Pedagogen och det entreprenöriella lärandet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
Advertisements

SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Pedagogisk verksamhetsidé Sege parks förskola, läsåret
1 Innan Du börjar … angående Internetbaserade kurser /15 Källa:
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
SAMHÄLLSBYGGNADSFÖRVALTNINGEN Redovisning Case november 2015.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Initiera och leda samtal av rådgivande karaktär i pedagogiska och sociala frågor  Reflektera kring din roll som kvalificerad samtalspartner  Hur skapar.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Välfärdens processer för myndighetsutövning inom IFO/FH
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Gymnasiearbete 100 p.
Etik- planering.
Nätverk för lärare på fritidshem
Svenska i gymnasieskolan
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Friluftsliv.
Lathund-Ladok-95-Studiedeltagande
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Vi snackar lön!.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Äldreomsorgens nationella värdegrund – ett vägledningsmaterial
Individuellt lärande tillsammans
Lärares planeringsarbete!
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Bedömning för lärande 31/10
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Utgångpunkt Alla har ett behov av att lära.
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Övergripande struktur för
Gymnasiearbete 100 p.
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Tips för det praktiska ledarskapet
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
Fortbildning för pedagoger
Bakgrund Sedan 2018 har staden ett program för en jämlik stad som sträcker sig fram till Programmet har en bred politisk förankring.
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Presentationens avskrift:

Pedagogen och det entreprenöriella lärandet EL&pedagogen Tillfälle 4 170109 Rydsberg

Dagordning 9 januari 2017 Rydsberg 08.00 Litt-sem och diskussion 08.20 Inledning - bikupa 08.30 Sammanhangsmarkering 08.40 Fika och Övning Outsider Witness Position 09.45 Redovisning 10.00 Bikupa diskussion 10.15 FARGO! 10.30 Tips & råd.. Vad tar jag med mig ifrån kursen? Självspegling- loggbok 10.50 Avslutande runda med utvärdering 11.00 Utcheckning

Christer Westlund om entreprenörskap Klipp

Syftet med utbildningen Att höja pedagogens förståelse för, kompetens kring och förmåga att arbeta utifrån ett entreprenöriellt lärande. Utbildningen skall ge pedagogerna en bild/förståelse av Varför EL? Vad EL är? och EL i praktiken (hur)

Vad har vi gjort? Lärare Elev Relation Praktik - praxis

Outsider witness position

Vad vill jag gå vidare med i min praktik gällande EL? 1-1-1

En skola med entreprenöriellt fokus…kan den se ut så här? Eleven erbjuds utbildning anpassad efter dennes specifika förutsättningar, erfarenheter och sätt att inhämta kunskaper. Eleven erbjuds och tar själv ökat ansvar för sitt lärande. Läraren som företrädare för både ämneskompetenser och generella kompetenser. Grupporienterat arbete tillämpas, i vilket eleverna lär sig produktiv samverkan med individer som har andra kompetenser. Undervisningen präglas av ”lära genom att göra” i kombination med reflektion över de erfarenheter som gjorts. Eleven arbetar med autentiska och komplexa problem som överskrider ämnesgränserna. Samarbete mellan skolan och närsamhället är frekvent förekommande. Arbete i projektform genomförs och där resultatet kan nyttiggöras även utanför skolan. Arbete med uppgifter som är långa och sammanhängande utförs. Sådana uppgifter, beting, syftar till att lära eleverna planera, genomföra och utvärdera sitt arbete och göra dem mer medvetna om sitt eget tänkande och lärande. Källa: Skapa och Våga, Skolverket 2010 sid 16-17

Hur kan vår skola bli mer EL? Om ni skall vinna, vad måste ni förlora då?

FARGO! Vad är det första som jag vill skapa förutsättningar för på min skola?   Finns det hinder för att kunna gå vidare? Hur kan jag ta mig runt dem? Vad är första steget i det arbetet?

Vara samstämmiga i laget så att alla strävar åt samma håll Ha kontinuerliga pedagogiska samtal i laget för att upprätthålla samstämmigheten I ett flexibelt arbetssätt krävs en tydlighet i struktur, pedagogisk tanke och vad vi vill att eleven får med sig. Att vara flexibla och lyhörda i kontakt med kollegor och elever Ett tillåtande klimat där, såväl lärare som elever, får komma till tals, känna sig delaktiga och kunna påverka. Att man är eniga kring beslut som fattas, grundade på allas delaktighet. Ett starkt Vi-tänk, kring hur man ser lösningar och inte problem, där alla hjälps åt för att varje individ skall nå sina egna och gemensamma mål. En enhet som innehåller elever och lärare som är medvetna om sin egen roll, andras roll och den gemensamma rollen där alla tar ansvar för varandra och sig själva och sitt handlande. Att skapa möjlighet för frihet och valmöjlighet som skapar förutsättning för att kunna ta ansvar.

Vad tar jag med mig från kursen? Engagerande Involverande och vara till nytta

Utvärdering kursupplägg innehåll, genomförande https://www.youtube.com/watch?v=2z4WvIxT4w8

Stort tack för ert aktiva deltagande, era reflektioner, ert engagemang och er vilja! Här kommer några sista lästips som medskick!   Allt övrigt material från vår utbildning finns här: http://www.eeulerum.com/entreprenoumlriellt-laumlrande.html Länk till Martin Lackéus blogg http://vcplist.com/blog Verksamhetsutvecklare Jerhovs bloggtexter om entreprenöriellt lärande https://jerhov.wordpress.com/entreprenoriellt-larande-2/ Länk till S.O.S Skola och samhälle tagg Progressivism http://www.skolaochsamhalle.se/etikett/progressivism/ Forskare i Malmö om effekter av entreprenöriellt lärande i skolan https://dspace.mah.se/bitstream/handle/2043/21417/Mot_gemensamma_m%C3%A5l_muep.pdf?sequence=2 Källa: Guld, Bodil Jönsson, Brombergs förlag 2006