Pennfäktaren Föreläsning 6 september 2017

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
FTFs motionsskola.
Advertisements

DAGSTIDNINGAR.
Mediatr ä ning V ä xj ö stifts kyrkomusikerf ö renings å rsm ö te 9 mars 2009.
Skriva för webben.
Vänsterskolan Medieskolan.
Medievanor.
Att göra: Nyhetsartikel
Artikel – reportage - debattartikel
Debattartiklar.
DÖDSBRAND OFFRENS HÄMND
Insändare Struktur och respons.
Övning nationella prov svenska
Veteranen – en pigg 70-åring Årets tidskrift 2010
Ett arbetsområde om poesi
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
Debattera.
Hur gör du för att förstå en text?
Personligt Brev ”Berätta om dig själv!”.
Textgenrer Vad är en textgenre?.
Press och media Så kan pressarbete hjälpa oss att nå en mer demokratisk och solidarisk värld fri från droger.
TEXTER Texter i tidningen
Hur gör man en debattartikel?
Dagens schema:  Gå igenom dagens schema  Snabb genomgång av föregående lektion  Diskutera öppna frågor – dela tankar  Dagens tre frågor som ska besvaras:
Spågumman Spågumman kollar på bilder, bildtexter, baksidan av en bok, rubriker och vad det är för typ av text. Hon kan på så vis få en bra uppfattning.
Nyheter & Källkritik.
Att skriva en debattartikel
Jobs and Society NyföretagarCentrum Hyr syns vi i massmedier? Jörgen Bengtson Massmedier och NyföretagarCentrum Mångfald av medier Ingångar till.
En guide för arbeten i SO
Debattartikel.
Moment 2 Mall för presentation av idé
Inledning och avslutning
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Forskningsetik CODEX - samlingen av regler och riktlinjer för forskning
I KONTAKT MED MEDIA MÅNGA LÄSER VIA NÄTET ELLER TALTIDNINGAR EN DEL LÄSTER VANLIGA TIDNINGAR INSÄNDARE I TIDNINGEN VANLIGT FRÅN HANDIKAPPRÖRELSEN NOTISER.
Att återge och sammanfatta vad någon sagt eller skrivit
Media - vän eller fiende?. När Janne Josefsson ringer… Fråga vad saken gäller & vem mottagaren av informationen är Är du den mest lämpade att svara? Konsekvenserna.
Regional årlig uppföljning av Hav i balans samt levande kust och skärgård Lyncmöte 2 september 2015.
Olika texter du behöver känna till
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Att nå ut i media Sveriges Arkitekter 17/2 #arkfrukost.
JÖRGEN LUNDÄLV INSTITUTIONEN FÖR SOCIALT ARBETE HUR KAN FORSKNING OCH UTVÄRDERING AV FUNKTIONSHINDERPOLITIKEN UTVECKLAS? Föredrag vid Internationella Funktionshindersdagen.
Namn på presentationen Riktigt rolig PowerPoint > Fokusera på ett intressant ämne per sida > Skriv brödtexten kort, koncist och i 24 punkter.
Skrivardagar januari Artikel - Reportage - Nyhet - Notis - Inledare/ledare - Krönika - Insändare - Debattartikel - Pressmeddelande.
Den 20 september 2016Språkcentret/EK Provet i 5002 presentation 5-7 min/ person + diskussion i gruppen i 5-7 minuter.
Kommissionen för jämlik hälsa Att sluta hälsoklyftorna i Sverige Magdalena Brasch.
Vad gör vi med nyheter? Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför? Är nyheten av externt intresse? Lämplig kanal Medarbetare (nyheter,
Genrer Krönika 1 Carmen Winding, Bäckaskolan 7-10 sär, Gnosjö –
Motionsskola - så skriver du en motion till FTFs kongress.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
Reportage.
Krönika Vad? Hur? Varför?.
Att skriva en nyhetsartikel
Ingela Wadbring.
Christian Gustavsson Kommunikatör Studieförbundet Vuxenskolan
Att skriva en resonerande text
Texttyper inför NP Vi färskar upp minnet och går igenom de vanligaste texttyperna. Anteckna och följ med i din handout!
Socialarbetaren och den offentliga debatten
Nationella proven i svenska
Normaliseringsprocessen
Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?
En lättläst sajt om politik
Att diskutera och argumentera!
Att skriva CV och ansökningsbrev Intervju – hur kan det gå till?
Ord, begrepp och nomenklaturer inom funktionshinderområdet
Bli säker på utredande PM
Att skriva en utredande text
Vad tycker du om boken Stjärnlösa nätter?
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Regional årlig uppföljning Ingen övergödning 2018 Skypemöte 11sept Emilie Vejlens, RUS och Länsstyrelsen i Gotlands län Emmelie Johansson, Enheten för.
Presentationens avskrift:

Pennfäktaren Föreläsning 6 september 2017 Socialt arbete på samhällsnivå SQ5171 Jörgen Lundälv Institutionen för socialt arbete, GU

Samhällsdebatt Sociala medier som arena för debatt Pennfäktaren – om att erövra utrymme Frågorna Pennfäktarens erfarenheter; framgång och skador

Att bryta tystnaden – vem gjorde det? Gårdfarihandlaren Författaren Journalisten Pennfäktaren

Några frågor: Vem debatterar de sociala frågorna i samhället? Varför är så få socialarbetare pennfäktare i debatten? Hur kan de sociala medierna användas för opinionsbildning?

