Dagvattenjuridik Ulrika Sundin Bonnedahl

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Dagvatten Dagvatten kallas det regn-, smält- och dräneringsvatten som rinner från byggnader, gator, parkeringsplatser, andra hårdgjorda ytor och markytor.
Advertisements

Dagvatten i detaljplaner – Enkelt eller svårt?
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  1§ Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och.
Med förstärkta larmisolerrutor skapas, en trygg, säker och trivsam fastighetsmiljö. Vanliga fönsterglas, stoppar inte tjuven! Vanligt fönsterglas, stoppar.
Rättsfall på PBL-området FSBS konferens i Jönköping september 2013 Advokat Annika Gustafsson.
Nacka kommuns organisation. Kommunfullmäktige Beslutar om mål, avgifter, budget och skatt. Bestämmer vilka nämnder som ska finnas. Väljer ledamöter.
PRIVATJURIDIK & RÄTTSKUNSKAP KAPITEL 13 E GET HUS KAPITEL 13 E GET HUS.
Ö PPEN FRÅGESTUND 16 SEPTEMBER L3SUPPORT-434: Beskrivning av utbildning för sökandewebben Jag hittar ingen möjlighet i innevarande MIT-miljö att.
Miljödepartementet Ökat skadeståndsansvar och förutsättningar för generationsskifte Miljöminister Andreas Carlgren, Torsdagen den 18 februari 2010.
LAG OCH RÄTT Brott och straff. Varför behöver vi lagar och regler? Lagarna är till för att : göra det lättare att leva tillsammans. De talar om vad som.
Ersättning vid upphävande och ändring av servitut Nya rättsfall från Mark- och miljööverdomstolen.
Bassängbadvatten Käppala och Stockholm Vatten – vart ska bassängvattnet ta vägen vid tömning? Bassängbadnätverket
Dagvattenriktlinjer Skövde kommun
I kväll Alla behöver underhålla, förbättra och utveckla våra byggnader och anläggningar. Hur ser det ut? Inventering, LCC Ta beslut Krav på beslutsunderlag.
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Förslag till upplägg (denna sida behöver inte vara med sen)
Informationsmöte VA till Varola
regeringen. se/rattsdokument/proposition/2017/02/prop
Nässjö Affärsverk AB Kommunalt VA till Skärsboda.
Modeller, vad gör de, och vilka är osäkerheterna
Samverkansträff för enskilda avlopp
Tandvårdsstöd - en god tandhälsa är livskvalité
Ett treårigt utvecklingsprojekt
Godmanskap Förvaltarskap Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor.
KOMMUNALT VA UPPERUD m.fl. UTFÖRANDE

Föreslagna ändringar från Naturvårdsverket i reglerna om landsbygdsutveckling i strandnära lägen Peder Seidegård Länsarkitekt.
Planeringsunderlag för klimatanpassning och klimat- och energi
Brottsförebyggande Information
Dataskyddsförordningen – och vårt arbete utifrån den
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Utbyggnad av vatten- och spillvattenledningar i Bergshamra tätort
Utbyggnad av kommunala vatten- och spillvattenledningar i Skärsta
Anläggningsarrenden
Översyn av dränering -en fördjupning i praktik och juridik
Översynen av stadens facknämnds-organisation
Godmanskap Förvaltarskap Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor.
Lagar och regler på arbetsmarknaden.
VA-utbyggnad Marbäck NF + RK Se mer på hemsidan
JOrdfalls samfällighet Tillstånd för grundvattenuttag
JOrdfalls samfällighet Tillstånd och vattenskydd
Samråd Vattenskydd Hummeln och kristdala
Informationsmöte Ugglevägen etapp 9
Ett förändrat klimat och klimateffekter
Typiska ventilationsklagomål
Fastighetsmarknad Fastighetsrätt Fastighetsvärdering
Vattenverksamhet 11 kapitlet Miljöbalken.
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
Vägval Älgö - Analys av genomförande och risker
Attefallshus Attefallshus Byggavdelningen Stadsbyggnadskontoret
Cykel information Agneta Nordström
Välkomna! Medlemsmöte 25 Oktober 2017
Utbyggnad av vatten- och spillvattenledningar i Bergshamra
Boverkets arbete med kulturarv och klimat
Regler om huvudmannaskap för platser där allmänheten ska ha tillträde
Ett förändrat klimat och klimateffekter
Viksjö båtklubb Mälaren Projekt båtsanering
Systematiskt kvalitetsarbete
Utredningen om ekologisk kompensation
Värdegrund inom äldreomsorgen
Extrastämma
Kommunalt VA Hansarp/Skärsboda
Vattenverksamhet 11 kapitlet Miljöbalken.
Planerad strandskyddstillsyn
Lag (2017:310) om framtidsfullmakter
Buller inför rätta! Smakprover till frukost-buffén
Frukostseminarium buller praxisgenomgång Monika Gerdhem - Miljöjurist och chef för hälsoskyddsavdelningen på miljöförvaltningen i Stockholm
Mentimeter Gå in på ange kod
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Upphandla nerifrån!.
Presentationens avskrift:

