Etik & moral.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Advertisements

Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Etik och moral Vad innebär det?.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Föräldramöte 12 september 2011
Närvaro!!.
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Vi vill sända denna lilla saga som en extra tanke till julen
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Så gör du.  Namn  Arbetsplats/Yrke  Fritidsintresse   En bra bok/film 5 SNABBA Kaffe – The Bil –
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Kunskapskrav betyg E Geografi åk 6
Ett arbetsområde om poesi
Etik- Modet att välja!.
Etiska resonemangsmodeller
Ta ställning och handla!
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Att övertyga ! Disposition och mall.
Etik och Moral Läran om rätt och fel.
1. Bosättning Hur bodde befolkningen förr i tiden?
Etik Religionskunskap, åk 9.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
RÄTT eller FEL? GOTT eller ONT?
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Likabehandlingsplan Enebybergs resultatenhet
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Välkommen till Verksamhetstyrelsen i Sävast!
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
om företaget där du gör din praktik!
Etik och moral Vad är rätt och fel?.
Leva tillsammans.
MAKTLEKAR.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Del 1 Medicinens och omvårdnadens etik
Moral och Etik Moraliska frågor berör frågor om vad som är rätt och fel/orätt, ont och gott. Andra vanliga begrepp som använd är bör, plikt och rättvisa.
Bergvretenskolan 4A Klasslärare Helena Saari Elevcoach Philip Edman
Socialpsykologi.
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
 a) Elevsvar 1 (E)  ”Vi blev mer bofasta eftersom vi skulle skörda maten som vi sått var vi tvungna att stanna kvar där eller komma tillbaks.”  Kommentar:
Etik och moral.
ETIK. VAD MINNS JAG? Vad är moral? Vad är etik? MORAL NE:s förklaring Uppfattning om rätt och orätt. Våra val och våra handlingar visar på vår moral,
Sida vid sida. I det här bildspelet får ni titta in i olika situationer, om hur vi har det tillsammans med våra personliga assistenter.
+ Etiska begrepp. + Etik och moral I valet om vad som är rätt eller fel visar vi vår moral Rätten till abort Dödsstraff Donera sina organ Ska man förlåta.
Etik- att göra det rätta Metaetik Kan man alls säga att det finns det rätt eller fel i moraliska frågor. Detta är något man funderar över och diskuterar.
Vad vägleder eller hjälper dig när du ska avgöra vad som är rätt eller fel? ETISKA REGLER/MODELLER; PLIKT- eller REGELETIKEN, KONSEKVENSETIKEN, SINNELAGSETIKEN.
Livsåskådningar - hur människor beskriver och tolkar livet
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Lagsammanhållning.
Skolan elever yngre 2016.
Att skriva en resonerande text
Integritet läroplansanalys.
F 06 Spelregler Diskussionspunkter: Komma sent När ledarna pratar
Värdegrund Hos IK Zenith vill vi att barn och ungdomar har rättigheterna: … att få delta i idrott oberoende av förmåga … att delta på nivåanpassad bas.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Spelarmöte F-11 Välkomna!
Berättelser.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Etik & moral.
Könsroller och jämställdhet
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
”Ester Arg och Daisy Galej” och Babblarna
ETIK Att göra det rätta….
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling
Tobak - Lektion 3 Åk 4-6.
SMART HUDIKGYMPANS VÄRDEGRUNDER
Presentationens avskrift:

Etik & moral

Solidaritet Ansvar Jämställdhet Rättvisa Jämlikhet Empati

Ansvar, Rättvisa, jämlikhet? • Där jag bor finns en idrottshall. Där tränar ett lag med killar och ett lag med tjejer. Lagen får fem timmars träning i veckan vardera. • En ordning som följer principen om alla människors lika rättigheter och att personer belönas eller straffas för sina handlingar.

