Europeiska socialfonden Programstöd och Utveckling

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
EU:s strukturfonder Strukturfondspartnerskap
Advertisements

Socialfondens regionala plan. Styrkor - Stockholm är en fungerande och funktionell region där lokala problem kan lösas regionalt - Stockholm har en stor.
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Europeiska socialfonden Enligt utkast till program december 2013.
Europeiska Socialfonden EU:s sammanhållningspolitik Lissabonstrategin – EUs tillväxt- och sysselsättningsstrategi Nationellt Socialfondsprogram.
Vad är EU-projekt? Alla EU-stöd och projekt ska ha en europeisk dimension I de regionalpolitiska stöden – att minska sociala och ekonomiska skillnader.
Aktuella frågor på EU-nivå
Förstudie ESF Västmanland
EU;s sammanhållningspolitik Ny strategi Europa 2020 ersätter Lissabonstrategin Tillväxt o sysselsättningsstrategi Fokus på smart, hållbar och inkluderande.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
1 - Förstudien Tillväxt för alla - Socialfonden
Workshop om det nya Socialfondsprogrammet
Välkommen till ESF:s seminarium
Socialfonds-programmet
Skörda frukterna! Socialfondens växthus för kompetensutveckling.
Goda exempel från tema Asyl inom Equalprogrammet Det nya socialfondsprogrammet
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
En utveckling som tillgodoser dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina. (Brundtlandkommissionen) De åtgärder.
Dagens innehåll Kl Inledning, strukturfondpartnerskapets ordförande Erik Langby Kl Strukturfonderna - europeiskt perspektiv, bakgrund.
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
OECD Territorial Review of Sweden
Europeiska Socialfonden EU:s sammanhållningspolitik Lissabonstrategin – EUs tillväxt- och sysselsättningsstrategi Nationellt Socialfondsprogram.
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
Förslag till regional handlingsplan för Socialfonden i Västsverige 26/ Strukturfondspartnerskapet.
Skörda frukterna! Socialfondens växthus för kompetensutveckling.
Europeiska socialfonden - Övre Norrlands handlingsplan
Förstudie 2014 ”Socialfonden och kompetensförsörjning i region Örebro” – spår 1.
Europeiska socialfonden - avstamp i Europa 2020-strategin Förslag till.
Sverige i Europa Europa i Världen Presentation av Europeiska socialfonden Uppsala 2 december 2008.
Strukturfondspartnerskapet
Nya Landsbygdsprogrammet
Länsstyrelsen roll och uppdrag
Europeiska socialfondens nationella strukturfondsprogram för Sverige
Socialfondsprojekt Maria Johansson Berg, Svenska ESF-rådet Övre Norrland
MIA-Mobilisering Inför Arbete Ansökan Europeiska socialfonden.
Välkomna till Svenska ESF-rådet Susan Sundqvist Pettersson och Ann-Marie Heikkilä.
Europeiska socialfonden: EU-medel + nationella anslag:270 milj kr Projektens medfinansiering:161 milj kr...ett verktyg för att finansiera EU-strategin...
Läget i Strukturfondspartnerna Skåne Blekinge, december 2015 Brysselnätverket Ystad 8 december 2015 Carin Peters.
Ett steg vidare för evidensbaserad praktik till nytta för brukare och patienter Fjärde steget i reformen av myndigheter Samlad, effektiv och behovsanpassad.
MIA-Mobilisering Inför Arbete Riktad utlysning till Samordningsförbunden Stockholms län – totalt 100 MKR - Vad betyder detta? Utlysningen har tre syften:
Övergripande inriktning Europeiska socialfonden i Stockholm 2017
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
10 medverkande kommuner deltagare
Strukturfondspartnerskapet
ESF:s förstudiestöd ( 2014)
Förändringsteori Utlysning 2017/00484 breddad rekrytering för arbete
Aktuella utlysningar “En jämställd och inkluderande arbetsmarknad”
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Fokus Yrkesutbildning VO
Bild av esf-projektets tänkta process och målgrupp
Programutvärdering av sysselsättningsinitiativet
- Översikt Socialfondsprogrammet ESF16feb/ E Ramel
Horisontella principer
Programutvärderingen
Utvärdering Socialfonden
Inkomna ansökningar tom
Kortsiktig /Långsiktig effekt
ALLIN, ett samverkansförslag om insatser för utrikesfödda i Trollhättan, Lilla Edet, Grästorp, Vänersborg, Mellerud och Bengtsfors Europeiska socialfonden,
Övervakningskommitténs roll
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Workshop inför eventuell projektansökan till ESF
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

