Pennfäktaren Föreläsning 6 september 2017 Socialt arbete på samhällsnivå SQ5171 Jörgen Lundälv Institutionen för socialt arbete, GU
Samhällsdebatt Sociala medier som arena för debatt Pennfäktaren – om att erövra utrymme Frågorna Pennfäktarens erfarenheter; framgång och skador
Att bryta tystnaden – vem gjorde det? Gårdfarihandlaren Författaren Journalisten Pennfäktaren
Några frågor: Vem debatterar de sociala frågorna i samhället? Varför är så få socialarbetare pennfäktare i debatten? Hur kan de sociala medierna användas för opinionsbildning?
Förutsättningar Medielandskapet har utvecklats Socialt arbete har en plats i sociala medierna Snabbhet och närkontakt med nyhetspulsen/nyhetsjournalistiken Kommentarfunktionen väntar Korsreferering mellan debattörer
Pennfäktaren – om att erövra utrymme Utrymmet måste erövras Kan en tidlös fråga bli en nyhet?
Den geografiska placeringen? Lokalt Regionalt Nationellt – i Sverige Skandinaviskt perspektiv? Internationellt perspektiv – att delta i internationell debatt
Vem skriver? Experten – experterna. En eller flera Experter och brukare/patienter tillsammans Expertlista – flera tunga experter inom ett område skriver under
Debatt i Läkartidningen – sju experter talar
Exempel på debattartiklar ”Ovilja att erkänna funktionsnedsatta kvinnor”. Gästkrönika i Signerat-bloggen den 12 april 2016 . Nationella sekretariatet för Genusforskning. http://www.genus.se/bloggpost/ovilja-att-erkanna- funktionsnedsatta-kvinnor/ Ojämställdheten i funktionshinderpolitiken har blivit en långbänk. Debattartikel i Tidningen Norra Västerbotten den 13 2016 mars.http://norran.se/asikter/debatt/ojamstalldheten -i-funktionshinderspolitiken-en-langbank-550510
Faserna – förberedelser, processen och efterarbete Vad innebär det att skriva en debattartikel? Vad kan hända? Accept eller refusering Publiceringen närmar sig Publiceringsdagen Tiden efter publiceringen Hur hanteras repliker och efterföljande debatt? Journalisterna börjar höra av sig Debatt blir mediebevakning
Aktiv och ansvarig för att göra din röst hörd – ta utrymme! Artikelns målsättning – Vad vill du berätta och för vem? Vinklingens betydelse Din förmåga att fånga läsaren – intresseväckandet Att kunna skriva personligt och konkret Att bedömas efteråt
Debattartikelns format Kolla alltid med tidningen eller tidskriften. Formatregler Ge förslag på rubrik – tillspetsa! Intresseväck Har du vinkeln klar för dig? Om inte, är det dags nu Angrip alltid sakfrågan – inte person Bra inledning och elegant avslutning – viktigt
Debattredaktionen, debattredaktören Få en bra relation till debattredaktören Stressa inte – publiceringsbeslut kommer Lova förstapublicering? Förbehåll tidningen? Ersättning eller inte?
Att tänka på Inget generellt tyckande Tillför något helt nytt Att publicera en debattartikel i anslutning till att studie presenteras Rikta kritik och föreslå förändring – samhällsengagerande
Praktiska råd Debattartikel eller insändare? Bestäm din vinkel och avgränsa tydligt Skriv direkt och rakt budskap Max 1 A4-sida = matsedel Luta dig mot data, statistik, forskning, rapport Diskutera, spekulera, föreslå åtgärder
Kontakt med redaktör Att ge ifrån dig texten – deadline passeras Hur länge väntar du på besked? Att ställa krav – det är din text/din rättighet Inom eller utom spridningsområdet? Bildillustration – ett tillägg till texten?
Texten: Slagkraftig rubrik – fånga läsaren! Var tydlig! Ingressen – kortfattad och klar. Vad förs fram? Brödtexten – max 1 A4-sida ”Att sticka ut hakan” – våga och provocera Signera texten! Namn och tillhörighet Skriva ensam eller tillsammans med någon/några?
Att börja skriva debattartikel 1. Börja alltid med att beskriva problemet 2. Beskriv hur länge problemet varit; historisk beskrivning 3. Hänvisa gärna till en ny studie, rapport, siffror 4. Beskriv hur du anser att problemet enligt din mening ska lösas. Vilka åtgärder krävs? 5. Vem bär ansvaret för att det ser ut som det gör? Hur kan ansvaret utkrävas enligt dig? 6. Sammanfatta ditt budskap: rakt budskap
Före publiceringen Förberedelser – mental beredskap, vad väntar? Att berätta för de närmaste kollegorna, arbetskamraterna
Efter publiceringen Förberedd dig på effekterna Replikdags Journalister i medierna tar kontakt med dig. Har du tid? Vill du göra uttalanden i journalistiken? Hög tillgänglighet viktig. Dags att dela din debattartikel i sociala medier till exempel Facebook, Twitter o.s.v. Dokumentera spridningen i traditionella medier och sociala medier Använd databasen MedieArkivet för att se spridningen av debatten.
Reflektionsfrågor: Vilka erfarenheter har du själv av att skriva? Har du skrivit insändare och debattartiklar? Läser du debattsidorna? Varför/varför inte? Vad krävs det enligt din mening att bli en god debattör/opinionsbildare?
Tack!