Pierre Bourdieu.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Klass strukturen.
Advertisements

HSO Skåne Ett samarbetsprojekt mellan HSO Skåne och Furuboda Arbetsmarknad Finansierat av Arvsfonden De Offentliga Arbetsgivarnas Ansvar DOA.
Om viljans frihet 1. I en värderande analys tar vi ställning till om olika argument är bra eller inte, dvs. om argumenten är hållbara och relevanta. Huruvida.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Skrivkompetens i styrdokument och undervisning
Uppläggning Lika villkor – har vi inte det redan? Lika villkor – kan företagande ha det? Vems är ansvaret för lika villkor? Vikten av att arbeta med attityder.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015 Stockholm Stad.
Mål, värderingar, syfte och förhållningssätt för Askim IK F97 Detta dokument beskriver hur vi, Askims IK flickor 97, ser på vårt fotbollsspelande.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Etik - Att göra det rätta.
Introduktionskurs Sociologi/Socialpsykologi/AOP Sociologiska institutionen Föreläsning: Sociologiska perspektiv på utbildning 1.
SAMHÄLLET OCH INDIVIDEN s MÄNNISKANS LIVSCHANSER – STUDIET AV OJÄMLIKHET Social stratifiering – ojämlikhet mellan individer och grupper i samhället.
Etik Vad är rätt och vad är fel?. Vad är etik? Etiken, eller moralfilosofin som den också kallas, försöker svara på frågor om vad som är rätt och vad.
Kommande moment Idag: Gruppövning 1 Historiesyn
Politiskt deltagande: Aspekter av politiskt deltagande Klass och kön
Samtalsmetodik i ett ledarskap
Exklusive nyanlända elever
Fair play Samhällskunskap åk 4.
Vardagens komplexitet - Samhällets tankeförenkling
Människokännedom.
Varför läser ni religionskunskap?
Konsten att läsa skönlitteratur
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
Diskutera! När vi diskuterar så är vi två eller fler som pratar tillsammans. När man diskuterar tycker man något! Om jag tycker något så kan man säga att.
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Konstfilosofin och dess frågor
Produktdesign 3 årig kandidatutbildning Kunna designa produkter
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Värme flödar alltid från det varmare till det kallare.
Lektion 2:1 Våldets uttryck Våldet tar sig olika uttryck
Gymnasiearbete 100 p.
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kvalitetsmätningen hösten 2017
Kan man förutsäga vem som blir brottsling?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Hälsofrämjande miljö på Falu vårdcentral
Erfarenhetsutbyte 25 november
Identitet och religion
Valideringsdelegationen 2013
Den etiska plattformen: besvarade och obesvarade frågor
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Värdering och urval (Internt utvecklingsprojekt – Cissela Genetay)
SIMAIR i Trafikverkets region Syd
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Nya skuldsaneringslagar
Barnkonventionen.
Regionalt utvecklingsprogram Regionalt tillväxtprogram
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Gymnasiearbete 100 p.
Religion Livsåskådning.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
5. Läs grafen – vad visar den?
Presentationens avskrift:

Pierre Bourdieu

Fyra olika typer av kapital: Ekonomiskt Kulturellt socialt och symboliskt.

Symboliskt kapital Den övergripande kapitalformen är det symboliska kapitalet. (Är alltså inte ett kapital i sig - utan ett tillstånd hos de andra tre kapitalformerna). Det symboliska kapitalet är något som av ett kollektiv uppfattas som värdefullt och tillskrivs alltid ett högt värde. Ett kapital blir symboliskt när dess värde erkänns av andra inom samma fält. (Det accepteras av alla inom samma grupp som att det har ett högt värde) Sammanfattning: Det symboliska kapitalet är något som av ett kollektiv uppfattas som värdefullt och tillskrivs ett högt symboliskt värde.

Kulturellt kapital Kulturellt kapital innebär till exempel en examen från ett respekterat lärosäte eller en examen i ett högre värderat ämne. Eller till exempel att ha god kunskap om musik, litteratur, konst och andra former av kultur.

Socialt kapital Socialt kapital innebär olika former av sociala relationer såsom släktskap, informella nätverk, studiekamrater, vänner och så vidare..

Habitus Habitus innebär kortfattat ett system av kollektiva förhållningssätt och erfarenheter. (En och samma grupp av individer, t.ex en viss samhällsklass, har ofta samma bakgrund, erfarenheter och uppfattningar – de lever inom samma ”habitus”) Generellt: åsikter, tycke, smak, livsstil Det är en individs habitus som skapar det liv en individ lever, det är genom vårt habitus vi får våra föreställningar och det är genom det vi skapar våra handlingar och återskapar olika former av sociala värden.

Habitus Bourdieu anser inte att vi är helt determinerade av vårt habitus, utan vi kan i viss mån röra oss utanför och påverka de ramar som omger oss och. Vi kan röra oss mellan olika habitus. (jfr t.ex ”snabba cash”) ( Dvs. social rörlighet. ”klassresa” möjligt enligt Bourdieu)

Sammanfattning: Klass enligt Bourdieu Din klassposition eller sociala position beror på vilken mängd kapital du förfogar över. Ett lägre ekonomiskt kapital kan t.ex kompenseras av ett högre symboliskt eller kulturellt kapital, och i viss mån gäller det omvända.

Sammanfattning habitus En grupp individer med samma kapitalmängder utgör i sig ett habitus, inom detta habitus reproducerar de värderingar som är gällande inom sitt habitus, och de individer som tillkommer övertar i sin tur dessa värderingar och föreställningar och reproducerar dem vidare. (Socialisation) (Social rörlighet dock möjligt)