Gott ledarskap – om det personliga ledarskapet och kontexten

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Coachande ledarskap som mentor
Advertisements

Lärgrupper som modell för verksamhetsutveckling inom BU
Ledarskap Kort historik Personlighet Organisation
Om risk- och skyddsfaktorer
Surrogatmödraskap ur barnets perspektiv
Sambanden mellan hälsa, ekonomisk utveckling och planering
Maria Bergström Socionom och sakkunnig RFSU
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
Utvecklende ledelse En skandinavisk transformationsledelsemodell
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Ledarskap och arbetsliv
Leg psykolog/leg psykoterapeut
Psykiska konsekvenser av missnöje med utseendet
Bild 1 NIU åk 1 Välkomna! Idrottspsykologi 1.
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Mental träning Mål & Motivation
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Det sociala sammanhangets betydelse
I transit – ensamkommande barn berättar
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Leda känslomässigt krävande arbete i äldreomsorgen
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Skolresultat och psykisk hälsa ett spiralformat samband Inledning Björn Wickström Temaledare Psynk
Strängnäs GK Damer 14 april Hej! Hej! Mår ni bra?
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Psykosomatiska syndrom
Vad är en depression? Nedstämdhet eller minskat intresse eller glädje måste föreligga. Dessutom har man minst fem av följande symtom under samma tvåveckorsperiod:
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
En mycket vanlig frågeställning gäller om två storheter har ett samband eller inte, många gånger är det helt klart: y x För en mätserie som denna är det.
FRIVILLIG SEXUELL EXPONERING PÅ INTERNET BLAND UNGA Pernilla Nigård Doktorand vid Malmö högskola Föreläsning för Ungdomsstyrelsen September 2010.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Case – Sjukfrånvaro Vimmerby kommun
Hälsofrämjande arbetsplats
Ge och ta konstruktiv, förstärkande och utvecklande feedback
Socialpsykologi.
Aktiviteter i det dagliga livet/ Äldre med Depression
Läget i Sverige Sverige har högsta andelen sjukskrivna i Europa. Vår kostnad för förtidspension och sjukskrivning ligger.
Att stötta en kollega som lär sig svenska Delegationen för arbetsplatslärande vid yrkesintroduktionsanställningar (YA)1.
Skolbarns hälsovanor i Sverige 2013/14 Undersökning vart 4:e år 11-, 13- och 15-åringar 8000 elever Start 1985/86 Nationell – internationell jämförelser.
Gott ledarskap – om det personliga ledarskapet och kontexten
CANNABIS OCH ALKOHOL – Hur ser kopplingen ut idag bland unga –
Att stötta en kollega som lär sig svenska
Psykologi Introduktion.
Succé för Gislehälsans café för äldre
”Sockerdricka trädet”
Coaching.
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
VÄLKOMNA! Empatisk Ekonomi, framtidens modell för arbetsliv och samhälleliga resurser Du kan väl inte tro att du kan slåss med de stora amerikanska drakarna?
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
Träff 11 Välkomna!.
Närvarande ledarskap för en hållbar välfärd
Kognitiva, psykologiska och sociala aspekter av stress
Karin Johansson Att vara ledare Varför, vem och hur?
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Lönesamtal och bedömningsområden
Vad betyder Social Kompetens
Lönesamtal och bedömningsområden
Indirekta effekter av målgruppers förändrade beteenden
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
Tips för bättre kommunikation
Maria Nordin Institutionen för psykologi
Den här presentationen innehåller:
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Gott ledarskap – om det personliga ledarskapet och kontexten Gerry Larsson HeLP 8 2017-08-16

Disposition Interaktionistiskkt perspektiv Ledarskapsmodellen Indirekt ledarskap Effekter av ledarskapsutbildning Ledarskap och vardagsstress

Exempel på ledarskapshistorik 2 Moseboken 18:21 Men du skall utse några bland folket, dugande och gudfruktiga män, pålitliga och redbara, och sätta dem att leda grupper på tusen eller hundra eller femtio eller tio. Illiaden och Odysséen

