Övningsskoleprojektet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
Kristina Bäck VFU-handläggare
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
En reviderad läroplan för förskolan
Vetenskap och beprövad erfarenhet
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
Studiebesök Stockholm, vinster:
Rektor Malmö Borgarskola
Malmö högskola Fakulteten för Lärande och samhälle.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Examensarbeten och skolutveckling
Mälardalens kompetenscentrum för Hälsa och Välfärd MKHV
Information Anna Klisinska, inriktningsansvarig Gy
Försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola
VFU inom sjuksköterskeutbildningen en arbetande konferens Jan Florin Rachel Nygren VFU.
ÖS/ÖFS-möte 12 juni 2014 Planeringsmöte 2 Agenda för dagens möte: To-do-listan LTU-kontaktpersoner och tankar från dessa Gemensam riskansvarsplanering.
Försöksverksamhet med övningsskolor och förskolor 2-3 okt 2014
VFU Vad är VFU? Bedömning Handledning Samtal Beprövad erfarenhet Skolkultur Ämnesdidaktik Värdegrund.
Läroplansträff fritidshem
Varmt välkomna till VFU-samordnarmöte
Välkomna till ÖS/ÖFS-huvudmannamöte 19 februari 2015.
Välkomna till samordnarmöte 18 mars 2014 Välkommen Rundan - Hur är VFU-läget hos er? Övningsskole/övningsförskoleprojektet Utvärderingar av VFU Avhopp.
RUC En mötesplats för förskolan/skolan i norrbotten och lärarutbildningen vid LTU.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
För utveckling av verksamhet, produkter och livskvalitet RUC - Regionalt utvecklingscentrum Samverkan vid Sektionen för lärarutbildning Högskolan i Halmstad.
Övningsskolor (ÖS) och övningsförskolor (ÖFS) Inför försöksprojektet Ht 2014-vt 2019 (5 år)
Lärarexamen –struktur from ant 2007
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Vad är VFU? Cecilia Netje, VFU-ansvarig, UHS.
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Välkommen till träff med kommunala kontaktpersoner 25 november 2003.
Inductionsprogrammet Introduktion Mentorskap Kompetensutveckling Auktorisation ?
Försöksverksamhet med övningsskolor och förskolor Kriterier
Förskollärares uppdrag
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
Övningsskolor och övningsförskolor Vfu i kommunerna Skola.
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Verksamhetsförlagd utbildning VFU. VFU Verksamhetsförlagd utbildning Innefattar alla delar av lärarrollen VFU på heltid Betyg G, VG eller U Bedöms av.
Valbar VFU Termin 6 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt verksamhetsområde.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Välkomna till uppföljning och utvärdering 28 november 2016
From Great To Excellent
Positiva fakta om lärarutbildningen
Fördjupning och examination av VFU
Kvalitet i särskilt boende
Valbar VFU 7,5 hp Termin 6, HT17 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt.
Undervisning i förskolan 12 oktober mars 2017
Valbar VFU 7,5 hp Termin 6 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt verksamhetsområde.
Undervisning i förskolan 12 oktober mars 2017
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan
Mellbystrandsskolan årskurs 3
Sara Berglund & Sven persson Partnerskoledagen 5 april 2016
Lek, lärande och rörelse 15 hp
Program Inledning Anders Linde Laursen, dekan
Ta del av riktlinjerna här
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Undervisning i förskolan 12 okt juni 2018
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
VFU i CL-programmet
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Övningsskoleprojektet Projektledning Terminsplanering Forsknings/utvecklingsprojekt Professionsseminarium Utbildningar MIUN Mus-projekt Fördjupande handledning, seminarium Rektorer & förskolechefer Didaktiska seminarium Samordnare & lokala projektledare Fältstudier Trepartssamtal Trepartssamtal Uppföljning Kursplanering Studerande mentorer Tjänsteväxling Övningsskoleprojektet