Europeiska socialfonden Programstöd och Utveckling 2014-2020 Elisabeth Ramel Programstöd och Utveckling Februari 2015

EU 2020 strategin Förordningar Partnerskapsöverenskommelsen Socialfondsprogrammet Nationella/regional handlingsplaner

EU 2020 strategin bygger på tre prioriteringar: smart tillväxt - ekonomi baserad på kunskap och innovation hållbar tillväxt - resurseffektivare, grönare ekonomi inkluderande tillväxt - hög sysselsättning och social och territoriell sammanhållning.

Övergripande mål för Socialfondsprogrammet: Programmet ska bidra till en väl fungerande arbetsmarknad och en varaktigt ökad sysselsättning på lång sikt.

Vi förändrar arbetsmarknaden ESF-rådets vision Vi förändrar arbetsmarknaden

Utmaningar på arbetsmarknaden Kompetens- och arbetskraftsbrist Flytt och etableringsmönster Deltidsarbete Kvinnor har högre sjukskrivningsgrad Sviter från finansiella krisen Arbetskraftsbrist och arbetslöshet samtidigt Generationsväxling Könsuppdelning Minskat intresse för gymnasial yrkesutbildning

Programområde 1 Kompetensförsörjning Mål 1:1 Stärka kompetensen hos i huvudsak sysselsatta kvinnor och män men även hos personer som står långt från arbetsmarknaden, i enlighet med arbetsmarknadens och den enskilda arbetsplatsens behov Mål 1:2 Ökad samverkan och förstärkt koppling mellan utbildning, arbetsliv och arbetsplatsförlagt lärande

Programområde 2 Ökade övergångar till arbete Mål 2:1 Kvinnor och män som står långt från arbetsmarknaden ska komma i arbete, utbildning eller närmare arbetsmarknaden Mål 2:2 Underlätta etablering i arbetslivet och öka deltagandet i utbildning för unga (15-24 år) kvinnor och män Mål 2:3 Kvinnor och män som står särskilt långt från arbetsmarknaden, med sammansatt problematik, ska komma i arbete, utbildning eller närmare arbetsmarknaden

Programområde 3 Sysselsättningsinitiativet för unga Mål 3.1 Öka sysselsättningen och deltagandet i utbildning hos unga (15-24 år) arbetslösa kvinnor och män och andra unga som varken arbetar eller studerar

Horisontella principer Lika möjligheter för alla Jämställdhet Icke-diskriminering Tillgänglighet Hållbar utveckling

Resultatbaserat arbetssätt Större fokus på resultat och effekter Förenklingar Indikatorerna gör nytta de är vårt och projektens verktyg för att se om vi är på rätt väg och kan nå våra mål! Högre tillförlitlighet innebär att samordnarna får ett större ansvar att följa upp att projekten redovisar deltagare och att rapporteringen är konsistent med andra källor som lägesrapporter och medfinansiering Indikatorerna är en naturlig del av projektgenomförandet! Viktigt att vi tydliggör det och inte själva ser det som en börda på projekten.

ESF-processen för projekt Info på esf.se om att utlysning kommer Utlysning Sista dag för ansökan SFP-prioriterings-möte Beslut Projekt-start Beredning ESF Beredning SFP

Projektprocess ESF Resultat/Effekter Förberedelse-fas Analys- Genomförandefas Avslutsfas och planeringsfas Beslut/projekt- start Avstämning inför genomförande Resultatupp- följningar Avslut- och arkiv-arbetet Utvärdering Resultat/Effekter

Urvalsprocess Formell prövning, ESF Bedömning utifrån urvalskriterier, ESF Prioritering av ansökningar, Strukturfondspartnerskapet Beslut tas av ESF utifrån SFPs prioritering

