Personcentrerade E-tjänster

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hälsa och samhälle Samhällets värderingar och syn på hälsa är avgörande för hälso- och sjukvården  Hur mycket resurser läggs ned på hälsovård  Samhällets.
Advertisements

Pilotprojekt för Digitalt Stöd i samverkan, H2O. Vad har vi lärt oss? Digitalt stöd ökar valfriheten och tryggheten för våra brukare, bibehåller kvalitén.
Webbtidbokning via 1177 Vårdguidens e-tjänster. Webbtidbokning innebär att mottagningen låter invånaren boka, av- eller omboka en tid direkt i journalsystemets.
Uppgradering av Cosmic april planerar vi att uppgradera till en ny version av Cosmic, som kommer att ge oss många nya möjligheter. Samtidigt är.
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
Landstingsfullmäktiges hälso- och sjukvårdsberedningar Det finns fyra beredningar: öst, nord, syd och mitt. Beredningarna består av förtroendevalda.
Vad är du för typ av person? (Skriv vid raderna i dina papper)
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Förbättringsområde: Förbättra kunskapsläget.
I detta projekt var uppgiften att konstruera en av flera plattor som tillsammans formar en mindre ”stad”. Denna stad ska vara en plattform för mindre.
TRIVSELREGLER VALLENS IF F98 I omklädningsrummet :  Att alla sänker ljudnivån.  Att alla skall få en plats att byta om på.  Att alla håller ordning.
MÅL 2015 Vinna serien. Punkter för att nå vårt MÅL Ge järnet på träning Gör maximal insats i alla övningar och spelmoment på träningen. Använd samma energi,
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Jan Larsson Studieteknik Jan Larsson
Mina vårdkontakter blev 2015……
Kontakt: Lina Svarén tel:
Leila Chanko Färre besök på akuten
Visning av webbtidboken i Cosmic via Mina vårdkontakter
Nytt sätt att jobba leder till att fler överviktiga hittas!
regeringen. se/rattsdokument/proposition/2017/02/prop
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Från Mina vårdkontakter till 1177 Vårdguidens e-tjänster
Lärarstöd för att använda 1177.se
Jag är ingen talare men…
En mer personcentrerad sjukskrivning för kvinnor mellan år
4. Vad ska det bestämmas om?
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Astma/KOL mottagning Avonova VC
3.1 Hur se uppgifter/besök från andra vårdgivare?
Brainstormingaktivitet
Patientlagen ger utökad valmöjlighet
Webbtidbokning Designa användning
Min översikt COSMIC R8.1.
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Självbetjäningsterminal i primärvården
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
9...
Telia är motorn i det uppkopplade Sverige
Kalle Forsman Region Jönköpings Län Psykiatriska kliniken
Hur svårt kan det vara att boka tider på nätet
Nationell tillsyn 2017 Samverkan när det gäller multisjuka äldre – Rapport: Samverkan för mulitsjuka äldres välbefinnande (maj 2018). Patientsäkerheten.
Din säkerhet på sjukhus
Nationell patientöversikt
Styrkor Svagheter Möjligheter Risker/Hot SWOT
Träff 5 Välkomna!.
Påverkansanalys Blodtrycksmottagning Bodafors Vc
Diagnos och delaktighet
Webbtidbokning – nu kör vi igång!
Fokusutbildning tidbok och webbtidbok
Tobak - Lektion 2 Åk 4-6.
NPÖ Blekinge.
Samtalskort/ affirmationer
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Förbättringsmodellen – en struktur för systematiskt förbättringsarbete
Digitalisering av rehabiliteringsverksamheterna
Det går bra nu. Men sen kommer….
Målkartor för utskrift
Tips på verktyg som stöd i förbättringsarbetet
Mobil incheckning och betalning
1/2 Ditt namn och datum: Namn på den du har samtalet med:
Länsgemensam ledning i samverkan
Årsrapport 2017 LSG sektor ÄO-HS
1177 Vårdguidens e-tjänster Halland
Webbtidbokning via 1177 Vårdguidens e-tjänster
Ett komplement till vårdens övriga hälsofrämjande arbete
5 stegsmodellen Utbildardagarna 2019
UppföljningsDialog XX VC
ÅP / Lektion 4 Problemlösning
1177 Vårdguiden.
Vet du egentligen vad dina föräldrar vill?
Presentationens avskrift:

Personcentrerade E-tjänster PGSA gruppen Bodafors vårdcentral Personcentrerade E-tjänster Att förändra sina arbetssätt är inte enkelt. Kräver både mod och engagemang. Att se nyttan för våra patienter är viktigt för att hålla ut i förändringsarbetet Syfte/Mål Vårt mål är att patienterna ska använda E-tjänster i så stor utsträckning som möjligt. Patienterna skall ha flera olika vägar att kunna kontakta vårdcentralen för tidbokning, boka planerad årskontroll, frågor, beställning av recept mm när det passar dem själva. Metod Införa webbtidbokning för samtliga vårdgivare Skapa möjlighet till Virituella hembesök Det skall vara lätt att göra rätt när man bokar sin tid själv Resultat Nu kan man boka sin egen tid Alla kalendrar och tider är webbbokningsbara Fler patienter går in i mina vårdkontakter och tittar, avbokar, ombokar och nybokar För att nå resultat måste man fokusera på personalens accepterande och attityd till förändringe Sammanfattning Vi har nått målet men vi är rädda att tappa kontrollen samt inte kunna prioritera patientbesöken. Detta har vi lärt/Slutsatser: Vi har byggt nya scheman Pratat mycket om möjligheter och risker Vågat gå ut på okänt vatten Bestämt oss för att prova fullt ut. Antalet webb bokningsbara kalendrar Nästa steg Vad händer härnäst Vi måste fortsätta följa hur utfallet blir. Skapar webbtidbokningen prioriteringsproblem och hur löser vi dessa Startar nu upp virtuella hembesök tillsammans med Nässjö kommuns hälso- och sjukvård Positiv trend att gå in och titta i mina vårdkontakter. Användningen av E-tjänsten Kontakt: Göran Runesson