Bakgrund Flera rapporter pekade på brister inom VFU (Skolverket 2007, Högskoleverket 2008, Lärarförbundet 2008) I betänkandet En hållbar lärarutbildning (SOU 2008:109) föreslogs att den verksamhetsförlagda utbildningen bör stärkas genom s.k. fältskolor Erfarenheter också av en positiv utveckling inom VFU (Uppföljning av den verksamhetsförlagda utbildningen inom lärar-och förskollärarutbildningarna, Rapport 2015:24, UKÄ) Positiva erfarenheter av att högskolor och skolhuvudmän tar ett gemensamt ansvar för den verksamhetsförlagda delen av utbildningen Brister och oklarheter finns fortfarande gällande exempelvis kontakten mellan högskolor och skolor; handledares förutsättningar, uppgift och kompetens; samt examinationen av VFU

En försöksverksamhet med övningsskolor och övningsförskolor (Promemoria U2013/4305/S) Femårig försöksverksamhet Lärar- och förskollärarstudenter ska fullgöra merparten av den verksamhetsförlagda delen av utbildningen (förskollärar-, grundlärar-, yrkeslärar- eller förskollärarexamen) på övningsskola/övningsförskola Hög kompetens hos handledare för att främja studenternas utveckling Hög koncentration (studenter och handledare) ger möjlighet till erfarenhetsutbyte såväl mellan som inom dessa grupper

Ansökan anger hur högskolan planerar försöksverksamheten så att: Studenterna fullgör huvuddelen av sin VFU i övningsskolor/-förskolor Minst hälften av högskolans studenter omfattas (aktuell utbildn) En hög handledartäthet och god handledarkompetens främjas Högskolan bidrar med handledarutbildning Högskolans lärare följer och bidrar till studentens utveckling Högskolan avser att försäkra sig om att övningsskolornas organisation, kvalitets- samt utvecklingsarbete håller god kvalitet

Övningsskoleprojektet Projektledning Terminsplanering Forsknings/utvecklingsprojekt Professionsseminarium Utbildningar MIUN Mus-projekt Fördjupande handledning, seminarie Rektorer & förskolechefer Didaktiska seminarium Samordnare & lokala projektledare Fältstudier Trepartssamtal Trepartssamtal Övningsskoleprojektet är en försöksverksamhet på fem år. Utbildningsdepartementet som kom med förslaget om att bedriva övningskolor som ett projekt under fem år vill öka kvaliteten på de vfuplatser som erbjuds studenterna. I detta projekt finns det flera olika delar med utbildning, kompetensväxling och mentorskap. Även öka utbildning bland handlerarena alla utbildas i övningsskolorna. Uppföljning Kursplanering STUDERANDE MENTORER! Kompetensväxling Övningsskoleprojektet

Den som aldrig gjort något misstag har aldrig provat något nytt Albert Einstein

Studerandementorer Ett gemensamt bygge av ett mentorssystem där studenten har mentor från lärarutbildningen. Miun mentor Kontakt med Övningsskoleområdet Ersättning 10h 1 mentorsträff/termin med stundenterna på övningskoleområdet. 1 professionsseminarium/termin (Mentor, VFU -handledare samt studenter) Ersättning 7h plus resa VFU – finasierad ersättning och uppdrag VFU 1 - Ett telefonsamtal a 0,5h VFU 2 – Ett besök a 3,5h plus resa 2,77 per student/kurs. Bemanning är räknad på insats. Fråga till anders hur räknas pengen på lång eller kort tid. Samtalen a student.

Grunder Mentorskapet sker med en grupp studenter Mentorsgrupperna är sammansatta oavsett program och vilken termin studenterna går. Undantag kan förekomma i större kommuner med många studenter. Inledningsvis omfattas bara studenter från de fyra första terminerna i mentorsprogrammet Mentorskapet skall vara riktat mot studenternas professionella utveckling. Mentorskapsträffarna är tänkta att ske i studentens hemkommun

Vinster/kvalitativ förbättring för studenten Bättre förutsättningar att förena teori (vetenskaplig grund) och praktik (beprövad erfarenhet). Praxistriangeln. Närmare kontakt mellan de olika verksamheterna Miun/övningsskola Kan detta innebära färre studentavhopp? Större möjlighet att studenten blir sedd som individ Studenter får större möjlighet till stöd