Urvalskriterier Projektet ska bidra till utlysningens och programmets mål och förväntade resultat. Det ska finnas relevant kapacitet och kompetens hos projektorganisationen. Projekten ska uppfylla kraven som ställs vid ansökningstillfället gällande lika möjligheter. Projektet ska grunda sig i en problem- och behovsanalys. Projektet ska vara väl förankrat och ha säkrat ägarskap och utpekade mottagare för resultat. Projektet och dess resultat ska vara kostnadseffektiva. Projektet och dess resultat ska vara utvärderingsbara.   mellan berörda myndigheter, inom berörda myndighet Ligga sist i båda temana Tydligt syfte med varje insats både inom proj och den ordinarie verksamheten

Analys- och planeringsfas Bra förutsättning för arbeta resultatinriktat, både för projektet och för ESF Krav/önskemål om innehåll beskrivs i utlysningen, ex. samverkan, förankring Olika krav/önskemål beroende på typ av projekt

Analys- och planeringsfas programområde 1 ”Ledningens och de anställdas engagemang och delaktighet i analysen, planeringen och genomförandet av insatserna utgör en viktig förutsättning för att uppnå ett gott resultat” Analys av verksamhetens förutsättningar, möjligheter och behov av kompetens Analys av arbetsmarknadens kompetensbehov

Stödstruktur stöd till projekten Ett fondgemensamt stöd till projekten med jämställdhetsintegrering Ett stöd för projektförberedelser, projektens planering, genomförande, avslut och spridning

Olika nivåer av utvärdering Programutvärdering Tematisk, kluster, utlysning Projektutvärderingar Resultatuppföljning och utvärdering under projektens gång

Framgångsfaktorer programområde 1, mål 1:1 PO1 Framgångsfaktorer programområde 1, mål 1:1 Förankring i hela organisationen. Aktivt ägarskap, engagemang och delaktighet förutsättningar för förändringsbenägenhet Kompetensutvecklingen ska analys av verksamheten och arbetsmarknadens behov Samverkan och samarbete som medel Viktigt att ha olika former av lärande och att ta tillvara den nya kompetensen Aktiviteter ska bidra till utveckling av såväl individ som verksamheten

Framgångsfaktorer projekt i programområde 2 Helhetsperspektiv, bra bemötande och engagemang Delaktighet Samverkan och samarbete mellan olika aktörer Långsiktighet – att det får ta tid Tydligt syfte/resultatfokus med varje insats mellan berörda myndigheter, inom berörda myndighet Ligga sist i båda temana Tydligt syfte med varje insats både inom proj och den ordinarie verksamheten

Arbetsordning för övervakningskommittén 2014-2020 32 organisationer är utsedda av regeringen, varav 8 nya Organisationerna utser sina representanter Ordförande och vice ordförande utses av regeringen ESF-rådet för förteckning över ledamöterna

Övervakningskommittén är ansvarig för övervakning och uppföljning av genomförandet av programmet ska förvissa sig om att programmet genomförs effektivt och med tillfredsställande kvalitet och uppnår mål utgör styrgrupp för utvärdering är organ för slutförandet av Socialfonden 2007-2013 fastställa de regionala handlingsplanerna respektive den nationella handlingsplanen

besluta om modell för fördelning av regionala programmedel efter förslag från Svenska ESF-rådet, granska genomförandet av programmet och framstegen när det gäller att uppnå programmets mål. Utfärda rekommendationer till förvaltningsmyndigheten om genomförandet och utifrån utvärderingen av programmet övervaka åtgärder undersöka frågor som påverkar programmets resultat, avge ett yttrande om ändringar av programmet som föreslås av förvaltningsmyndigheten, och Godkänna utvärderingsplan, kommunikationsplan och urvalskriterier Godkänna årsrapport, slutrapport

Beslut i övervaknings- kommittén Kommittén är beslutsför då ordförande eller vice ordförande och minst hälften av ledamöterna är närvarande Beslut ska ske i koncensus Skriftlig procedur ska användas restriktivt, ej under juli månad, delegation till ordförande vid oförutsedda händelser