Dagvattenjuridik Ulrika Sundin Bonnedahl Mex-dagarna Falun 8 november 2017

Vi har ett planeringssystem, men vill eller kan inte följa det Juridiken och ansvarsförhållandena är inte tydliga och ibland vill vi inte acceptera vad som gäller Någon annan ska helst betala och det är besvärande att ta ut de avgifter som behövs Vi vill inte alltid ta hänsyn till att ett område kanske inte bör bebyggas

Vems är ansvaret för dagvatten?

”ansvar” ? Straffansvar Skadeståndsansvar Planeringsansvar Ansvar att ordna Skyldighet att bekosta Att det blir en ”bra stad”

Ansvaret för en ”bra stad” Ambitionsnivå? Dagvatten ska aldrig få några konsekvenser Visst dagvatten (skyfall) ska få begränsade konsekvenser för enskilda fastighetsägare och samhället Kommunen/VA-huvudmannen kalkylerar på skadeståndet Kommunen slipper straff

? Normalt eller skyfall? Befintlig eller ny bebyggelse? Kvalitet eller kvantitet? Dagvatten(ledning) eller (kulverterad) bäck?

Översiktlig planering Detaljplan VA-huvudmannen Översiktlig planering Miljökontoret Ansvars-kretsen Gator o Parker MEX Fastighet

Ägande och ansvar Naturliga vattendrag ägs av fastighetsägaren. ”Onaturliga” vattendrag = vattenanläggning ägs av den som anlagt den Fastighetsägare, gemensamhetsanläggning, dikningsföretag eller VA-huvudman Typiska vattenanläggningar kulvertar inkl. vägtrummor, diken för markavvattning, dämmen. Den som äger en vattenanläggning är skyldig att underhålla den så att det inte uppkommer skada. Nyttjar man en vattenanläggning får man ansvar

VA-huvudmannens ansvar Om det finns behov att omhänderta/avleda dagvattnet i ett större sammanhang => kommunen fastställer verksamhetsområde (VO) OBS! Avleda ./. Avvattna Ansvaret börjar som huvudregel vid fastighetsgränsen Den allmänna va-anläggningen ska i princip alltid uppfylla ändamål och tillgodose ”skäliga anspråk på säkerhet” - upp till 10-årsregn Skadeståndsskyldighet om inte anläggningen motsvarar kraven

VA-huvudmannens möjligheter VA-huvudmannen väljer teknik (men tvångsrätt enbart till mark för ledningar - inte öppna system) Svårt ställa krav i ABVA, lite lättare i taxan VA-huvudmannens kostnader ska täckas av skatt eller VA-kollektivet

Alltså…. Kan lägga allt utförandeansvar på VA-huvudmannen (efter fp) Har inte löst skyfallsproblematiken Ledningslösning (alla fall om tvång) Höjda taxor