Förutsättningar Medielandskapet har utvecklats Socialt arbete har en plats i sociala medierna Snabbhet och närkontakt med nyhetspulsen/nyhetsjournalistiken Kommentarfunktionen väntar Korsreferering mellan debattörer

Pennfäktaren – om att erövra utrymme Utrymmet måste erövras Kan en tidlös fråga bli en nyhet?

Den geografiska placeringen? Lokalt Regionalt Nationellt – i Sverige Skandinaviskt perspektiv? Internationellt perspektiv – att delta i internationell debatt

Vem skriver? Experten – experterna. En eller flera Experter och brukare/patienter tillsammans Expertlista – flera tunga experter inom ett område skriver under

Debatt i Läkartidningen – sju experter talar

Exempel på debattartiklar ”Ovilja att erkänna funktionsnedsatta kvinnor”. Gästkrönika i Signerat-bloggen den 12 april 2016 . Nationella sekretariatet för Genusforskning. http://www.genus.se/bloggpost/ovilja-att-erkanna- funktionsnedsatta-kvinnor/ Ojämställdheten i funktionshinderpolitiken har blivit en långbänk. Debattartikel i Tidningen Norra Västerbotten den 13 2016 mars.http://norran.se/asikter/debatt/ojamstalldheten -i-funktionshinderspolitiken-en-langbank-550510

Faserna – förberedelser, processen och efterarbete Vad innebär det att skriva en debattartikel? Vad kan hända? Accept eller refusering Publiceringen närmar sig Publiceringsdagen Tiden efter publiceringen Hur hanteras repliker och efterföljande debatt? Journalisterna börjar höra av sig Debatt blir mediebevakning

Aktiv och ansvarig för att göra din röst hörd – ta utrymme! Artikelns målsättning – Vad vill du berätta och för vem? Vinklingens betydelse Din förmåga att fånga läsaren – intresseväckandet Att kunna skriva personligt och konkret Att bedömas efteråt

Debattartikelns format Kolla alltid med tidningen eller tidskriften. Formatregler Ge förslag på rubrik – tillspetsa! Intresseväck Har du vinkeln klar för dig? Om inte, är det dags nu Angrip alltid sakfrågan – inte person Bra inledning och elegant avslutning – viktigt

Debattredaktionen, debattredaktören Få en bra relation till debattredaktören Stressa inte – publiceringsbeslut kommer Lova förstapublicering? Förbehåll tidningen? Ersättning eller inte?

Att tänka på Inget generellt tyckande Tillför något helt nytt Att publicera en debattartikel i anslutning till att studie presenteras Rikta kritik och föreslå förändring – samhällsengagerande

Praktiska råd Debattartikel eller insändare? Bestäm din vinkel och avgränsa tydligt Skriv direkt och rakt budskap Max 1 A4-sida = matsedel Luta dig mot data, statistik, forskning, rapport Diskutera, spekulera, föreslå åtgärder

Kontakt med redaktör Att ge ifrån dig texten – deadline passeras Hur länge väntar du på besked? Att ställa krav – det är din text/din rättighet Inom eller utom spridningsområdet? Bildillustration – ett tillägg till texten?

Texten: Slagkraftig rubrik – fånga läsaren! Var tydlig! Ingressen – kortfattad och klar. Vad förs fram? Brödtexten – max 1 A4-sida ”Att sticka ut hakan” – våga och provocera Signera texten! Namn och tillhörighet Skriva ensam eller tillsammans med någon/några?

Att börja skriva debattartikel 1. Börja alltid med att beskriva problemet 2. Beskriv hur länge problemet varit; historisk beskrivning 3. Hänvisa gärna till en ny studie, rapport, siffror 4. Beskriv hur du anser att problemet enligt din mening ska lösas. Vilka åtgärder krävs? 5. Vem bär ansvaret för att det ser ut som det gör? Hur kan ansvaret utkrävas enligt dig? 6. Sammanfatta ditt budskap: rakt budskap

Före publiceringen Förberedelser – mental beredskap, vad väntar? Att berätta för de närmaste kollegorna, arbetskamraterna

Efter publiceringen Förberedd dig på effekterna Replikdags Journalister i medierna tar kontakt med dig. Har du tid? Vill du göra uttalanden i journalistiken? Hög tillgänglighet viktig. Dags att dela din debattartikel i sociala medier till exempel Facebook, Twitter o.s.v. Dokumentera spridningen i traditionella medier och sociala medier Använd databasen MedieArkivet för att se spridningen av debatten.

Reflektionsfrågor: Vilka erfarenheter har du själv av att skriva? Har du skrivit insändare och debattartiklar? Läser du debattsidorna? Varför/varför inte? Vad krävs det enligt din mening att bli en god debattör/opinionsbildare?

Tack!