Jaha, ska alla bli programmerare nu?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Matematik med föräldrar
Advertisements

Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Fritt efter Paul Vaderlinds bok Matte utan att räkna
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
ORDET AREA BETYDER STORLEKEN AV ETT OMRÅDE
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Förmågor & The Big 5. Läroplanen 2011 (Lgr11) Kapitel 2Övergripande mål och riktlinjer 2.1 Normer och värden ex. Varje elev tar avstånd från att människor.
Muntligt redovisning LUBNA HASHIM. Skolan och elever  Lockeruds skolan i Mariestad  Årskurs 5  Lektioner i Sv, Eng,So och Matematik  Grej of the day.
1 Innan Du börjar … angående Internetbaserade kurser /15 Källa:
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
* Smileprojektet är ett konkret stöd i implementeringsarbetet med de nya läroplanerna. * När projekttiden är slut har vi utvecklat metoder.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
I detta projekt var uppgiften att konstruera en av flera plattor som tillsammans formar en mindre ”stad”. Denna stad ska vara en plattform för mindre.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Catrin Eriksson Biblioteksdagarna Växjö 2017
Pedagogisk planering- Naturkunskap
Ungdomarnas medieanvändning
Nätverksträff för lärare i fritidshem Verksamhetsutveckling
Computational thinking progression F-9
Artefakter.
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
ATT KUNNA TILL PROV 3 MATMAT02b3.
1. HÅLLFASTHET ATT BYGGA STARKT SID
Förändrat arbetssätt i TakeCare i samband med införande av Infektionsverktyget
Kritiskt förhållningssätt
Att bemöta och bli bemött
Informationsmöte Välkomna!.
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Törnekviors förskola Januari 2018.
Dataskyddsförordningen – och vårt arbete utifrån den
Kompetensutveckling Leda och lära i tekniktäta klassrum
Mitt utvecklingssamtal HT 2016
Iris Rosengren Larsson
Programmeringsträff 2. Programmeringsträff 2 Lgr 11 om programmering Centrala innehållet matematik Algebra 1-3 – Hur entydiga stegvisa instruktioner.
Etik- planering.
Nätverk för lärare på fritidshem
Närvaro
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
1. HÅLLFASTHET ATT BYGGA STARKT SID
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Gemensam timplan
Vem är Kristina Johansson och vad gör hon då?
Kreativa diagram Presentationsteknik.com
Närvaro Närvaro
Formativ feed back Gun Abrahamsson.
Skolrelaterad psykisk ohälsa bland unga tjejer och killar
Programmering 4-6 Allt finns i en Padlet.
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Grundläggande datavetenskap 4p
Lärares planeringsarbete!
Skolwebb för vårdnadshavare
Förskrivarutbildning Kommunikations- och kognitionshjälpmedel
Träff 5 Välkomna!.
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
Inspirationslådor Workshop i digitalisering förskola och skola.
1. HÅLLFASTHET ATT BYGGA STARKT SID
Digital delaktighet En fråga om demokrati
Övergripande struktur för
Utvärdering och utveckling av föreningens motionsverksamheten
Förstelärarnätverk 13/3 Program
WCAG-checklistan Så här ska du använda checklistan.
Djuren möter ungdomskulturen
Steg 3 på folkhögskolan – som blev ”Uppladdningen”
Utveckling och samordning av virkesmätningen
Workshop 1: våra förutsättningar lokalt
Fortbildning för pedagoger
Bakgrund Sedan 2018 har staden ett program för en jämlik stad som sträcker sig fram till Programmet har en bred politisk förankring.
Det handlar om multiplikation
Presentationens avskrift:

Jaha, ska alla bli programmerare nu?

(Information och kommunikations teknik) IKT-pedagogerna (Information och kommunikations teknik) Vårt uppdrag är att stödja och inspirera er i ert arbete med digitala verktyg. Linda Dahlkvist Ida Nordvall

Utdrag ur Lgr 11 Kapitel 2 ”Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola: kan använda sig av matematiskt tänkande för vidare studier och i vardagslivet, kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt, kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga, kan göra väl underbyggda val av fortsatt utbildning och yrkesinriktning.”

Lgr 11 om programmering Centrala innehållet matematik Algebra 1-3 – Hur entydiga stegvisa instruktioner kan konstrueras, beskrivas och följas som grund för programmering. Symbolers användning vid stegvisa instruktioner. 4-6 – Hur algoritmer kan skapas och användas vid programmering. Programmering i visuella programmeringsmiljöer. .

Lgr 11 om programmering Centrala innehållet teknik Arbetssätt för utveckling av tekniska lösningar 1-3 - Att styra föremål med programmering. 4-6 - Att styra egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.

Vad är programmering? Ge instruktioner till en dator för en given uppgift. Instruktion-kod-sortering

Instruktion Rita en cirkel Rita fem rektanglar som utgår ifrån cirkeln. En av dessa ska vara minder än de övriga. I slutet av den lilla rektangeln ska du rita en kvadrat som innehåller två mindre kvadrater och en rektangel. På två av de rektanglar som utgår ifrån den ursprungliga cirkeln ska du rita cirklar. På de andra två rektanglarna ska du rita mindre rektanglar.

Sortering

Kod

( ) X 3

Robotar Dash Bluebot Microbit Quirkbot Sphero

Länksamling https://www.kodboken.se/ https://urskola.se/Produkter/196673-Programmera-mera/Visa-alla https://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.260517!/LaroplanGrundskolaForskoleklassFritidshem.pdf

#krfikt2017 Kontaktuppgifter Linda.dalkvist@kramfors.se 0612-80077 Ida.nordvall@kramfors.se 0612-80402 #krfikt2017