Ansvar, empati, jämlikhet? • Den person som sköter sig, sina plikter, gör det som ska göras. • Skyldighet att vara den som ser till att något blir rätt utfört.

rättvisa, empati, jämlikhet? •Förmågan att uppleva och förstå andra personers känslor. • Om någon råkar ut för en olycka så känner jag mig ledsen för hans/hennes skull. • En positiv känsla. • Motsats - likgiltig, opåverkad, kallsinnig, iskall

rättvisa, ansvar, jämlikhet? • I Sverige är det tillåtet med samkönade äktenskap. Det innebär att man får gifta sig med någon med samma kön som man själv har. • Likställdhet, likvärdighet, demokrati • Alla människor är likvärdiga oavsett ras, språk, kroppens storlek, intelligens osv

eMpati, ansvar, jämställdhet? • Killar och tjejer ska behandlas lika. • Lika rättigheter för män och kvinnor.

ansvar, rättvisa, solidaritet? Om jag ser att någon annan känner sig utanför, visar jag att jag vill vara kompis med den personen. • Sammanhållning, kamratanda

Etiskt dilemma Vännerna Keyla och Maria Keyla och Maria har varit kompisar sedan de gick i förskolan. Nu går de i sexan och håller fortfarande ihop. Det är inte bara de två längre utan nu har de också fått nya kompisar: Isabelle, Max, Ali och Josef. De är tillsammans på rasterna i skolan och ibland även på eftermiddagarna. Keyla har varit lite bekymrad ett tag. Maria är hennes bästa vän, men hon luktar svett. Det är inte bara Keyla som känner det, för de andra i gänget har pratat om Marias svettlukt med Keyla. De tycker att det är äckligt och vill att Keyla ska prata med Maria om det. Keyla vet inte vad hon ska göra. Hon märker att kompisarna tar avstånd från Maria och att de börjar dra sig undan utan att säga något. Keyla funderar på om hon ska prata med Maria, som nog blir ledsen då, eller om hon ska låtsas som ingenting och hoppas att Maria kommer att märka det själv.

ansvar orätt rätt skyldighet schyst Hur tycker du Keyla ska göra? Varför tycker du så? Vilka följder kan det få för de olika inblandade? ansvar orätt rätt skyldighet schyst

Hur Keyla skulle kunna. Utveckling av resonemang genom konsekvensbeskrivning och perspektivbyte. Etiska begrepp på ett fungerande sätt i resonemanget. resonemang Nivå E Nivå C Nivå A Resonera kring situationen genom att beskriva hur Keyla skulle kunna handla. Använd minst två etiska begrepp på ett ganska bra sätt genom att visa förståelse för vad de betyder. Resonera kring situationen genom att uppmärksamma möjliga konsekvenser av Keylas handlingar. Resonemanget ska innehålla en relevant konsekvensbeskrivning eller ett eller flera perspektivbyten. Använd minst två etiska begrepp på ett bra sätt genom att visa på ett ganska bra sätt att begreppen är relevanta i situationen. Resonera kring situationen genom att uppmärksamma både möjliga konsekvenser av Keylas handlingar och hur situationen kan uppfattas av olika inblandade. Resonemanget ska innehålla en relevant konsekvensbeskrivning och ett eller flera perspektivbyten. Använd minst två etiska begrepp på ett mycket bra sätt genom att visa att begreppen är relevanta i situationen.

Ej e-nivå ”Jag tycker att Maria ska ha ansvar om sin Hygien och jag tycker att Keyla inte är schysst när hon gör så. Hon sårar faktiskt Maria Varför jag tycker så är för att man känner inte bra i hjärtat Keyla kan hjälpa henne.” Kommentar till elevsvar som inte når nivå E. Eleven svarar inte på hur Keyla skulle handla och resonerar därmed inte kring situationen på ett godtagbart sätt.

E nivå ”Jag tycker att Maria får ta ett eget ansvar för det. För jag tror att hon skulle bli ledsen om man sa det till henne. Men man kan kanske ha en schysst ton och berätta snällt för Maria så hon förstår. Så tycker jag! Kommentar till elevsvar nivå E. Eleven använder två etiska begrepp (ansvar och schysst) och visar en godtagbar förståelse för deras innebörd. Eleven resonerar om hur Keyla skulle kunna handla.