Genetik och personlighet versus social kontext Olika perspektiv – När det gäller ledarskap så… …beror allt på personen …beror allt på det sociala/strukturella sammanhanget Genetikens betydelse Resultat av tvillingstudier Tänkbara mekanismer Personlighetens betydelse Ryktena om dess död är betydligt överdrivna… Profiler av ledarskapsrelevanta traits har starka samband med ledarskap Båda perspektiven har fel! Interaktionistiska person * situationsparadigmet svårslaget

”Big Five” Utmärkande för de som har höga poäng   ”Big Five” Utmärkande för de som har höga poäng Egenskaper/ dimensioner Utmärkande för de som har låga poäng Lugna, avslappnade, säkra, tillitsfulla   Känslomässig instabilitet - adekvata emotionella reaktioner - känslomässig balans Oroliga, känslo-samma, osäkra, otillräckliga Sällskapliga, pratsamma, optimistiska, skämtsamma, tillgivna Utåtriktning - stimulans av social interaktion - behov av stimulans utifrån Reserverade, behärskade, otillgängliga, tillbakadragna Nyfikna, kreativa, originella, fantasirika Öppenhet - utforskar det okända Konventionella, jordnära, få intressen ointresserade av konst föga analytiska Vänlighet - Socialt intresse - medkänsla/empati Godhjärtade, välvilliga, hjälpsamma, förlåtande, lättlurade Cyniska, oförskämda, misstänksamma, hänsynslösa, manipulativa Målmedvetenhet pålitlighet motivation Opålitliga, lata, slarviga, nonchalanta Målmedvetna, punktliga, ordentliga, ambitiösa Referens: Costa Jr, P. T., & Mc Crae, R. R. (1992). Neo PI-R: Professional manual. Odessa, FL: Psychological Assessment Resources.  

Ledarstilar 5.1

Det här är en modell över det indirekta ledarskapet som tagits fram på Försvarshögskolan av våra forskare under ledning av Gerry Larsson. Modellen togs fram 2005 – 2006. För att vara en Indirekt Ledare så ska man ha minst en chefsnivå mellan sig och medarbetarna. Det är det som vi här kallar länk. Det kan vara flera länkar – chefsnivåer, men minst en måste det vara för att man ska kunna prata om Indirekt Ledarskap. Modellen illustrerar hur påverkan sker från den hösta chefsnivån till medarbetarna i organisationen, den illustrerar alltså hur påverkan sker uppifrån och ner. Det jag försökt illustrera här med Juholt som exempel är den påverkan som sker via Imageinriktad påverkan. Som Indirekt Ledare bedöms man utifrån det medarbetarna ser och hör av det man gör och säger. Ofta har man ingen möjlighet att påverka den bilden. Den bild en medarbetare har skaffat sig är den bild som är sann för dem. Det kan tom bli värre om man försöker förklara sig. Juholt avböjde att kommentera artikeln. Förmodligen hade det bara blivit värre om han gått in och kommenterat.   Berätta om rektorn i Boden! En högre chef tar fram mål för verksamheten. Beslutar om VAD som ska göras och sprider information genom den handlingsinriktade påverkanskanalen. . Hög chef pratar med lägre chef. Lägre chef sätter sig in i det som de mål för verksamheten som kommer från ledningen och pratar med sina lägre chefer, så att de förstår vad som gäller för deras ansvarsområde. De lägre cheferna sätter sin in i vad som gäller för deras verksamheter och förmedlar det vidare till sina medarbetare. Medarbetarna förstår budskapet, tar det till sig och arbetar för att nå sina mål. Medarbetarna finns i den skarpt gula rutan.