Hur fungerar PBL? Kommunen är ansvarig för planläggningen Bebyggelse ska lokaliseras till lämplig plats PBL och detaljplan kan inte ta över det ansvar som följer av LAV Planbestämmelser ska ha stöd i PBL, t.ex. höjdsättning, markytans utformning (hårdgörning)

Hur fungerar PBL? Kommunen ska som huvudregel vara ansvarig för allmän platsmark Allmänna anläggningar bör placeras på allmän platsmark eller kvartersmark som det allmänna har rådighet över t.ex. genom markreservat i plan E-område, U-område Krav på fastighetsägaren får bara ställas om det krävs för att marken ska bli lämplig för bebyggelse

Lov o plan Hur lösa VA? Kommunens beslut PBL 2:5 – ”kommunal-ekonomiska aspekter” Kommunal skyldighet att ordna VA när det finns behov av lösning i ett större sammanhang => KF ta beslut om VO. Finns redan VO så ska anläggningen alltid uppfylla skäliga krav. Finansiering? VA-Taxa = FÄ Skatter ”Arbetsorder” VA-huvudmannen

Fastighetsägarens ansvar Ska ta hand om fastighetens dagvatten ”Godta” naturlig avrinning? Ansvar för fastighetens vattenanläggning Inom VO rätt inkopplad till allmän va-anläggning och betala anslutningsavgift Inom detaljplanelagt område begränsat ansvar Ta konsekvenserna när ingen annans ansvar

Skadeståndsansvar Va-huvudmannen – dåligt underhållen vattenanläggning => 10 års regn Byggnadsnämnden – detaljplan, bygglov där det inte borde => 10 års preskriptionstid Tekniska (?) nämnden – leder in vatten (t.ex. höjdsättning av gata, park), dåligt underhållen vattenanläggning (t.ex. parkdiken, vägtrumma)

Ansvarsfördelning VA-huvudmannen Fixa! Upp till 10-årsregn Ansvar när annans vattenanläggning nyttjas Detaljplan (och Översiktlig planering) Lämpligt för bebyggelse? I planen ställa korrekta krav som har betydelse för dagvattenhanteringen.

Ansvarsfördelning Mex/Fastighet/Gator och parker Ansvar för vattnet på sin fastigheten inkl. vattenanläggningar Miljö ?

Verktygslådor VA-huvudmannen Bestämmer teknik - utföra fördröjnings- och reningsanläggningar Ta betalt - anpassa avgiften för egna lösningar (LOD) Tvångsrätt till mark för ledningar men inte öppna system Detaljplan Placering av allmänna VA-anläggningar (U/E-områden) Reglera allmän platsmark (utformning, höjdläge) Reglera höjdsättning Maximal hårdgörning Var byggnader ska placeras

Verktygslådor Mex Inte sälja all mark Exploateringsavtal som reglerar mark för allmänna anläggningar Fastighet Fördröjningssystem på fastigheten Gator och parker Kommunalt huvudmannaskap Hur anläggs gatan respektive parken

Verktygslådor Översiktlig planering Klimatanpassningsplan Dagvatten i (F)ÖP Miljö Ställa villkor i samband med anmälan o tillståndsansökningar Utöva tillsyn över dem som utövar miljöfarlig verksamhet Ge input i planärenden

Exempel Skog Sjö Sep ledning Tunnel Intagsbrunn Dagvatten

Sammanfattningsvis Ambitionsnivå? Teknik > Juridik Använd Verktygen istället för Ansvaret PLANERA! Inse att ”någon” kommer att måsta betala och ”någon” är ofta densamma

Vi har ett planeringssystem, men vill eller kan inte följa det Juridiken och ansvarsförhållandena är inte tydliga och ibland vill vi inte acceptera vad som gäller Någon annan ska helst betala och det är besvärande att ta ut de avgifter som behövs Vi vill inte alltid ta hänsyn till att ett område kanske inte bör bebyggas

Tack!