Digitaliseringstöd Primärvård Sammanfattning VIP råd 19 okt
Bakgrund och förutsättningar Detta är ett ”program” (paraply) inget ”projekt” Inriktning Viktigt att stimulera steg framåt, hellre testa och lära av erfarenheter än vänta på det ”optimala”
Roller och uppdrag Anders Ahlgren, Programägare, Vårdvalsenheten Jonas Lindegren, Programledare, Centrum för Digitalisering Anna Burwall Karlsson, Verksamhetsarkitekt, Centrum för Digitalisering Patric Montoya, Kundansvarig, Centrum för Digitalisering Ingen styrgrupp för programmet då detta finns hos fler av insatserna. ”Ett program är en grupp projekt som hanteras tillsammans för att utnyttja deras relationer. En byggfirma som arbetar med ett nytt bostadsområde hanterar till exempel varje hus i området som ett separat projekt. Genom att gruppera projekten i ett program för hela bostadsområdet, kan firman enkelt se förloppet för hela området och planera för att ta in resurser från tredje part, till exempel betongbilar eller landskapsarkitekter.”
Syfte med programmet Bidra till att Region Västmanland kan erbjuda invånare och patient möjlighet att vara digital i sin kontakt med vården. Utifrån ett vårdgivarperspektiv nyttja möjligheten till effektivisering genom digitala lösningar som även drar nytta av patienternas medverkan. Använda digitala tjänster som en del i att bemöta den ökande befolkningsmängden och behov av vård. Genom att erbjuda medarbetare på Vårdcentrler en moderna arbetsplats med digitalt stöd blir det attraktivt att arbeta i primärvården
Målet med programmet Stödja de utvalda digitaliseringsinsatser som lyfts fram som prioriterade och som ökar tillgängligheten och service till invånare och patienter: Implementering av bastjänster och öka nyttjande av 1177 Vårdguidens e-tjänster Digitala möten Formulärtjänster e-tjänster för stöd och behandling Webbtidboken Självincheckning och Självbetjäningsterminal Programmet har en koordinerande roll mellan de olika insatserna. Programmet kommer bl.a. också stötta i att räkna nyttoeffekter vid införande av digitala tjänster eller tekniska förutsättningar.
Programmål - Handlingsplan Framtagande av en gemensam handlingsplan baserat på de olika insatsernas planering och framfart. Aktiviteterna i handlingsplanen ska vara tidsatta kalendermässigt och med estimerad resurstid. Handlingsplanen ska vara verifierad i berörda verksamheter och med de olika insatserna. Ta fram en enkät som visar en baseline för medarbetarperspektivet och ledningsperspektivet. Enkäten ska inkludera frågor med fokus på invånare/patient.
Programmål – Tekniska förutsättningar Identifiera eventuellt GAP mellan nuvarande tekniska förutsättningar och nödvändiga tekniska förutsättningar Stöd vid prioritering och beställning av nödvändiga tekniska förutsättningar Relevant stödsystem är installerat, konfigurerat och fungerar enligt överenskommen funktionalitet Tekniska förutsättningar gäller mjukvara såväl som hårdvara