Mentorskapets innehåll och planering   Mentorn tar kontakt med samordnaren för sitt område samt de huvudhandledare som finns i detta område för att informera om mentorskapet och vad det innebär. Mentorn har ansvar för en fortsatt dialog med samordnaren för att hålla sig informerad om vilka studenter som placeras vart. Mentorn tar ansvar för att kontakta Marianne Hallin för att få reda på vilka studenter som är aktuella för mentorskap (De studenter som är i sin femte termin) Mentorn skickar ut informationen till sin mentorsgrupp terminen innan start, samtidigt skickas det med en länk med en grupp på google plus samt foldern om mentorskap. Mentorn ansvarar för att kalla och skapa ett innehåll för varje mentorsträff utifrån given ram (se nedan).

Mentorsträffar Mentorsträffarna planerar mentorerna själv utifrån en förbestämd ram av innehåll. Praxistriangel och diskussion om professionens dilemman utifrån ett ledarskapsperspektiv skall vara varje träffs utgångspunkt. Hur innehållet sedan förändras utifrån samtalet och särskilt angelägna frågor som bör lyftas under mentorsträffen är upp till varje enskild mentor. Mentorn ansvarar för att dokumentera varje träff

Kommun och startår

Start Ht-16

Start Vt-17 Sundsvall Fri, F-3, 4-6 Bergsåker 6 stud En mentorsgrupp Sara D 1 grupp Österro 5 stud   Granloholm 7 stud En mentorsgrupp Ingela N 1 grupp Sticksjö 7 stud Högom 12 stud En mentorsgrupp Sara D 1 grupp Bredsand 14 stud En mentorsgrupp Hugo 1 grupp På 2 år,fyra terminer runt 50-60 studenter totalt, Fri, F-3, 4-6

Start Vt-17 Sundsvall Förskolan Granloholm 15 stud En mentorsgrupp Marie L 1 grupp Lövhyddan (Greta 1 grupp?) Forskaren Rondellen Solrosen   Granlo/Bergsåker 35 stud 3 mentorsgrupper Sibylle 2 grupper Granlohög Greta 1 grupp Granlo Vikingen Robäcken Härmsta Lillhällom

Start Vt-17 Sundsvall Förskolan Haga/Bosvedjan 30 stud 3 mentorsgrupper Anna 2 grupper Bosvedjan Montessori Marie L 1 grupp Skogsbacken Lillskogen Fäbogränd Solens Montessori   På två år, fyra terminer runt 80 studenter totalt, Förskolan

Start Vt-17 Hudiksvall Mentorsgrupper Hudiksvall   Fri, F-3, 4-6 12 stud En mentorsgrupp Assar Björkbergsskolan Sandvallaskolan Förskolan 10 stud En mentorsgrupp Assar Brunnäs Bullerbyn Solbågen Solgläntan Beräknat på två år, fyra terminer. De studenter som går termin 5 är F:2 st, 4-6: 3 stycken

Start Vt-17 Östersund Mentorsgrupper Östersund   Fri. F-3, 4-6 14 stud En mentorsgrupp Linda E Tavelbäcksskolan: (8 stud) Fjällängsskolan: (6 stud) Förskolan Brunflo-Fåker 3 stud En mentorsgrupp Linda C Många studenter tillkommer i nya områden Vallen-Astern-Balders hage(utbildas vt 17):  10 stud Campus (utbildas vt 17): 4 stud

Att fundera på Vilka studenter ingår i min/mina mentorsgrupp/er? Vilka personer i verksamheten behöver jag kontakta och hålla kontakten med? (Samordnare, handledare, fler?) Hur kontaktar jag dessa studenter under ht 16? Hur kontaktar jag dessa studenter under vt 17? Digitalt mötesforum? Hur bjuda in till första fysiska träffen? Lokal och tidsomfång för träffen? Innehåll program första träffen? Hur få reda på studenter Vfu 1, telefonsamtal? Hur få reda på studenter Vfu 2, 3-partssamtal? Hur utbyter mentorerna erfarenhet sinsemellan? Deltagande i mentorsgrupper är inte obligatoriskt för studenten. Hur hanterar vi det? Vad behöver vi mer veta?