Samordningsförbundet
Complete En förbyggande insats från åk 1 Gymnasiet Mål: Tidigt fånga för att minska inflödet till aktivitetsersättning - att rusta långsamt och hållbart Gymnasieelever, på praktiska linjer, vilka uppvisar tecken på, /eller har, en funktionsnedsättning med nedsatt arbetsförmåga
Ide´ och förankring Arbetsförmedlingens initiativ utifrån sedda behov i ordinarie skolsamverkan åk 3 - In för sent, bristande kunskap, bristande långsiktig helhetssyn och bristande klargörande av behov Förankring; Arbetsförmedlingen (SIUS, Unga F, resp chefer) Skolledningen (rektorer +verksamhetsutvecklare) Samspelet (BG o Styrelse)
Implementera SIUS-metodik för elever och mentorer i praktik via skolan Completes 3 uppdrag Utveckla metoder och instrument för att tidigt identifiera svårigheter för elever som har eller inte har diagnostiserade funktions-nedsättningar Tidigt samordna insatser för elever med svårigheter att klara studiesituationen Utredning? Implementera SIUS-metodik för elever och mentorer i praktik via skolan Ökat antal elever klarar examensbevis och bli mer rustade för arbetslivet Minskat antal unga som behöver hel aktivitetsersättning Minskat antalet unga som hamnar utanför våra trygghetssystem
Samverkan mellan Utveckla samarbetet i Skolsamverkan Lära av varandra 2018-08-08 Samverkan mellan Arbets- förmed- lingen Skolan Eleven Utveckla samarbetet i Skolsamverkan Lära av varandra Lära SIUS-metoden Helhetssyn utifrån identifierade behov Hur samarbetet fungerar SIUS-metoden kan öka möjligheterna för eleven att lyckas på en praktikplats genom att få rätt förutsättningar. Vi kommer att fördjupa oss i SIUS-metoden och hur den går till. Vi vill ge er möjligheter att se om ni kan få användning av metoden eller delar av den för att hjälpa eleverna att lyckas. Utbyta erfarenhet Ge verktyg till elever Stödja elever att lyckas Förstå varandras uppdrag Ett framtida arbetsliv
Medel söks för… 20 % arbetsförmedlare i skolan fr åk 1 SIUS-utbildning samt handledning till mentorer i praktiska program (skolan står för medarbetartiden) Neuropsykiatriska utredningar (8) Kunskapsinhämtning om behov av arbetsterapeut i skolan Totalt 427 tkr
Möten med elever ( plan ca 200) Utredande och samordnade möten med elever (arbetsförmedlare) ca 120 elever - besökte klasserna och informerade om arbetsmarknadens behov och basala krav samt om arbetsförmedlingens tjänster - gav möjligheter till individuella och klargörande samtal och vid behov möjlighet att få utredning - lämnade enkelt informationsblad; kontaktuppgifter och information om Complete
Utbildning mentorer ( 60 pers) 160 timmar för utbildning av 3 grupper, 3 timmar vid 3 tillfällen + handledning 22 deltog i utbildningen (Vård och oms.progr.) Utvärderingen gav 4,1 av max 5 Mycket givande, bra att få diskutera tillsammans och att få ny kunskap Ingen ”behövde handledning” Betydligt mindre timmar använda (1/3)
Neuropsykiatrisk utredning 3 års väntetid i Värmland 8 elever fått utredning gjorda kriterierna fick ändras under tiden Alla utredda hade en diagnos vilket innebar att olika stödåtgärder kopplades in från skolan och vården enligt gängse riktlinjer Elevstödsteamet såg inget behov av arbetsterapeutisk kompetens (socialpedagog)
Slutsatser Det som finansierats och kunnat göras har varit bra och har varit bra utfört Positivt för skolan: - Uppmärksammat behovet om tidiga insatser - Identifierat svagheter i överlämning grundskola/gymn - Uppskattad SIUS- utbildning, nya insikter - Elevvårdsteamets specifika roll- resurser, kompetens Varför inte en tänkt fortsättning? - Skolan inte redo - förankring, projektovana - Behov kommunikation skola vs skola, elever/föräldrar Våga prata anpassning och tänka helhetsperspektiv! Lyfta blicken för morgondagen!
Diskussionsunderlag Egna goda exempel för unga AE; på individnivå - på strukturell nivå Vad gjorde skillnad? Vad vill ni som grupp delge oss andra?
www.samspelet.se