Föräldraråd Nyvång Hälsa Det innefattar både ett fysiskt välbefinnande så som psykiskt och socialt.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Friluftsliv Lite inspiration... Lite inspiration... Lite inspiration...
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Betyg och bedömning IDH
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Pedagogisk planering- Naturkunskap
Välfärdens processer för myndighetsutövning inom IFO/FH
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Rapport nyckeltal för grundskola, skolbarnsomsorg och förskola
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Varför läser ni religionskunskap?
Hur viktigt är det här för dig på en skala 0-10?
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
LPP – rörelse Dans åk 8 Bedömning Syfte och långsiktiga mål
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Grön infrastruktur - Friluftsliv
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Lektionspass 3 Säsong, miljömärken?
LPP – rörelse Lekar och spel
Riktlinjer för betygssättning
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Bilaga 2 Sysselsättning - Fokusera på om utföraren måste avsätta resurser inom varje område för att ge stöd åt den enskilde och i så fall hur mycket?
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Kvalitetsmätningen hösten 2017
Regiongemensam elevenkät 2016
Etik- planering.
Svenska i gymnasieskolan
Hälsofrämjande miljö på Falu vårdcentral
Regiongemensam elevenkät 2016
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Friluftsliv Lite inspiration...
LPP – HLR HLR och säkerhet
Den fria tiden Annika Grenhage vecka 44, 2017.
Aktivitetspyramiden:
Delprojekt 3 - Ämnesintegration
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Elevstödsprocessen Skapa en undervisning som möter alla elever
Vård och omsorgsutbildning
Lärares planeringsarbete!
Timplan för grundskolorna i Angered
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
2. genomföra systematiska undersökningar i kemi, och
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2018
Stockholmsenkäten Elevernas svar – till nytta för många!
Verktyg för förändringsteori
Regiongemensam elevenkät 2016
Upplevelser och växande kunskap med Skogen i Skolan
Hållbar utveckling måste vara
Djuren möter ungdomskulturen
Friluftsliv Lite inspiration...
Lag (2017:310) om framtidsfullmakter
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Föräldrar Förskola Förskolan Solägget 14 svar, 78%
Presentationens avskrift:

Friluftsliv

Koppling till LGR 11 ”Genom undervisningen ska eleverna utveckla förmågan att vistas i utemiljöer och naturen under olika årstider och få förståelse för värdet av ett aktivt friluftsliv. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om risker och säkerhetsfaktorer i samband med fysiska aktiviteter och hur man agerar i nödsituationer.” ”Genom undervisningen i ämnet idrott och hälsa ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att genomföra och anpassa utevistelser och friluftsliv efter olika förhållanden och miljöer.”

Kunskapskrav LGR 11 A Eleven planerar och genomför friluftsaktiviteter med god anpassning till olika förhållanden, miljöer och regler. C Eleven planerar och genomför friluftsaktiviteter med relativt god anpassning till olika förhållanden, miljöer och regler. E Eleven planerar och genomför friluftsaktiviteter med viss anpassning till olika förhållanden, miljöer och regler.

Vad är friluftsliv? En vanlig definition: ”Friluftsliv är vistelse och fysisk aktivitet utomhus för att uppnå miljöombyte och naturupplevelse - utan krav på prestation eller tävling."

Friluftslivets utveckling

Kulturellt perspektiv på friluftsliv DÅ NU Transport Överlevnad - mat Fysisk hälsa Psykisk hälsa (avkopplande, naturupplevelse, estetiskt etc.) Socialt Tradition

Friluftsliv i Sverige Förutsättningar Aktiviteter skogar vatten/isar berg allemansrätten vandring svamp- och bärplockning paddling fiske skridskor skidåkning Vad innebär då allemansrätten?...

Uppgift Utifrån en valfri friluftslivsaktivitet ska du redogöra för följande: Gör en jämförelse mellan då och nu – hur har aktiviteten förändrats över tid? Varför tror du att vald aktivitet utövas i ”modern” tid? Tänk dig att du praktiskt ska genomföra din valda friluftslivsaktivitet – vad bör din packning innehålla (utrustning och mat), vad är viktigt att tänka på och vilka förberedelser krävs för utförandet av vald aktivitet? (Utgå från klimat, miljön, allemansrättens regler, eventuella risker och övriga förhållanden som kan råda.)

Uppgift Uppgiften ska besvaras skriftligt (ca 1 A4-sida Times New Roman 12) och lämnas i respektive lärares fack på utsatt datum.