Kompetensutveckling Leda och lära i tekniktäta klassrum Digital kompetens Språk Matematik Leda och lära i tekniktäta klassrum Textarbete i digitala miljöer Algebra Digitalt berättande Teknik MA undervisning med dig. verktyg I/II Digitala världen Kritisk användning av nätet Programmering Innovation och konstruktion Om programmering Säker användning av nätet Naturvetenskap Programmering 7,5 HP Digitala verktyg i naturvetenskap
Vad är bra kompetensutveckling Vad är bra kompetensutveckling? Dela med dig av ett exempel på lyckad kompetensutveckling!
En modell som är både baserad på forskning och beprövad - en modell att använda oavsett vilken fortbildning ni väljer…. Behöver inte vara skolverkets...290 kommuner och över 700 enskilda huvudmän svårt att ha ngt till alla...
Planera och organisera
Leda och lära i tekniktäta klassrum DIGITAL KOMPETENS Leda och lära i tekniktäta klassrum - Henrik Målgrupp lärare i grund och gy lyfta frågor kring hur samhällets digitalisering påverkar skolan och undervisningen och vilka svårigheter och möjligheter du möter som lärare i ett tekniktätt klassrum. Klassrumskommunikation - hur man som lärare kan öka kommunikationen i klassrummet med hjälp av digitala verktyg. ger en möjlighet att göra alla elevernas röster hörda på ett helt annat sätt än man kan göra analogt. ·Skolan i ett digitaliserat samhälle, Syftet är att du som lärare ska få en inblick i hur undervisning och lärande påverkas av tillgången till och användningen av teknik i klassrummet. ·Läsa och skriva med digitala verktyg, Ny Forskning på området...De två sista delarna av modulen syftar till att använda digitala verktyg för att skapa en mer tillgänglig lärmiljö. Här presenteras inbyggda verktyg som finns i de flesta digitala enheter idag, såsom talsyntes, diktering, timer, kalender. Verktyg som har stor potential att tillgängliggöra undervisningen för alla elever men som tyvärr används i allt för liten utsträckning idag. · GY GR VUX SÄR
Digitalt berättande GY GR VUX SÄR DIGITAL KOMPETENS Digitalt berättande Henrik •Målgrupp grund och gy •8 delar, upplagd som läs och mattelyftet, kollegialt lärande. 1 termin •Består av Filmer, texter, reflektionsfrågor och klassrumsaktiviteter •hur multimodalt berättande med ljud, bild, film, länkar och text kan utveckla undervisning och lärande •arbetslaget skapar en plattform för att dela digitalt, tex en blogg. Reflektera och dokumentera, som en del av •Ett utvidgat digitalt kollegium. Även sociala medier, bloggar och annat •3 exempel på vad som finns i modulen. ·Publika arbetssätt: andra mottagare än de i klassrummet. möjlighet att kommunicera och interagera med omvärlden på ett helt annat sätt än tidigare. Klassrummet öppnas upp och blir en del i ett större sammanhang. Målgruppsanpassat, hög kvalitet, motivation. ·Att använda film i lärandesyfte, för att berätta, beskriva, informera och återkoppla. Fokus i denna del ligger på att använda film och video för skapande och lärande, i enlighet med läroplanens formulering om att använda modern teknik som ett verktyg för att söka kunskap, kommunicera, skapa och lära Den film som finns i delen visar bl.a. hur en lärare använder skärminspelningar för att förstärka elevens lärande och ge underlag för bedömning. ·Bedömning i digitala lärmiljöer I artikeln problematiseras skillnader mellan bedömning av multimodala elevarbeten jämfört med textbaserade elevarbeten. Syftet med den här delen är att du som lärare ska få en inblick i utmaningar och möjligheter med bedömning i tekniktäta klassrum. Hur digitala verktyg kan användas för bedömning. GY GR VUX SÄR
Kritisk användning av nätet DIGITAL KOMPETENS Kritisk användning av nätet HENRIK Målgrupp: lärare och skolbibliotekarier i grund och gy, framskrivet i läroplanerna, under rektors ansvar, Precis som Chrsjan sa - så skolbibliotekens verksamhet tas tillvara som en del av undervisningen för att stärka elevernas språkliga förmåga och digitala kompetens. GY GR VUX SÄR
Säker användning av nätet DIGITAL KOMPETENS Säker användning av nätet Henrik Målgrupp Lärare i gr gy samt skolbibl. Systermodul - Målgrupp lärare och skolbibliotekarier i grund och gy. 4 delar Den här modulen syftar till att, utifrån forskning, ge vuxna i skolan kunskap och självförtroende att stödja eleverna i deras internetanvändning, så att den blir så säker och trygg som möjligt. Modulen ger smakprov på forskning om unga och nätet och ger exempel på hur diskussioner med eleverna kan se ut. ·Kränkningar på nätet: Denna del handlar om kränkningar på nätet och hur skolan kan närma sig denna komplexa fråga genom att ta in internet och kunskaper om ungas nätanvändning i skolans förebyggande arbete. GY GR VUX SÄR
Textarbete i digitala miljöer SPRÅK Textarbete i digitala miljöer-Henrik Målgrupp Lärare i gymnasieskolan modul inom läslyftet Skolan har ett överordnat uppdrag att ge eleverna förutsättningar för aktivt medborgarskap och demokratiskt inflytande. För att utöva den rätten krävs kunskap om att ta del av och skapa texter i digitala miljöer. ·Värdera information från Wikipedia I dagens samhälle är information lättillgänglig. Detta ställer krav på att läsaren kan sålla och värdera tillförlitligheten i informationen genom att kritiskt granska vem som står bakom den och hur relevant den är. •krav på eleven som läsare när berättandet inte längre är linjärt ·Lässtrategier för digital text, Animerad film med ljud och text - det nya svarta.Digitalt läsande och skrivande, både i och utanför skolan, är aktiviteter som elever ägnar mycket tid åt. Det digitala läsandet och skrivandet förändrar läs- och skrivpraktikerna och erbjuder både utmaningar men också möjligheter i form av t.ex. samarbetsytor och multimodalitet. GY VUX SÄR