Vanliga problem vid indirekt ledarskap Alltför mycket kvar i direkt ledarskap Ägnar för mycket tid åt att visa upp sig Administrativ katastrof Förstår inte överordnades förväntningar Alltför mycket inriktad på indirekt ledarskap Skrivbordsmänniskor som aldrig visar sig Planerare som förlorat verklighetskontakten De överordnades lakejer Källa: Professor Torsten Björkman föreläsning FHS 2013-08-07

Ledaren som ”container” Emotionell härbärgerings- förmåga   Liten Stor Kognitiv härbärgerings-förmåga  Svag ledare Stark relationsledare under stress Stark operativ ledare Stark ledare all round under stress

Beslutsproblem Tvetydiga data Tidsbrist Risker Intuitivt beslutsfattande Ensamhet

X Handlings- Infor- alternativ mation X Mängd Händelse Tid Figur 7. Handlingsalternativ och tillgång till information vid beslutsfattande (anpassad från Johnsen och Eid, 2006).

Effekter Mätaspekter Flertalet studier Egen upplevelse av utbildningen Ändrat beteende efter utbildningen Medarbetarnas reaktioner Organisationens prestation Flertalet studier Flera studier där delar av modellen prövats Internationell forskning kring ffa transformational leadership Koppling utvecklingskontext - bedömningskontext

Resultat vid en longitudinell studie Utvecklande ledarskap Svag ökning av UL-beteenden och positiva konventionella Stark minskning av negativa konventionella och låt-gå Störst effekt hos ledare som hade ogynnsamma värden vid starten Skillnader mellan ledarnas självskattning och medarbetarnas skattningar försvann över tid

Bemästring/hantering Stressor Tolkning/uppfattning Är det hotfullt? Vad kan jag göra? Bemästring/hantering Probleminriktad planering söka information direkta handlingar Känsloinriktad positivt tänkande självkontroll spänningsreducering önsketänkande distansering flykt Effekt somatisk psykologisk social/funktion kort på sikt lång

Idén om glädjeämnen Fungera som ”andrum” i en stressad vardag Fungera som drivkraft att fortsätta kämpa på Fungera som ”återhämtare” som bidrar till att fylla på uttömda resurser vid återhämtning från skador/förluster Dock – svaga samband Det positivt verksamma för hälsan tycks vara att: - kunna se saker i ett positivt ljus - ha en personlig läggning som tillåter en att uppleva glädjeämnen även i stressfyllda sammanhang

Mekanismer orosmoment & irritationsmoment - hälsa Additiv effekt: dos – respons relation Tröskeleffekt: ”droppen som får bägaren att rinna över” Orosmoment & irritationsmoment varierar i betydelse för personen och därmed i styrka – vissa är allvarligare än andra Upprepning nödvändig – ej rimligt annars Sannolikt ömsesidig påverkan – förändringar av orosmoment & irritationsmoment påverkar hälsan och förändrad hälsa påverkan orosmoment & irritationsmoment

Påverkan Tolkning och hantering av vardagliga händelser kan påverkas genom: - ökad medvetenhet och egen träning - stöd från familj, kamrater, chefer - professionellt stöd, speciellt KBT

Organisationsperspektiv   Organisationens (främst chefens) uppfattning om personen Lågt värde Utbytbar Högt värde Central Organisationens (främst chefens) uppfattning om orsaken till sjukskrivningen Ej OK (psykisk diagnos = svag person) Dålig prognos chefen och gruppen vill bli av med personen OK prognos Förutsätter lyhörd chef och grupp  OK (naturligt må dåligt efter det som hänt) OK prognos Förutsätter tålmodig chef och grupp  God prognos

Personens uppfattning om tjänstgöringens värde Individperspektiv   Personens uppfattning om tjänstgöringens värde Lågt värde Trivs ej Högt värde Trivs Personens uppfattning om övriga livssfärers värde (familj, fritid o.s.v.) Lågt värde (otillfredsställd) Dålig prognos Bra ledarskap, god sammanhållning och gott kamratskap kan bidra till att personen återgår i tjänst Högt värde (tillfredsställd)  God prognos