Exempel nivå C ”Jag tycker att Keyla ska säga till maria att hon luktar svett och bör därför använda deodorant. Men det kan ju vara så att hon använder deodorant men den deodoranten hon använder kanske bara varar i 10 minuter. Och Keyla vill nog vara schyst mot sin ”bästis”. Jag tycker att Keyla har lite ansvar för sin ”bästis”, för dom har ju varit ”bästisar” sedan förskolan. Det känns som att Keyla skulle kunna säga att maria luktar svett. Men man vill ju inte såra maria. För om man sårar maria kanske hon inte vill vara ” bästis” med Keyla längre. Det är inte bra att blanda in några andra, för då blir det veldigt jobbit för maria.” Kommentar till elevsvar nivå C Eleven använder två etiska begrepp (schyst och ansvar) på ett sätt som visar att begreppen är relevanta i situationen genom att beskriva att Keyla vill vara schyst mot sin kompis och genom att argumentera för att Keyla har ”lite ansvar” för Maria då de varit vänner sedan förskolan. Resonemanget är utvecklat då det innehåller relevanta konsekvensbeskrivningar. Till exempel ”att om man sårar maria vill hon kanske inte vara ”bästis” med Keyla längre” och ”Det är inte bra att blanda in några andra, för då blir det veldigt jobbit för maria.”

Exempel nivå A Jag tycker att Keyla ska berätta för Maria att hon luktar illa. Därför att Maria förlorar vänner på det men hon måste ju ändå ta ansvar för sin egen kropp. Om Keyla håller det inom sig så kommer hon att få dåligt samvete för att hon inte sa något. Det är ju schyst att man bryr sig om sin kompis och gör det som är rätt. Då får hon ju tillbaks sina vänner. Keyla kan ju också ge sin bästa kompis Maria tips på hur hon kan göra för att inte lukta svett. Jag tror att Maria kanske kommer att bli ledsen först men hon tar säkert ansvar när hon fått reda på det.” Eleven använder flera etiska begrepp (samvete, schyst, rätt och ansvar) på ett väl fungerande sätt genom att begreppen är relevanta i situationen. Eleven gör några relevanta konsekvensbeskrivningar, t.ex. när eleven beskriver vad som kan påverka att Maria förlorar respektive får tillbaka sina vänner. Resonemanget kan anses som välutvecklat då eleven även gör ett perspektivbyte: Eleven resonerar om Keyla som kan känna sig skyldig om hon håller det inom sig och om Maria som kanske blir ledsen när hon fått reda på att hon luktar svett.

jämlikhet Etiska begrepp empati solidaritet jämlikhet Motivering: Vilket alternativ passar bäst? Motivera varför du tycker att detta begrepp passar bäst. Killar och tjejer ska behandlas lika. empati solidaritet jämlikhet Motivering: jämlikhet

solidaritet Etiska begrepp rättvisa solidaritet jämlikhet Vilket alternativ passar bäst? Motivera varför du tycker att detta begrepp passar bäst. b) Om jag ser att någon annan känner sig utanför, visar jag att jag vill vara kompis med den personen. rättvisa solidaritet jämlikhet Motivering: solidaritet

rättvisa Etiska begrepp rättvisa solidaritet empati Vilket alternativ passar bäst? Motivera varför du tycker att detta begrepp passar bäst. c) Där jag bor finns en idrottshall. Där tränar ett lag med killar och ett lag med tjejer. Lagen får fem timmars träning i veckan vardera. rättvisa solidaritet empati Motivering: rättvisa

jämlikhet Etiska begrepp Vilket alternativ passar bäst? Motivera varför du tycker att detta begrepp passar bäst. d) I Sverige är det tillåtet med samkönade äktenskap. Det innebär att man får gifta sig med någon med samma kön som man själv har. rättvisa solidaritet jämlikhet Motivering: jämlikhet