Digitala världen GR SÄR TEKNIK Målgrupp tekniklärare i åk 4-9 4 första delarna kommer i vår och de andra 4 delarna i höst. Kommer 2018 elektronik, sensorer, programmering, styrning och reglering samt elektronikens och den digitaliserade världens påverkan på individ och samhälle. Även mätteknik och säkerhet vi användning av nätet exempelvis trojaner, virus och kryptering samt robotteknik. GR SÄR
Digitala verktyg i naturvetenskap Granska information, kommunicera och ta ställning samt genomföra undersökningar. NATURVETENSKAP Målgrupp tekniklärare i åk 4-9 4 första delarna kommer i vår och de andra 4 delarna i höst. Kommer 2018 elektronik, sensorer, programmering, styrning och reglering samt elektronikens och den digitaliserade världens påverkan på individ och samhälle. Även mätteknik och säkerhet vi användning av nätet exempelvis trojaner, virus och kryptering samt robotteknik. GY VUX SÄR
Algebra GR SÄR MATEMATIK Algebra JEANETTE Målgrupp matematiklärare i grundskolan 1-3, 4-6, 7-9 Denna modul fokuserar på reflektionens betydelse för hur ni i lärargruppen kan utveckla ett professionellt förhållningssätt till undervisning av algebra. Algebra kompletteras - våren 2018 - med programmeringsdidaktik med avseende på de nya skrivningarna i kursplanen i matematik. GR SÄR
Matematikundervisning med digitala verktyg I och II Målgrupp matematiklärare grundskolan och gymnasieskolan •Matematikundervisning med digitala verktyg I - redan publicerad, •Matematikundervisning med digitala verktyg II – dec 2017 Använda digitala verktyg i din egen matematikundervisning, reflektion över dina undervisningsbeslut, bredare uppsättning metoder och arbetssätt Kompletteras till dec 2017 med några programmeringsdidaktiska aspekter som är värdefulla att ha med sig när programmering är en del av matematikundervisningen. GY GR VUX SÄR
larportalen.skolverket.se
Om programmering GY GR skolverket.se/omprogrammering SÄR VUX FÖR 30/10, pilotomgång, 8/1 alla Webbkurs inte modul, enskilt eller i grupp.16 h alla som arbetar inom förskola, skola och vuxenutbildning. •förståelse för den progression gällande programmering som elever möter under sin skoltid. •ett nytt kunskapsområde för många SÄR GY GR VUX FÖR
1. Programmering i samhället 2. Prova på programmering 3 1. Programmering i samhället 2. Prova på programmering 3. Läroplanerna 4. Ord och begrepp 5. Programmering i skolan 6. Prova vidare 7. Programmering i framtiden 8. Hur går jag vidare Programmering ska ses i ett vidare perspektiv som omfattar kreativt skapande, styrning och reglering, och simulering. Det handlar också om demokratiska dimensioner som hur algoritmer påverkar opinionsbildning och beslutsfattande. Vi behöver grundläggande kunskaper för att kunna vara medvetna om de möjligheter och risker som finns med programmering. För lärare som undervisar i förskolan, fritidshem, grundskolans tidigare år och grundsärskolan är kursens innehåll tänkt att ge tillräckliga grundkunskaper för att kunna undervisa kring det nya innehållet gällande programmering. För matematik och tekniklärare i grundskolans senare år samt för gymnasielärare behöver webbkursen kompletteras med ytterligare kompetensutveckling inom programmering och ämnesdidaktik. •Kursen består av 8 delar, I kursen kommer du att få ta del av texter och filmer, diskutera med andra kursdeltagare, reflektera på egen hand, testa dina kunskaper i några självrättande test och även prova på enkel programmering •Pilotgruppen mycket positiv Mer info och anmälningslänk finns på skolverket.se/omprogrammering
Programmeringskurser 7,5 hp För mer information sök på ”programmeringskurs 7,5 hp” på skolverket.se Programmera! Läsa, förstå, felsöka, testa och förbättra befintlig programkod. Algoritmiskt tänkande. Problemlösning med hjälp av programmering. Målgrupp Matematiklärare i grundskolans årskurs 7–9 eller specialskolans årskurs 8–10. · Matematiklärare i motsvarande kommunal vuxenutbildning på grundläggande nivå. · Matematiklärare i gymnasieskolan. · Matematiklärare i kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå. · Tekniklärare i grundskolans årskurs 7–9 eller specialskolans årskurs 8–10. GY GR VUX SÄR
Hur planerar ni kompetensutvecklingsinsatser med tanke på de nya läroplansskrivingarna?
Digitala veckan Måndag: digital kompetens Tisdag: att förstå digitaliseringens påverkan på samhället Onsdag: kunna använda och förstå digitala verktyg och medier Torsdag: att ha ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt Fredag: att kunna lösa problem och omsätta idéer i handling
Kompetensutveckling Leda och lära i tekniktäta klassrum Digital kompetens Språk Matematik Leda och lära i tekniktäta klassrum Textarbete i digitala miljöer Algebra Digitalt berättande Teknik MA undervisning med dig. verktyg I/II Digitala världen Kritisk användning av nätet Programmering Innovation och konstruktion Om programmering Säker användning av nätet Naturvetenskap Programmering 7,5 HP Digitala verktyg i naturvetenskap
skolverket.se